Performance Marketing Agency: Bereik en Verkoop – Taken
Performance Marketing Agency – Bij fotoshoots, commercials, maar ook bij castings kom je vaak mensen van mediabureaus tegen! Binnen de mediabureaus zijn er veel verschillen, tussen evenementenbureau, PR-bureau, mediabureau…soms kom je ook mensen tegen van performance marketing bureaus. Zodat u weet wat de taken van een performance marketing bureau zijn en welke diensten zij leveren aan hun klanten, volgt hier een kort overzicht! Terug naar alle Media & Marketing: Bureaus.
Wat zijn de doelstellingen van een performance marketing bureau?
Wanneer je iemand van een performance marketing bureau ontmoet, draait het maar om één ding: bereik! Niet via klassieke communicatie (print, tv, bioscoop, radio, enz.), maar vrijwel uitsluitend via online marketing.
Na de outreach is het werk echter nog niet klaar. De tweede stap is om de bezoeker iets te laten doen, idealiter. Bijvoorbeeld het kopen van een product in de online shop.
Daarom is het logisch dat soms vertegenwoordigers van een performance marketing bureau tijdens een shoot ter plaatse zijn om de resultaten direct tijdens de productie te controleren. Hier kunnen immers nog wijzigingen worden aangebracht! Alles wat achteraf moet worden veranderd, postproductie, kost veel geld en betekent extra inspanning.
Wat maakt een performance marketing bureau dichtbij?
Wat doet een performance marketing bureau?
Laten we de belangrijkste taken van een performance marketing bureau eens nader bekijken.
Google SEO, SEA & Display Ads
Een zeer groot aspect van performance marketing bureaus is natuurlijk de hele wereld van Google. Google is als aanbieder van zoekmachines uitgegroeid tot een van de grootste bedrijven ter wereld. Het gaat inmiddels niet meer alleen om het vinden van antwoorden op vragen door het stellen van een zoekopdracht, Google gaat over adverteren, binnen de zoekmachine, adverteren buiten de zoekmachine (display advertenties) en natuurlijk ook over Google Shopping.
Sinds het begin van elk jaar groeit de elektronische handel. 10% groei is het absolute minimum. Daarom begeven steeds meer oude en gevestigde merken zich in de digitale ruimte. Voor hen rijst dan natuurlijk de grote vraag: hoe krijgen we bereik op het internet? Dit is precies waar performance marketingbureaus om de hoek komen kijken. Zij zorgen niet alleen voor het bereik, maar ook dat er iets uit het bereik komt, bijvoorbeeld een verkoop in de webwinkel.
Adverteren is de snelste manier om mensen te bereiken. Vooral op platforms als Google, die alleen al in Duitsland dagelijks enkele miljoenen mensen op hun site hebben. Sterker nog, dankzij de zoekopdrachten kunnen performance marketingbureaus hun advertenties precies plaatsen bij de mensen die geïnteresseerd zijn in een onderwerp. Dit verhoogt de kans dat iemand onze online shop bezoekt of zelfs een product koopt!
Google wil dus vooral zichtbaar zijn in de zoekresultaten. Dat kan ofwel door zoekmachineoptimalisatie, bijvoorbeeld door goede teksten, wat veel tijd kost, ofwel snel en eenvoudig door gerichte reclame.
Social Media Marketing & Advertenties
Google is door digitalisering een van de grootste bedrijven ter wereld geworden, evenals sociale netwerkplatforms. Koploper is natuurlijk Facebook, dat zijn eigen sociale media-universum heeft gecreëerd, vooral door zijn overnames van bijvoorbeeld Instagram en WhatsApp. Tegenwoordig is bijna iedereen actief in minstens één sociaal netwerk. Dus elke dag kunnen bedrijven, merken gemakkelijk miljoenen, zelfs miljarden mensen wereldwijd bereiken. De grote vraag is hoe?
Performance marketingbureaus zijn van nature digital natives en dus zeer actief in social media marketing en advertising.
Nergens anders kunnen mensen zo precies worden bereikt als hier. We kennen immers hun interesses, hun leeftijd, we weten welke mensen ze volgen, wist u dat Facebook alleen al 2700 gegevens over elke persoon heeft? Natuurlijk kunnen performance marketingbureaus niet elk detail van elke persoon zien, maar ze kunnen wel advertenties richten op mensen die bijvoorbeeld geïnteresseerd zijn in een onderwerp. Maar ze kunnen ook specifiek advertenties sturen naar mensen die een bepaalde leeftijd hebben, die in een bepaalde plaats wonen. Dit is wat social media marketing zo interessant maakt voor performance marketing bureaus. Voor hen gaat het immers niet alleen om bereik, maar ook om een deal! Ze schrijven zich in voor een nieuwsbrief, ze volgen ons Instagram-kanaal, ze kopen een product in de online shop.
Groeistrategie
Om performance marketingbureaus deze doelen voor hun klanten te laten bereiken, beginnen ze natuurlijk niet meteen, maar ontwikkelen ze een strategie.
In de regel begint alles met een eerste ontmoeting en een workshop samen met de klant. Hierbij kijken we naar het merk, de doelgroep, de geschiedenis van het bedrijf, maar ook naar de laatste marketingactiviteiten. In de tweede stap worden de doelstellingen besproken, die idealiter worden bereikt door de samenwerking met een performance marketing bureau.
Op basis van deze feitelijke en beoogde status wordt vervolgens een doelgerichte groeistrategie ontwikkeld. Deze groeistrategie omvat dan alle deelgebieden, de afzonderlijke budgetten, de tijdstippen waarop de campagnes worden uitgevoerd en natuurlijk ook de optimalisering door analyse achteraf en rapportage van de maatregelen. In technische termen: A/B-testen. Eenvoudig uitgelegd wordt campagne 1 vergeleken met campagne 2, welke campagne was succesvoller? De slechtere campagne wordt stopgezet, de betere wordt uitgebreid, waardoor de effectiviteit en efficiëntie van de campagnes voortdurend toeneemt!
Zoals eerder beschreven is bereik niet alles, het eindresultaat is nieuwe klantenwerving.
Acquisitie van nieuwe klanten
Of je nu een kleine start-up bent of een groot, gevestigd merk, nieuwe klanten zijn voor iedereen veel waard! Zo’n nieuwe klant koopt eenmaal, misschien zelfs regelmatig. Maar elke nieuwe klant kan ook een persoon worden die het merk bij anderen aanbeveelt.
Een nieuwe klant genereert nieuwe verkoop en is daarom het ultieme doel wanneer we het hebben over performance marketing.
Rapportage en controle
Uiteindelijk moeten de cijfers kloppen! Al in het begin, in de groeistrategie, werden bepaalde kerncijfers gedefinieerd die de efficiëntie en het succes van de campagne meten. Ook hier is een heel eenvoudig voorbeeld, stel dat het bedrijf 10 miljoen mensen tussen 20 en 30 jaar in Duitsland wil bereiken. Hiervoor levert het bedrijf som x. Van deze 10 miljoen mensen die onze advertentie hebben gezien, moeten er uiteindelijk minstens 100.000 verkopen uit voortkomen. Dat is één procent van de mensen die onze advertentie hebben gezien.
Hiervoor worden dan verschillende kanalen ingezet, bijvoorbeeld Google, Instagram, TikTok of contentmarketing in blogs en vakbladen. Al deze zenders krijgen een miljoen budget. Na drie maanden worden ze geëvalueerd en wordt bekeken welk kanaal de meeste nieuwe klanten heeft opgeleverd. Zo worden de resultaten van de rapportage gecontroleerd bij het controleren. Campagnes met minder goede resultaten worden geannuleerd of geoptimaliseerd. Succesvolle campagnes worden geoptimaliseerd en uitgebreid.
Performance Marketing Agency: Taken en diensten
Groei, nieuwe klanten, dat zijn de doelen en taken van een performance marketing bureau. Laten we het hier nog eens kort samenvatten:
- Google SEO, SEA & Display Ads
- Social Media Marketing & Advertenties
- Amazon Ads & Display Ads
- Groeistrategie
- Acquisitie van nieuwe klanten
- Rapportage en controle
Agentschappen: Marketing, Media & Reclame
Bureaus – Media, Reclame & Marketing, er zijn zoveel, verschillende soorten bureaus. Als model werk je met veel bureaus op de set voor fotoshoots, modeshows of commercials. Hier is een klein overzicht voor je.