Ontwerpbureau: Branding, Rebranding, Print & Web – Taken
Ontwerpbureau – Als model ontmoet je vaak grotere teams op de set. Soms zijn er ook vertegenwoordigers van bureaus, bijvoorbeeld ontwerpbureaus. Ontwerpbureaus zorgen voor de grafische vormgeving van media. Hun creatief oog is dan ook belangrijk bij de uitvoering. Daarom is het niet zo zeldzaam dat je iemand van een ontwerpbureau tegenkomt op klussen of bij castings. Zodat u weet wat hun belangrijkste taken en diensten zijn, volgt hier een overzicht voor u. Terug naar iedereen: Agentschappen.
Wat zijn de doelstellingen van een ontwerpbureau?
Stel je voor dat je door de binnenstad loopt, scrollend door je favoriete sociale app of op het internet. Waar let je het eerst op? Kleuren! Natuurlijk gaat het bij ontwerpbureaus om veel meer dan alleen kleuren. Maar in wezen zijn ze verantwoordelijk voor het geven van een bepaalde uitstraling aan bedrijven. Vaak beginnend met basiskleuren, het logo, van waaruit de verdere strategie zich ontwikkelt via imagobrochures tot het verkooppunt (POS).
Wat maakt een ontwerpbureau dichtbij?
Wat doet een ontwerpbureau?
Van een klein icoontje voor duurzaamheid in de online shop tot een grote campagne met posters op de muren van gebouwen, de taken van een ontwerpbureau zijn divers. Hier zijn enkele van de meest typische taken voor u samengevat!
Branding
Branding verwijst naar klassieke merkopbouw. Dit betekent dat een ontwerpbureau een volledig nieuw concept voor een merk creëert. Typisch dingen als kleuren, logo’s maar ook visitekaartjes, beeldbrochures en alle andere vormen van media die later door het bedrijf worden gebruikt.
Hoe groter een bedrijf, hoe uitgebreider dergelijke ontwerprichtsnoeren kunnen worden. Elk toekomstig project is dan gebaseerd op deze merknormen. Zo zien marketingcampagnes, maar ook trainingsmappen voor interne vergaderingen of online media er altijd hetzelfde uit. Dit zorgt voor herkenningswaarde, een belangrijk aspect voor ontwerpbureaus.
Denk aan naar de supermarkt gaan: je hebt duizenden merken om uit te kiezen en je grijpt meestal het vaakst naar het merk dat je kent en snel herkent.
Rebranding
Rebranding is wanneer een merk zichzelf een nieuw, moderner uiterlijk wil geven. Er zijn veel voorbeelden van, zelfs binnen modemerken zijn veel ontwerpconcepten in de loop van de decennia veranderd. Zo houden merken altijd de vinger aan de pols van de tijd en komen ze niet oud en stoffig over.
Soms gaat het om kleine wijzigingen in het ontwerpconcept, soms wordt er iets geheel nieuws gecreëerd. Het dienstenaanbod van een ontwerpbureau is dan ook vrij breed. Van een klein logo tot een complete branding of rebranding.
Zakelijk ontwerp
Corporate design moet zeker een term zijn waar je als model bekend mee bent, je hoort het vaak binnen marketing en media.
Corporate design ligt heel dicht bij branding, er wordt een uniform ontwerpconcept gecreëerd. Alle toekomstige communicatiemiddelen en reclame voor het merk zijn hierop gebaseerd.
Het gaat dus om kleine, middelgrote en grotere bedrijven die samenwerken met meerdere partijen, freelancers of zelfs bureaus. Een huisstijl geeft een bedrijf een uniforme lijn.
Print ontwerp
Hoewel de wereld steeds digitaler wordt, blijft drukwerk onmisbaar. Van het kleine visitekaartje voor zakelijke afspraken tot de grote reclamecampagne in steden, met roll-ups van meer dan 10-15 meter op de muren van gebouwen.
Gewoonlijk worden dergelijke drukontwerpen gemaakt met programma’s als Adobe Photoshop, of Adobe Illustrator en Adobe InDesign. Dus als je toevallig een van deze termen hoort, weet je nu ongeveer waar het over gaat. Dezelfde programma’s worden echter ook gebruikt om alle andere grafieken te maken, bijvoorbeeld voor verpakkingen.
Verpakking
Verpakkingsontwerp is een groot gebied bij ontwerpbureaus, omdat vrijwel elk product een aantrekkelijke verpakking nodig heeft die ook nog eens opvalt.
Of het nu een supermarkt is of een online winkel, een winkelcentrum of Instagram shopping, er zijn miljoenen producten te ontdekken en alleen de producten die de aandacht trekken worden opgemerkt en trekken de interesse van mensen. Het ontwerpen van verpakkingen is dan ook een kunst op zich. Informatie moet duidelijk, begrijpelijk en vooral snel waarneembaar zijn. Bijvoorbeeld, wanneer klanten verschillende producten vergelijken en elk slechts enkele ogenblikken de tijd geven.
Productverpakkingen bevatten natuurlijk ook de elementen van corporate design, de hele branding.
Zo creëren ontwerpbureaus een coherente merkwereld.
Webdesign
Een laatste, groot en belangrijk onderdeel van design is natuurlijk webdesign, voor alle digitale media van websites tot online winkels tot de app op je smartphone.
Het belangrijkste is dat tegenwoordig alles moet worden aangepast aan mobiele apparaten, omdat de meeste gebruikers op internet zitten met hun mobiele apparaat, meestal de smartphone. De technische term hiervoor is responsief ontwerp.
Voor u als model, hier is een klein voorbeeld. Modellen worden vaak in liggend formaat gefotografeerd, wat betekent dat een foto breder is dan hoog. Als je zo’n foto op een mobiele telefoon afspeelt, is hij relatief klein. Daarom moet inhoud die wordt uitgevoerd op mobiele apparaten zoals smartphones meestal in staand formaat worden weergegeven of direct worden geproduceerd.
Ontwerpbureau: Taken en diensten
Nu heb je het een en ander geleerd over ontwerpbureaus! Als je bij je volgende shoot toevallig iemand van een ontwerpbureau bij je hebt, weet je al wat beter.
Hier is een samenvatting van de belangrijkste informatie voor u:
- Branding
- Rebranding
- Zakelijk ontwerp
- Logo ontwerp
- Grafisch ontwerp
- Print ontwerp
- Verpakking
- Webdesign
Agentschappen: Marketing, Media & Reclame
Bureaus – Media, Reclame & Marketing, er zijn zoveel, verschillende soorten bureaus. Als model werk je met veel bureaus op de set voor fotoshoots, modeshows of commercials. Hier is een klein overzicht voor je.