Reclamebureau: merk, ontwerp, tekst, SEO, online shop – gids & tips

Reclamebureau – In Berlijn, Hamburg, München, Keulen en Düsseldorf zijn veel bedrijven op zoek naar een reclamebureau. Of het nu gaat om full service of om subdisciplines zoals brand building, corporate design, reclameteksten, zoekmachinemarketing en public relations, marketing is complex geworden. Daarnaast worden nieuwe strategieën toegevoegd, bijvoorbeeld sociale media en influencer marketing. Maar wat doet een reclamebureau eigenlijk? Ons overzicht in XXXL formaat – de gratis gids voor reclamebureaus:

Wat doet een reclamebureau eigenlijk?

De definitie van reclamebureau op Wikipedia vat samen: “Een reclamebureau is een dienstverlenend bedrijf dat zich bezighoudt met het adviseren, concipiëren, plannen, ontwerpen en realiseren van reclame en andere communicatiemaatregelen voor […] klanten.” – Volledige service.

De precieze diensten van een reclamebureau zijn bij velen minder bekend. Zorgt een reclamebureau er alleen voor dat een bepaald product bekendheid krijgt? Neemt het reclamebureau veel diepere taken op zich? Als u een full service reclamebureau inhuurt, huurt u een professional in die zich bezighoudt met het hele gebied van branding en marketing. De feitelijke producent, het feitelijke bedrijf, kan zich volledig concentreren op de dagelijkse gang van zaken. Alles rond hun producten of diensten wordt natuurlijk beïnvloed door het reclamebureau. Denk maar aan het onderwerp marktonderzoek en de ontwikkeling van nieuwe producten. Maar voordat we ons buigen over zo’n complex gebied als productontwikkeling op basis van marktonderzoek, bijvoorbeeld op basis van sociale netwerkrapportage, laten we eens kijken naar de zeer basistaken van een reclamebureau.

Corperate design – ontwerp en herkenning

Als je aan de grote gouden M denkt, weet je meteen waar je bent in de fast food sector. Als je een ster op een auto ziet, weet je meteen welk merk het is. Corporate design begint met iets kleins en niet-complexs als een logo en eindigt uiteindelijk in precieze richtlijnen voor grote bedrijven en ondernemingen. Daarin wordt zelfs geregeld hoe het logo op een bepaald automerk moet worden aangebracht, met exacte afstanden in millimeters tot de deur, het wiel, de ruit. Corporate design gaat dus over de visuele rode draad van uw bedrijf. De kleurstelling speelt hier een grote rol, evenals de vormen: ronde elementen, puntig of juist heel recht. Dit alles wordt vervolgens doorgevoerd in de gehele mediaportefeuille. Van de imagobrochure voor klanten tot de reclamefilm voor YouTube, zodra onze fans ons merk zien, weten ze wie er bedoeld wordt. Hoe sneller deze identificatie en perceptie mogelijk is, hoe groter de merkbekendheid kan worden. Denk maar aan de drukke winkelstraat in het centrum van de stad: hoe sneller je een bepaalde modezaak kunt herkennen uit het oerwoud van modewinkels, hoe sneller de mensen ernaartoe zullen rennen.

Corporate design houdt zich echter niet alleen bezig met de wensen en ideeën van klanten, maar natuurlijk ook met de uiteindelijke kopers en consumenten. Dus hoe kunt u uw merk zo vormgeven dat de gewenste doelgroep het aantrekkelijk en aantrekkelijk vindt?

Een reclamebureau verduidelijkt, ontwerpt en ontwikkelt al deze vragen. Van het logo tot de imagobrochure, via de website tot de webshop, zelfs het wagenpark wordt nauwkeurig gemerkt. De herkenning zorgt ervoor dat onze klanten snel toegang tot ons hebben, maar ook snel onze winkels of onlineshops kunnen binnenstormen.

Contentmarketing – inhoud met toegevoegde waarde

Over het aantrekken van bezoekers gesproken, met name content marketing is de laatste jaren enorm populair geworden. Content marketing werkt met teksten in verschillende facetten en variaties.

Content marketing kan worden geplaatst in een gerenommeerd medium. Wij kunnen bijvoorbeeld een plaatsing in een artikel van een bekend tijdschrift kopen. Dit artikel behandelt dan een onderwerp dat bij ons bedrijf past. Als u bijvoorbeeld een makelaarskantoor bent en leegstaande flats hebt in de regio Berlijn, maar tegelijkertijd op zoek bent naar nieuwe panden, zou het de moeite waard zijn een artikel te kopen in een tijdschrift over het onderwerp makelaars in Berlijn. Zodra iemand zijn flat wil afstaan, verhuren of zelfs verkopen, gaat hij op het internet op zoek naar een goede makelaar in Berlijn. Natuurlijk gaat u onmiddellijk op zoek naar beoordelingen en aanbevelingen en dan ontdekt u waarschijnlijk ons artikel in het vaktijdschrift.

Door deze referral marketing, in combinatie met content marketing, bereiken we een snel en hoog niveau van vertrouwen bij de gebruikers en vergroten we zo de kans dat u als makelaar de vrijkomende flat krijgt en niet de concurrentie.

Contentmarketing strekt zich echter ook uit tot onderdelen van zoekmachineoptimalisatie, een aspect dat we verderop in zoekmachinemarketing nader zullen bespreken. Zoekmachinemarketing heeft betrekking op verschillende gebieden van optimalisatie voor zoekmachines, maar ook op analyse en monitoring.

Communicatie – Reclameteksten en PR

Reclameteksten zijn een van de belangrijkste disciplines van elk reclamebureau. Elk idee kan in duizenden woorden worden verpakt: de ontelbare voordelen, de verschillen met de concurrentie, de kleine details die het product bijzonder maken. Uiteindelijk hebt u in reclamecommunicatie echter maar een paar momenten om uw boodschap over te brengen. Om deze momenten optimaal te benutten, hebt u reclameteksten nodig die kort en to the point zijn, maar toch zo informatief mogelijk. Maar dat is niet genoeg, reclameteksten moeten ook een toegevoegde waarde hebben voor de uiteindelijke consument. Waarom zou ik veranderen? Waarom zou ik de moeite doen om op de online winkel te klikken? Waarom zou ik naar het centrum gaan? Reclamebureaus vinden het perfecte antwoord op deze vragen. Een samenhangende formulering die vervolgens wordt overgenomen voor het verdere reclameconcept.

Dit vormt uiteindelijk de gebruikte media. De richtlijn waaraan alle werknemers, agentschappen en freelancers zich moeten houden, is uiteindelijk uit dit communicatieconcept ontstaan. Natuurlijk bevat het concept ook andere aspecten, zoals de Dos en Don’ts van het bedrijf of formuleringen buiten bepaalde normen die eerst moeten worden goedgekeurd. De leidraad of het communicatieconcept wordt gebruikt om de formulering van alle andere media te ontwerpen, van imagobrochures voor het bedrijf tot flyers en, natuurlijk, grotere advertenties en campagnes.

Buitenreclame speelt natuurlijk een belangrijke rol voor veel grote ondernemingen en bedrijven. Of het nu gaat om plaatsingen op weg naar het werk of op weg naar huis: van voedingsbedrijven tot mode tot technologie en auto’s, er is veel concurrentie in de buitenreclamebranche. Want anders dan op het internet zijn de ruimtes niet constant beschikbaar en kunnen de advertenties niet elke seconde worden gewijzigd. Buitenreclame vergt dus heel wat voorbereidend werk, organisatie en planning om de consument doeltreffend te bereiken. Ook hier moet de reclametekst zeer kort en bondig zijn. Meestal slechts twee of drie woorden, in combinatie met de beeldtaal die de consument moet overtuigen.

Al dit werk heeft maar één doel, de verkoop in de winkel bevorderen. Het maakt niet uit of het gaat om het verkooppunt in de stationaire handel of het verkooppunt als digitale marktplaats, de eigen of de online winkel van derden. Zoals u ziet, zijn er verschillende en vooral zeer veelzijdige marketingmogelijkheden. Een ervaren reclamebureau helpt bij de keuze van de media, maar ook bij het formuleren van de juiste teksten. Een overzicht van de toepassingsgebieden:

  • Communicatieconcept
  • Reclameteksten en PR
  • Brochures en folders
  • Advertenties en campagnes
  • Buitenreclame en affiches
  • Direct marketing en mailing
  • Verkoopbevordering en POS

Merk – structuur en presentatie

Co-design, copywriting en presentatie culmineren uiteindelijk in één groot strategisch doel, het opbouwen van ons eigen merk. Hoe presenteren wij ons aan klanten? Hoe presenteren wij ons aan onze eigen werknemers? Hoe moeten andere concurrenten over ons denken? Merkenbouw is een zeer complex en ook psychologisch onderwerp. Vaak zijn het kleine aspecten die een merk bekendheid kunnen geven.

Voorbeeld van merkopbouw en merkimago – Kijk eens naar de naam van ons bureau als voorbeeld van een beste praktijk. De naam Cocaïnemodellen kan en wordt soms controversieel opgevat. Tegelijkertijd zorgt de naam ervoor dat het agentschap het onderwerp van gesprek is in de juiste kringen. Door de gewaagde titel geeft de naam ons ook een zekere filosofie van het agentschap, het jonge, het nieuwe, het rebelse. Natuurlijk is dit alles voor het imago; op de achtergrond wordt het agentschap tentoongesteld voor zowel high fashion cliënten als voor reclameklanten en belooft het uiterste professionalisme. De nabijheid van haute couture merken en internationale merken scherpt ook het merkprofiel aan. De online-aanwezigheid richt zich op jongeren en suggereert de klanten dus op het eerste gezicht dat de modelnieuwkomers van morgen hier zijn.

Regelmatige evenementen in een uiterst luxueus kader, alsook modeshows en modelcastings zorgen voor een constante interactie, niet alleen via digitale media maar ook live. Daarnaast werd al snel representatief werk geregeld met gerenommeerde agentschappen in megasteden als New York, Londen en Tokio. Deze algemene mix zorgt ervoor dat jonge talenten zich bij ons zeer op hun gemak voelen, omdat zij de kans krijgen op een internationale carrière, en tegelijkertijd zien klanten dat wij door deze gerichte maatregelen het beste talent uit Duitsland vinden. Een totaalpakket dat zich in de planning over vele bladzijden uitstrekt, maar dat, zoals u hier kunt zien, ook in korte vorm kan worden beschreven.

Elk merkimago is individueel!

Elk merkimago is individueel! Reclamebureaus zijn opgeleid om de bijzonderheden van bedrijven te achterhalen en filosofieën zo uit te werken dat ze ook in de kortst mogelijke vorm kunnen worden gereproduceerd.

Laten we de essentie van uw merk vinden en samen een strategie ontwikkelen met een drie-, vijf- of tienjarige visie!

Merken en branding in een oogopslag:

  • Merk / concurrentie analyse
  • Ontwikkeling van de identiteit
  • Merk architectuur
  • Positionering
  • Naamgeving

POS-materiaal – Uitrusting bedrijfsruimten

Het inrichten van bedrijfspanden is zeker een van onze favoriete disciplines! Interieurontwerp, feel-good ruimtes, verkoopruimtes en natuurlijk overwegingen, hoe houden we de klant in de winkel? Maar niet alleen het verkooppunt is belangrijk, ook de media die in de bedrijfsruimten worden verspreid. Te beginnen met de etalageversiering, waar u zowel op rekwisieten kunt steunen als heel goed met drukwerk kunt werken, tot aan de kassa en de aanduiding van een of ander klein meeneemartikel.

Wisselende ontwerpen bij wisselende campagnes en seizoenen, de installatie van monitoren en schermen voor bewegende beelden, er is veel mogelijk op het gebied van POS-materiaal voor bedrijfsruimten. Het hoeft niet altijd de stoffige brochure te zijn!

Reclamebureaus zijn deels ook gespecialiseerd in het uitwerken van dergelijke ideeën, in het leveren van creatieve concepten over hoe op te vallen in de menigte! Vooral in de winkelstraten, die in elke grote stad bestaan, is de concurrentie hevig. Vooral modewinkels staan als een ketting in de rij. Waar moet ik winkelen? De beslissing duurt vaak maar een paar seconden. Zoals we al eerder hebben besproken bij het onderwerp corporate design, gaat het enerzijds om snelle merkherkenning en anderzijds om, nogmaals, toegevoegde waarde voor onze consument! Misschien hebben we brillen in de aanbieding en hoeden die passen bij het huidige zomerweer. Onze media wijzen direct naar kleuren, vrolijkheid en vakantie. De perfecte gelegenheid om een korte vakantie te nemen in het midden van de shopping mile! Zo werkt effectieve POS-marketing in combinatie met bedrijfsuitrusting, bedrijfsruimte en media.

Reclamemateriaal in gedrukte vorm – Verkoopbevorderende informatie

Gedrukte reclame is altijd belangrijk geweest. Natuurlijk kan men op en neer discussiëren over het belang van een visitekaartje. Uiteindelijk gaat het er echter om dat het visitekaartje, d.w.z. het contact, aanwezig blijft. Een naam die alleen wordt uitgesproken, wordt snel vergeten. Het visitekaartje blijft op het bureau. Hetzelfde geldt voor het visitekaartje, natuurlijk, als voor andere gedrukte media. Herinnert u zich nog de catalogi uit de jaren 80 en 90? De catalogus was voortdurend aanwezig in de huiskamers van gezinnen en huishoudens. Zo nu en dan bladerden mensen er doorheen en zo nu en dan bestelden ze iets. Het werkt vandaag de dag net zo!

We ontdekken veel reclame in de brievenbus, 90% is niet belangrijk voor ons, maar soms ontdekken we iets dat we oppikken. De klassieker: de pizzakaart van de pizzabakker om de hoek. De pizza komt vers en heet aan, misschien krijg je zelfs een paar procent korting omdat je een trouwe vaste klant bent. Het gaat verder met supermarktfolders, die bij veel mensen populair zijn. In de Verenigde Staten is couponing, het verzamelen van waardebonnen of het combineren ervan om nog meer te besparen, zelfs een echte volkssport geworden.

Hoewel de wereld steeds digitaler wordt, behouden gedrukte media nog steeds hun impact. Van het in het begin genoemde visitekaartje dat op het bureau blijft liggen, tot de verkoopbrochure waarin de belangrijkste producten worden opgesomd zodat een vertegenwoordiger of zelfs verkoopster ze onmiddellijk aan de klanten kan presenteren, tot grote affiches, stadsverlichting en buitenreclame.

Voor uw eigen zakelijk briefpapier is het natuurlijk altijd aan te raden een heel eigen mix van drukmedia te hebben. Autodealers hebben vooral behoefte aan brochures, modebedrijven aan grote posters en vertegenwoordigers aan het klassieke visitekaartje.

Tip: Denk aan het milieu bij het printen

Uit onze ervaring als succesvol reclamebureau hebben wij vaak gemerkt dat mensen graag grote hoeveelheden bestellen, dus veiligheid voor alles! Vooral in de druksector dalen de kosten voor eenheidsprijzen enorm bij grote hoeveelheden. Terwijl de kleine kapper 1.000 stuks bestelt voor 500 €, neemt het autobedrijf 1.000.000 stuks af voor 5.000 €. Het probleem: meer dan de helft van alle gedrukte media belandt in de opslag en dus uiteindelijk bij het vuilnis. Een grote verspilling van energie, van het verlies van de bomen, de productie met energie, de gebruikte arbeid en de inkten in de drukkerij tot de levering en het doorgeven.

Denk daarom bij de definitieve bestelling altijd aan het milieu en stel jezelf de vraag: hebben we echt een miljoen stuks nodig of zullen 100.000 stuks volstaan?

Productie – foto- en videomateriaal voor reclame

De productie van foto- en videomateriaal voor gedrukte media, maar natuurlijk ook voor alle online en digitale media, is een van de grote kernactiviteiten van reclamebureaus. Dit is waar nauwe samenwerking met een groot aantal freelancers een rol gaat spelen. Het begint met de organisatie, die bijvoorbeeld de fotostudio omvat, de fotograaf, plus een videograaf, eventueel de assistent, een of meer visagisten, stylisten voor rekwisieten en outfits … veel werknemers die samen op één datum moeten worden georganiseerd.

Om deze krachttoer überhaupt te laten slagen, is veel ervaring nodig met het plannen en organiseren van fotoshoots. De processen moeten precies kloppen, er moet van tevoren een concept beschikbaar zijn dat voor elk teamlid onmiddellijk duidelijk is. De opdrachtgever, u dus, moet zijn fiat hebben gegeven aan dit reclameconcept en alle teamleden moeten tot in detail gebrieft zijn met een compleet mood board, d.w.z. een papier waarin alle scènes picturaal zijn weergegeven, tot en met de timing en de uiteindelijke callsheet. In de callsheet geef je aan welke mensen er op de productiedatum zullen zijn, hoe je ze het beste kunt bereiken en de tijden, en natuurlijk alle informatie voor de assistent, van de chauffeur voor luchthaven- en hoteltransfers tot de camera-assistent. Hier volgt een overzicht van de belangrijkste parameters:

  • Schietconcept of campagneconcept
  • Moodboard met scènebeelden
  • Callsheet met contactadressen van alle teamleden en tijdschema
  • Voorafgaande coördinatie en organisatie tussen fotograaf, videograaf, technicus, fotostudio, visagist, stylist, modellen,…

Reclame- en productfotograaf

Reclame- en productfotografen hebben een veeleisende baan. Aangezien wij ons zeer vaak met deze materie bezighouden en klanten ons ook zeer vaak vragen of wij hen kunnen helpen bij het vinden van eersteklas fotografen, hebben wij hiervoor een aparte rubriek! Lees hier meer over het onderwerp:

Beeldbewerking voor media

Post-processing in fotografie is een groot deel van eerste klas zijn. Wij werken in het bijzonder met fotografen die voor internationale jonge merken werken, omdat zij het nieuwste beeld voor de tijdgeest hebben, en met fotografen die ook vaak met tijdschriften samenwerken, omdat zij zich in het bijzonder toeleggen op high-end post-processing. Als het gaat om Adobe Lightroom en Adobe Photoshop, kan niemand ze snel verslaan. Natuurlijk gebruiken ook veel fotografen Capture One. Maar hoe de software ook heet voor de fotografen, wij kunnen u doorverwijzen naar de beste in retouche.

Bij het bewerken van beelden gebruikt men, zoals u weet, eerst het programma Lightroom. Hier worden alle foto’s van de camera overgebracht en in een grote hoeveelheid voor selectie vrijgegeven, maar ook in principe in de kleuren gecorrigeerd. Dit resulteert in de voorselectie of de selectie voor de klant, op basis waarvan hij nu kan beslissen over de definitieve fotomotieven. Zodra u als klant hebt besloten welke foto’s uiteindelijk voor de campagne zullen worden gebruikt, worden deze foto’s tot in detail aan de retoucheur gegeven. Voor de retouche, de nabewerking van de foto’s, worden programma’s als Adobe Photoshop of Capture One gebruikt. Hier worden de details bewerkt, van de huid tot individuele haarlokken en natuurlijk stof op de vloer. De opperste discipline is, natuurlijk, de huid. Het beeld mag er niet onnatuurlijk uitzien en uiteindelijk mag de nabewerking nooit op nabewerking lijken. De beste fotografen bewerken hun foto’s op zo’n manier dat de meesten zouden denken dat ze nooit nabewerkt zijn. Dit is de grote kunst van reclame- en productfotografie!

SEM – Zoekmachine Marketing

Zoekmachinemarketing is tegenwoordig een van de centrale instrumenten voor verkoopbevordering. In het digitale tijdperk stroomt bijna alle informatie via zoekmachines, van eenvoudige vragen tot complexe formuleringen. Bedrijven die zich bezighouden met zoekmachineoptimalisatie voor online winkels en websites zijn de experts voor rankings in zoekmachines zoals Google, Yahoo, Bing of zelfs Yandex. Natuurlijk, Google is de absolute marktleider op de meeste continenten. Er zijn echter ook verschillende nieuwe zoekmachines die nieuwe benaderingen bieden, bijvoorbeeld via ecologische concepten. Hoe dan ook, op het gebied van zoekmachine marketing heeft u een expert nodig.

Ons bureau heeft met succes meer dan 50 klanten naar pagina één gebracht in meer dan 20 landen over de hele wereld. Niet alleen op pagina één, maar ook veel van de trefwoorden, d.w.z. de zoektermen van de gebruiker, zijn doorgedrongen tot nummer één, zowel op nationaal niveau als in Engelstalige landen. Zoekmachinemarketing is zo efficiënt omdat niemand meer naar de stadscentra gaat voor nieuwe producten, eerst zoeken ze online. Het maakt niet uit of het gaat om digitale marktplaatsen of online winkels. Niet alleen producten, maar ook diensten worden tegenwoordig steeds meer online toegankelijk.

  • Welke massagesalons in de buurt worden aanbevolen?
  • Waar is de dichtstbijzijnde autodealer voor luxe merken?
  • Wat is de beste haarshampoo?
  • Dames T-Shirt Trends 2020
  • WLAN Berlijn

Zoekvragen zijn heel verschillend, maar ze zijn interessant en relevant voor elke bedrijfstak, omdat een groot deel van de concurrentie tegenwoordig op de digitale markt plaatsvindt. Deze crossmediale mix, d.w.z. het spreiden over verschillende media, is voor bedrijven uiterst belangrijk geworden. Zoekmachine-optimalisatie berust ook op verstrooiing. Laten we eens kort kijken naar het onderwerp zoekmachine-optimalisatie.

SEM / SEO – Zoekmachine Optimalisatie

In de eerste plaats houdt zoekmachine-optimalisatie zich bezig met de plaatsing van websites en webwinkels in de populaire zoekmachines zoals Google, Bing of Yahoo. Hoe hoger een website wordt geplaatst, hoe meer kliks hij krijgt. Het doel van elk zoekmachine bedrijf is om op nummer één te komen. Maar waarom is de eerste plaats zo belangrijk? Laten we eens kijken naar een heat map van marktonderzoek, het toont de zoekmachine Google en de blikken van de gebruikers na een zoekopdracht. Het is duidelijk te zien dat de grootste aanwezigheid zich altijd linksboven bevindt. Omdat dit de plaats is waar de ogen van alle gebruikers naar toe worden getrokken, worden op deze prominente plaats ook advertenties geplaatst. Hoe dichter uw website of online winkel bij deze plek komt, hoe meer kliks u waarschijnlijk zult krijgen en hoe meer verkopen u kunt maken. Hier zie je de oogballen weer duidelijk in de heatmap:

Hoe kom je op pagina één in Google?

Om pagina één te bereiken, moet je eerst naar de concurrentie kijken. Is er al veel concurrentie of niet? Als wij bijvoorbeeld aan zoekmachine-optimalisatie willen doen op het gebied van onroerend goed, huisvesting, verzekeringen of zelfs financiële diensten, hebben wij een navenant hoog kapitaal nodig voor de verwezenlijking van de doelstellingen. Het is gemakkelijker als we te maken hebben met meer specifieke termen, bijvoorbeeld “speciaalzaak voor lampen in Hamburg”. Hier volgen een paar voorbeelden van relatief moeilijke projecten in zoekmachine-optimalisatie en ook een paar eenvoudiger projecten.

Eerst een blik op nogal moeilijke trefwoorden:

  • Hotel New York
  • Korte vakantie Las Vegas
  • Autohandel Parijs
  • Restaurant Berlijn

Naast deze moeilijk te krijgen zoekwoorden zijn er ook eenvoudiger, bijvoorbeeld lokale onderwerpen of zelfs niche-onderwerpen:

  • Lampenwinkel in Hamburg
  • Kort verblijf kasteel Neuschwanstein Beieren
  • Testrit Parijs
  • Veganistische restaurant aanbevelingen Berlijn

In dit kleine voorbeeld kunt u zien dat hoe nauwkeuriger de termen worden, hoe eenvoudiger zoekmachine-optimalisatie waarschijnlijk wordt. Waarbij “eenvoudig” in de context van zoekmachine-optimalisatie niet noodzakelijk betekent dat het niet ingewikkeld zal zijn. Het is alleen minder complex in verhouding. Maar uiteindelijk blijft gerichte zoekmachine-optimalisatie altijd een doorlopend project en geen eenmalige opzet zolang het om middelgrote en grote ondernemingen gaat.

Tot nu toe hebben we ons alleen geconcentreerd op de inhoud. Natuurlijk zijn er meer aspecten aan zoekmachine-optimalisatie, zoals de paginastructuur, maar dat zou te veel in detail treden. Belangrijker is de extra OnPage-optimalisatie. OnPage verwijst naar alle wijzigingen en maatregelen die op de eigen website of in de eigen online winkel worden aangebracht.

Er komt echter meer bij zoekmachine optimalisatie kijken dan pure OnPage optimalisatie.

OnPage en OffPage optimalisatie (backlinks)

Zoals beschreven, gaat OnPage-optimalisatie over een oproep tot actie op de eigen website. OffPage optimalisatie draait dan om alle maatregelen buiten het eigen online project. Een groot en centraal onderdeel hiervan is het genereren van backlinks. Backlinks zijn verwijzingen, d.w.z. links van andere pagina’s naar ons project.

Backlinks eenvoudig beschreven:

  • Best practice onroerend goed – het centrale onderwerp voor onze cliënt: Kopen of huren van een huis of appartement
  • Als reclamebureau creëren wij veel themarelevante pagina’s voor de lezer met een toegevoegde waarde die hij elders niet kan vinden
  • Voorbeeldartikel: Keukentrends 2020
  • Het artikel zal in de loop van weken en maanden steeds hoger in de rangschikking komen.
  • Op een bepaald moment doet een groot woontijdschrift onderzoek naar keukentrends voor het komende jaar.
  • De redacteur neemt twee of drie ideeën en linkt naar onze website
  • Bovendien, als een reclamebureau, kopen we een backlink in een online blog
  • Via de kruisverwijzing in het woonmagazine is een andere blog ons op het spoor gekomen en koppelt voor de derde keer de keukentrends

Het resultaat van onze backlink strategie of inhoud en backlink strategie ziet er als volgt uit:

  • Organisch bereikte het artikel na vijf weken de eerste pagina en bleef daar meestal op nummer acht of negen
  • Door de voortdurende kruisverwijzingen is ons artikel stap voor stap naar de top gestegen en staat nu op de eerste plaats.

Keukentrends en het verhuren van huizen, hoe past dat bij elkaar? Bij zoekmachine-optimalisatie neem je niet alleen je starre onderwerpsgebied, maar ook horizontaal gerelateerde onderwerpen. Als we het bijvoorbeeld hebben over het verkopen of kopen van een huis, moeten we het in dit verband ook hebben over eigendommen, dat wil zeggen: tuin, oprit en garage. Maar we moeten het ook hebben over de binnenkant van het huis, van de keuken tot de woonkamer, de badkamer, de kinderkamer, en natuurlijk het gezinsleven, alles wat te maken heeft met elektriciteit vergelijken, verzekeringen vergelijken, maar ook tips voor uw eigen huis, bijvoorbeeld door YouTube-video’s te maken. 1.000 ideeën! Eén doel: verkoopbevordering.

Vragen over zoekmachine optimalisatie? Neem contact op met

Onze in-house experts zorgen voor internationale plaatsingen, in meerdere talen en in meerdere landen. Of het nu gaat om een nationaal project of een internationaal project, wij kunnen u op alle gebieden helpen. Met referentieprojecten die voor onze kwaliteit spreken.

SEM / SEA – Zoekmachine Analyse

Na zoekmachine-optimalisatie, laten we even kijken naar zoekmachine-analyse. Zoekmachine-analyse heeft betrekking op het gedrag van gebruikers op onze eigen website. Daarnaast kijkt de zoekmachine-analyse ook naar de effecten van onze zoekmachine-optimalisatie. Zijn we gestegen of gedaald op de ranglijst? Hoe kunnen we onze ranking op Google verbeteren? Met precieze kengetallen kunnen wij conclusies trekken uit de rapportage en monitoring van de zoekmachine.

Sociale media – marketing op YouTube, Facebook en Instagram

Moderne, meer moderne, sociale media marketing! Wie tegenwoordig beweert een merk te zijn, is natuurlijk ook actief op de sociale netwerken. Maar het is niet langer alleen prestige dat bedrijven naar sociale netwerken lokt, maar in toenemende mate ook verkoopkracht. Sociale netwerken zijn het centrale communicatiekanaal van onze samenleving geworden. Hoe ver je ook van elkaar verwijderd bent, verspreid over continenten of zelfs maar in twee verschillende kamers, WhatsApp, Facebook, YouTube en Instagram domineren ons dagelijks leven. Een duidelijke aanwezigheid op sociale netwerken is voor veel bedrijven dan ook een centraal middel om nieuwe klanten voor zich te winnen. Als reclamebureau speelt social media marketing dan ook een steeds centralere rol in de marketingcontext. Vooral voor bedrijven met jonge doelgroepen zijn sociale netwerken populair als communicatiekanaal.

Ontwikkeling van de netwerken en advertenties

Ook sociale netwerken evolueren. Facebook was vroeger min of meer een tijdlijn met een verbonden messenger service. Vandaag de dag is Facebook een enorm universum van groepen, verschillende interesses, informatiepagina’s, bedrijven en natuurlijk miljarden privépersonen. Facebook maakt het voor bedrijven mogelijk om gerichte advertenties te plaatsen bij geselecteerde doelgroepen. Advertenties hebben dus een extreem lage verspilling, ze raken precies de mensen die onze advertentie verondersteld wordt te raken. Het maakt niet uit of onze doelgroep tussen 19 en 20 jaar oud is of tussen 35 en 40 jaar oud, man of vrouw, met interesses of met minder hobby’s. Er zijn lokale, regionale en ook stedelijke advertenties, alsmede live-plaatsingen voor evenementen. Dankzij de campagnemanager kunnen producten en diensten nu uiterst nauwkeurig op het juiste publiek worden gericht. Ook Instagram is veranderd: terwijl het vroeger voor adverteerders relatief moeilijk was om campagnes te monitoren, d.w.z. om het succes ervan duidelijk te evalueren, biedt Instagram nu ook de mogelijkheid om links te plaatsen. U kunt bijvoorbeeld specifiek reclame maken voor online winkelproducten die ook specifiek gelinkt zijn. Daarna kan de conversie, d.w.z. het omzettingspercentage van bezoekers van een website in klanten, nauwkeurig worden afgelezen en kan dus het succes of het falen van de campagne worden beoordeeld.

Met miljarden gebruikers zijn de sociale media echter ook in andere facetten geëvolueerd, en niet alleen in die van de reclame. Individuele gebruikers zijn zo creatief gebleken dat zij steeds meer fans achter zich hebben gekregen. Vandaag bestaan hun gemeenschappen, of fan bases, uit miljoenen mensen, en de technische term voor deze speciale gebruikers is influencer.

Invloedrijke Marketing

We hebben al veel geschreven over influencer marketing in onze social media blog! Influencer marketing heeft betrekking op twee centrale punten:

  • Permanente aanwezigheid en vermelding in de doelgroep
  • Directe verkoopbevordering in het beste geval

Veel bedrijven hebben hoge verwachtingen van influencer marketing. Zij begrijpen influencer marketing, d.w.z. het werken met publieke figuren, als een advertentie: als ik €500 investeer, krijg ik er €1.000 uit. Verkeerd gedacht. Influencer marketing is meer vergelijkbaar met TV-reclame, het zorgt voor regelmatige aanwezigheid binnen de doelgroep en dus verankering in de hoofden. Als mensen dan op zoek zijn naar bepaalde producten en ze hebben vooraf verschillende aanbevelingen gekregen van een of meer van hun favoriete personen in de sociale media, zullen ze zich ons product herinneren en dus eerder geneigd zijn om naar het bekende of aanbevolen product in de winkel of online winkel te grijpen. Dit concept wordt referral marketing genoemd.

Referral marketing is de kern van influencer marketing. Mensen die over ons praten maken het merk relevant. Hoe positiever de getuigenissen over het merk zijn, hoe groter de kans dat gebruikers naar dat product grijpen. Het is belangrijk om een product niet één keer, maar over een regelmatige periode te plaatsen. Want eenmalige reclame bruist, of het nu gaat om print, een digitale advertentie of een flyer in een tijdschrift. Belangrijk is dat het merk altijd aanwezig is en dus wordt meegewogen in elke aankoopbeslissing die nog moet komen. Meer informatie over dit onderwerp vindt u hier:

Webdesign – Responsive ontwerp voor website en online winkel

In het verleden werden websites statisch gebouwd met HTML. Iets later werden structuur en ontwerp gescheiden in HTML en CSS. Het CSS bestand is globaal en bevat alle commando’s voor het ontwerp, bijvoorbeeld:

  • Lettertype en -grootte
  • Achtergrondkleuren of afbeeldingen
  • Kleur van lijnen en tabellen
  • Afstanden tot het volgende element

HTML bevat alle structurele commando’s. De bekendste zijn de header en footer. De header bevat meestal het menu en de footer bevat verdere informatie.

Webdesign houdt zich dus bezig met de basisstructuur van websites en webwinkels, alsmede met de vormgeving ervan. Het ontwerp moet niet alleen visueel aantrekkelijk zijn, maar ook tot verkoop leiden. Hiervoor zijn er speciale banners of collages en fotomontages.

Content management systemen zoals WordPress en TYPO3

Tegenwoordig omvat het ontwerp van Internetpagina’s echter nog meer aspecten. Terwijl vroegere systemen statisch waren, zoals beschreven, zijn de Internetpagina’s en -winkels van vandaag gebouwd op basis van een content management systeem. Dit content management systeem scheidt, net als HTML en CSS, structuur en ontwerp, d.w.z. de code van de website en de inhoud die wordt weergegeven. Eenvoudig uitgelegd wordt alle inhoud opgeslagen in een grote Excel-tabel. Afhankelijk van welke pagina een gebruiker oproept, wordt de inhoud van één rij opgehaald. Deze rij bevat verschillende waarden, verdeeld over de afzonderlijke kolommen. Deze omvatten bijvoorbeeld de auteur, de datum van publicatie, de bijbehorende categorieën, gekoppelde afbeeldingen en media, de inhoud van het artikel en nog veel meer. Tegenwoordig worden een website en een online winkel gebouwd volgens het volgende principe:

  • HTML voor de structuur en plaatsing van de elementen
  • CSS voor het ontwerp en alle visuele opdrachten
  • SQL als database voor dynamisch gegenereerde inhoud

Dit is hoe moderne content management systemen zoals WordPress en Typo3 zijn gebouwd, ze maken deel uit van het absolute fundament van elk goed reclamebureau.

Responsive ontwerp voor iPhone, Samsung en Co

Met de toenemende diversificatie van eindapparaten moeten ook webdesigners steeds meer wennen aan verschillende formaten. Daarom is webdesign tegenwoordig meestal veel minder creatief dan tien jaar geleden. Tien jaar geleden waren er relatief uniforme beeldformaten, elk scherm had ongeveer dezelfde resolutie. Op een gegeven moment kwamen er notebooks, high definition-monitoren, en nog iets later mobiele apparaten zoals smartphones en tablets. Natuurlijk mag in geen enkel modern huishouden worden vergeten: het voor internet geschikte 4k tv-toestel, dat ook wordt gebruikt om te surfen. Met al deze verschillende formaten moet rekening worden gehouden bij het ontwerp van websites en online shops. De belangrijkste eindapparatuur die vandaag wordt gedefinieerd, omvat:

  • Smartphones – Mobile first!
  • Notebooks en tablets
  • Computers en monitoren
  • 4k TV-schermen

Zoals u op onze website kunt zien, moet dit voor alle terminals worden vastgesteld. Dit geldt echter niet alleen voor de respectieve toestellen, maar ook voor de afzonderlijke fabrikanten en modeltypes. Zo verschilt de iPhone 7 fundamenteel van de iPhone 10. Tegelijkertijd blijven de modellen verschillen, ook al worden ze op hetzelfde moment op de markt gebracht. Uiteindelijk moet voor elke schermresolutie de juiste schaling, grafische vormgeving en inhoudelijke voorbereiding worden gevonden. Deze optimalisering van de bruikbaarheid is het dagelijks brood voor goede reclamebureaus.

Webshop / Online Shop – Uw digitale marktplaats

Digitale distributie wint al jaren aan belang. Er is geen einde in zicht en de jaarlijkse groeicijfers bewijzen de tendens. Steeds meer detailhandelaren richten zich op hun eigen online shops, niet alleen de typische modebedrijven of doe-het-zelfzaken. Ook steeds meer kleinere bedrijven worden natuurlijk aangetrokken tot online winkelen. De antiquair om de hoek of zelfs de kapper die nu naast Amazon ook zijn producten onder zijn eigen merk in de online winkel zal aanbieden.

Dankzij de eerder genoemde innovaties in Web 2.0, met name het dynamisch samenstellen van inhoud door middel van content management systemen, kunnen online winkels nu in grote verscheidenheid worden geproduceerd. Van minimale ontwerpen voor exclusieve en luxueuze producten tot grote online winkels met 10.000 producten en meer. Wij hebben ook enige expertise verzameld, van online kruideniers tot fabrikanten van sportmode. Voor webwinkels gelden dezelfde basisbeginselen als voor websites. Met name webdesign en, uiteraard, responsive design voor alle eindapparaten spelen een grote rol, evenals zoekmachinemarketing. Elk afzonderlijk product moet worden ontworpen volgens de criteria van zoekmachine-optimalisatie. Want zoals statistisch kan worden aangetoond, is de tendens voor de onlinehandel duidelijk stijgend.

Statistieken Online handel en groei

Zoals u ziet, is er nog heel wat speelruimte op het gebied van de elektronische handel. Van autodealers tot bouwmaterialen, groothandelsmarkten en kruidenierswinkels, maar ook voor modebedrijven, internetproviders of reisaanbieders is het het overwegen waard om een eigen e-commerce op te zetten.

Statistik: E-Commerce-Umsatz in Deutschland im Jahr 2015 sowie eine Prognose bis 2020 (in Milliarden US-Dollar) | Statista

Meer statistieken vindt u op Statista.

Vandaag de dag zorgen vergelijkingsportalen ervoor dat veel mensen het zonder een eigen internetaanwezigheid moeten stellen. Er zijn tal van voorbeelden uit het dagelijks leven, of het nu gaat om leveranciers van levensmiddelen, die hun bestellingen via grote platforms invoeren en het eten, of het nu pizza of Aziatisch is, vervolgens rechtstreeks aan de deur afleveren, of om aanbieders van vakantiewoningen op platforms als Airbnb. In dit verband is het de moeite waard om uw eigen e-commerce in samenhang met zoekmachinemarketing te plaatsen. Want enerzijds bespaart u zo kosten voor reclame, bijvoorbeeld op portaalsites of zoekmachines, en anderzijds hoeft u bij een succesvolle verkoop geen verkoopcommissie of makelaarscommissie aan de desbetreffende portal te betalen. Daarom is investeren in een e-commerce model op de lange termijn zeker de moeite waard.

Reclamebureau en advies

Mocht u nog vragen hebben over een van de bovenstaande onderwerpen en specialisaties op het gebied van reclame en marketing, neem dan contact met ons op. Wij zijn zeer verheugd uw projectaanvraag te ontvangen en kunnen u vakkundige antwoorden geven. Voor de opleiding van personeel, richtlijnen of zelfs de volledige dienstverlening van een reclamebureau.