Strategie Agentschap: Merkmanagement en Positionering – Taken

Strategy Agency – Als model werk je aan veel verschillende fotoshoots, modeshows, maar ook filmshoots, je ontmoet vaak veel verschillende mensen, van verschillende bureaus, van online marketingbureaus, tot PR-bureaus, tot reclamebureaus. Soms ontmoet je ook mensen van een strategiebureau! Bijvoorbeeld bij castings, wanneer ze het juiste campagnegezicht zoeken naast de creative art director. Om u een idee te geven van wat een strategiebureau doet, volgt hier een kort overzicht van de belangrijkste taken. Media, marketing, reclame, terug naar iedereen: Agentschappen.

Wat zijn de doelstellingen van een strategiebureau?

Bij een strategiebureau gaat het altijd om het grote geheel, dat wil zeggen de langetermijnplanning voor een merk, een product of een geheel nieuw project. Strategiebureaus helpen bij het vestigen van merken en ze helpen bij het opbouwen en uitbreiden ervan.

Strategiebureaus krijgen opdrachten voor concepten en oplossingen, en individuele bureaus zoals reclamebureaus of marketingbureaus krijgen vervolgens opdrachten voor de uitvoering.

Wat doet een strategiebureau?

De taken van het strategiebureau.

Merkbeheer: waarden en manieren

Merkmanagement gaat over het creëren van langetermijnperspectieven. Geen kortlopende reclamecampagnes die gericht zijn op bereik binnen een paar weken, maar een consistente strategie die merken positioneert voor de komende jaren.

Simpel gezegd kan dit al de selectie van de juiste reclamepartners zijn, bijvoorbeeld bij influencer marketing. Natuurlijk wordt de eigenlijke boeking later gedaan door een influencer marketingbureau, maar het strategiebureau bepaalt welke waarden moeten worden gecommuniceerd en in welke markten in de toekomst een aanwezigheid moet worden gecreëerd. Als een Duits merk bijvoorbeeld Amerikaanse influencers boekt en in de VS een webwinkel opzet.

Dit is hoe bureaus voor langetermijnstrategie denken in merkbeheer.

Positionering: plaatsing en partners

We hebben net de positionering aangestipt, dit gaat over werken met influencers, maar veel meer over plaatsing, in de juiste media en de juiste advertentieformaten.

Ruim voor de eerste publicaties wordt gepland in welke media een merk aanwezig is, en later worden mediabureaus geboekt voor de concrete uitvoering, die op hun beurt advertentieruimte kopen in tijdschriften tot en met tv- en online-campagnes. Daarnaast worden creatieve bureaus ingeschakeld, soms PR-bureaus en ook ontwerpbureaus, die verantwoordelijk zijn voor de grafische uitstraling van een merk of een nieuw product, bijvoorbeeld ook voor de productverpakking.

Strategie: stappen en oriëntatie

Via de planning, het strategiebureau en de concrete uitvoering door de verschillende bureautypes wordt stap voor stap een holistische aanwezigheid van het merk gecreëerd.

Strategie Agentschap: Taken en diensten

  • Merkbeheer
  • Positionering
  • Strategie

Agentschappen: Marketing, Media & Reclame

Bureaus – Media, Reclame & Marketing, er zijn zoveel, verschillende soorten bureaus. Als model werk je met veel bureaus op de set voor fotoshoots, modeshows of commercials. Hier is een klein overzicht voor je.