In samenwerking met ons Social Media Agency
Influencer agentschap
Met onze Influencer Agency Division en focus op influencer marketing, helpen wij klanten in contact te komen met merkambassadeurs en helpen wij onze influencers met contracten, ideeën en met ons netwerk en social media agency. Content & storytelling is de focus, verspreid over kleine kanalen of grote, bekende namen op TikTok, YouTube en Instagram. Met onze ervaring, de talrijke referenties en case studies van ons intern social media agentschap bereiken wij voor u miljoenen mensen. Meer informatie over concept, strategie en mediaplanning vindt u hier.
Agentschap en taken
Invloedrijke Strategie / Uitrol
✓ Mediaplanning en -implementatie
Inhoud en verhalen vertellen
✓ TikTok, Instagram & YouTube
Invloedrijke evenementen
â Social Ads (intern sociaal agentschap)
✓ Foto- en videoproductie
â via office@cmmodels.com
Stephan M. Czaja
Eigenaar | CM Modellen
Voordelen: Invloedrijke marketingstrategie
Er zijn 8 miljard mensen op onze planeet, en 4,6 miljard daarvan zijn actief op sociale apps. Via apps als TikTok, YouTube en Instagram laten steeds meer mensen zich – als eerste – informeren. Invloedrijke personen domineren de wereld van de sociale media. Of het nu gaat over schoonheidstips, mode, parfum, juwelen of zelfs auto’s.
Steeds meer bedrijven worden zich bewust van het positieve effect van influencer marketing (aanbevelingsmarketing). In plaats van grote reclamespots, grote teams, tijdrovende planning en grote budgetten, is het nu veel gemakkelijker om mensen over goede producten te vertellen.
Getallen zeggen meer dan 1000 woorden! Influencer marketing werkt niet alleen online, maar kan ook veel bereik genereren voor een merk op het POS (point of sale).
Voorbeeld: 6,4 miljoen bereik in 24 uur (evenement München)
U kunt meer referenties vinden op Social Media One! Referral marketing is het grote toverwoord. Hoe groter het socialemediakanaal, hoe meer de beïnvloeders aandacht besteden aan hun samenwerkingspartners. Wij helpen u de juiste partners te vinden!
Social Media Agency: Intern
Meer informatie vindt u hier of rechtstreeks op Social Media One.
Geval: Amazon Music documentaire voor energiedrankjesmerk
Wat doet een influencer agency?
Ontwikkel Influencer Strategie
Strategieën – De allereerste stap is het leren kennen van een merk, de producten, de doelgroep en de huidige community. Natuurlijk gaat het ook om de doelen van het merk, waar wil het het komende jaar staan, wat moet er bereikt worden met influencer marketing? Hieruit worden de strategieën ontwikkeld en de individuele maatregelen, van social media postings tot influencer events en langdurige samenwerking als merkambassadeur.
De ontwikkeling van influencer strategieën is dan ook de core business van het agentschap.
Hoe uitgebreid zo’n strategie is, hangt natuurlijk af van het marketingbudget, het merk.
De grote strategie wordt vervolgens opgesplitst in afzonderlijke maatregelen. Hierover straks meer bij het beheer van de influencer campagne. Hierbij worden de verschillende sociale netwerken, de betrokken beïnvloeders en de publicatieperiodes op elkaar afgestemd.
Zodra uw klanten hebben besloten tot een influencer campagne, is de eerste stap het opzetten van een strategie die past binnen het reclamebudget en gebruik maakt van de meest efficiënte marketingkanalen. Hiervoor zijn, zoals altijd in marketing, doelgroepen belangrijk. Simpel gezegd, wie moet er aangesproken worden? Er zijn verschillende factoren die een doelgroep vormen, bijvoorbeeld leeftijd, interesses, woonplaats en nog veel meer.
Influencerbureaus selecteren vervolgens de juiste sociale netwerken en communiceren met geschikte influencers wier community goed aansluit bij de doelgroep, het merk.
Strategie en voorbereiding:
- Begrijp merk / product
- Gedeeltelijk advies in influencer marketing
- Een draaiboek opstellen en overeenkomen
- Strategie uitstippelen en plannen
- Doelstelling KPI (Key Performance Indicators)
- Influencer selectie op basis van inzichten
Briefings voor campagne
Campagne briefing – Op basis van de doelstellingen in de influencer marketing strategie, de selectie en communicatie van geschikte influencers, worden vervolgens de individuele briefings geschreven.
Een dergelijke briefing bevat de afzonderlijke stappen en randvoorwaarden voor elke deelnemende beïnvloeder. Bijvoorbeeld, de tijdsperiodes waarin iets gepubliceerd wordt. Maar ook details van de postings komen aan bod, bijvoorbeeld: hoe aanwezig moet het merk zijn? Op de foto, in de beschrijving van de foto, misschien zelfs voor een tijdje gelinkt in hun eigen bio.
Een dergelijke briefing kan echter ook de deelname aan evenementen omvatten. Vooral wanneer het gaat om grotere campagnes van modemerken of andere bedrijven die worden geïntegreerd in een groter reclameconcept, b.v. in samenwerking met een reclamebureau, een evenementenbureau of zelfs een PR-bureau.
Briefing bevat:
- Kadervoorwaarden en tijdschema
- Voorwaarden voor samenwerking
- Perioden van terbeschikkingstelling
- Inhoud van de post
- Markeringen
- Coördinatie met anderen
Controle van de influencer campagnes
Campagnebeheer – Een centrale taak voor influencerbureaus is het beheren van de campagne, dus de briefings zijn al de basis, zodat iedereen het strategische plan kent.
Maar het gaat niet alleen om de influencers zelf, wanneer ze iets posten of wat ze posten, bovendien worden dergelijke marketingcampagnes ondersteund door bijvoorbeeld advertenties op sociale media-apps. Deze moeten ook worden gesynchroniseerd met de inhoud die de influencers plaatsen. Een ander hulpmiddel kunnen sweepstakes zijn, klinkt eenvoudig, maar ook hier moeten winnaars worden geselecteerd, pakketten worden ingepakt of tickets worden verzonden.
Een influencer agency zorgt voor al deze coördinatie en controle voor het merk.
Wie doet wat en wanneer?
- Overkoepelende controle van postings
- Integratie van evenementen zoals lancering en POS
- Optioneel: Interactie met sociale advertenties
Monitoring en succesanalyse
Monitoring en analyse van het succes – Met monitoring wordt bedoeld dat de resultaten van de campagne worden gedocumenteerd en geanalyseerd. Simpel gezegd, influencers sturen de inzichten (statistieken) van hun individuele posts of verhalen. Deze inzichten bevatten informatie over het bereik, geografische informatie over landen en steden, maar ook nog een aantal andere gegevens.
Op die manier kunnen de resultaten van de afzonderlijke postings en beïnvloeders met elkaar worden vergeleken.
Door de resultaten te vergelijken, kan men de beste samenwerkingspartners vinden en misschien op lange termijn met hen samenwerken. Deze statistieken geven de klant zekerheid over de resultaten die met het bestede reclamebudget worden bereikt. De technische term voor dergelijk resultaatgericht werk is
Toezicht en succesanalyse:
- Monitoring van alle KPI’s en andere kengetallen
- Campagnebewaking in real time
- Analyse, evaluatie en optimalisatie
- Resultaten en verslag op geregelde tijdstippen
Beheer van foto- en video-opnamen
Management fotoshoots & video shoots – Content wordt vaak door de makers zelf geproduceerd, maar voor veel campagnes wordt ook extra content geproduceerd. Dit gaat van fotoshoots en videoshoots tot samenwerkingen waarbij op regelmatige basis producten worden verstuurd.
Fotoshoot in Ibiza, videoshoot in Barcelona, grotere influencerbureaus doen ook dergelijke opdrachten voor hun klanten, de hele mediaproductie. Het is immers niet altijd voldoende om vanuit je eigen huis of woonplaats te posten. Hoe groter en algemener de campagne, hoe vaker een beroep wordt gedaan op extra mediaproductie.
Op zulke fotoshoots en videoshoots kun je als model natuurlijk altijd een influencer ontmoeten, soms zelfs een influencer die je zelf bewondert! Een tip voor jou als jong model, blijf altijd zelfverzekerd en kalm. Denk aan de persoon als een normaal persoon, niet als een ster.
Betrekkingen: Samenwerking en productplaatsing
Influencer Relation – Influencer Relation verwijst naar frequentere, regelmatige communicatie met influencers op de verschillende sociale netwerken, van Tiktok tot Instagram tot YouTube, Facebook, Twitch en Pinterest.
In feite kan de communicatie met beïnvloeders vrij uitgebreid zijn, vooral tijdens het eerste contact en de eerste briefings. Hoe groter de beïnvloeders, hoe meer er vooraf moet worden besproken, en natuurlijk zijn er ook contracten mee gemoeid.
Het voordeel van goede relaties met influencers is dat merken een permanente aanwezigheid binnen de doelgroep kunnen tonen en zo de klassieke reclame, veel contacten, veel bereik, kunnen bedienen. Wanneer een gebruiker in uw online winkel, in het warenhuis of in de supermarkt is, ziet hij merk x en herinnert hij zich dit merk, waaraan hij positieve herinneringen heeft met een persoon die hij vertrouwt. Product x zit al in het winkelmandje, de anderen blijven achter, ik ken ze immers niet. Niemand heeft ze mij aangeraden. Influencer relations zorgen ervoor dat merken op de lange termijn steeds opnieuw en op grote schaal (binnen de doelgroep) worden genoemd.
Influencer Agency: Taken & Diensten
Taken & diensten – Dit waren de belangrijkste taken van een influencer marketing bureau, snel voor u samengevat. Dus als je bij je volgende shoot iemand van een influencerbureau tegenkomt, weet je ongeveer waar ze elke dag aan werken.
Hier nog eens, in een notendop:
- Ontwikkeling van beïnvloedingsstrategieën
- Briefings voor campagne
- Controle van de influencer campagnes
- Monitoring en succesanalyse
- Beheer van foto- en video-opnamen
- Relaties met invloedrijke personen
Case: Influencer event voor 50+ influencers en beroemdheden.
Contact en contactpersoon
Velen willen de stijl van hun rolmodellen kopiëren en modetrends volgen elkaar razendsnel op, in de stadscentra veranderen de collecties in de etalages bijna maandelijks, in de grote onlineshops wekelijks, soms dagelijks. Met de juiste partners worden hun ideeën sneller bekend!
Heeft u nog vragen? We kijken uit naar uw aanvraag.
Lees meer hier, op Social Media One: