Online marketingbureau: Google, Amazon, Instagram & Co – Taken

Online marketingbureau – Of het nu gaat om casting of banen, je ontmoet vaak mensen van bureaus, waaronder online marketingbureaus. Een groot deel van de reclame is tegenwoordig immers online en digitaal. Zodat je weet wat een online marketingbureau ongeveer doet, volgt hier een kort overzicht van de diensten en taken! Terug naar alles: Marketingbureaus.

Wat zijn de doelen van een online marketingbureau?

Het grote doel van een online marketingbureau is bereik en deals. Een deal kan bijvoorbeeld een vermelding in een nieuwsbrief zijn, maar ook een sale in een online shop. Om als online marketing bureau bereik op te bouwen bij de juiste doelgroep is de juiste strategie nodig.

Wat maakt een online marketingbureau in de buurt?

Wat doet een online marketingbureau?

Laten we eens kijken naar enkele van de belangrijkste taken van online marketingbureaus. Laten we beginnen met A, zoals Amazon.

Amazon Ads: Adverteren op de Marktplaats

Amazon is tegenwoordig een klein online universum geworden, van een voormalige boekhandelaar tot een wereldwijde marktplaats. In Duitsland zijn er 10.000 handelaars die via de marktplaats verkopen. De concurrentiedichtheid is dus hoog.

Dit speciale gebied houdt zich dan ook alleen bezig met het opbouwen van bereik en relevante plaatsingen binnen Amazon. Hier gaat het er bijvoorbeeld om dat producten zo hoog mogelijk in de zoekresultaten worden weergegeven. Maar handelaren kunnen ook hun artikelen promoten. Op deze manier is Amazon een detailhandelaar en zoekmachine tegelijk.

Contentmarketing: tekst, foto en video

Contentmarketing draait om het krijgen van veel bezoekers naar een website, e-commerce of andere soorten platforms door middel van goede content. Bij contentmarketing gaat het dus vooral om het maken van SEO-teksten, maar ook om afbeeldingen en video’s, bijvoorbeeld infographics, die vervolgens worden opgenomen in gidsen. Hoe beter deze afzonderlijke pagina’s zijn, hoe hoger ze in de zoekmachines staan en hoe meer mensen er naar het online project komen.

Contentmarketing kan echter ook plaatsvinden binnen sociale media, wat betekent dat het dan meer gaat om foto’s en video’s, met alleen tekst erbij, bijvoorbeeld in de beschrijving.

Als je deze afzonderlijke inhoud combineert, spreek je van crossmediale marketing. Wanneer er bijvoorbeeld een nieuw product wordt gelanceerd in de online shop, worden er gidsen gepubliceerd in de blog met kleine YouTube-video’s. Op deze manier worden gebruikers uiteindelijk verzameld via Google of YouTube (video) en uiteindelijk naar de online shop gebracht. Op deze manier worden gebruikers uiteindelijk verzameld via Google of YouTube (video) en uiteindelijk naar de online shop gebracht.

E-mailmarketing: Automatisering

E-mailmarketing wordt door velen gezien als achterhaald, maar zelfs vandaag de dag is e-mailmarketing een van de meest efficiënte methoden om gebruikers te bereiken. Het principe is eenvoudig: iemand vraagt om je e-mailadres, bijvoorbeeld op een website. Zodra je je e-mailadres hebt ingevuld, ontvang je regelmatig e-mails.

Contentmarketing is hier ook een onderdeel van, de inhoud moet immers gecreëerd worden door de nieuwsbrief. Deze volgen ook een strategie en brengen de gebruiker geleidelijk naar een onderwerp. Af en toe zijn er kleine links, bijvoorbeeld naar een geschikt product ervoor. Gebruikers zijn dan al terug in de online shop. Sterker nog, een gebruiker die ons al eerder heeft bezocht, komt steeds weer terug.

Hoe meer e-mailadressen je verzamelt, hoe effectiever deze marketingmethode is.

Facebook-advertenties / sociale advertenties

Bij contentmarketing produceer je ook content voor alle sociale advertenties, of dat nu Facebook, Instagram, YouTube of TikTok is.

Contentmarketingbureaus plannen de inhoud, maken afzonderlijke kleine concepten, presenteren deze aan de klanten en uiteindelijk komen hier de voltooide social media-campagnes uit voort.

Of het nu gaat om tekst, zoals in blogberichten, of om foto’s en video’s, zoals hier met Facebook Ads, TikTok Ads of zelfs Instagram Ads. Contentmarketingbureaus houden zich bezig met de inhoud die gebruikers motiveert om iets te doen. Hoe beter het bureau de gebruikers begrijpt, hoe effectiever de campagne zal zijn.

Naast de grote spelers Amazon en Facebook is er ook nog Google. Google is ook een compleet apart universum dat bestaat uit verschillende manieren om bereik op te bouwen, hoe bereik te analyseren, dit is ook waar contentmarketingbureaus in gespecialiseerd zijn.

Naast de bijna klassieke zoekmachineoptimalisatie, bijvoorbeeld door middel van uitstekende teksten, zijn er ook aspecten zoals Google Ads, d.w.z. advertenties in de zoekresultaten. Ook zeer relevant, vooral voor webwinkels en merken die ook online verkopen, is Google Shopping. Google is immers de populairste zoekmachine ter wereld en heeft dagelijks de meeste hits. Hier aanwezig zijn met je eigen producten kan alleen maar voordelen hebben.

De beste marketingbureaus

Nu in FIV Magazine, de top 100 agentschappen:

Link Marketing

Linkmarketing is als verwijzingsmarketing in de echte wereld. Als je uitgaat van een bepaalde winkel, is de kans groot dat je naar die winkel gaat. Vooral als je de persoon vertrouwt, bijvoorbeeld omdat het een vriend of een oude kennis is.

Bij linkmarketing plaatsen contentmarketingbureaus links op andere websites, online portals of tijdschriften. Hoe meer links er op goede sites worden geplaatst, hoe zichtbaarder je eigen merk is.

Het aantal links op pagina’s van goede kwaliteit is een kwaliteitsindicator voor zoekmachines. Uiteindelijk gaat het ook om bereik.

SEO – Zoekmachineoptimalisatie

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) combineert verschillende disciplines. Aan de ene kant gaat het om goede inhoud, dat wil zeggen inhoud die de bezoeker echt iets brengt. Aan de andere kant gaat het om verdere links, zodat ik gebruikers ook kan informeren over technische termen of verdere onderwerpen.

Hoe beter de inhoud, hoe groter de kans dat mensen deze artikelen lang zullen lezen, misschien zelfs zullen delen met andere vrienden, hoe meer interactie, hoe beter!

Zoekmachineoptimalisatie streeft dus uiteindelijk het doel na om merken en projecten bovenaan de zoekresultaten te krijgen, idealiter op nummer 1.

Sociale media marketing

Het laatste grote deelgebied waar we je kennis mee willen laten maken is natuurlijk social media marketing. Zoals eerder al kort vermeld in de sociale advertenties, produceren contentmarketingbureaus ook veel content voor sociale media, niet alleen voor het algoritme van zoekmachines.

Socialemediamarketing draait allemaal om het herkennen van trends, het opnemen ervan, het publiceren van regelmatige inhoud, interactie met de community, en dat alles vereist creatieve geesten en ideeën! Contentmarketingbureaus krijgen hiervoor vaak de opdracht, omdat ze van nature al te maken hebben met nieuwe trends.

In nauw overleg met de klant wordt vervolgens inhoud gecreëerd op basis van de contentmarketingstrategie en idealiter dagelijks gepubliceerd.

Online marketingbureau: taken en diensten

Laten we de belangrijkste huidige taken van contentmarketingbureaus nog eens op een rijtje zetten.

  • Amazon-advertenties
  • Marketing van inhoud
  • E-mailmarketing
  • Facebook-advertenties / sociale advertenties
  • Google-advertenties (SEA)
  • Google Analytics
  • Google winkelen
  • Linkmarketing
  • SEO – Zoekmachineoptimalisatie
  • Sociale media marketing

Agentschappen: Marketing, Media & Reclame

Bureaus – Media, Reclame & Marketing, er zijn zoveel verschillende soorten bureaus. Als model werk je met veel bureaus op de set voor fotoshoots, modeshows of commercials. Hier is een klein overzicht voor je.