Ontwerpbureau: Branding, Rebranding, Print & Web – Taken

Ontwerpbureau – Als model ontmoet je vaak grotere teams op de set. Soms zijn er ook vertegenwoordigers van bureaus, bijvoorbeeld ontwerpbureaus. Ontwerpbureaus zorgen voor het grafisch ontwerp van media. Hun creatieve oog is dus belangrijk bij de uitvoering. Daarom is het niet zo zeldzaam dat je iemand van een ontwerpbureau tegenkomt op jobs of bij castings. Zodat je weet wat hun belangrijkste taken en diensten zijn, hebben we hier een overzicht voor je. Terug naar alles: Bureaus.

Wat zijn de doelen van een ontwerpbureau?

Stel je voor dat je door het stadscentrum loopt, door je favoriete sociale app scrollt of op internet zit. Wat is het eerste waar je naar zoekt? Kleuren! Natuurlijk gaan ontwerpbureaus over veel meer dan alleen kleuren. Maar in de basis zijn ze verantwoordelijk voor het geven van een bepaalde uitstraling aan bedrijven. Vaak beginnen ze met basiskleuren, het logo, van waaruit de verdere strategie zich ontwikkelt via imagobrochures tot het verkooppunt (POS).

Wat maakt een ontwerpbureau dichtbij?

Wat doet een ontwerpbureau?

Van een klein pictogram voor duurzaamheid in de online shop tot een grote campagne met posters op de muren van gebouwen, de taken van een ontwerpbureau zijn divers. Hier zijn een paar van de meest typische taken voor je samengevat!

Branding: Merkidentiteit

Branding verwijst naar het klassieke bouwen van een merk. Dit betekent dat een ontwerpbureau een compleet nieuw concept voor een merk creëert. Meestal dingen als kleuren, logo’s, maar ook visitekaartjes, imagobrochures en alle andere vormen van media die later door het bedrijf worden gebruikt.

Hoe groter een bedrijf, hoe uitgebreider dergelijke ontwerprichtlijnen kunnen worden. Elk toekomstig project is dan gebaseerd op deze merkstandaarden. Zo zien marketingcampagnes, maar ook trainingsmappen voor interne bijeenkomsten of online media er altijd hetzelfde uit. Dit zorgt voor herkenningswaarde, een belangrijk aspect voor ontwerpbureaus.

Denk aan naar de supermarkt gaan: je hebt duizenden merken om uit te kiezen en je grijpt meestal het vaakst naar het merk dat je kent en snel herkent.

De beste marketingbureaus

Nu in FIV Magazine, de top 100 agentschappen:

Rebranding: [jaar] Kijk

Rebranding is wanneer een merk zichzelf een nieuw, moderner uiterlijk wil geven. Hier zijn veel voorbeelden van, zelfs binnen modemerken zijn veel ontwerpconcepten door de decennia heen veranderd. Op deze manier houden merken altijd de vinger aan de pols van de tijd en komen ze niet oud en stoffig over.

Soms gaat het om kleine wijzigingen in het ontwerpconcept, soms wordt er iets compleet nieuws gecreëerd. Het dienstenaanbod van een ontwerpbureau is dan ook vrij breed. Van een klein logo tot een complete branding of rebranding.

Bedrijfsontwerp: het concept

Corporate design moet zeker een term zijn waar je als model bekend mee bent, je hoort het vaak binnen marketing en media. Corporate design ligt heel dicht bij branding, er wordt een uniform designconcept gecreëerd. Alle toekomstige communicatie- en reclamemiddelen die voor het merk worden gemaakt, zijn gebaseerd op dit concept.

We hebben het hier dus over kleine, middelgrote en grotere bedrijven die met meerdere partijen, freelancers of zelfs bureaus werken. Een huisstijl geeft een bedrijf een uniforme lijn.

Printontwerp: Poster, Rollup & Co.

Hoewel de wereld steeds digitaler wordt, is drukwerk nog steeds onmisbaar. Van het kleine visitekaartje dat nodig is voor zakelijke afspraken tot de grote reclamecampagne in steden, met roll-ups van meer dan 10-15 meter op muren van gebouwen.

Normaal gesproken worden dergelijke drukontwerpen gemaakt met programma’s als Adobe Photoshop, of Adobe Illustrator en Adobe InDesign. Dus als je een van deze termen hoort, weet je nu ongeveer waar het over gaat. Dezelfde programma’s worden echter ook gebruikt om alle andere grafische ontwerpen te maken, bijvoorbeeld voor verpakkingen.

Verpakking: Verpakkingsontwerp

Verpakkingsontwerp is een groot gebied binnen ontwerpbureaus, omdat vrijwel elk product een aantrekkelijke verpakking nodig heeft die ook nog eens opvalt.

Of het nu een supermarkt is of een online winkel, een winkelcentrum of Instagram shopping, er zijn miljoenen producten te ontdekken en alleen die producten die de aandacht trekken worden opgemerkt en trekken de interesse van mensen. Het ontwerp van een verpakking is dan ook een kunst op zich. Informatie moet duidelijk, begrijpelijk en vooral snel waarneembaar zijn. Bijvoorbeeld wanneer klanten verschillende producten met elkaar vergelijken en ze elk maar een paar tellen de tijd geven.

Productverpakkingen bevatten natuurlijk ook de elementen van corporate design, de hele branding.

Zo creëren ontwerpbureaus een coherente merkwereld.

Webdesign: website, landingspagina & e-commerce

Een laatste, groot en belangrijk onderdeel van design is natuurlijk webdesign, voor alle digitale media van websites tot online winkels tot de app op je smartphone.

Het belangrijkste is dat tegenwoordig alles moet worden aangepast aan mobiele apparaten, omdat de meerderheid van de gebruikers op internet zit met hun mobiele apparaat, meestal de smartphone. De technische term hiervoor is Responsive Design.

Voor jou als model is hier een klein voorbeeld. Modellen worden vaak in liggend formaat gefotografeerd, wat betekent dat een foto breder is dan hij hoog is. Als je zo’n foto op een mobiele telefoon afspeelt, is hij relatief klein. Daarom moet content die wordt weergegeven op mobiele apparaten zoals smartphones meestal in staand formaat worden weergegeven of direct worden geproduceerd.

Ontwerpbureau: Taken en diensten

Nu heb je het een en ander geleerd over ontwerpbureaus! Als je bij je volgende shoot toevallig iemand van een ontwerpbureau bij je hebt, weet je al iets meer.

Hier is een samenvatting van de belangrijkste informatie voor jou:

  • Branding
  • Rebranding
  • Zakelijk ontwerp
  • Logo ontwerpen
  • Grafisch ontwerp
  • Ontwerp afdrukken
  • Verpakking
  • Webdesign

Agentschappen: Marketing, Media & Reclame

Bureaus – Media, Reclame & Marketing, er zijn zoveel verschillende soorten bureaus. Als model werk je met veel bureaus op de set voor fotoshoots, modeshows of commercials. Hier is een klein overzicht voor je.