Balenciaga x Pierpaolo Piccioli: nieuwe creatief directeur volgt Demna op
Modemaand brengt de volgende grote verrassing: Balenciaga neemt Pierpaolo Piccioli aan als nieuwe creatief directeur. Dit betekent het einde van Demna’s tijdperk na bijna tien jaar. De officiële overdracht zal plaatsvinden in juli 2025 – met de eerste ontwerpen voor de lente/zomercollectie van 2026. Voor Balenciaga betekent dit een radicaal nieuw begin met een focus op vakmanschap, emotie en couture-erfgoed.
Demna verlaat Balenciaga na turbulente jaren
Demna (voorheen Demna Gvasalia) geeft sinds 2015 vorm aan het imago van Balenciaga: oversized silhouetten, ironie, popcultuur. Maar na een aantal controversiële campagnes en groeiende kritiek op de provocerende strategie, trekt Kering nu aan het koord. De officiële verklaring benadrukt “wederzijds respect” – maar insiders uit de industrie hebben het over een geplande koerswijziging.
Een rustigere, emotionelere koers
Met Valentino-veteraan Pierpaolo Piccioli neemt een ontwerper die staat voor romantiek, poëzie en haute couture het roer over. Onder zijn leiding is Valentino een gevierd luxemerk geworden met gevoel voor kleur, materialiteit en emotie. Industriële media zoals Business of Fashion en Vogue spreken van een “menselijk tijdperk” dat nu zou kunnen aanbreken bij Balenciaga.
- Weg van ironie – naar emotie
- Een terugkeer naar vakmanschap
- De nabijheid van het couture-erfgoed van Cristóbal Balenciaga
Pierpaolo Piccioli wie?! Een kijkje dichterbij
Wie is Pierpaolo Picciolier? Binnenkanten van Valentino.
Balenciaga Hoogzomer Campagne
Hier is de hele actuele video herfst/wintercollectie 2025/26.
Wat komt er terecht van de typische Balenciaga-stijl?
De vraag over de stijlidentiteit blijft open. Zal Piccioli het streetwear-DNA van zich afschudden of het slim verder ontwikkelen? Kering richt zich duidelijk op continuïteit in de kern van het merk, maar met nieuwe esthetische accenten. Eén ding is duidelijk: de industrie kijkt reikhalzend uit naar de eerste show in het voorjaar van 2026. Ook de strategische verbinding met andere huizen van de groep – zoals Saint Laurent of Gucci – wordt nauwlettend in de gaten gehouden.
Balans tussen traditie en innovatie
Piccioli heeft met Valentino al laten zien dat hij traditionele merken nieuw leven kan inblazen. Zal hij hetzelfde kunnen doen bij Balenciaga? De markt voor luxe mode verandert – en daarmee ook de verwachtingen van creatieve directeuren. Tussen Instagram-relevantie, storytelling en sociale verantwoordelijkheid moet Balenciaga zijn positie herdefiniëren.
- Eerste collectie: lente/zomer 2026
- Overdracht in juli 2025
- Ontwerpstudio: Parijs, 10e arrondissement
Grote verwachtingen van Pierpaolo Piccioli
De verandering bij Balenciaga zou een keerpunt kunnen zijn voor de hele luxe-industrie. Met destrategische reorganisatie van Keringen de focus op duurzaam, geloofwaardig merkmanagement staat Piccioli voor een van de spannendste uitdagingen uit zijn carrière. De modewereld kijkt reikhalzend uit naar het nieuwe tijdperk.
De nieuwe Raad van Bestuur van Kering: Luxegroep in transitie
Gucci, Balenciaga en Saint Laurent – Grote omwenteling bij Kering: de Franse luxegroep richt zich op een nieuw managementteam en een gerichte herschikking van de merkenstrategie in 2025. Ook in het vizier: Gucci, Balenciaga en Saint Laurent. De nieuwe CEO Jean-Marc Duplaix kondigt ingrijpende veranderingen aan.