Content Marketing Agentschap: Google, Bing, SEO, SEA & Co – Taken

Contentmarketingbureau – Wie levert eigenlijk de ideeën voor creatieve content, social media clips, creatieve teksten en redactionele rubrieken, bijvoorbeeld in een modetijdschrift? Onder andere contentmarketingbureaus die zich alleen met het onderwerp content bezighouden, werken goed, d.w.z. worden graag bekeken, graag aangeklikt en graag gelezen, zorgen daarvoor. Media, marketing, reclame, hier komt het allemaal terug: Agentschappen.

Wat zijn de doelen van een contentmarketingbureau?

Het woord content staat voor goede inhoud, ongeacht in welke vorm, tekst, foto, video, marketingcampagne of andere, laten we zeggen kunst bijvoorbeeld. Inhoud kan nog zo goed zijn, maar zonder het juiste bereik gaat het verloren in de stroom van media.

Daarom combineren contentmarketingbureaus de creatie van goede inhoud met strategieën om die veel geklikt, veel gelezen of veel bekeken te krijgen.

Wat maakt een contentmarketingbureau dichtbij?

Wat doet een contentmarketingbureau?

Als model werk je vaak met verschillende soorten agentschappen. U zult dan ook vaak managers en werknemers ontmoeten die van deze agentschappen afkomstig zijn! Daarom is het goed om te weten wat een contentmarketingbureau doet.

Online PR en Online Marketing

In wezen zijn de doelstellingen van een contentmarketingbureau het vergroten van het bereik en de bekendheid van een merk. Daarom is er tegenwoordig veel aandacht voor online PR (public relations) en online marketing, tussen websites, adverteren op Google, posten op sociale media en vele andere manieren om mensen te bereiken.

Contentmarketingbureaus hebben dan ook een zeer grote band met digitale media.

Planning en uitvoering van inhoudelijke strategieën

Om de doelstellingen te bereiken en public relations goed te laten werken binnen digitale media, moeten natuurlijk eerst inhoudelijke strategieën worden gepland en uitgevoerd. Voor de planning betekent dit in de eerste plaats een controle van het voorgaande, wat heeft het merk tot nu toe gedaan? Daarna kijken contentmarketingbureaus meestal naar de concurrentie, wat doen de anderen die succesvol zijn? In het derde aspect wordt gekeken naar trends en toekomstaspecten, waar gaat de maatschappij naartoe? Dit alles zal later ook van belang zijn wanneer het gaat om doelgroepen en hun behoeften.

Hieruit worden de onderwerpen, tijdsperiodes en media gekozen waarop het contentmarketingbureau het grootste succes voor het merk verwacht.

Na planning en uitvoering is de volgende stap controle, d.w.z. het controleren van de resultaten. Hiervoor wordt gekeken naar kengetallen, bijvoorbeeld heel eenvoudig, hoeveel mensen werden bereikt? Is het streefgetal overschreden of onderschreden?

Zo ontwikkelen contentmarketingbureaus hun strategieën en verbeteren ze die geleidelijk, met de inzichten die ze uit de actieve uitvoering halen.

In de uitvoeringsfase werken ze ook vaak samen met andere instanties, bijvoorbeeld:

  • Prestatie Agentschap – Online Reclame
  • Social Media Agency – Inhoud en reclame in sociale netwerken
  • Online Marketing Agentschap – Allesomvattend van Website tot Reclame

Creatie van inhoud

Content marketing bureaus volgen hun strategieën. In de concrete uitvoering gaat het dan vooral om het creëren van inhoud.

De inhoud is altijd afgestemd op de individuele media. Een eenvoudig voorbeeld: een foto op Instagram, met een link naar de blogpost. Dus aan de ene kant hebben we beeldformaat, misschien met een kleine tekst of op zijn minst de beschrijving van de afbeelding, daarnaast is er de gedetailleerde handleiding op de blog, d.w.z. op de website van het bedrijf. In de website zit tegelijkertijd de online shop en zo worden gebruikers vanuit een Instagram-advertentie via de blog naar de online shop gebracht.

Al een anonieme gebruiker op Instagram werd een klant voor het merk.

Controle op de toekenning aan auteurs

Er moet elke dag nieuwe inhoud worden geproduceerd, niet alleen op weekdagen, maar ook in het weekend en op feestdagen publiceren grote merken nieuwe inhoud, of het nu gaat om kleine berichten op sociale media of om grotere PR- en marketingcampagnes.

Vooral voor de dagelijkse output, bijvoorbeeld voor zoekmachineoptimalisatie in de vorm van teksten en gidsen, is veel teamwerk nodig en meerdere auteurs die als professionals de creatie van de teksten op zich nemen. Daartoe worden de verschillende vakgebieden en de verschillende auteurs onderling afgestemd.

De inhoud invoeren in een content management systeem (CMS)

Een groot deel van het dienstenspectrum van content marketing bureaus is het werk in zogenaamde content management systemen. Simpel gezegd, het werk in websites.

Bijna iedereen die vandaag de dag een vraag heeft, een vakantie wil boeken, een product wil kopen, informatie wil krijgen, gaat via zoekmachines. Een simpele zoekterm, een vraag, en je hebt het antwoord! Dit is precies waar content marketing bureaus aan werken wanneer zij hun teksten in de websites (content management systeem) plaatsen. De teksten worden dus op de website geplaatst, verkeren aanvankelijk in een ontwerp-status en worden vervolgens meestal op een vast tijdstip gepubliceerd.

Op die manier kunnen contentmarketingbureaus voortdurend zorgen voor nieuwe inhoud, door vooruit te plannen en redactionele plannen te maken. De verschillende auteurs werken dan samen om een steeds groter platform over een bepaald onderwerp te creëren. Een gemakkelijke vergelijking is Wikipedia, waar over werkelijk elk onderwerp een goed artikel bestaat met nuttige informatie voor gebruikers. Dat is precies het doel van contentmarketingbureaus.

Meting en optimalisering van maatregelen

Inhoud plannen en creëren is één ding, succes meten is iets anders. Het heeft immers geen zin veel inhoud te publiceren als niemand die bekijkt of doorleest. Daarom worden alle maatregelen voortdurend gemeten, geanalyseerd en geoptimaliseerd.

Daar zijn verschillende mogelijkheden voor, bijvoorbeeld software en online tools die ook door grote zoekmachines zoals Google zelf worden aangeboden. Dit zijn bijvoorbeeld Google Analytics, maar ook Google Search Console. Eenvoudig gezegd kunt u uw positie in de zoekmachines controleren en kerncijfers zien over de gebruikers op uw website, bijvoorbeeld hoe lang ze op een artikel blijven? Klikken ze op een tweede artikel?

Doelgroepen en behoeften

Doelgroepen en behoeften – Wil inhoud goed presteren, dan moet hij worden afgestemd op het publiek en hun behoeften. Stel dat een autofabrikant technische gegevens als tekst zou publiceren op TikTok, niet passend bij de doelgroep. Tegelijkertijd zou het geen zin hebben een dansvideo te presenteren als een klant actief geïnteresseerd is in consumptie.

Zo worden enerzijds doelgroepen geanalyseerd, bijvoorbeeld op basis van leeftijd, woonplaats, interesses of ook hun behoeften: Wat willen ze? Hoe nauwkeuriger de inhoud is afgestemd op de individuele doelgroep, hoe beter.

Klantreis

Het klanttraject beschrijft het pad dat een gebruiker aflegt. Eerder zag je in het voorbeeld hoe een Instagram post of een Instagram Story een gebruiker naar de website brengt, die op zijn beurt een geïntegreerde online shop heeft. Zo werd een anonieme Instagram-gebruiker een waardevolle klant.

Deze paden zijn al gepland in de oorspronkelijke contentmarketingstrategie. Waar worden de gebruikers aangesproken en hoe? De informatie over de doelgroep en de behoeften helpen hierbij. Speciaal voor hen wordt content geproduceerd, zodat ze worden opgemerkt via bijvoorbeeld social media, zoekmachines maar ook andere PR-acties, bijvoorbeeld in andere tijdschriften.

Dit waren de belangrijkste taken en diensten van contentmarketingbureaus. Dus als je toevallig een medewerker van een contentmarketingbureau tegenkomt bij een fotoshoot of een videoshoot, weet je wat de belangrijkste taken zijn! Laten we alles nog eens voor u samenvatten.

Content Marketing Agency samengevat

Veel bedrijven zien online marketing tegenwoordig als hun belangrijkste communicatiekanaal. Daarom huren ze contentmarketingbureaus in.

  • Online PR en Online Marketing
  • Planning en uitvoering van inhoudelijke strategieën
  • Creatie van inhoud
  • Controle op de toekenning aan auteurs
  • De inhoud invoeren in een content management systeem (CMS)
  • Meting en optimalisering van maatregelen
  • Doelgroepen
  • Behoefte
  • Klantreis

Agentschappen: Marketing, Media & Reclame

Bureaus – Media, Reclame & Marketing, er zijn zoveel, verschillende soorten bureaus. Als model werk je met veel bureaus op de set voor fotoshoots, modeshows of commercials. Hier is een klein overzicht voor je.