G-Star: Merk, jeans, t-shirts & mode voor mannen en vrouwen

G-Star – When luxury denim meets casual: G-Star Raw staat als geen ander modemerk voor non-conformistische jeanslooks met een compromisloze pasvorm en een uitmuntende kwaliteit. Hier draait alles om de blauwe stof: want zonder uitzondering is elk stuk uit de collecties te combineren met je nieuwe lievelingsjeans. Net als Levi’s, Replay en Diesel behoort G-Star tot de top van de jeansmerken. In dit artikel krijgt u inzicht in het merk, de kleding en spannende samenwerkingen.

Geschiedenis: exclusief vakmanschap voor ruwe denimkleding

Het Nederlandse jeans- en modelabel G-Star werd oorspronkelijk in 1989 opgericht door Jos van Tilburg onder de naam Gapstar. Het hoofdkantoor van G-Star is gevestigd in Amsterdam. Sinds de oprichting in 1989 is het motto van de onderneming “Alleen het product”. Deze doelbewuste houding heeft in de loop der jaren tot vele premiers van denim geleid: Zo introduceerde G-Star luxe denim voor de straat door zijn vakmanschap te combineren met de stijlen van de straat en een nieuwe denimlijn te creëren: raw denim zou een materiaal worden dat door iedereen op aarde wordt begeerd.

De eerste Gapstar-collectie werd ontworpen in samenwerking met het Zwitserse merk Big Star. Vier jaar na de oprichting van Gapstar fuseerde het bedrijf met de merken The Gap en Big Star tot het modelabel G-Star.

Ontwerpers en duurzaamheid

In 1991 begon de Franse ontwerper Pierre Morisset voor G-Star te werken. In 1994 tekende hij het contract als fulltime hoofdontwerper. Morisset heeft geholpen bij het ontwerp van de bekende G-Star Elwood. Oorspronkelijk wilde hij architectuur studeren.

Met het Raw Sustainable-programma zet G-Star zich in voor een duurzame productie door meer biologisch katoen met minder gebruik van meststoffen en pesticiden in hun collecties te gebruiken.

Na meer dan twintig jaar van voortdurende innovatie blijft G-Star grenzen verleggen, zijn bedrijfs-DNA uitbreiden en zijn ontwerpers aanmoedigen om op zoek te gaan naar nieuwe materialen, stijlen en pasvormen – altijd met de focus op het product.

Handelsmerk van het cultmerk: G-Star Jeans

Het handelsmerk van het cultmerk uit Nederland zijn de G-Star jeans. De bekendste zijn waarschijnlijk de G-Star Elwood jeans voor mannen. Zij hebben een ronde naad ter hoogte van de onderzijde en zijn hoofdzakelijk vervaardigd van denim.

De casual look broeken zijn vaak voorzien van details uit militaire kleding of kleine gsm-zakjes en extra ritsen. In de loop der tijd is de jeugdige jeansmode uitgebreid met sportieve jasjes, T-shirts, truien, jassen, hoeden en schoenen.

G-Star is vooral gespecialiseerd in raw denim, een denimstof die na het verven niet wordt gewassen of behandeld. Het kleurenspectrum van het modebedrijf buiten de jeans is zeer sterk, ondanks de denim look. Opvallende tinten rood, groen en blauw zijn in de meeste collecties te vinden. Veel naden worden altijd extra geaccentueerd of knopen dienen bijvoorbeeld ook als versiering.

De Correct Line collectie is een aanvullende lijn die sterk beïnvloed is door street style. Het omvat alledaagse jasjes, shirts, truien, jurken en rokken gemaakt van hoogwaardige materialen.

G-Star Elwood Jeans: tijdloze klassieker

G-Star’s hoofdontwerper Pierre Morisset vertelt over zijn eigen inspiratie. Morisset zat in een café in het zuiden van Frankrijk toen hij een Duitse motorrijder voorbij zag rijden. Na verloop van tijd waren de sporen van de lange reis en de blootstelling aan de elementen op zijn jeans gebrand. Morisset zegt dat de jeans zich rond de motorrijder had gewikkeld en zich naar zijn vorm had vervormd, wat hem inspireerde tot het maken van zijn eerste jeans, die hij ontwierp met behulp van de 3D-denimmethode.

Zoals de meeste vernieuwende ideeën was deze spijkerbroek, die vandaag zeer populair is, niet meteen een succes. G-Star bleef trouw aan zijn idealen van innovatie en gebruikte een reeks marketingstrategieën om het publiek warm te maken voor zijn 3D-denim jeans. Zodra klanten een paar van deze nu iconische jeans probeerden, waren ze weggeblazen door hun vorm, pasvorm en functionaliteit. Dit proces onderstreepte het belang van functionaliteit voor design, een element dat een hoeksteen is van het merk-DNA van G-Star. Sinds hun intrede op de denimmarkt hebben de prachtig geconstrueerde jeans een cult-achtige aanhang verworven en hebben ze hun status en relevantie behouden als een van de best verkopende jeansmerken van G-Star.

Samenwerkingen met Snoop Dogg & LaTrappe

G-Star Raw heeft een lange traditie van werken met echte originelen zoals Snoop, authentieke en unieke mensen die allen meesters zijn in hun vak.

G-Star Raw x Snoop Dogg: Hardcore Denim Campagne

Het Nederlandse denimmerk G-Star Raw kondigt vandaag de samenwerking aan met icoon Snoop Dogg. De samenwerking maakt deel uit van de internationale hardcore denim campagne. Een aangepaste versie van het hitnummer “Say It Witcha Booty”, geschreven door de multi-platina verkopende artiest, zorgt voor de juiste uitstraling en geeft de campagne zijn centrale thema. Snoop behoeft geen introductie, hij is een levende legende en een wereldwijd erkende vernieuwer – tegelijk iconisch en toegankelijk als denim.

G-Star Raw x LaTrappe: liefde voor vakmanschap

Een samenwerking gedreven door een gedeelde liefde voor vakmanschap en een benadering van duurzaamheid. Voor de monniken van de brouwerij La Trappe heeft G-Star een cradle-to-cradle-kledingstuk ontworpen. Passend bij de filosofie van de monniken, hun trappistenbier en G-Star Raw.

V&A: G-Star Raw

Wil je model worden? Dan moet je dit merk kennen. G-Star is het absolute cultmerk als het op jeans aankomt. Hier vindt u antwoorden op de meest gestelde vragen over het merk:

Wanneer is G-Star opgericht?

G-Star werd in 1989 in Amsterdam opgericht.

Waar staat G-Star voor?

Met als leidend beginsel “Just the Product” heeft het bedrijf zich vanaf het begin gericht op jeans.

Is G-Star duurzaam?

G-Star introduceerde in 2018 onder meer wat het omschrijft als “de meest duurzame jeans tot nu toe”, gemaakt van Cradle to Cradle Gold Level-gecertificeerd denim, en ontwikkelde het “schoonste indigoverfproces ter wereld”, waarbij geen zouten en 70 procent minder chemicaliën worden gebruikt.

Waar produceert G-Star?

G-Star onderhoudt vertrouwensrelaties met verschillende leveranciers over de hele wereld. De productiefaciliteiten zijn hoofdzakelijk gevestigd in Bangladesh, China, Griekenland, India, Italië, Marokko, Peru, Portugal, Sri Lanka, Tunesië, Turkije en Vietnam.

Merken zoals G-Star: Diesel & Armani

Naast G-Star behoren ook Diesel en Armani tot de meest gewilde jeansmodemerken. Deze luxemerken verkopen heren- en damesmode, evenals tassen, schoenen en accessoires.

Diesel: jeans, duurzame mode, geschiedenis & horloges

Het merk dat, net als de modemerken Guess, Tommy Hilfiger, GAP, direct geassocieerd wordt met jeansbroeken. Zij zijn aantoonbaar de makers van jeans en bieden nog zoveel meer. Je zou ze revolutionairen van de duurzaamheid kunnen noemen, omdat ze zich verzetten tegen massaproductie en met hun “UP – CYCLING”-campagne een campagne voor meer duurzaamheid in de mode-industrie zijn begonnen. Klik op de onderstaande link om meer te weten te komen over Diesel en haar collecties.

Armani: het elegante sportmerk EA7, parfum & horloges

Een wereldberoemde naam achter een man die de modewereld revolutioneerde. Hij heeft elegantie en classicisme naar een nieuw niveau getild. Milaan, de stad van de mode, is geworden wat het nu is dankzij zijn werk. Klik op de onderstaande link voor meer informatie over Armani.

Mode merken: Lijst

Als je gepassioneerd bent door luxemerken zoals G-Star en meer wilt weten over merken, bekijk dan hier onze geweldige gids met ’s werelds topmodemerken.

G-Star is een modemerk dat begint met G. Meer modemerken die met een G beginnen, vindt u hier: