Mediabureau: inkopen van advertenties in online, tijdschriften, TV & Co – Taken

Mediabureau – Als je als model werkt, op castings of on the job, ontmoet je veel mensen die betrokken zijn bij een reclamecampagne. Een onderdeel van de grote marketingwereld zijn bijvoorbeeld mediabureaus. Zij zorgen voor het vinden van de juiste advertentieruimte voor hun klanten. Terug naar: Agentschappen.

Wat zijn de doelstellingen van een media-agentschap?

Mediabureaus zijn voornamelijk gespecialiseerd in het kopen van advertentieruimte. Als een merk overal aanwezig wil zijn, kan dat snel duur worden, tussen tv, online advertenties, tijdschriften… Om ervoor te zorgen dat campagnes goed worden gepland en de kosten beheersbaar blijven, organiseren mediabureaus de plaatsing van advertenties voor hun klanten.

Hoe meer bereik, hoe goedkoper de prijs, hoe beter voor het merk.

Natuurlijk moet ook worden vermeld dat het gaat om kwalitatief bereik. Dat wil zeggen mensen die geïnteresseerd zouden kunnen zijn in het merk, in marketing als technische term doelgroep genoemd.

Wat doet een media-agentschap?

Mediabureaus produceren advertenties en plaatsen ze in de juiste media.

Productie en advertenties

Je hebt net geleerd over het begrip doelgroep. Elke doelgroep is anders. In een grimmig, eenvoudig voorbeeld, bijvoorbeeld een doelgroep rond de 20 jaar en een doelgroep rond de 60 jaar. Daarom moeten advertenties individueel worden voorbereid, net zoals later de juiste kanalen voor de juiste doelgroepen moeten worden gevonden. Natuurlijk worden 20-jarige doelgroepen momenteel het best bereikt via sociale media, 60-jarige doelgroepen waarschijnlijk via televisie, deels ook radio en natuurlijk nog wat andere kanalen, vakbladen, maar ook Facebook is altijd meer aanwezig.

Om ervoor te zorgen dat de advertenties aansprekend zijn, worden ze specifiek geproduceerd door het mediabureau of op hun beurt in opdracht van bijvoorbeeld een video/filmbureau of ook contentmarketingbureau.

Advertentie en folderreclame

Klassiek, maar nog steeds aanwezig in elke brievenbus, advertenties en folderreclame. U vindt brochures niet alleen in uw brievenbus, maar ook in de supermarkt, in het pakket dat u net online hebt besteld, advertenties en brochures zijn een van de klassieke reclamemethoden.

Hoewel online media de gedrukte media inmiddels hebben vervangen in hun relevantie, zijn ze nog steeds niet weg te denken uit het dagelijks leven.

Mediabureaus vertrouwen hierop omdat een Instagram-advertentie snel verdwijnt. Maar als u een folder thuisgestuurd krijgt, bijvoorbeeld in het pakket van een online bestelling, misschien met een kortingscode van 5 euro erop, dan is de folder voorlopig bij u. Je kunt het niet zomaar wegvegen zoals een advertentie op Instagram.

Online reclame: digitale marketing

Van de massaverspreiding van brochures en advertenties houden mediabureaus zich echter vooral bezig met het kopen van online advertentieruimte.

Mediabureaus hebben hiervoor vele mogelijkheden. Zij kunnen bijvoorbeeld banneradvertenties plaatsen, d.w.z. kleine afbeeldingen of video’s weergeven op andere websites. Zij kunnen gerichte artikelen kopen, bijvoorbeeld in blogs of online tijdschriften. U kunt advertentieruimte kopen in sociale media, of het nu gaat om Instagram, TikTok, Facebook of YouTube. Een andere optie is het plaatsen van advertenties in apps, op Android-toestellen of zelfs op iOS.

Ook hier moeten media-agentschappen ervoor zorgen dat de reclamebudgetten van hun klanten efficiënt worden besteed en niet worden verspild.

Posterreclame: Klassieke Out-Of-Home reclame

Overal hangen posters, op de muren van huizen in het centrum, op drukke hoofdwegen, je kunt er niet omheen als je een stad binnenkomt. Natuurlijk, zou je kunnen zeggen, wat is het punt? Online marketing is veel gemakkelijker!

In feite gaat het echter om de massa, net als bij advertenties en brochures. Mensen die geïnteresseerd zijn in een bepaald onderwerp zullen een poster opmerken. Stel, de zomer komt eraan en je ziet plotseling een grote poster van een groot merk met een nieuwe zomercollectie en een fantastische jurk. Je ziet het product, je ziet het merk, misschien onthoud je het tijdens je volgende shopping trip!

Spotreclame: commercial, tv, bioscoop, streaming

Mediabureaus hebben vele deelgebieden, hier wordt misschien een belangrijke voorgesteld! Bij spot advertising gaat het om kleine reclamefilmpjes die op televisie, in bioscopen of op streaming providers worden vertoond.

Mediabureau: Taken en diensten

Nu ken je de belangrijke taken van een mediabureau en mocht je bij de volgende casting iemand van een mediabureau tegenkomen, dan weet je ongeveer wat ze doen.

Laten we de belangrijkste taken nog eens kort samenvatten:

  • Productie en advertenties
  • Advertentie en folderreclame
  • Online reclame
  • Poster reclame
  • Spotreclame

Agentschappen: Marketing, Media & Reclame

Bureaus – Media, Reclame & Marketing, er zijn zoveel, verschillende soorten bureaus. Als model werk je met veel bureaus op de set voor fotoshoots, modeshows of commercials. Hier is een klein overzicht voor je.