Balenciaga: Merk, Schoenen, Tas & Parfum Florabotanica

Balenciaga – Tegenwoordig zijn vooral de tassen, schoenen en sneakers van Balenciaga populair, maar het modemerk begon ooit met indrukwekkende haute couture-looks. Het label uit Parijs werd zo beroemd dat het nu zelfs zijn dames- en herenmode aanbiedt in het warenhuis KaDeWe in Berlijn. Of het nu in de uitverkoop is of niet, vandaag zijn we vooral dol op het Florabotanica parfum. Andere Balenciaga klassiekers zoals de “Arena” en “Speed” sneakers, die er bijna uitzien als laarzen, vind je ook lederen jassen en armbanden. We leggen ook de geschiedenis uit van het merk, dat meer dan 100 jaar oud is, en laten u kennismaken met andere schoenen, tassen en parfums. Net als Off White, Balmain en Fendi, is Balenciaga een van de meest succesvolle modemerken ter wereld.

Ontwerper Cristóbal Balenciaga: Visserszoon uit Spanje

Hier vindt u alles wat u moet weten over de uitvinder van het merk.

De toekomstige modeontwerper werd in 1895 geboren als zoon van een visser. Zijn vader stierf op jonge leeftijd en zo kwam hij samen met zijn moeder in aanraking met het kleermakersvak. Als jonge man ging hij in de leer in een kleermakerij in San Sebastian, Spanje. Hij had geen beroepsopleiding in de mode-industrie genoten, maar kon zich in het bedrijf opwerken dankzij zijn enorme naaikunsten.

Nadat hij zich uit de modewereld had teruggetrokken, keerde hij terug naar Spanje en stierf daar in 1972.

Geschiedenis Balenciaga: Icoon van de jaren ’50 tot cool label vandaag

Voor we u enkele van de beroemdste stukken van het merk voorstellen, kunt u eerst iets leren over de geschiedenis van het merk vanaf de oprichting tot vandaag. Dit zal u helpen de ontwikkeling en de rol van Balenciaga vandaag te begrijpen. Want veel van de invloeden uit het verleden spelen nog steeds een rol, vooral in de haute couture collecties, zoals de Balenciaga x Simpsons haute couture stukken , maar ook in de streetwear die je misschien al kent.

Het label, uitgesproken als bah-lon-si-ah-ga , werd in 1917 door Cristóbal Balenciaga in Spaans Baskenland voor het eerst geopend als een haute couture huis. Als gevolg van de Spaanse burgeroorlog verhuisde hij in 1937 zijn zaak naar Parijs en opende daar een boetiek. Het merk kreeg snel aandacht en begon te groeien. Zijn mode staat bekend om rechttoe rechtaan en elegante snit. Deze contrasteerden met de zandlopervorm die in die tijd modieus en figuurcorrigerend was en die vooral door Dior was beïnvloed.

Wilde jaren ’20: Geboorte van het Merk & Ballroom Jurken

Reeds in de jaren 1920 ontwierp hij stijlen die tegen de hedendaagse mode ingingen. Terwijl strakke rokken in de mode waren, ontwierp hij baljurken die wijd opengingen na een nauwsluitend bovenstuk. De heuplijn aan het begin van de rok was vaak hoger dan bij andere alledaagse mode.

Succes in de jaren 50: begeerd voor Haute Couture & Geur

In 1947 bracht hij zijn eerste parfum voor vrouwen uit, “Le Dix”. Groot succes volgde met andere zeer populaire geuren.

Hij drukte ook zijn stempel op de vrouwenmode, vooral in de jaren 1950. Zijn jurken waren nauwelijks ingesnoerd rond de taille, maar ontworpen in meer casual vormen. De beroemde “Sac”-jurk, bijvoorbeeld, doet meer denken aan een tuniek dan aan de strenge kostuums van andere naoorlogse ontwerpers. Hij vond ook de zogenaamde armbandmouwen uit, die korter waren en deden denken aan de 3/4 mouwen van vandaag, zodat de juwelen beter zichtbaar waren. Hetzelfde doel werd gediend door brede kragen. Een andere mouwstijl waren de trechtervormige kimonomouwen, waarvoor hij zich liet inspireren door de Japanse cultuur. Naast zijn eigen Spaanse, of Baskische, cultuur, liet hij zich ook graag inspireren door Oost-Aziatisch design.

Hier zie je de “Sac” jurk waar ik het net over had:

Handelsmerk: Rond, lijnen en “babypop” jurk

Zijn ontwerpen zijn dan ook vaak gebaseerd op ronde, bijna puffy-achtige vormen in combinatie met strakke lijnen. De vaak strakke en lineaire contouren van zijn kleding vormden een groot deel van zijn handelsmerk. Sterke motieven waren daarnaast contrast, volume en asymmetrie. Er was ook speciale aandacht voor het ontwerp van de rugdelen. De ballonjasjes, de semi-fit blouses en de “babydoll” jurk zijn voorbeeldig.

Deze met bloemen versierde babydoll-jurk is bijzonder mooi:

Geraffineerd design: Society, Givenchy & Material

Balenciaga revolutioneerde de hedendaagse uitdrukking van elegantie, succes, schoonheid en vrouwelijkheid. Door zijn populariteit, de sociale clientèle van de haute couture en de bewerkelijke productie, waren de stukken echter uitsluitend voorbehouden aan de hogere klasse. Tot op de dag van vandaag blijft het modehuis de normen voor luxegoederen bepalen. Een goede vriend en medestander in die tijd was Hubert de Givenchy, oprichter van het gelijknamige label. Beiden gaven de voorkeur aan een soortgelijke stijlrichting. Tegenwoordig onderscheiden de modehuizen zich van elkaar door de concurrentie, maar de invloeden die uit de jaren ’50 zijn overgebleven, lijken sterk op elkaar.

Hier kunt u meer te weten komen over:

Als opgeleid kleermaker was vakmanschap ook zeer belangrijk voor hem in zijn creaties. Terugkerende materialen zijn kant, glanzende stoffen zoals satijn, geverfde wol en uitvoerig borduurwerk. Hij gaf ook de voorkeur aan zware stoffen en sierlijk borduurwerk. De looks waren vaak monochroom.

Over? Einde van de jaren ’60: Balenciaga stapt eruit

Hij lanceerde zijn eerste mannengeuren in de jaren ’60. De zaken gingen nog steeds goed en Balenciaga stond aan de top. Tot grote verbazing van vele fans sloot de ontwerper echter het designlabel in 1968 en bleef alleen de parfumerie over. De reden hiervoor is dat industrieel vervaardigde prêt-à-porter mode langzaam de haute couture overnam en ook meer doordrong tot de luxemarkt.

Na zijn dood liet Balenciaga het parfummerk na aan zijn nichten en neven. Er volgden verschillende wisselingen van eigenaar tot Nicolas Ghesquière in 1997 de functie van hoofdontwerper overnam. Hij bracht nu prêt-à-porter mode in het label en zijn futuristische en expressieve collecties trokken al snel weer de aandacht. Ook nam de luxegroep Kering, die bijvoorbeeld Gucci op de markt brengt, in 2001 Balenciaga over, waardoor het merk weer verder opbloeide.

Balenciaga redden: Ontwerper Denma Gvasalia

De huidige creatief directeur, Demna Gvasalia, baseert zich onder meer op de originele ontwerpen van Balenciaga. Hij en zijn voorganger worden beschouwd als zeer goed in staat om dit voornemen te verwezenlijken. Daarnaast is het voormalige exclusief haute couture merk erin geslaagd zich te vestigen als een begeerd luxe label onder de jongere generatie met de “Triple-S”, “Arena” en “Speed” sneakers. Een ander aspect van Gvasalia’s werk is dat zijn collecties, naast zijn stilistische inspiratie uit oudere mode, gericht zijn op het moderne leven.

Hier ziet u de beroemde Balenciaga Speed sneakers, die bijna een beetje op laarzen lijken:

Geschiedenis in het kort: 1917 tot vandaag

Hier is het hele verhaal in een oogopslag:

  • 1917: Opening in Spanje
  • Jaren ’20: Ballroom Jurken
  • 1937: Opening van een boetiek in Parijs
  • 1947: eerste parfum
  • Jaren ’50: vrijgave “Sac”-jurk, ballonjasje, semi-fit blouses en “Babydoll”-jurk
  • Uit de jaren 1960: Mannen parfums
  • 1968: Mode label sluit, alleen parfumerie blijft over
  • 1997: Nicolas Ghesquière hervat modezaken
  • 2001: Luxe groep Kering neemt Balenciaga over
  • 2015: Overname van huidig creatief directeur Demna Gvasalia

Balenciaga’s mode: sneakers zetten trends

Hier krijgt u een kort overzicht van de belangrijkste stukken van Balenciaga voor dames en heren. Natuurlijk is het hele gamma zeer breed. The Simpsons presenteren ook beroemde modestukken van Cristóbal Balenciaga in een speciale aflevering. Maar nu gaat het om de trendsetters in de schoenen van Balenciaga.

Doorbraak vandaag: Sneaker Triple S

Het label verkoopt verschillende stijlen sneakers voor dames, heren en kinderen. Deze schoenen dragen in grote mate bij tot de populariteit van het merk.

Dit blijkt duidelijk uit het feit dat zij hele trends in gang zetten. Naast de eerder genoemde “Speed” sneaker, ontketende een andere schoen de “Ugly Sneaker” trend. Dit is begonnen met de massieve “Triple S” sneakers met driedubbele zolen. Misschien doen ze je een beetje denken aan je vaders wandelschoenen. Begrijpelijk, maar dat is wat de trend zijn tweede naam gaf: “dad sneakers”. In feite zie je nu de massieve zolen op veel andere labels. Ze zijn ook erg populair geworden op sociale media.

Hier zie je nog een foto van de “Triple S” sneakers, die op het eerste gezicht heel stijlvol zijn:

Arena Sneaker: gedragen door Kanye West

De iets soberder vormgegeven Balenciaga Arena zijn stedelijk en sportief. Ze zijn overwegend monochroom en hebben vooraan een kleine metalen gesp als subtiele blikvanger. Zij zijn volledig van leder gemaakt en zouden zeer comfortabel zijn. Ook het silhouet is gebaseerd op de rechte lijnen die vroeger de boventoon voerden. Door hun universele uitstraling zijn ze super geschikt als alledaagse schoenen, maar kunnen ze ook gedragen worden bij gekledere gelegenheden in combinatie met een pak. Rapper en mode-icoon Kanye West, samenwerkingspartner van Adidas, denkt er ook zo over; hij heeft de schoenen zelfs in verschillende kleuren.

Vooral populair: Balenciaga leren jack

Naast alledaagse mode zijn ook stijlvolle streetwear stukken voor mannen en vrouwen aan het assortiment toegevoegd. Een van de meest gezochte termen in verband met Balenciaga is het leren jasje. Op zijn website biedt het modemerk jassen aan die gemaakt zijn van verschillende gelooide dierenhuiden.

Balenciaga’s tassen: Fanny pack & Ville bag

Bij Balenciaga vindt u verschillende tassen, handtassen en rugzakken, maar ook kleinere kaarthoesjes en portefeuilles. Hier stellen wij u de meest bekende Balenciaga tassen voor die niet mogen ontbreken in uw outfit.

Bijna geen ander modeartikel heeft de laatste tijd zo’n comeback gemaakt als de fanny pack. Zowel modebewuste mannen als vrouwen combineren ze met hun outfits. Balenciaga gaat in op deze trend en zo’n tas is op de website te krijgen vanaf een prijs van 650 euro. De ontwerpen zijn gevarieerd. Er zijn lederlooks, nylon, verschillende maten, kleuren en prints, waarbij het witte Balenciaga logo overheerst. Een prachtig voorbeeld van hoe het luxemerk erin geslaagd is aansluiting te vinden bij de urban fashion.

Sneakerheadbag: Futurisme en ongewoon design

De sneaker-hoofdtas trekt weer de aandacht. Het is ontworpen met een vetersluiting en overlappende lederen delen. Volgens zijn naam moet hij doen denken aan een sneaker van boven. Maar dit speciale ontwerp geeft het ook iets zeer futuristisch, als uit de toekomst. Opnieuw een stuk waar de online gemeenschap verdeeld is en het uiterlijk polariserend is. Uniciteit is in ieder geval gegarandeerd.

Ville tas: Veelzijdige klassieker

De Ville tas is een van de meest populaire handtassen van het label en een absolute klassieker. De verschillende versies van het model zijn verkrijgbaar in een breed scala van kleuren, maten en materialen. Door het brede assortiment zijn de tassen bijzonder goed te combineren. U kunt uw wensen optimaal en individueel aanpassen. Een echte allrounder voor alle activiteiten die u plant, of het nu een vakantie is, een shoppingtrip in de stad of voor het dagelijkse leven. De tas is geprijsd vanaf 695 euro, een vergelijkbare prijsklasse als Yves Saint Laurent handtassen.

Parfum: Quadrille & Florabotanica als klassiekers

De parfums hebben intussen voor het voortbestaan van het merk gezorgd en zijn ook vandaag nog een geliefd onderdeel van het assortiment. Hieronder maak je kennis met twee van de belangrijkste parfums.

Eau De Parfum Florabotanica: Tijdloze Romantiek

Vandaag de dag is een van Balenciaga’s meest populaire parfums het bloemige Florabotanica. Het ruikt naar een zomerse bloementuin en heeft een tijdloze romantiek. De dominante topnoot, munt, brengt frisheid in de geurbeleving. De hartnoot met roos en anjer zorgt voor de associatie met de rozentuin. De basisnoot is afkomstig van de edele materialen vetiver en amber. Dit maakt het parfum een perfecte geur voor de moderne vrouw die van romantisch en speels houdt.

Eau De Toilette Quadrille: modern en ongewoon

Deze damesgeur werd uitgebracht in 1955 en is niet langer verkrijgbaar in het origineel. Het wordt beschreven als wrang en kruidig met een citrus noot. Dit geeft het een fruitig tintje. Voor de liefhebbers is het een absolute klassieker en een symbool van de moderne en ongewone geuren van Balenciaga in de jaren 50. Het parfum is nog steeds een van de belangrijkste kenmerken van het merk.

Accessoires: Armbanden on trend

De winkel biedt allerlei accessoires die bij uw outfit passen, zoals armbanden, zonnebrillen, riemen, halskettingen, oorbellen, ringen en horloges. Met deze hoogwaardige en modieuze stukken kunt u uw outfit perfect afronden en aanvullen.

Voor Cristóbal Balenciaga zijn juwelen altijd een belangrijk thema geweest, dus paste hij zijn kleding aan om ze meer zichtbaar te maken. Vooral de vele verschillende armbanden zijn erg populair. Hier vindt u een selectie van verschillende armbanden.

Plaatarmband: eenvoudig maar elegant

De Plate armband is tijdloos. Het koord van tweekleurig schoenveterontwerp is op zich eenvoudig, maar springt echt in het oog. Het gebruik van dit inherent gemakkelijk te gebruiken en universele materiaal geeft de armband iets nuchters. De elegantie komt van de smalle zilveren plaquette versierd met de merknaam.

Krachtige gestreepte armband: stijlvol bij elke outfit

Deze smalle sterling zilveren hoepel is ook weer versierd met de merknaam. De struikletters contrasteren fel met de basisvorm en om het verder te breken heeft de armband verticale balken naast het logo. Ook hier overheersen strakke lijnen en monochroom design. Daarom was het waarschijnlijk al een blikvanger in de jaren 50, maar het blijft tijdloos en elegant tot op de dag van vandaag. Dankzij zijn eenvoudige vorm kan hij ook met alles gecombineerd worden.

Succes door hype, levenslust & modeshows

Vandaag is het label opnieuw een ster in de hemel van de luxemerken en biedt het zijn mode aan in winkels op vier continenten. Daarnaast is er sinds 2008 een onlineshop. Bovendien wordt de Merke ook verkocht in sommige andere winkels voor luxegoederen.

Blijvend succes: luxemerk is trouw aan het leven

Het succes van vandaag is vooral te danken aan een uitgekiende marketingstrategie. Balenciaga heeft begrepen hoe zij, naast hun haute couture mode, alledaagse mode met een sterke verwijzing naar het heden kunnen creëren. Daarbij worden echter enkele strategieën uit de jaren ’50 overgenomen. Weg van de mainstream, wat iedereen doet, zoals figuur-knuffelende Dior-jurken of elegante japonnen op de catwalks vandaag, maar naar de realiteit van het leven, zoals Ikea-tassen of eenvoudige bedrukte hoodies. Onderweg iets extra’s, een subtiele glamour of een grilligheid om je te doen glimlachen.

Dan is er de exploitatie van de hype. Balenciaga heeft een paar goedgeplaatste samenwerkingen gehad in verschillende onderdelen van het dagelijks leven met andere luxemerken zoals Gucci, de band Rammstein en cultmerken zoals Crocs slippers. Deze worden dan fancy geënsceneerd. Een ander aspect van hype is aandacht. Sommige ontwerpen hebben aanvankelijk hoofdschudden veroorzaakt bij de massa, maar hoe meer we over deze ontwerpen praten, hoe dichter ze bij een zekere cultstatus komen. Hoewel veel mensen aanvankelijk niet overtuigd waren van de veterloze snelheid, zijn ze sindsdien alom populair geworden en wordt de bijna sokachtige stijl opgepikt door veel andere merken, zoals Boss, Calvin Klein, Valentino en co.

Blijf in het gesprek: In het oog springende shows

Een ander aspect van de wedergeboorte van het modemerk uit de jaren ’50 zijn de edgy modeshows, evenals de modeweken van Balenciaga, die vaak een gespreksonderwerp zijn. Sinds Gvasalia creatief directeur van het merk is, verwijzen de ontwerpen vaak naar muziek. De ontwerpster is getrouwd met muzikant BFRND. Loik Gomez, die achter het pseudoniem schuilgaat, begon al in 2017 met het produceren van de soundtracks voor Balenciaga. Met de unieke geluiden en ontwerpen, worden de modeshows een spektakel. Velen willen Balenciaga model worden, zoals Bella Hadid en Justin Bieber.

Om een inzicht te krijgen in de muzikale achtergrond kunt u deze video bekijken:

V&A: De belangrijkste feiten die je moet weten over Balenciaga

Wie is de oprichter van Balenciaga?

Balenciaga is een wereldberoemd heren- en damesmodemerk dat in 1917 in San Sebastian werd opgericht door Cristobal Balenciaga.

Wie ontwerpt Balenciaga?

Tijdens de Paris Fashion Week werd aangekondigd dat Demna Gvasalia de nieuwe ontwerper van Balenciaga zal worden.

Wat is er zo speciaal aan Balenciaga?

Cristobal Balenciaga, meester van de haute couture, zet de toon voor rechte snits met oogstrelende details. Tegenwoordig is het luxelabel vooral bekend om zijn luxueuze streetwear met opvallende logoprints van hoofdontwerper Demna Gvasalia.

Hoeveel kosten Balenciaga Triple S sneakers?

De Balenciaga Triple S sneakers behoren tot de populairste sneakers op de markt en zijn regelmatig uitverkocht. De sneakers beginnen vanaf 775,00 euro en kosten tot 895,00 euro.

Meer video’s: Modeshows, collecties & gaming app

Het designermerk maakt mode voor mannen en vrouwen van top tot teen. Van expressieve accessoires zoals zonnebrillen en tassen tot casual hoodies en sneakers, je vindt alles wat je hartje begeert bij Balenciaga. Wij tonen u de beste modeshows van de lente, de zomer, de herfst en de winter. Naast mode biedt de ontwerper ook geuren aan en soms zelfs een gaming app bij hun collectie.

Merken zoals Balenciaga: Givenchy & Dior

Hier hebben wij een lijst van soortgelijke merken samengesteld of u kunt een kijkje nemen in onze lijst van modemerken waar u alle grote labels in één oogopslag kunt zien.

Givenchy: Haute Couture, Parfums en Vriend van Balenciaga

Cristóbal Balenciaga en Hubert de Givenchy waren goede vrienden, zoals eerder vermeld. Bovendien werden beide merken ongeveer in dezelfde periode opgericht en moesten zij zich in een soortgelijke tijdgeest doen gelden. Dus bepaalde parallellen kunnen niet worden genegeerd. Om de invloeden op elkaar beter te kunnen vergelijken, kunt u dit artikel over Givenchy lezen.

Dior: tijdloze ontwerpen, parfums en cosmetica

Dior is een van de klassiekers in de modewereld. Net als Givenchy, werd het label groot rond dezelfde tijd. Het merk gaf als geen ander vorm aan de tijdgeest en was een van de huizen waarvan de mode in contrast stond met die van Balenciaga. Ondanks de concurrentie die dit met zich meebracht, prees Christian Dior de ontwerpen van Balenciaga. Voor een vergelijking op modegebied, kunt u hier een artikel over Dior vinden.

Vele andere modemerken: XXL Lijst

Ben je enthousiast over Balenciaga en wil je meer merken leren kennen? Neem dan een kijkje in onze XXL-gids en maak kennis met ’s werelds beste modemerken.

Extravagante haute couture. Verfijnde prêt-à-porter. Fijne sportkleding en innovatieve accessoires. s Werelds meest luxueuze modemerken verrukken elk jaar miljoenen mensen en modeliefhebbers met hun exquise collecties. Zij kamperen voor de winkels om de speciale gelimiteerde oplage mee te pikken, staan in de straten van Parijs tijdens de felbegeerde Fashion Week en zitten met grote ogen voor de TV’s om de nieuwste en hipste runway shows te zien. Hier is de ultieme modemerken gids.