Contentmarketingbureau: Google, Bing, SEO, SEA & Co – Taken

Contentmarketingbureau – Wie levert eigenlijk de ideeën voor creatieve content, social media clips, creatieve teksten en redactionele rubrieken, bijvoorbeeld in een modetijdschrift? Daarvoor zorgen onder andere contentmarketingbureaus die zich alleen met het onderwerp content bezighouden, goed werken, d.w.z. graag bekeken, graag aangeklikt en graag gelezen worden. Media, marketing, reclame, hier komt het allemaal terug: Bureaus.

Wat zijn de doelen van een contentmarketingbureau?

Het woord content staat voor goede inhoud, in welke vorm dan ook, tekst, foto, video, marketingcampagne of iets anders, laten we zeggen kunst. Content kan nog zo goed zijn, maar zonder het juiste bereik gaat het verloren in de stortvloed van media.

Daarom combineren contentmarketingbureaus het maken van goede content met strategieën om ervoor te zorgen dat er veel op wordt geklikt, veel wordt gelezen of veel wordt bekeken.

Wat maakt een contentmarketingbureau dichtbij?

Wat doet een contentmarketingbureau?

Als model werk je vaak met verschillende soorten bureaus. Je ontmoet dan ook vaak managers en medewerkers die van deze bureaus afkomstig zijn! Daarom is het goed om te weten wat een contentmarketingbureau doet.

Online PR en online marketing

In principe zijn de doelen van een contentmarketingbureau het vergroten van het bereik en de bekendheid van een merk. Daarom is er tegenwoordig een grote focus op online PR(public relations) en online marketing, tussen websites, adverteren op Google, berichten op sociale media en vele andere manieren om mensen te bereiken.

Contentmarketingbureaus hebben dan ook een zeer sterke band met digitale media.

De beste marketingbureaus

Nu in FIV Magazine, de top 100 agentschappen:

Planning en implementatie van inhoudstrategieën

Om de doelen te bereiken en public relations goed te laten werken binnen digitale media, moeten contentstrategieën natuurlijk eerst worden gepland en geïmplementeerd. Voor de planning betekent dit eerst en vooral een controle van het verleden, wat heeft het merk tot nu toe gedaan? Daarna controleren contentmarketingbureaus meestal de concurrentie, wat doen de anderen die succesvol zijn? In het derde aspect wordt rekening gehouden met trends en toekomstaspecten, waar gaat de maatschappij naartoe? Dit alles is later ook belangrijk als het gaat om doelgroepen en hun behoeften.

Hieruit worden de onderwerpen, tijdsperioden en media gekozen waarop het contentmarketingbureau het grootste succes voor het merk verwacht.

Na planning en implementatie is de volgende stap controle, d.w.z. het controleren van de resultaten. Hiervoor worden kengetallen bekeken, bijv. heel eenvoudig, hoeveel mensen werden bereikt? Werd het beoogde aantal overschreden of onderschreden?

Op deze manier ontwikkelen contentmarketingbureaus hun strategieën en verbeteren ze deze geleidelijk, met de inzichten die ze opdoen tijdens de actieve uitvoering.

In de implementatiefase werken ze ook vaak samen met andere instanties, bijvoorbeeld:

Inhoud maken

Contentmarketingbureaus volgen hun strategieën. Bij de concrete uitvoering gaat het dan vooral om het creëren van content.

De inhoud wordt altijd aangepast aan de individuele media. Een eenvoudig voorbeeld: een foto op Instagram, met een link naar de blogpost. Dus aan de ene kant hebben we beeldformaat, misschien met een kleine tekst of op zijn minst de beschrijving van de afbeelding, daarnaast is er de gedetailleerde handleiding op de blog, d.w.z. op de website van het bedrijf. Op de website is er tegelijkertijd de online shop en dus worden gebruikers van een Instagram-advertentie via de blog naar de online shop gebracht.

Een anonieme gebruiker op Instagram werd al klant van het merk.

Controle toekenning aan auteurs

Er moet elke dag nieuwe inhoud worden geproduceerd, niet alleen op doordeweekse dagen, maar ook in het weekend en op feestdagen publiceren grote merken nieuwe inhoud, of het nu gaat om kleine berichten op sociale media of grotere PR- en marketingcampagnes.

Vooral voor de dagelijkse output, bijvoorbeeld voor zoekmachineoptimalisatie in de vorm van teksten en gidsen, is er veel teamwerk nodig en meerdere auteurs die als professionals de creatie van de teksten op zich nemen. Hiervoor worden de verschillende vakgebieden en de verschillende auteurs op elkaar afgestemd.

De inhoud invoeren in een contentmanagementsysteem (CMS)

Een groot deel van het dienstenpakket van contentmarketingbureaus bestaat uit het werk in zogenaamde contentmanagementsystemen. Simpel gezegd, het werk in websites.

Bijna iedereen die vandaag de dag een vraag heeft, een vakantie wil boeken, een product wil kopen, informatie wil krijgen, gaat via zoekmachines. Een simpele zoekterm, een vraag, en je hebt het antwoord! Dit is precies waar contentmarketingbureaus aan werken als ze hun teksten in de websites (contentmanagementsysteem) plaatsen. De teksten worden dus op de website geplaatst, hebben eerst een conceptstatus en worden dan meestal op een vast tijdstip gepubliceerd.

Op deze manier kunnen contentmarketingbureaus voortdurend zorgen voor nieuwe inhoud door vooruit te plannen en redactionele plannen op te stellen. De verschillende auteurs werken dan samen om een steeds groter platform over een bepaald onderwerp te creëren. Een gemakkelijke vergelijking is Wikipedia, waar over werkelijk elk onderwerp wel een goed artikel te vinden is met nuttige informatie voor gebruikers. Dit is precies het doel van contentmarketingbureaus.

Meting en optimalisatie van maatregelen

Content plannen en creëren is één ding, succes meten is een ander. Het heeft immers geen zin om veel content te publiceren als niemand het bekijkt of doorleest. Daarom worden alle maatregelen voortdurend gemeten, geanalyseerd en geoptimaliseerd.

Hiervoor zijn verschillende opties, bijvoorbeeld software en online tools die ook worden aangeboden door grote zoekmachines zoals Google zelf. Dit zijn bijvoorbeeld Google Analytics, maar ook Google Search Console. Eenvoudig gezegd kunt u uw positie in de zoekmachines controleren en belangrijke cijfers zien over de gebruikers op uw website, bijvoorbeeld hoe lang ze op een artikel blijven? Klikken ze op een tweede artikel?

Doelgroepen en behoeften

Doelgroepen en behoeften – Om content goed te laten presteren, moet deze zijn afgestemd op het publiek en hun behoeften. Laten we zeggen dat een autofabrikant technische gegevens als tekst zou publiceren op TikTok, wat niet past bij de doelgroep. Tegelijkertijd zou het geen zin hebben om een dansvideo te presenteren als een klant actief geïnteresseerd is in consumptie.

Zo worden aan de ene kant doelgroepen geanalyseerd, bijvoorbeeld op basis van leeftijd, woonplaats, interesses of ook hun behoeften: Wat willen ze? Hoe nauwkeuriger de inhoud is afgestemd op de individuele doelgroep, hoe beter.

Klantreis

De customer journey beschrijft het pad dat een gebruiker aflegt. Eerder zag je in het voorbeeld hoe een Instagram-post of een Instagram Story een gebruiker naar de website brengt, die op zijn beurt een geïntegreerde online winkel heeft. Zo werd een anonieme Instagram-gebruiker een waardevolle klant.

Deze paden zijn al gepland in de oorspronkelijke contentmarketingstrategie. Waar worden gebruikers aangesproken en hoe? De informatie over de doelgroep en de behoeften helpen hierbij. Content wordt speciaal voor hen geproduceerd, zodat ze worden opgemerkt via bijvoorbeeld sociale media, zoekmachines maar ook andere PR-acties, bijvoorbeeld in andere tijdschriften.

Dit waren de belangrijkste taken en diensten van contentmarketingbureaus. Dus als je toevallig een medewerker van een contentmarketingbureau tegenkomt tijdens een fotoshoot of videoshoot, dan weet je wat de belangrijkste taken zijn! We vatten alles nog een keer voor je samen.

Samengevat

Veel bedrijven zien online marketing tegenwoordig als hun belangrijkste communicatiekanaal. Daarom huren ze contentmarketingbureaus in.

  • Online PR en online marketing
  • Planning en implementatie van inhoudstrategieën
  • Inhoud maken
  • Controle toekenning aan auteurs
  • De inhoud invoeren in een contentmanagementsysteem (CMS)
  • Meting en optimalisatie van maatregelen
  • Doelgroepen
  • Behoeften
  • Klantreis

Agentschappen: Marketing, Media & Reclame

Bureaus – Media, Reclame & Marketing, er zijn zoveel verschillende soorten bureaus. Als model werk je met veel bureaus op de set voor fotoshoots, modeshows of commercials. Hier is een klein overzicht voor je.