Performance Marketing Agency: Bereik en Verkoop – Taken

Performance Marketing Agency – Bij fotoshoots, commercials, maar ook bij castings kom je vaak mensen van mediabureaus tegen! Binnen de mediabureaus zijn er veel verschillen, tussen evenementenbureau, PR-bureau, mediabureau… soms kom je ook mensen tegen van performance marketingbureaus. Zodat je weet wat de taken van een performance marketingbureau zijn en welke diensten ze leveren aan hun klanten, volgt hier een klein overzicht! Terug naar alles: Marketingbureaus.

Wat zijn de doelen van een performance marketingbureau?

Als je iemand van een performance marketingbureau ontmoet, draait het maar om één ding: bereik! Niet via klassieke communicatie (print, tv, bioscoop, radio, etc.), maar vrijwel uitsluitend via online marketing.

Na de outreach is het werk echter nog niet gedaan. De tweede stap is om de bezoeker iets te laten doen, idealiter. Bijvoorbeeld een product kopen in de online shop.

Daarom is het logisch dat soms vertegenwoordigers van een performance marketing bureau ter plaatse zijn tijdens een shoot om de resultaten direct tijdens de productie te controleren. Hier kunnen immers nog wijzigingen worden aangebracht! Alles wat achteraf veranderd moet worden, postproductie, kost veel geld en betekent extra inspanning.

Wat maakt een performance marketingbureau dichtbij?

Wat doet een performance marketingbureau?

Laten we eens in detail kijken naar de belangrijkste taken van een performance marketing bureau.

Google SEO, SEA & Advertenties

Een heel groot aspect van performance marketingbureaus is natuurlijk de hele wereld van Google. Google is als aanbieder van zoekmachines uitgegroeid tot een van de grootste bedrijven ter wereld. Inmiddels gaat het niet meer alleen om het vinden van antwoorden op vragen door het stellen van een zoekopdracht, Google gaat over adverteren, binnen de zoekmachine, adverteren buiten de zoekmachine (display advertenties) en natuurlijk gaat het ook over Google Shopping.

Hoe bereiken we het internet?

E-commerce groeit sinds het begin van elk jaar. Een groei van 10% is het absolute minimum. Daarom betreden steeds meer oude en gevestigde merken de digitale ruimte. Voor hen rijst dan natuurlijk de grote vraag: hoe krijgen we bereik op internet? Dit is precies waar performance marketingbureaus om de hoek komen kijken. Zij zorgen niet alleen voor het bereik, maar ook dat er iets uit het bereik komt, bijvoorbeeld een verkoop in de online shop.

Adverteren (Advertenties): Bereik Boost

Adverteren is de snelste manier om mensen te bereiken. Vooral op platforms zoals Google, die alleen al in Duitsland elke dag meerdere miljoenen mensen op hun site hebben. Sterker nog, dankzij zoekopdrachten kunnen performance marketingbureaus hun advertenties precies aanbieden aan de mensen die geïnteresseerd zijn in een onderwerp. Dit vergroot de kans dat iemand onze online shop bezoekt of zelfs een product koopt!

De belangrijkste zorg van Google is dus om zichtbaar te zijn in de zoekresultaten. Dit kan worden bereikt door zoekmachineoptimalisatie, bijvoorbeeld door goede teksten, wat veel tijd kost, of snel en eenvoudig door gericht te adverteren.

Marketing en advertenties voor sociale media

Google is door digitalisering een van de grootste bedrijven ter wereld geworden, net als sociale netwerkplatforms. Koploper is natuurlijk Facebook, dat zijn eigen sociale media-universum heeft gecreëerd, vooral door overnames van bijvoorbeeld Instagram en WhatsApp. Tegenwoordig is bijna iedereen actief op ten minste één sociaal netwerk. Elke dag kunnen bedrijven en merken dus gemakkelijk miljoenen, zelfs miljarden mensen wereldwijd bereiken. De grote vraag is hoe?

Performance marketingbureaus zijn van nature digital natives en dus zeer actief op het gebied van social media marketing en reclame.

Nergens anders zijn mensen zo precies te bereiken als hier. We kennen immers hun interesses, hun leeftijd, we weten welke mensen ze volgen, wist je dat Facebook alleen al 2700 records van elke persoon heeft? Natuurlijk kunnen performance marketingbureaus niet elk detail van elke persoon zien, maar ze kunnen wel advertenties richten op mensen die bijvoorbeeld geïnteresseerd zijn in een onderwerp. Maar ze kunnen ook specifiek advertenties sturen naar mensen die een bepaalde leeftijd hebben of in een bepaalde plaats wonen. Dit is wat social mediamarketing zo interessant maakt voor performance marketingbureaus. Voor hen gaat het immers niet alleen om bereik, maar ook om het binnenhalen van een deal! Ze schrijven zich in voor een nieuwsbrief, ze volgen ons Instagram-kanaal, ze kopen een product in de online shop.

De beste marketingbureaus

Nu in FIV Magazine, de top 100 agentschappen:

Groeistrategie: A/B-testen

Om performance marketingbureaus deze doelen voor hun klanten te laten bereiken, beginnen ze natuurlijk niet meteen, maar ontwikkelen ze een strategie.

In de regel begint alles met een eerste gesprek en een workshop, samen met de klant. Hier wordt gekeken naar het merk, de doelgroep, de geschiedenis van het bedrijf, maar ook naar de laatste marketingactiviteiten. In de tweede stap worden de doelen besproken, die idealiter bereikt zouden moeten worden door de samenwerking met een performance marketing bureau.

Op basis van deze feitelijke en doelstatus wordt vervolgens een doelgerichte groeistrategie ontwikkeld. Deze groeistrategie bevat dan alle deelgebieden, de individuele budgetten, de tijdstippen waarop campagnes worden uitgevoerd en natuurlijk ook de optimalisatie door analyse achteraf en rapportage van de maatregelen. In technische termen: A/B-testen.

Simpel uitgelegd, campagne 1 wordt vergeleken met campagne 2, welke campagne was succesvoller?

De slechtere campagne wordt stopgezet, de betere wordt uitgebreid, zodat de effectiviteit, de efficiëntie van de campagnes voortdurend toeneemt! Zoals eerder beschreven is bereik niet alles, het eindresultaat is het werven van nieuwe klanten.

Werven van nieuwe klanten

Of je nu een kleine start-up bent of een groot, gevestigd merk, nieuwe klanten zijn voor iedereen veel waard! Zo’n nieuwe klant koopt één keer, misschien zelfs regelmatig. Maar elke nieuwe klant kan ook iemand worden die het merk aanbeveelt aan anderen.

Een nieuwe klant genereert nieuwe verkoop en is daarom het ultieme doel als we het hebben over performance marketing.

Rapportage en controle

Uiteindelijk moeten de cijfers kloppen! Al aan het begin, in de groeistrategie, zijn bepaalde kengetallen gedefinieerd waaraan de efficiëntie en het succes van de campagne wordt afgemeten. Hier is weer een heel eenvoudig voorbeeld: laten we zeggen dat het bedrijf 10 miljoen mensen tussen 20 en 30 jaar wil bereiken in Duitsland. Hiervoor kent het bedrijf bedrag x toe. Van deze 10 miljoen mensen die onze advertentie hebben gezien, moeten er uiteindelijk minstens 100.000 verkopen uit voortkomen. Dat is één procent van de mensen die onze advertentie hebben gezien.

Hiervoor worden dan verschillende kanalen gebruikt, bijvoorbeeld Google, Instagram, TikTok of contentmarketing in blogs en vakbladen. Al deze kanalen krijgen een miljoenenbudget. Na drie maanden worden ze geëvalueerd en wordt gekeken welk kanaal de meeste nieuwe klanten heeft opgeleverd. Op deze manier worden de resultaten van de rapportage gecontroleerd. Campagnes met slechte resultaten worden geannuleerd of geoptimaliseerd. Succesvolle campagnes worden geoptimaliseerd en uitgebreid.

Prestatiemarketingbureau: Taken en diensten

Groei, nieuwe klanten, dat zijn de doelen en taken van een performance marketingbureau. Laten we het hier nog eens kort samenvatten:

  • Google SEO, SEA & Advertenties
  • Marketing en advertenties voor sociale media
  • Amazon-advertenties en display-advertenties
  • Groeistrategie
  • Werven van nieuwe klanten
  • Rapportage en controle

Agentschappen: Marketing, Media & Reclame

Bureaus – Media, Reclame & Marketing, er zijn zoveel verschillende soorten bureaus. Als model werk je met veel bureaus op de set voor fotoshoots, modeshows of commercials. Hier is een klein overzicht voor je.