Management consultancy: merken, ontwikkeling, efficiëntie – taken
Management consultancy – Bij modelcastings, bij fotoshoots, maar ook bij reclamevideo’s ontmoet je veel mensen van verschillende bureaus. Soms zijn er ook mensen van managementadviesbureaus, omdat zij beslissende onderdelen van merken helpen vormgeven. Afhankelijk van het verantwoordelijkheidsgebied waarvoor het advies wordt geboekt. Als je ooit iemand van een adviesbureau ontmoet, zijn hier een paar tips voor meer gespreksonderwerpen! Terug naar iedereen: Agentschappen.
Wat zijn de doelstellingen van een managementadviesbureau?
Managementadviesbureaus werken op vele deelgebieden, maar als we naar de basiswerkzaamheden kijken, gaat het er bij managementadviesbureaus altijd om bestaande bedrijven winstgevender te maken. Daartoe bekijken ze het bedrijf of het merk, soms ook een productlijn, en proberen ze zwakke punten te vinden die ze met nieuwe methoden en ideeën verbeteren.
Wat doet een managementadviesbureau?
Hier is een super eenvoudig voorbeeld: Een online winkel accepteert alleen factuur en geen MasterCard. Velen zijn echter in het bezit van een gewone bankkaart, een Visa-creditcard, zeer velen maken ook gebruik van PayPal, of andere betalingsaanbieders bij voorkeur, zoals Klarna. Met dit besef worden meer betalingsaanbieders toegevoegd en kunnen meer klanten hun bestelling plaatsen. Hierdoor kan het potentieel van de webwinkel veel beter worden benut!
Voor de concrete uitvoering worden dan andere bureaus ingeschakeld, bijvoorbeeld een
Laten we de taken wat meer in detail bekijken!
Analyse van de huidige toestand van het bedrijf
De allereerste stap van een managementadviesbureau is altijd de analyse van de huidige toestand van een onderneming. Hier wordt gekeken naar alle belangrijke factoren van de gebieden die efficiënter moeten worden. Alle bevindingen worden samengevat, verzameld en vormen later de basis voor het verbeteren van de processen.
Formulering van doelstellingen voor een nieuwe doelstaat
Opdat een managementadviesbureau weet op welke gebieden het moet adviseren, moeten formuleringen worden opgesteld. Simpel gezegd, denk aan ons voorbeeld hierboven, in de online winkel moeten meer bezoekers komen. Daartoe wordt de reeks betalingsaanbieders geanalyseerd en het blijkt dat mensen slechts via twee opties kunnen betalen. Door nieuwe betalingsproviders toe te voegen, wordt het betalingsproces vereenvoudigd.
Opstellen van mogelijke analyses
Voordat een idee wordt uitgevoerd, zoals de betalingsproviders in dit voorbeeld, analyseert het managementadviesbureau vooraf het potentieel. Het managementadviesbureau heeft misschien 20 ideeën voor verbetering, maar elk idee kost geld om uit te voeren. Daarom wordt het potentieel van een verandering altijd vooraf geanalyseerd.
Welke verandering kost hoeveel geld en levert welke nieuwe omzet op? Op basis van de cijfers kan het managementadviesbureau, maar ook zijn klant, beslissingen nemen.
Ontwikkeling van nieuwe strategieën
Vanuit de basis van de bedrijfsanalyse, de doelbepaling maar ook de mogelijke analyses van de individuele veranderingen, kan uiteindelijk een uniforme strategie worden ontwikkeld die de onderneming kan nastreven.
Vooral in gevestigde bedrijven is het moeilijker om bestaande bedrijfsprocessen spontaan te veranderen, daarom is zo’n strategische ontwikkeling zo belangrijk; het duurt geen dagen, maar maanden en jaren. Zo komen veranderingen niet te snel voor de consumenten, ook wel klanten genoemd, bijvoorbeeld wanneer het ontwerp van een merk fundamenteel wordt gewijzigd, bijvoorbeeld het kleurenschema.
Bij een dergelijke strategie worden de maatregelen behoedzaam en stap voor stap uitgevoerd.
Controle van de maatregelen
Maatregelen die worden uitgevoerd moeten uiteraard ook worden gecontroleerd, anders kan succes niet worden gemeten. Daartoe gaan managementconsultants naar de controlerende afdeling. Hier controleren zij of de doelen zijn bereikt.
Misschien herinner je je nu de potentiële analyse! Hoeveel nieuwe omzet levert een idee op en hoeveel kost het? Hier worden de veronderstellingen gecontroleerd en geverifieerd.
Management consultancy: taken en diensten
Laten we de taken van een managementadviesbureau nog eens in vogelvlucht bekijken:
- Analyse van de huidige toestand van het bedrijf
- Formulering van doelstellingen
- Opstellen van mogelijke analyses
- Ontwikkeling van nieuwe strategieën
- Controle van de maatregelen
Agentschappen: Marketing, Media & Reclame
Bureaus – Media, Reclame & Marketing, er zijn zoveel, verschillende soorten bureaus. Als model werk je met veel bureaus op de set voor fotoshoots, modeshows of commercials. Hier is een klein overzicht voor je.