Creatief agentschap: concept, ontwerp en inhoud – taken
Creatieve bureaus – Zij krijgen de opdracht wanneer merken een nieuwe campagne willen lanceren. Maar creatieve bureaus krijgen ook opdrachten wanneer merken een nieuwe uitstraling en een nieuw imago nodig hebben dat meer moet zijn dan alleen een marketingboodschap. In de tweede stap komen marketingbureaus, bijvoorbeeld
Wat zijn de doelstellingen van een creatief bureau?
Doelen – Creatieve bureaus hebben als doel een holistische merkaanwezigheid te creëren. Voor alle kanalen, van ontwerp tot uitvoering.
Wat maakt een creatief bureau dichtbij?
Wat doet een creatief bureau?
Taken – Creatieve bureaus analyseren hun klanten, de producten, de doelgroepen en houden zich tegelijkertijd bezig met trends, wat is momenteel in opkomst? Zo kunnen zij creatieve ideeën ontwikkelen die vervolgens worden gebruikt voor afzonderlijke nieuwe producten of zelfs voor de volledige herlancering (redesign) van een merk.
Reclame
Reclame – Het is het overkoepelende doel van een creatief bureau. Reclame combineert de volledige planning van de verschillende mediakanalen, tijden, met de daaropvolgende uitvoering in de vorm van verschillende mediaformaten, van social media posting tot tv-campagnes voor klanten met grotere reclamebudgetten.
Om ervoor te zorgen dat reclame niet alleen veel gezien wordt, maar ook werkt, gaat de allereerste stap niet direct over strategie, maar over het leren kennen van een merk en zijn doelgroep. Nieuwe reclamecampagnes zijn immers meestal gebaseerd op de jarenlange en soms decennialange geschiedenis van het bedrijf.
Concept
Concept – Dus het eerste wat op de voorgrond staat van het werk is altijd het concept. Dus voordat u naar één fotostudio gaat, voordat u een model, een fotograaf, een visagist, een studio of een ander persoon boekt, gaat het om ideeën en strategieën!
Wat gaat goed, wat niet? Wat past bij het merk, wat niet? Dit zijn de belangrijkste vragen in de conceptie.
Hiervoor worden bijvoorbeeld Avatars ontwikkeld, die simpelweg voorbeeldige mensen uit een doelgroep zijn. Stel bijvoorbeeld dat er een nieuwe sneaker op de markt wordt gebracht die in samenwerking met een muzikant is gemaakt. Wie zou de typische koper zijn die zo’n schoen in een online winkel of in een winkel zou kopen? De volgende stap is nadenken over hoe deze mensen te bereiken. Luid en kleurrijk in de communicatie, gereserveerd, gedetailleerd met YouTube content formats of … hiervoor wordt met name ook gekeken naar trends, bijvoorbeeld momenteel Aziatische invloeden.
Schepping
Creatie – In de tweede fase wordt het concept de afgewerkte creatie van het creatieve bureau. Dit betekent de implementatie in de media. Zo maken creatieve bureaus de stap van idee naar praktische uitvoering.
Deze creatie wordt dan uiteindelijk goedgekeurd door de klant en kan worden gebruikt voor actieve marketing, public relations, corporate identity (grafische merkidentiteit met een uniforme lijn), reclamecampagnes en de creatie kan overlopen in elke foto- en videoproductie.
De creatie van het creatieve bureau is dus de basis, het creatieve concept waarmee een merk wordt gepresenteerd.
Public Relations
Public relations – Public relations houdt zich bezig met het hele publiek dat belangrijk is voor een merk. Dit hoeven niet alleen klanten te zijn; voor aandelenbedrijven kunnen bijvoorbeeld ook potentiële financiers interessante mensen zijn die via PR-activiteiten worden aangesproken.
Afhankelijk van de contactpersonen en de na te streven doelstellingen worden verschillende maatregelen gepland in het public-relationswerk. Een klassiek voorbeeld is de plaatsing van onderwerpen in vaktijdschriften. Wanneer bijvoorbeeld een nieuw schoonheidsproduct moet worden geïntroduceerd, vertrouwen velen nog steeds op de aanbeveling van grote en bekende modetijdschriften. De PR-werkzaamheden kunnen er dan ook op gericht zijn ervoor te zorgen dat het nieuwe product in een vakblad, bijvoorbeeld een modetijdschrift, wordt besproken. Natuurlijk kan PR net zo modern zijn, bijvoorbeeld via activiteiten op TikTok die het imago van het merk verbeteren.
Bedrijfsidentiteit
Huisstijl – Om ervoor te zorgen dat een merk altijd consistent overkomt, zoals zojuist genoemd bij public relations van het vakblad tot de TikTok-reclame, moeten bedrijven een huisstijl hebben. Dit omvat verschillende gebieden, bijvoorbeeld externe communicatie, maar ook ontwerp. Dezelfde kleuren, dezelfde communicatie, dezelfde merkidentiteit – dat is waar het bij corporate identity om gaat.
Het doel is herkenning te creëren zodat klanten en geïnteresseerden die een merk kennen het altijd in één oogopslag kunnen herkennen. Met zo’n uniforme lijn kunnen dan ook campagnes worden gepland.
Campagnes
Campagnes – Om een reclamecampagne succesvol te laten zijn, moet deze eerst goed gepland zijn. Dit is ook een van de taken van een creatief bureau!
Campagnes gaan altijd over een nieuw onderwerp. Bijvoorbeeld een nieuw product of een nieuwe productlijn. Dit moet bekend worden gemaakt via reclamemaatregelen. Maar ook dit vereist een strategie en een concept. Dit is precies wat in de campagneplanning wordt bepaald. Welke media worden later gebruikt? Welke inhoud wordt getoond? Hoe ziet een concrete foto, een concrete flyer, een advertentie in social media eruit? Een creatief bureau houdt zich bezig met al deze vragen en natuurlijk de antwoorden.
Maar bovenal gaat het altijd om denken voor de klant. Reclamebudgetten zijn niet oneindig, dus is een goede planning vooraf nodig.
Foto- en videoproductie
Foto- en videoproductie – Creatieve bureaus houden zich in het kader van hun opdracht ook bezig met de praktische productie van foto’s en video’s.
In dergelijke shoots worden de creatieve concepten uitgevoerd die later in de campagne te zien zullen zijn. Voor dergelijke producties worden meestal externe fotografen en videografen geboekt, evenals visagisten en stylisten. De teams worden dus voor elke productie opnieuw samengesteld, afhankelijk van wat het creatieve bureau voor de klant in petto heeft.
Juist bij dergelijke foto- en videoproducties kun je als model kennismaken met de medewerkers van zo’n creatief bureau.
Social Media Marketing
Social media marketing – Social media apps zijn een groot gebied geworden voor creatieve bureaus. Of het nu gaat om TikTok, YouTube, Instagram, Facebook of nog specifiekere sociale medianetwerken zoals Twitch of Pinterest.
Sociale media-activiteiten worden meestal opgenomen in de planning van campagnes, maar tegenwoordig zijn ze zo belangrijk dat het de moeite waard is om sociale-mediamarketing te vermelden in de context van creatieve bureaus. Want waar worden vandaag de dag de grootste successen geboekt? Precies, in sociale netwerken. Dit is waar de meeste gebruikers elke dag uren doorbrengen, als je de gebruikstijd berekent van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat.
POS Marketing
POS Marketing – Even belangrijk als altijd, voor veel merken, is POS marketing. POS betekent Point of Sale, wat bijvoorbeeld de supermarkt kan zijn, maar ook de flagship store van een modemerk.
Verkoopruimte is schaars en dus is er weinig ruimte voor reclame. POS marketing richt zich daarom vaak op individuele dagen, hier zijn we terug bij event marketing, bijvoorbeeld door een week van speciale winkelacties. POS-marketing kan echter ook bestaan uit het opzetten van reclameborden, bijvoorbeeld voor een nieuw schoonheidsproduct in een drogisterij. Deze display vestigt dan extra aandacht op het nieuwe product en de voordelen ervan. Dit gebeurt vaak in combinatie met bekende personen, beroemdheden of zelfs influencers, die op hun beurt een positief merkimago uitdragen.
Zo werken creatieve bureaus! Dus als je bij je volgende model casting of klus iemand ontmoet die in een creatief bureau werkt, weet je nu wat de belangrijkste taken zijn!
Creatief agentschap: Taken en diensten
Hier volgt een korte samenvatting van de belangrijkste taken van een creatief bureau:
- Reclame
- Concept
- Schepping
- Public Relations
- Bedrijfsidentiteit
- Campagnes
- Foto- en videoproductie
- Social Media Marketing
- Direct marketing
- POS Marketing
- …
Agentschappen: Marketing, Media & Reclame
Bureaus – Media, Reclame & Marketing, er zijn zoveel, verschillende soorten bureaus. Als model werk je met veel bureaus op de set voor fotoshoots, modeshows of commercials. Hier is een klein overzicht voor je.