Agentschappen: Marketing, Media & Reclame – Alle agentschapsoorten

Agentschappen – Welke agentschappen zijn er? Hier is ons overzicht van bureaus voor jou! Marketing, media & reclame, er zijn zoveel verschillende soorten bureaus: Branding, Content, Design, Creative, Events, Influencer, Marketing, Social Media, Performance tot Management Consulting. Leer hier alles wat je moet weten over marketing-, media- en reclamebureaus. Voor modellen, voor merken.

Lijst met agentschappen: Wie doet wat?

Onze grote lijst CM bureaus bevat alle belangrijke bureaus die merken inhuren voor meer succes. Te beginnen met het bouwen van een merk, bijvoorbeeld via creatieve bureaus, mediabureaus tot bereik- en verkoopbevordering, met ondersteuning van performancebureaus, inboundbureaus of zelfs influencer marketingbureaus. Hiervoor hebben we meer dan 25+ bureaus voor je beschreven: Hun doelen, hun taken en de kijk op individuele taakgebieden in detail.

Als je model wordt, werk je samen met veel verschillende media- en marketingbureaus aan opdrachten. Je ontmoet ze bij castings, fotoshoots, modeshows en commercials. Leer hier de verschillen.

Alle agentschappen, één lijst!

Het brandingbureau maakt de start.

Branding agentschap: Merk bouwen

Branding agency – De term branding staat voor het imago van een uniform merk. Merken die aan goed merkmanagement doen, hebben een consistent merkimago dat ook regelmatig een beetje wordt vernieuwd. Simpel gezegd maken brandingbureaus merken. Een begrijpelijk voorbeeld van merkmanagement zijn modemerken, omdat de term mode zelf staat voor trend, oftewel constante verandering. Dus zelfs grote modemerken proberen zichzelf voortdurend opnieuw uit te vinden en toch trouw te blijven aan hun identiteit.

Als nieuwe ideeën worden vertaald naar foto’s en video’s of zelfs in een modeshow, kom je in beeld als model.

Agentschap voor inhoudmarketing: Content

Content Marketing Agency – Het woord content staat voor goede inhoud, in welke vorm dan ook, tekst, foto, video, marketingcampagne of iets anders, laten we zeggen kunst. Content kan nog zo goed zijn, zonder het juiste bereik gaat het verloren in de mediavloed. Daarom combineren contentmarketingbureaus het maken van goede content met strategieën zodat er veel op geklikt, veel gelezen of veel bekeken wordt.

Ontwerpbureau: Visuele communicatie

Ontwerpbureau- Stel je voor dat je door het centrum van de stad loopt, door je favoriete sociale app scrollt of op internet bent. Wat is het eerste waar je naar kijkt? Kleuren! Natuurlijk gaan ontwerpbureaus over veel meer dan alleen kleuren. Maar in de basis zijn ze verantwoordelijk voor het geven van een bepaalde uitstraling aan bedrijven. Vaak beginnen ze met basiskleuren, het logo, van waaruit de verdere strategie zich ontwikkelt via imagobrochures tot het verkooppunt (POS).

De beste marketingbureaus

Nu in FIV Magazine, de top 100 agentschappen:

Digitaal agentschap: Digitale verschijning

Digitaal agentschap – Digitale agentschappen streven het doel na om een uniforme merkaanwezigheid te creëren. In plaats van verschillende bureaus in te schakelen, zorgt een centraal bureau voor de merkaanwezigheid. In tegenstelling tot traditionele reclamebureaus zijn digitale bureaus gespecialiseerd in de online wereld.

Dialoog Marketingbureau: Communicatie

Dialogue Marketing Agency – Dialogue Marketing Agency betekent vooral één ding: communicatie! Daarom helpen dialoogmarketingbureaus merken om hun doelgroepen (potentiële kopers) te bereiken.

E-Commerce Agentschap: Marktplaats

E-commerce bureau – Online winkelen is tegenwoordig de typische manier van winkelen. De concurrentie is hevig. Daarom boeken bedrijven e-commercebureaus. Zij ontwikkelen online shops en verbeteren ze zodat shoppers een prettige en zorgeloze winkelervaring hebben.

Evenementenbureau: Live Marketing

Evenementenbureau – Bij evenementenmarketing gaat het om het promoten van een specifiek onderwerp. Het middel dat hiervoor wordt gekozen is niet de klassieke advertentie, maar een live evenement. Vaak worden bekende mensen uitgenodigd, die er op hun beurt voor zorgen dat andere mensen over het evenement of de media praten.

Full Service agentschap: alles onder één dak

Full Service Agency – Het full service agency ontwikkelt reclamecampagnes op maat voor zijn klanten. Dit omvat het bedenken, plannen en implementeren van creatieve ideeën die de merk- of productboodschap effectief overbrengen en de doelgroep aanspreken.

Inbound Marketingbureau: Digitale verkoop

Inbound Marketing Agency – De doelen zijn heel duidelijk, het gaat om het opbouwen van bereik om deals te bereiken. Zo’n deal kan het boeken van een workshop zijn, de aankoop van een ticket of de verkoop van een mode-item in een online shop. De technische term hiervoor is conversie. Hoe hoger de conversie, hoe beter.

Marketingbureau voor beïnvloeders: aanbevelingsmarketing

Influencer marketingbureau – Zoals altijd in marketing en reclame draait alles om bereik. Om ervoor te zorgen dat het bereik niet wegzakt en gebruikers hun interesse in content niet verliezen, worden bekende persoonlijkheden uit sociale netwerken geboekt die veel vertrouwen genieten in hun community. Op deze manier wordt een merk opgeladen met het positieve imago van een influencer.

Internet & Web Agency: Online aanwezigheid

Internet & Web Agency – Internet- en webbureaus richten zich op het creëren van een platform voor merken op internet, bijvoorbeeld via websites of online winkels. Vertegenwoordigers van dergelijke internet- en webbureaus kom je relatief weinig tegen op foto- en videoshoots, maar het is goed om te weten wat ze doen! Bijna al je toekomstige klanten maken immers gebruik van websites.

Communicatiebureau: Mensen bereiken

Communicatiebureau – Het doel van een communicatiebureau is om de reclameboodschappen van merken over te brengen, hiervoor gebruiken ze verschillende manieren en methoden. Tegelijkertijd worden de reclameboodschappen anders geformuleerd en verpakt. Communicatiebureaus houden zich voornamelijk bezig met strategiewerk, mediawerk en de productie van inhoud.

Dus als er een nieuwe campagne wordt ontwikkeld, of zelfs maar een eerste creatief concept, kun je iemand van een communicatiebureau tegenkomen als model!

Creatief agentschap: Ideeën en concepten

Creatief bureau – Creatieve bureaus streven naar een holistische merkaanwezigheid. Over alle kanalen, van concept tot implementatie. Creatieve bureaus analyseren hun klanten, de producten, de doelgroepen en houden zich tegelijkertijd bezig met trends, wat is op dit moment in opkomst? Op deze manier kunnen ze creatieve ideeën ontwikkelen die vervolgens worden gebruikt voor afzonderlijke nieuwe producten of zelfs voor de complete herlancering (redesign) van een merk.

Marketingbureau: Merkbekendheid

Marketingbureau – Het grote doel van een marketingbureau is het verhogen van de verkoop voor klanten. Om dit te bereiken wordt er naar verschillende gebieden gekeken, bijvoorbeeld de mate van bekendheid van het bedrijf. Hoe bekender een merk is, hoe waarschijnlijker het is dat klanten erover zullen praten en het zullen kopen. Hoe meer klanten overtuigd zijn, hoe groter het marktaandeel van het bedrijf zal zijn in vergelijking met de concurrentie.

Mediabureau: Plaats reclame

Mediabureau – Mediabureaus zijn voornamelijk gespecialiseerd in het kopen van advertentieruimte. Als een merk alomtegenwoordig wil zijn, kan het snel duur worden, tussen TV, online advertenties, tijdschriften… Om ervoor te zorgen dat campagnes goed gepland zijn en de kosten beheersbaar blijven, organiseren mediabureaus advertentieplaatsingen voor hun klanten.

Mediabureau: Idee tot productie

Mediabureau – Mediabureaus ontwerpen niet alleen concepten, ze brengen alle ideeën, planning en strategieën winstgevend in de praktijk. De mediaplanning en -productie omvat dan alle belangrijke doelgroepen, kanalen en KPI’s. Dit bespaart klanten kostbare tijd.

Mobiel app agentschap: tools voor smartphones

Online marketingbureau: Verkoop

Online marketingbureau – Het grote doel van een online marketingbureau is bereik en deals. Een deal kan bijvoorbeeld een vermelding in een nieuwsbrief zijn, maar ook een verkoop in een online shop. Om als online marketing bureau bereik op te bouwen bij de juiste doelgroep is de juiste strategie nodig.

Prestatiemarketingbureau: Optimalisatie

Performance Marketing Agency – Als je iemand van een performance marketing agency ontmoet, draait het maar om één ding: bereik! Niet via klassieke communicatie (print, tv, bioscoop, radio, etc.), maar bijna uitsluitend via online marketing.

Na de outreach is het werk echter nog niet gedaan. De tweede stap is om de bezoeker iets te laten doen, idealiter. Bijvoorbeeld een product kopen in de online shop.

PR-bureau: publiciteit creëren

PR-bureau – Het grote doel van een PR-bureau is aandacht trekken voor een merk, simpel gezegd, bereik en het juiste imago van een merk. Om dit te bereiken ontwikkelt een PR-bureau concepten voor communicatie en communiceert deze boodschappen naar de buitenwereld, bijvoorbeeld door samen te werken met journalisten en tijdschriften, bureaus en ook influencers.

Social Media Agency: TikTok & Co.

Social media agency – bereik, bekendheid, gemeenschapsvorming. De doelstellingen voor een social media agency kunnen heel verschillend zijn. Op zijn minst gaat het altijd om bereik, bijvoorbeeld bij social media advertising. Maar als we het hebben over social media marketing, hebben we het ook over verdergaande maatregelen, zoals het opbouwen van een community.

SEO / SEA-agentschap: Google & Co.

SEO / SEA Agency – Google is als zoekmachine aanbieder uitgegroeid tot een van de grootste bedrijven ter wereld. Inmiddels gaat het niet meer alleen om het vinden van antwoorden op vragen door het stellen van een zoekopdracht, Google gaat over adverteren, binnen de zoekmachine, adverteren buiten de zoekmachine (Display Ads) en natuurlijk gaat het ook over Google Shopping.

Strategie Agentschap: Denken in de toekomst

Strategiebureau – Bij een strategiebureau gaat het altijd om het grote geheel, d.w.z. langetermijnplanning voor een merk, een product of een compleet nieuw project. Strategiebureaus helpen bij het vestigen van merken en ze helpen bij het opbouwen en uitbreiden ervan.

Managementadvies: Ontwikkeling

Managementadviesbureaus – Managementadviesbureaus werken in veel subsectoren, maar als we naar het basiswerk kijken, gaat het er bij managementadviesbureaus altijd om bestaande bedrijven winstgevender te maken. Om dit te doen, kijken ze naar het bedrijf of merk, soms ook naar een productlijn, en proberen ze zwakke punten te vinden die ze verbeteren door middel van nieuwe methoden en ideeën.

Video / Film Agentschap: Concept & Productie

Video- / filmbureau – Het grote doel van elk video- / filmbureau is het maken van videomateriaal dat later in verschillende media wordt gebruikt. Hiervoor plannen ze concepten, video-instellingen, de opnames zelf, vervolgens bewerken ze het videomateriaal en, indien nodig en als het bureau groot genoeg is, plannen ze ook de publicatie.

Reclamebureau: Full service voor bewustwording

Reclamebureau – Of het nu gaat om full service of subdisciplines zoals brand building, corporate design, reclameteksten, zoekmachinemarketing en public relations, marketing is complex geworden. Daarnaast komen er nieuwe strategieën bij, bijvoorbeeld social media en influencer marketing. Maar wat doet een reclamebureau eigenlijk?

Ons overzicht in XXXL-formaat.

Typen agentschappen: Lijst

Hier is nog een keer een lijst met alle typen agentschappen: