Creatief agentschap: concept, ontwerp en inhoud – taken

Creatieve bureaus – Ze worden ingeschakeld wanneer merken een nieuwe campagne willen lanceren. Maar creatieve bureaus krijgen ook opdrachten als merken een nieuw uiterlijk en een nieuw imago nodig hebben dat meer moet zijn dan alleen een marketingboodschap. In de tweede stap komen marketingbureaus, zoals online marketingbureaus en PR-bureaus, om de creatieve, nieuwe inhoud bekend te maken. Dus op de opnameset, of het nu foto’s of video’s zijn, is het niet zo onwaarschijnlijk dat je iemand van een creatief bureau tegenkomt. Bijvoorbeeld omdat ze controleren of het creatieve concept wordt geïmplementeerd in de shoot. Terug naar alle Media & Marketing: Bureaus.

Wat zijn de doelen van een creatief bureau?

Doelen – Creatieve bureaus hebben als doel een holistische merkaanwezigheid te creëren. Over alle kanalen heen, van concept tot implementatie.

Wat maakt een creatief bureau dichtbij?

Wat doet een creatief bureau?

Taken – Creatieve bureaus analyseren hun klanten, de producten, de doelgroepen en houden zich tegelijkertijd bezig met trends, wat is op dit moment in opkomst? Hierdoor kunnen ze creatieve ideeën ontwikkelen die vervolgens worden gebruikt voor afzonderlijke nieuwe producten of zelfs voor de complete herlancering (redesign) van een merk.

Reclame: Bereik en mediaplan

Reclame – Het is het overkoepelende doel van een creatief bureau. Reclame combineert de volledige planning van de verschillende mediakanalen, tijden, met de daaropvolgende implementatie in de vorm van verschillende mediaformaten, van plaatsing op sociale media tot tv-campagnes voor klanten met grotere reclamebudgetten.

Om ervoor te zorgen dat reclame niet alleen veel gezien wordt, maar ook werkt, gaat de allereerste stap niet direct over strategie, maar over het leren kennen van een merk en zijn doelgroep. Nieuwe reclamecampagnes zijn immers meestal gebaseerd op de jarenlange en soms decennialange geschiedenis van het bedrijf.

De beste marketingbureaus

Nu in FIV Magazine, de top 100 agentschappen:

Concept: Media creëren

Concept – Het eerste wat op de voorgrond van het werk staat, is dus altijd het concept. Dus voordat je naar een fotostudio gaat, voordat je een model, fotograaf, visagist, studio of andere persoon boekt, draait het allemaal om ideeën en strategieën!

Wat valt goed, wat niet? Wat past bij het merk, wat niet? Dit zijn de belangrijkste vragen in het concept.

Hiervoor worden bijvoorbeeld Avatars ontwikkeld, simpelweg voorbeeldpersonen uit een doelgroep. Laten we bijvoorbeeld zeggen dat er een nieuwe sneaker op de markt moet worden gebracht die is gemaakt in samenwerking met een muzikant. Wie zou de typische koper zijn die zo’n schoen in een online winkel of in een winkel zou kopen? De volgende stap is nadenken over hoe je deze mensen kunt bereiken. Luid en kleurrijk in de communicatie, terughoudend, gedetailleerd met YouTube-contentformats of … hiervoor wordt ook met name gekeken naar trends, bijvoorbeeld de huidige Aziatische invloeden.

Creatie: het creatieve hart van het agentschap

Creatie – In de tweede fase wordt het concept de voltooide creatie van het creatieve bureau. Dit betekent de implementatie in media. Zo maken creatieve bureaus de stap van idee naar praktische uitvoering.

Deze creatie wordt dan uiteindelijk goedgekeurd door de klant en kan zo overgaan in actieve marketing, public relations, corporate identity (grafische merkaanwezigheid met een uniforme lijn), reclamecampagnes en de creatie kan overgaan in elke fotoproductie en videoproductie.

De creatie van het creatieve bureau is daarom het creatieve basisconcept waarmee een merk wordt gepresenteerd.

Public Relations

Public relations – Public relations houdt zich bezig met het hele publiek dat belangrijk is voor een merk. Dit hoeven niet alleen klanten te zijn; voor aandelenbedrijven kunnen bijvoorbeeld ook potentiële financiers interessante mensen zijn die via PR-activiteiten worden aangesproken.

Afhankelijk van de contactpersonen en de doelen die moeten worden nagestreefd, worden verschillende maatregelen gepland in het public-relationswerk. De meest klassieke is bijvoorbeeld het plaatsen van onderwerpen in vaktijdschriften. Als er bijvoorbeeld een nieuw schoonheidsproduct moet worden gepresenteerd, vertrouwen velen nog steeds op de aanbeveling van grote en bekende modetijdschriften. PR-werk zou er dus op gericht kunnen zijn om ervoor te zorgen dat het nieuwe product wordt besproken in een vakblad, bijvoorbeeld een modetijdschrift. Natuurlijk kan PR net zo modern zijn, bijvoorbeeld via activiteiten op TikTok die het imago van het merk verbeteren.

Huisstijl: De merkidentiteit

Huisstijl – Om ervoor te zorgen dat een merk altijd consistent aanwezig is, zoals zojuist vermeld in public relations van het vakblad tot de TikTok-advertentie, moeten bedrijven een huisstijl hebben. Dit omvat verschillende gebieden, bijvoorbeeld externe communicatie, maar ook ontwerp, soms samen met een ontwerpbureau. Dezelfde kleuren, dezelfde communicatie, dezelfde merkaanwezigheid, daar draait het om bij corporate identity.

Het doel is om herkenning te creëren, zodat klanten en geïnteresseerden die een merk kennen het altijd in één oogopslag kunnen herkennen. Met zo’n uniforme lijn kunnen vervolgens ook campagnes worden gepland.

Campagnes: planning en strategie

Campagnes – Om een reclamecampagne succesvol te laten zijn, moet deze eerst goed gepland zijn. Dit is ook een van de taken van een creatief bureau!

Campagnes gaan altijd over een nieuw onderwerp. Bijvoorbeeld een nieuw product of een nieuwe productlijn. Dit moet bekend worden gemaakt door middel van reclamemaatregelen. Maar ook hiervoor is een strategie en concept nodig. Dit is precies wat wordt bepaald in de campagneplanning. Welke media worden straks gebruikt? Welke inhoud wordt getoond? Hoe ziet een concrete foto, een concrete flyer, een advertentie in social media eruit? Een creatief bureau houdt zich bezig met al deze vragen en natuurlijk de antwoorden.

Maar bovenal gaat het er altijd om dat je aan de klant denkt. Reclamebudgetten zijn niet oneindig, dus er is een goede planning vooraf nodig.

Foto- en videoproductie

Foto- & videoproductie – Creatieve bureaus zijn ook betrokken bij de praktische productie van foto’s en video’s. Bij dergelijke opnames worden de creatieve concepten geïmplementeerd, die later in de campagne te zien zijn. Bij dergelijke opnames worden de creatieve concepten geïmplementeerd die later in de campagne te zien zijn. Voor dergelijke producties worden meestal externe fotografen en videografen ingehuurd, net als visagisten en stylisten. De teams worden dus voor elke productie opnieuw samengesteld, afhankelijk van wat het creatieve bureau voor de klant heeft gepland.

Juist bij zulke foto- en videoproducties kun je als model in contact komen met de medewerkers van zo’n creatief bureau.

Sociale media marketing

Sociale-mediamarketing – Sociale-media-apps zijn een groot gebied geworden voor creatieve bureaus. Of het nu gaat om TikTok, YouTube, Instagram, Facebook of zelfs meer specifieke sociale medianetwerken zoals Twitch of Pinterest.

Sociale media-activiteiten worden grotendeels al meegenomen in de campagneplanning, maar tegenwoordig zijn ze zo belangrijk dat het de moeite waard is om sociale mediamarketing te vermelden in de context van creatieve bureaus. Want waar wordt tegenwoordig het grootste bereik behaald? Precies, in sociale netwerken. Dit is waar de meeste gebruikers dagelijks uren doorbrengen, als je de gebruikstijd van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat bij elkaar optelt.

POS-marketing

POS-marketing – Voor veel merken is POS-marketing nog steeds even belangrijk. POS betekent Point of Sale, wat bijvoorbeeld de supermarkt kan zijn, maar ook de flagshipstore van een modemerk.

Verkoopruimte is schaars en daarom is er weinig ruimte voor reclame. POS-marketing richt zich daarom vaak op individuele dagen, hier zijn we weer bij eventmarketing, bijvoorbeeld door een week met speciale winkelpromoties. Maar POS-marketing kan ook bestaan uit het opstellen van reclameborden, bijvoorbeeld voor een nieuw schoonheidsproduct in een drogisterij. Dit display vestigt dan extra aandacht op het nieuwe product en de voordelen ervan. Dit wordt vaak gedaan in combinatie met bekende mensen, beroemdheden of zelfs influencers, die op hun beurt een positief merkimago uitdragen.

Zo werken creatieve bureaus! Dus als je iemand ontmoet die bij een creatief bureau werkt bij je volgende modellencast of klus, dan weet je nu wat de belangrijkste verantwoordelijkheidsgebieden zijn!

Creatief agentschap: Taken en diensten

Hier volgt een korte samenvatting van de belangrijkste taken van een creatief bureau:

  • Reclame
  • Concept
  • Schepping
  • Public Relations
  • Huisstijl
  • Campagnes
  • Foto- en videoproductie
  • Sociale media marketing
  • Directe marketing
  • POS-marketing

Agentschappen: Marketing, Media & Reclame

Bureaus – Media, Reclame & Marketing, er zijn zoveel verschillende soorten bureaus. Als model werk je met veel bureaus op de set voor fotoshoots, modeshows of commercials. Hier is een klein overzicht voor je.