Goyard: merk, tassen, tradities – luxe in een klasse apart

Goyard – Net als Gucci of Louis Vuitton heeft Goyard een van de bekendste en meest prestigieuze monogrammen in de wereld van de luxe mode. Weinig merken kunnen bogen op zo’n lange levensduur, toewijding aan vakmanschap en cultstatus als Goyard. De notoir exclusieve fabrikant van luxueuze reisartikelen is een symbool van rijkdom en klassiek Frans design, zonder ooit zijn producten online te hebben aangeboden. Toch heeft de naam niet dezelfde bekendheid als Louis Vuitton of Hermès, mede door de afkeer van het merk voor marketing, interviews en massaproductie. Hieronder kunt u meer lezen over de geschiedenis van Goyard. Als u andere modemerken wilt bekijken, bekijk dan onze merkengids.

De geschiedenis van het merk – De koffers met prestige

Het merk werd in 1792 door Pierre-François Martin in Parijs opgericht als het “Huis van Martin” en was gespecialiseerd in de vervaardiging van dozen, koffers en verpakkingen voor de Franse aristocratie. Martin was de grote koffersfabrikanten van de 19e eeuw voor en werd al snel de lieveling van de Franse bovenklasse. Hij werd benoemd tot officiële leverancier van Marie-Caroline de Bourbon-Siciles, hertogin van Berry, en breidde zijn bedrijf verder uit.

Martin nam een werknemer, Louis-Henri Morel, onder zijn hoede, zorgde ervoor dat hij in de familie kon trouwen, en gaf hem uiteindelijk de leiding van het bedrijf in handen. Morel trad in de voetsporen van Martin en moedigde het toenemende succes van zijn mentor aan. Morel nam in 1845 een 17-jarige leerling in dienst, François Goyard, die zowel van Martin als van Morel leerde, en toen Morel zeven jaar later plotseling overleed, nam Goyard het over. In 1853 veranderde hij de naam en werd het “Huis van Goyard” officieel opgericht, een heel jaar voordat Louis Vuitton zijn winkel opende.

De weg naar een luxemerk

Goyard geloofde dat volledige controle over het fabricageproces de basis was voor het bereiken van uitzonderlijke kwaliteit. François Goyard leidde het bedrijf nog 32 jaar voordat hij de teugels overgaf aan zijn oudste zoon Edmond. Tot dan toe was Maison Goyard een prestigieuze luxefabriek met een hoofdwinkel in Parijs en een atelier in Bezons. Maar het was Edmond die naar een hoger niveau van uitmuntendheid streefde en Goyard hielp internationale faam te verwerven.

Edmond Goyard bouwt voort op het werk van zijn vader en maakt van zijn bedrijf een “steeds meer elitaire instelling met een internationale clientèle”. Hij hernoemt het bedrijf E. Goyard Ainé en ontwikkelt een nieuwe groeistrategie voor het bedrijf. Edmond ontwierp de eerste advertenties voor Goyard, gaf leiding aan de deelname van Goyard aan wereldtentoonstellingen en opende drie nieuwe winkels in Frankrijk en handelskantoren in New York en Londen. Ondanks de aanzienlijke expansie was misschien wel zijn belangrijkste bijdrage aan Goyard de introductie van de iconische Goyardine-stof in 1892, die de basis legde voor de moderne versie van het merk zoals we dat nu kennen.

Goyard’s uniciteit

De invoering van de Goyardine-stof betekende een aanzienlijke opwaardering van het assortiment van het merk en Edmond Goyard was van plan om zijn luxueuze reisartikelen op wereldtentoonstellingen aan een wereldwijd publiek te presenteren. In 1900 nam Goyard deel aan de Wereldtentoonstelling in Parijs en stelde er het volledige gamma koffers, aktetassen, reiskoffers en accessoires tentoon, waarvoor hij een bronzen medaille kreeg. Zes jaar later kreeg Goyard op de wereldtentoonstelling in Milaan een gouden medaille voor zijn producten, die een toonbeeld waren van Frans vakmanschap en Franse smaak. Edmond Goyard bleef deelnemen aan wereldtentoonstellingen en oogstte lof bij de internationale aristocratie, met name door in 1908 op de Frans-Britse Tentoonstelling in Londen een gouden medaille te winnen in een wedstrijd met Louis Vuitton.

Het opmerkelijke succes van het merk gaf Goyard de internationale erkenning waarnaar Edmond streefde. Het huis werd een favoriet van internationale beroemdheden en royalty’s, en Goyard verzamelde al snel een lijst van gewaardeerde klanten waaronder Pablo Picasso, Jacques Cartier, John D. Rockefeller, de Romanovs, Estée Lauder, de hertog en hertogin van Windsor, Coco Chanel en Karl Lagerfeld. In een moderne context heeft deze klantenlijst zich uitgebreid tot de wereld van de hiphop – met als meest opvallende voorbeeld een beruchte foto van Kanye West en co. vóór een show van Comme des Garçons tijdens de Parijse modeweek in 2009.

De eeuwige erfenis van Goyard

In tegenstelling tot de meeste andere luxemerken, veranderen de producten van Goyard niet van seizoen tot seizoen. Zoals het huis online verkondigt: “In een wegwerpmaatschappij, zijn ze bedoeld om eeuwig mee te gaan.” Goyard vertrouwt op zijn legendarische geschiedenis, exclusiviteit, ongeëvenaard vakmanschap en tijdloze elegantie om zijn producten te verkopen. Het huis biedt vier verschillende productlijnen aan: Reisartikelen, tassen en accessoires, speciale bestellingen en accessoires voor huisdieren.

De reisartikelen gaan terug tot de beginjaren van het merk en omvatten koffers, harde koffers, trolleys, beautycases, hoedenkoffers en weekendtassen. Het assortiment tassen en accessoires omvat handtassen voor dames en heren, aktetassen, clutches en draagtassen (zoals de populaire St. Louis Tote), alsmede portefeuilles, portemonnees, chequeboekjes en andere accessoires. Goyard biedt zijn welgestelde klanten de mogelijkheid met het huis samen te werken om unieke, handgemaakte koffers en bagage te maken volgens de exacte specificaties van de klant.

Eerdere bestellingen omvatten een kaviaarkist, een picknickkist en een tuinderskist. De schrijver van Sherlock Holmes, Sir Arthur Conan Doyle, liet een speciale koffer van Goyard uitrusten met een compleet bureau en schrijfmachine. De vierde productlijn van Goyard, “Chic du Chien”, werd in 1890 gelanceerd. Vertaald betekent het “hond chic” en omvat het halsbanden, riemen, voerbakken en andere accessoires voor huisdieren, die exclusief worden verkocht in de Chic du Chien boetiek tegenover de oorspronkelijke winkel in de Rue Saint-Honoré. En natuurlijk is elk artikel in de lijn versierd met het kenmerkende chevronpatroon van het huis.

Goyards eeuwige relevantie

Signoles, die het huis samen met zijn zonen leidt, heeft zich tot doel gesteld de historische waarden en de essentie van het huis te bewaren en het bedrijf zijn rechtmatige plaats terug te geven tussen de meest prestigieuze en exclusieve luxemerken. Vandaag de dag is Goyard nog steeds privé bezit. Het huis, dat overging van Martin Morel op de familie Goyard en uiteindelijk op de Signoles, is vrij van de druk van de aandeelhouders die gepaard gaat met de steun van een groot modeconcern zoals LVMH of Kering. Goyard is onafhankelijk en kan zijn eigen spel spelen; het schuwt massamarketing en -productie, vermijdt interviews en negeert trends.

Het merk blijft sterk geworteld in een elegantie die teruggaat tot de dageraad van het luxereizen en is gebaseerd op raffinement, kwaliteit en exclusiviteit. Als topmerk dat niet geassocieerd wordt met e-commerce, blijft Goyard een sluier van afstandelijkheid cultiveren, met artikelen die alleen verkrijgbaar zijn in een paar dozijn standalone ateliers en store-in-stores wereldwijd. En toch is het juist dit gebrek aan compromissen dat Goyard in de voorhoede van de luxereisindustrie houdt.

Goyard in de tand des tijds

Ondanks incidentele toevoegingen aan het stoffenassortiment in de loop van de geschiedenis, heeft het oorspronkelijke Goyard ontwerp in gecoat canvas van Edmond Goyard de tand des tijds doorstaan. De kwaliteit van het vakmanschap van Goyard is niet veranderd en de artikelen van Goyard bezitten nog steeds de voortreffelijkheid en het prestige die zij een eeuw geleden op de wereldtentoonstellingen bezaten. De rijkste en invloedrijkste personen ter wereld behoren nog steeds tot de prestigieuze clientèle van Goyard, en het emblematische in elkaar grijpende Y-monogram is nog steeds een symbool van status en grandeur. Goyard is niet in staat om andere luxemerken zoals Louis Vuitton of Gucci te overtreffen, maar de tijdloze aantrekkingskracht van kwaliteit, erfgoed en exclusiviteit van het huis zal waarschijnlijk nog vele jaren het beste in luxereizen belichamen.

Zoals Goyard uitlegde in een zeldzaam interview met Hypebeast: “Luxe is een droom, en te veel onthullen van wat er achter de schermen gebeurt zou de magie bederven… wij geloven dat zachtjes fluisteren in iemands oor niet alleen eleganter is, maar ook veel efficiënter dan uit volle borst schreeuwen.”

Veel gestelde vragen over Goyard

Hier is een overzicht van de meest gestelde vragen op het internet

Wanneer werd Goyard opgericht?

Pierre-François Martin richtte in 1792 het oorspronkelijke Huis Martin op, dat later werd omgedoopt tot het Huis Goyard. Het was gespecialiseerd in de vervaardiging van kisten, kratten en verpakkingen.

Waar kunt u Goyard kopen?

Lange tijd konden Goyard stukken alleen in Goyard boetieks worden gekocht. Pas de laatste paar jaar is het mogelijk geworden om Goyard stukken te kopen bij geselecteerde online retailers.

Merken zoals Goyard

Hieronder vind je beoordelingen van merken die vergelijkbaar zijn met Goyard.

Gucci / Gucci Video

Gucci, bekend om zijn beroemde monogram, is ook een van ’s werelds bekendste luxe mode- en handtassenmerken. Leer meer over Gucci en de geschiedenis van het merk in onze Gucci artikelen.

Louis Vuitton / Louis Vuitton Videos

Als je denkt aan luxe handtassen, denk je altijd aan Louis Vuitton. Maar waarom is dat? Kom alles te weten over Louis Vuitton en zijn collecties in onze artikelen.

Mode merken: Lijst

Ben je enthousiast over Goyard en wil je meer merken leren kennen? Neem dan een kijkje in onze modegids en maak kennis met ’s werelds beste modemerken. Extravagante haute couture. Verfijnde prêt-à-porter. Fijne sportkleding en innovatieve accessoires. s Werelds meest luxueuze modemerken verrukken elk jaar miljoenen mensen en modeliefhebbers met hun exquise collecties. Ze kamperen voor de winkels om de speciale gelimiteerde oplage mee te pikken, staan in de straten van Parijs tijdens de felbegeerde Fashion Week en zitten met grote ogen voor de TV’s om de nieuwste en hipste runway shows te zien. Hier is de ultieme modemerken gids.