PR-bureau: Public Relations voor Merk en Product – Taken
PR-bureau – Als je als model aan de slag gaat, is er van tevoren al veel gepland door bureaus. Fotoshoots, commercials, maar ook modeshows zijn altijd de laatste stap van een campagneplanning. Daarna komt public relations, in de vorm van reclame, maar ook public relations. Public relations is dus een heel belangrijk aspect voor bijna elk merk! Daarom kan het ook gebeuren dat iemand van een PR-bureau aanwezig is bij een casting, fotoshoot of zelfs commercial. Zodat je iets beter voorbereid bent op de small talk, volgt hier een kort overzicht van de taken en diensten van een PR-bureau. Terug naar alle Media & Marketing: Bureaus.
Wat zijn de doelen van een PR-bureau?
Het grote doel van een PR-bureau is aandacht trekken voor een merk, simpel gezegd, bereik en het juiste imago van een merk. Om dit te bereiken ontwikkelt een PR-bureau concepten voor communicatie en communiceert deze boodschappen naar de buitenwereld, bijvoorbeeld door samen te werken met journalisten en tijdschriften, bureaus en ook influencers.
Laten we nog een paar taken bekijken!
Wat maakt een PR-bureau dichtbij?
Wat doet een PR-bureau?
Dit zijn enkele van de belangrijkste taken van een PR-bureau.
Concept voor bedrijfs- en productpr
Voordat een PR-boodschap de wereld in gaat, is het altijd een kwestie van planning en coördinatie, in samenwerking met de klant.
In de regel zijn er twee gebieden: corporate PR, dat zich bezighoudt met het merk of bedrijf zelf. Er is ook product PR, dat zich weer bezighoudt met een specifiek product of productlijn van een merk.
Zo’n strategie en concept begint altijd met een workshop, waarin het PR-bureau de klant leert kennen, maar ook de eerdere marketingmaatregelen, de doelgroep, de producten maar ook de waarden van het bedrijf. Tegelijkertijd worden de doelen besproken die met de PR-strategie moeten worden bereikt. Met deze input begint de ontwerpfase:
- Wat wordt gecommuniceerd,
- Hoe communiceren?
- Waar communiceer je?
De beste marketingbureaus
Nu in FIV Magazine, de top 100 agentschappen:
Onderwerpen plaatsen in geselecteerde media
Zodra het concept is opgesteld en het PR-bureau precies weet welke kernpunten het moet communiceren naar de buitenwereld, is de volgende stap het plaatsen van de afzonderlijke onderwerpen in geselecteerde media.
Hiervoor maakt het PR-bureau een globaal, overkoepelend plan. Dit bevat dan verschillende mediavormen, bv. magazines, tv, blogs, influencers, freelance journalisten, … het PR-bureau ontwikkelt hieruit kleine pakketjes, bv. bestaande uit een perstekst en beeldmateriaal. Voor een andere doelgroep, bv. influencers, wordt uiteraard geen perstekst voorzien, maar een klein pakket samengesteld, inclusief te testen producten.
Op deze manier wordt voor elk medium het juiste type communicatie gekozen.
De volgende stap is praten met individuele mediaformats. Er wordt afgesproken wat mogelijk is, wat haalbaar zou zijn en dit wordt dan ingepland in de PR-strategie. Zodra alle mediapartners zijn gevonden, wordt de informatie actief gepubliceerd!
Sommige klanten doen hier ook extra evenementen voor, soms beurzen voor hun zakelijke klanten, soms voor het publiek in de vorm van influencer events met prominente namen, soms op verkooppunten, direct in de winkel, bijvoorbeeld als shopping event.
Gerichte, regelmatige uitwisseling met journalisten
Het belangrijkste voor PR-bureaus is de gerichte en regelmatige uitwisseling met journalisten. Als je spontaan in een goed vakblad wilt komen, laten we zeggen een groot modetijdschrift zoals Harper’s Bazaar, Vogue of zelfs Elle, als je met grote influencers wilt werken, heb je goede contacten nodig. Zulke contacten ontstaan natuurlijk niet van de ene op de andere dag en daarom moeten PR-bureaus hun netwerk voortdurend uitbreiden. Maar het gaat niet om de hoeveelheid contacten, het gaat om de kwaliteit van de contacten!
Mediasamenwerkingen en producttesten
Hoe beter en uitgebreider het netwerk van het PR-bureau, hoe meer mogelijkheden klanten hebben voor mediasamenwerking. Er zijn ook meer contacten voor producttests. Deze twee aspecten heb je al geleerd in de PR-strategie!
Mediasamenwerking is belangrijk voor outreach. Hier gaat het vooral om het bekendmaken van een bepaalde boodschap. Bijvoorbeeld een nieuwe productlijn. Hier gaat het nog niet primair om de verkoop, maar om het bekend maken.
Mensen die iets weten gaan vaak op zoek naar ervaringen, reviews, en dat is waar producttesten om de hoek komen kijken! Als anderen al ergens ervaring mee hebben en ons dit product of deze dienst aanbevelen, heeft dat een grote psychologische invloed op ons. Daarom gebruiken PR-bureaus producttesten om vooral diegenen te overtuigen die niet meteen naar reclame springen, maar zich opnieuw informeren, bijvoorbeeld via zoekmachines, op Instagram, TikTok of YouTube.
Mediaplaatsing van inhoud
Uitnodigingen, artikelen, blogartikelen, interviews etc. Een zeer klassiek aspect van PR-bureaus is het schrijven en versturen van persberichten, persuitnodigingen, bijv. voor de zojuist genoemde evenementen, ze versturen specialistische artikelen, plaatsen blogartikelen of zelfs hele interviews. Door gerichte plaatsing in andere media krijgt een merk aandacht die het op zijn eigen kanalen niet zou krijgen.
Voor belangrijke aankondigingen worden ook persafspraken of persconferenties georganiseerd. Dit geeft vertegenwoordigers van de media de kans om rechtstreeks vragen te stellen. Zaken kunnen echter ook op een heel andere manier worden gepresenteerd dan in een persbericht.
Bedrijfscommunicatie en Employer Branding
Voordat je denkt dat het altijd over nieuwe producten gaat, een groot deel van PR-bureaus is ook bedrijfscommunicatie en, nog een stapje verder denkend, werknemers. In het prille begin heb je al kennisgemaakt met corporate PR.
Veel bedrijven hebben zoiets nodig! Al was het alleen maar om te laten zien dat ze zichzelf steeds opnieuw uitvinden, misschien ook dat ze op zoek zijn naar stagiairs en zo indirect reclame maken voor het bedrijf en tegelijkertijd nieuwe werknemers krijgen. Een positief imago is belangrijk en PR-maatregelen hoeven niet altijd direct gerelateerd te zijn aan nieuwe producten. Duurzaamheid is ook een essentieel onderwerp en moet worden gecommuniceerd!
Dan zijn er nog meer flagrante problemen en natuurlijk shitstorms. Laten we even bij de mode-industrie blijven. Stel dat een groot modemerk zijn kleding produceert in een land dat velen kritisch bekijken, bijvoorbeeld vanwege de arbeidsomstandigheden. Zoiets kan onmiddellijk een shitstorm veroorzaken! We krijgen PR-bureaus actief.
PR-bureau: taken & diensten
Nu heb je een kort overzicht van de belangrijkste taken. Laten we de diensten van een PR-bureau nog eens kort samenvatten:
- Concept voor bedrijfs- en product-PR
- Onderwerpen plaatsen in geselecteerde media
- Gerichte, regelmatige uitwisseling met journalisten
- Mediasamenwerkingen en producttesten
- Persberichten schrijven en versturen
- Plaatsing van professionele artikelen, interviews of gastbijdragen
- Bedrijfscommunicatie en Employer Branding
Agentschappen: Marketing, Media & Reclame
Bureaus – Media, Reclame & Marketing, er zijn zoveel verschillende soorten bureaus. Als model werk je met veel bureaus op de set voor fotoshoots, modeshows of commercials. Hier is een klein overzicht voor je.