Social Media Agency: TikTok, YouTube, Instagram & Co – Taken

Social media agentschap – Vandaag de dag is social media marketing belangrijker voor bedrijven dan welke andere marketingmethode dan ook. Vertegenwoordigers van agentschappen zijn vaak ter plaatse bij fotoshoots, commercials maar ook bij castings. Hier is een klein inzicht in de taken en werkzaamheden van een social media bureau. Media, marketing, reclame, terug naar iedereen: Agentschappen.

Wat zijn de doelstellingen van een social media agentschap?

Bereik, bewustzijn, gemeenschapsvorming. De doelstellingen voor een social media bureau kunnen heel verschillend zijn. Op zijn minst gaat het altijd om bereik, bijvoorbeeld bij social media advertising. Maar als we het hebben over social media marketing, hebben we het ook over verdergaande maatregelen, zoals het opbouwen van een community.

Het grote voordeel is dat je veel kunt doen met je eigen gemeenschap! Merken hoeven niet voortdurend te adverteren om de mensen te bereiken die in hen geïnteresseerd zijn. Ze hebben directe toegang tot hun fans via hun gemeenschap. Klinkt eenvoudig, maar het maakt een groot verschil voor merken! Directe feedback voor nieuwe producten, klanten kunnen direct vragen stellen, ze kunnen achter de schermen kijken.

Wat maakt een social media bureau dichtbij?

Wat doet een social media agentschap?

Laten we de afzonderlijke taken nog eens in detail bekijken!

Strategie en richtsnoeren voor sociale media

Voor een social media bureau is de eerste stap altijd het ontwikkelen van een strategie. Zo’n strategie is relatief lang, een gemeenschap als deze is immers geen dagopvang.

De selectie van de juiste sociale netwerken, inhoud en postings, tijdschema’s, de reactie op berichten, dit alles moet worden gepland. Hiervoor ontwikkelen social media bureaus samen met hun klanten een social media concept, dat vervolgens stap voor stap wordt geïmplementeerd.

Vanuit deze strategie worden vervolgens richtlijnen ontwikkeld waaraan alle werknemers, freelancers en andere bureaus zich houden. Een van de kernstukken van deze strategie is het redactieplan.

Redactieplan maken

Een redactieplan vat de verschillende activiteiten en medewerkers samen in een overzichtelijk document. Dit kan een eenvoudige tabel zijn, maar ook een instrument waarmee de publicaties worden gepland.

Het redactieplan bevat alle activiteiten en onderwerpen. Medewerkers van het bedrijf vinden hier taken die ze moeten uitvoeren ter voorbereiding op het social media agentschap. Bijv. nieuwe producten sturen zodat foto’s en video’s gemaakt kunnen worden, die vervolgens in de sociale netwerken gepubliceerd worden, de medewerkers van het social media bureau vinden hier op hun beurt alles belangrijk, van de voorbereidingen van de postings tot de publicatieperiodes tot de onderwerpen die de komende week, volgende maand enzovoort gepubliceerd zullen worden.

Artikelen schrijven en publiceren

Via het redactieplan worden alle berichten gepland die moeten worden geschreven en gepubliceerd. Social media agencies nemen dan voor hun klanten de postings in de afzonderlijke sociale netwerken over en natuurlijk ook de interactie die onder de postings ontstaat.

Regelmatige publicatie is erg belangrijk, social media bureaus besteden hier aandacht aan. Hun klanten hebben het druk met hun dagelijkse bezigheden. Als er vandaag veel bestellingen binnenkomen of een medewerker afwezig is, wordt er niet op sociale media gepost. Op een gegeven moment stopt het social media kanaal met werken en stopt de gemeenschap met groeien. Dat is het grootste gevaar zonder een social media bureau!

Hoe eenvoudig het ook klinkt, regelmatig berichten schrijven en publiceren is zo belangrijk dat het vermeld moet worden!

Daarnaast bedenken de medewerkers van het social media bureau natuurlijk niet alleen dat iets gepubliceerd moet worden, maar ook wanneer en hoe. Gebruiken we galerijen, een enkele foto, video’s, verhaalfunctie, hoe ziet de beschrijving onder het bericht eruit? Gebruiken we emoji’s, gebruiken we een link, schrijven we weinig of schrijven we veel. Dit alles moet worden gepland voor elke afzonderlijke post!

Hier komt het redactionele plan weer om de hoek kijken, vooral wanneer meerdere sociale netwerken worden gebruikt. Door gezamenlijke afstemming in het redactieplan kan om 9.00 uur een video op YouTube worden gepubliceerd, om 10.00 uur een herinnering op Instagram en om 11.00 uur de eerste reactie op TikTok.

Beheer en communicatie van de gemeenschap

De strategie is gemaakt. Het redactieplan is opgesteld. De berichten worden geschreven en gepubliceerd.

De volgende belangrijke, centrale taak van een social media bureau is community management en communicatie. Enerzijds zijn dit de interacties direct onder de posten. Aan de andere kant, natuurlijk, directe berichten die in de inbox aankomen. Maar het gaat ook om externe communicatie, hoe praten mensen over het merk op andere profielen, kanalen of pagina’s?

Daarnaast brengt een goed social media bureau idealiter ook veel kleine ideeën met zich mee! Hoe kun je de gemeenschap samenbrengen? Een klein hulpmiddel zou zijn om feedback te verzamelen, wat denk je daarvan? Sweepstakes zijn een mogelijkheid of “come together events” in grotere steden.

Community management omvat dus enerzijds communicatie, maar ook entertainment.

Nieuwe functies/platforms testen

Sociale media apps ontwikkelen zich zo snel! Nog maar 15 jaar geleden was er alleen Facebook, toen in ieder geval YouTube, Instagram, en nu Pinterest, Twitch, TikTok… Social media bureaus moeten ook voortdurend op zoek naar nieuwe trends en nieuwe social media apps die interessant kunnen zijn voor hun klanten.

Ten eerste, belangrijke, nieuwe functies die voortdurend opduiken binnen sociale apps. TikTok doet iets nieuws, Instagram kopieert het, Facebook heeft een idee, er wordt een nieuwe filter geïntroduceerd… nieuw is altijd interessant, want er zijn nog maar weinig mensen die er content over hebben gepubliceerd.

Dan zijn er de nieuwe sociale netwerken, meestal beginnen ze met een speciaal aspect, ze zijn voor gamers, op TikTok kon je zingen op echte liedjes van de sterren. Wie hier de juiste app vindt en er aan het begin bij is, heeft een goede kans op grote groei.

Crisiscommunicatie (herkennen en beheren van shitstorms)

Hoe hoger het profiel, hoe groter de gemeenschap, hoe diverser de meningen. Natuurlijk vergroot dit ook het risico op shitstorms en negatieve commentaren.

Crisiscommunicatie is ook een van de taken van een social media bureau. Idealiter wordt hier natuurlijk vanaf het begin rekening mee gehouden in de social media-strategie. In het ergste geval, d.w.z. zonder planning en de shitstorm is er al, moeten ze tenminste onmiddellijk reageren.

Zo’n shitstorm kan elk goed bedrijf overkomen. Bijvoorbeeld wanneer een persoon met een groter bereik (influencer) zich stoort aan een merk. Ook al is de kritiek klein, met een sterke gemeenschap ontwikkelt een enkele mening zich snel tot vele identieke (negatieve) meningen. Vroegtijdig reageren, soms niets doen, soms matigen, soms actief optreden, is een van de taken.

Advertenties voor sociale media

Nu komen we tot de kern met de volgende twee taken: Bereik! Alle bedrijven willen vooral één ding: bekendheid en aandacht. Hoe meer mensen een merk kennen, hoe groter de kans dat ze er naar toe gaan, of het nu in de supermarkt is of in een online winkel.

Bereik kan in maanden en jaren moeizaam worden opgebouwd, bijvoorbeeld door goede en creatieve inhoud, die echter elke dag opnieuw moet komen! Dat is veel moeite en werk. Het is veel gemakkelijker met reclame. Facebook heeft meer dan 2 miljard gebruikers, Instagram heeft meer dan 2 miljard gebruikers, of ze nu oud of jong zijn, ze kunnen allemaal relatief snel bereikt worden door advertenties af te spelen.

Daarom zorgen social media-bureaus voor de planning en uitvoering van campagnes, maar ook voor de latere analyse en optimalisatie van advertenties.

Het grote voordeel van adverteren op sociale media zijn de dataschatten van de sociale netwerken. Advertenties kunnen bijvoorbeeld worden afgespeeld op basis van interesses, de woonplaats, de leeftijd van de gebruikers. Hoe preciezer de informatie, hoe specifieker de doelgroep, hoe preciezer een advertentie eruit kan zien.

Voorbeeld: een modemerk maakt reclame voor Black Friday en winkelevenementen in afzonderlijke steden. Gebruikers van Berlijn krijgen een foto met Alexanderplatz en de TV-toren. Hamburgers krijgen een foto van hun stadscentrum, net als inwoners van Keulen, Düsseldorf en München. Mensen voelen zich natuurlijk meer aangesproken door een foto van hun stad dan door een algemene foto.

Zo werkt social media advertising.

Influencer Marketing

Het tweede belangrijke middel om bereik voor een merk op te bouwen is influencer marketing. Hier proberen social media bureaus gerichte plaatsing bij influencers te kopen. Bijvoorbeeld als Instagram Story of YouTube explainer video. Op deze manier gebruiken bureaus het bereik (de gemeenschap) van de influencer voor klanten.

Natuurlijk kunnen individuele verantwoordelijkheidsgebieden ook worden gecombineerd! Je zou bijvoorbeeld de inhoud van de influencer kunnen gebruiken om social media reclame te plaatsen voor mensen die de influencer volgen. Want meestal ziet slechts 10 tot 20% van de volgers de inhoud. Het posten gaat meestal aan iedereen voorbij. Via het extra betaalde bereik kun je ook de laatste 80 tot 90% bereiken.

Dat maakt social media marketing met al zijn facetten, van community building en beheer tot advertising en influencer marketing, zo interessant voor bedrijven.

Analyses en regelmatige rapportage

Ten slotte wordt inhoud niet alleen gepland en gepubliceerd door social media-bureaus, maar natuurlijk ook achteraf geanalyseerd en geëvalueerd. Wat werkte er? Wat niet? Op basis van deze bevindingen kan de social media-strategie worden aangepast en geoptimaliseerd.

Social Media Agency: Taken en diensten

Je ziet hoe uitgebreid de taken van een social media bureau zijn. Laten we de diensten hier nog eens samenvatten:

  • Strategie en richtsnoeren voor sociale media
  • Redactieplan maken
  • Artikelen schrijven en publiceren
  • Beheer en communicatie van de gemeenschap
  • Nieuwe platforms testen
  • Crisiscommunicatie (herkennen en beheren van shitstorms)
  • Advertenties voor sociale media
  • Influencer Marketing
  • Analyses en regelmatige rapportage

Agentschappen: Marketing, Media & Reclame

Bureaus – Media, Reclame & Marketing, er zijn zoveel, verschillende soorten bureaus. Als model werk je met veel bureaus op de set voor fotoshoots, modeshows of commercials. Hier is een klein overzicht voor je.