Marketingbureau: strategie, groei en omzet – taken

Marketingbureau – Als je model bent op castings of zelfs op jobs voor fotoshoots en reclames, zul je vaak mensen van marketingbureaus tegenkomen! Marketingbureaus helpen hun klanten om hun zichtbaarheid en bereik te vergroten. Dit is de belangrijkste taak van een marketingbureau. Leer hier iets meer over het werk van een marketingbureau! Als je in je volgende baan iemand ontmoet die voor een marketingbureau werkt, dan weet je er al een beetje van. Terug naar alle media & marketing: Bureaus.

Wat zijn de doelstellingen van een marketingbureau?

Laten we eerst eens kijken naar de verschillende doelstellingen die een marketingbureau met zijn werk nastreeft.

Omzet en groei verhogen

Het grote doel van een marketingbureau is de verkoop voor klanten te verhogen. Daartoe wordt naar verschillende gebieden gekeken, bijvoorbeeld het niveau van bekendheid van de onderneming. Hoe bekender een merk is, hoe waarschijnlijker het is dat klanten erover zullen praten en het zullen kopen. Hoe meer klanten overtuigd zijn, hoe groter het marktaandeel van de onderneming zal zijn in vergelijking met de concurrentie.

Vergroot de naamsbekendheid en het marktaandeel

In de tweede stap gaat het er niet meer alleen om dat de boodschap wordt verspreid, maar ook dat de marketing efficiënt is. Als er bijvoorbeeld een duur marketingkanaal is dat minder efficiënt is in vergelijking met de andere, bv. advertenties in vaktijdschriften in vergelijking met advertenties op Instagram, worden de duurdere kanalen geschrapt. Dit verhoogt de rentabiliteit (winst van de onderneming).

Klanttevredenheid en aanbeveling

Klanttevredenheid is een ander belangrijk doel van marketingbureaus. Het gaat er bijvoorbeeld om of mensen een merk of een product aan anderen aanbevelen. Maar het gaat ook om beoordelingen, bijvoorbeeld in zoekmachines of op online portaalsites. Hoe hoger de klanttevredenheid, hoe positiever de perceptie door aanbevelingen en goede beoordelingen.

De klantenbinding verbeteren

Elke nieuwe klant kost geld als u hem of haar wilt bereiken met advertenties. Een laatste belangrijk doel is dan ook de klantenbinding te verbeteren. Als één enkele klant niet één keer, maar vijf of zelfs tien keer koopt, hoeft er nauwelijks reclamebudget te worden geïnvesteerd. Op die manier wordt de rentabiliteit (winst) verhoogd.

Laten we de taken nog eens samenvatten:

  • Stijging van de omzet
  • Vergroting van het bewustzijnsniveau
  • Marktaandeel vergroten
  • Winstgevendheid verhogen
  • De klantentevredenheid verhogen
  • Verbetering van de klantenbinding

Wat doet een marketingbureau?

Laten we nu iets meer in detail treden over de individuele verantwoordelijkheidsgebieden.

Klassieke communicatie

Als we tegenwoordig aan reclame denken, denken we natuurlijk het eerst aan internet, sociale media, maar ook de klassieke communicatie mag niet worden vergeten. Laten we beginnen met een typisch visitekaartje. Verder denkend, flyers, brochures, logo’s, er zijn zoveel media formaten. Marketingbureaus streven daarom een holistisch aspect na, dat ook de klassieke communicatiekanalen, zoals gedrukte brochures, omvat. Klassieke communicatie omvat alle marketingmaatregelen die niet digitaal of online plaatsvinden. Dit zou ook een klein kraampje midden in de stad kunnen zijn met twee mensen die mensen toespreken.

Welke van deze marketingcampagnes werkelijk zinvol zijn, wordt uiteraard van tevoren gepland. Hier komen wij bij de reclamemaatregelen, de ontwikkeling en de latere uitvoering ervan.

Ontwikkeling en uitvoering van reclamemaatregelen

Het ontwikkelen van promotionele activiteiten betekent in de eerste plaats het vinden van methoden die de doelgroep van het merk aanspreken dan de mensen die de producten van het merk zouden kunnen kopen. Het tweede grote doel is, simpel gezegd, geen geld te verspillen. Natuurlijk, marketingbureaus kunnen alles! Maar wat is nu echt efficiënt en zorgt ervoor dat nieuwe klanten of prospects worden geworven?

Dit is precies waar marketingbureaus aan denken. Uiteindelijk wordt alles verpakt in een uniform, kort concept voor de klant. Zodat de reclamemaatregelen duidelijk te begrijpen zijn, evenals de doelstellingen ervan.

De reclamemaatregelen kunnen dan leiden van de zojuist beschreven klassieke communicatie tot live-evenementen en online- en digitale marketingmethoden.

Sponsoring

Sponsoring is nog steeds een belangrijk onderwerp voor marketingbureaus. Het gaat niet alleen om klassieke sponsoring, bijvoorbeeld op een sportshirt, sponsoring omvat natuurlijk ook samenwerking met influencers. Bijna geen enkele merkambassadeur slaagt er vandaag in om zoveel mensen te bereiken als influencers. Bij sponsoring wordt daarom specifiek gezocht naar reclamepartners die passen bij de doelgroep van het merk, bij het merk zelf en die de marketingboodschappen kunnen verspreiden.

Sponsoring heeft dus ook een soepele overgang naar onze volgende taak van public relations.

Public Relations

Public relations kan vele aspecten hebben. In het algemeen gaat het bij public relations echter altijd om het creëren van aandacht voor een merk. Ook hier kunnen verschillende methoden een rol spelen, klassieke communicatie, bijvoorbeeld via radiospots, maar ook moderne sponsoring van beïnvloeders op sociale media.

In al deze gevallen krijgen de markers aandacht. Bij de keuze van de juiste partners, of het nu gaat om een live event, een vakblad of een influencer, wordt erop toegezien dat de filosofie van het merk, de waarden, maar ook de kwaliteit overeenstemmen met de respectievelijke partner.

Simpel gezegd, laten we zeggen dat het om kindermode gaat, dan zou een mama-evenement in het weekend een mogelijkheid kunnen zijn, bijvoorbeeld in de flagshipstore, evenals gerichte samenwerking met jonge ouders die ook een groot bereik hebben op sociale media.

In alle gevallen is het oorspronkelijke doel niet om te verkopen, maar om merkbekendheid te creëren en de marketingboodschap te verspreiden.

Dit is hoe public relations een merk beetje bij beetje bekender maakt.

Dialoog marketing

Dialoogmarketing is de kern, hier gaat het nog niet om het grote bereik, maar om hoe we met onze doelgroep praten. Waar hebben we het over. Een heel eenvoudig voorbeeld zou zijn, communiceren we in u of gebruiken we de beleefde vorm u. Als we communiceren met behulp van een eenvoudige u, plaatsen we onszelf op hetzelfde niveau met onze tegenhanger. Als we met een beleefde jij communiceren, creëren we meer waarde en wat afstand. Afhankelijk van de doelstellingen van het merk, wordt een beslissing genomen. Dit is natuurlijk maar een heel eenvoudig voorbeeld, maar het laat u zien waar het bij dialoogmarketing om gaat.

Online / Sociale marketing

Online marketingbureaus vertrouwen op drie wegen – de eerste weg is reclame. Dit is de manier om het grootste bereik te bereiken. Deze advertenties worden vervolgens geplaatst in zoekmachines, in online magazines of op blogs. Een tweede manier is organische inhoud, dat wil zeggen zelf geproduceerde inhoud. Dit kan in de vorm van blogartikelen, bijvoorbeeld een gids voor een bepaald modeonderwerp, of social media postings, van foto’s op Instagram tot YouTube explainer video’s. Dit brengt ons ook bij de derde pijler van online marketing, social media marketing. Hier wordt ofwel zelf geproduceerde inhoud gepubliceerd of er wordt gericht samengewerkt met anderen; hier zijn we terug bij influencer marketing.

Via deze drie methoden vergroten marketingbureaus de zichtbaarheid en het bereik van merken.

Evenement marketing, handelsbeurzen

Tot dusverre zijn er vele media gecreëerd, reclameconcepten ontwikkeld, online-marketing uitgevoerd, maar er is ook het grote gebied van evenementen en handelsbeurzen. Er zijn hier enkele voordelen, b.v. u kunt direct een persoonlijke dialoog aangaan, met gezichtsuitdrukkingen, stemming en gebaren. Mensen kunnen producten voelen, ze zelf testen, ze kunnen de bedenkers achter de ideeën leren kennen en soms prominente gasten ontmoeten.

Dit alles en nog veel meer is het voordeel van live-evenementen. Dit kan evenementenmarketing zijn voor particulieren, maar ook handelsbeurzen voor zakelijke klanten.

Marketingbureau: Taken & Diensten

Als je toevallig iemand van een marketingbureau tegenkomt bij een casting, fotoshoot of video-opname, dan weet je nu wat de belangrijkste taken zijn! Marketingbureaus zorgen ervoor dat merken worden opgemerkt. Daartoe werken zij samen met partners, van vaktijdschriften tot influencers, plaatsen zij online-advertenties, organiseren zij live-evenementen, en doen zij dit alles met de hulp van een marketingbureau.

De taken van een marketingbureau omvatten, onder andere:

  • Klassieke communicatie
  • Ontwikkeling en uitvoering van reclamemaatregelen
  • Sponsoring
  • Public Relations
  • Dialoog marketing
  • Online / Sociale marketing
  • Evenement marketing
  • Beurzen en B2B

Agentschappen: Marketing, media en reclame

Bureaus – Media, Reclame & Marketing, er zijn zo veel, verschillende soorten bureaus. Als model werk je met veel agentschappen op de set voor fotoshoots, modeshows of commercials. Hier is een klein overzicht voor je.

  • Agentschappen