Marketingbureau: strategie, groei en omzet – taken

Marketingbureau – Als je als model deelneemt aan castings of klussen voor fotoshoots en commercials, kom je vaak mensen van marketingbureaus tegen! Marketingbureaus helpen hun klanten om hun zichtbaarheid en bereik te vergroten. Dit is de belangrijkste taak van een marketingbureau. Leer hier iets meer over het werk van een marketingbureau! Als je dan bij je volgende baan iemand tegenkomt die daar werkt, weet je er al een beetje meer over. Terug naar alles: Marketingbureaus.

Wat zijn de doelen van een marketingbureau?

Laten we eerst eens kijken naar de verschillende doelen die een marketingbureau nastreeft met zijn werk.

Omzet en groei verhogen

Het grote doel van een marketingbureau is om de omzet voor klanten te verhogen. Hiervoor wordt op verschillende gebieden gekeken, bijvoorbeeld naar de mate van bekendheid van het bedrijf. Hoe bekender een merk is, hoe waarschijnlijker het is dat klanten erover zullen praten en het zullen kopen. Hoe meer klanten overtuigd zijn, hoe groter het marktaandeel van het bedrijf zal zijn in vergelijking met de concurrentie. Vaak ook in samenwerking met performance marketingbureaus als het gaat om digitale marketing.

Vind uw lokale marketingbureau!

Nu in FIV Magazine, de top 100 marketingbureaus:

Vergroot de merkbekendheid en het marktaandeel

In de tweede stap gaat het niet langer alleen om het verspreiden van informatie, maar ook om marketing die efficiënt is. Als er bijvoorbeeld een duur marketingkanaal is dat minder efficiënt is dan de andere, bijvoorbeeld advertenties in vaktijdschriften in vergelijking met Instagram-advertenties, dan worden de duurdere kanalen geschrapt. Dit verhoogt de winstgevendheid (winst van het bedrijf).

Klanttevredenheid en aanbeveling

Klanttevredenheid is een ander belangrijk doel van marketingbureaus. Het gaat er bijvoorbeeld om of mensen een merk of product aanbevelen aan anderen. Maar het gaat ook om beoordelingen, bijvoorbeeld in zoekmachines of op online portals. Hoe hoger de klanttevredenheid, hoe positiever de perceptie door aanbevelingen en goede beoordelingen.

Klantloyaliteit verbeteren

Elke nieuwe klant kost geld als je hem of haar wilt bereiken met advertenties. Een laatste belangrijk doel is daarom het verbeteren van de klantenbinding. Als één klant niet één, maar vijf of zelfs tien keer koopt, hoeft er nauwelijks reclamebudget te worden geïnvesteerd. Op deze manier wordt de winstgevendheid (winst) verhoogd.

Laten we de taken nog eens samenvatten:

  • Omzetstijging
  • Het bewustzijn verhogen
  • Marktaandeel vergroten
  • Winstgevendheid verhogen
  • Klanttevredenheid verhogen
  • Klantloyaliteit verbeteren

Wat doet een marketingbureau?

Laten we nu wat dieper ingaan op de afzonderlijke verantwoordelijkheidsgebieden.

Klassieke communicatie

Als we tegenwoordig aan reclame denken, denken we natuurlijk als eerste aan internet en sociale media, maar ook klassieke communicatie mag niet worden vergeten. Laten we beginnen met een typisch visitekaartje. Als we verder denken, flyers, brochures, logo’s, er zijn zoveel mediaformaten (vaak met ontwerpbureau en creatief bureau). Marketingbureaus streven daarom een holistisch aspect na, dat ook de klassieke communicatiekanalen omvat, zoals gedrukte brochures. Klassieke communicatie omvat alle marketingmaatregelen die niet digitaal of online plaatsvinden. Dit kan ook een kleine stand midden in de stad zijn, met twee mensen die mensen aanspreken.

Welke van deze marketingcampagnes echt zinvol is, wordt natuurlijk van tevoren gepland. Hier komen we bij de reclamemaatregelen, hun ontwikkeling en latere implementatie.

Reclamemaatregelen ontwikkelen en implementeren

Het ontwikkelen van promotionele activiteiten betekent in de eerste plaats het vinden van methoden die de doelgroep van het merk aanspreken dan de mensen die de producten van het merk zouden kunnen kopen. Het tweede grote doel is, simpel gezegd, om geen geld te verspillen. Natuurlijk kunnen marketingbureaus alles! Maar wat is echt efficiënt en zorgt ervoor dat er nieuwe klanten of prospects worden geworven?

Dit is precies waar marketingbureaus over nadenken. Uiteindelijk wordt alles verpakt in een uniform, kort concept voor de klant. Zodat de reclamemaatregelen duidelijk te begrijpen zijn, net als hun doelen.

De reclamemaatregelen kunnen dan leiden van de zojuist beschreven klassieke communicatie naar live evenementen en online en digitale marketingmethoden.

Sponsoring

Sponsoring is nog steeds een belangrijk onderwerp voor marketingbureaus. Het gaat niet alleen om klassieke sponsoring, bijvoorbeeld op een sportshirt, sponsoring omvat natuurlijk ook samenwerking met influencers. Bijna geen enkele merkambassadeur slaagt er tegenwoordig in om zoveel mensen te bereiken als influencers. Bij sponsoring wordt daarom specifiek gezocht naar reclamepartners die passen bij de doelgroep van het merk, bij het merk zelf en die de marketingboodschappen kunnen verspreiden.

Sponsoring heeft dus ook een soepele overgang naar onze volgende taak van public relations.

Public Relations

Public relations kan vele aspecten hebben. In het algemeen gaat public relations echter altijd over het creëren van aandacht voor een merk. Ook hier kunnen verschillende methoden worden gebruikt, klassieke communicatie, bijvoorbeeld via radiospotjes, maar ook moderne sponsoring van influencers op sociale media.

In al deze gevallen krijgt het merk aandacht. Door de juiste partners te kiezen, of het nu gaat om een live-evenement, een vakblad of een influencer, wordt ervoor gezorgd dat de filosofie van het merk, de waarden, maar ook de kwaliteit overeenkomen met de betreffende partner.

Simpel gezegd, laten we zeggen dat het om kindermode gaat, dan zou een mama-evenement in het weekend een mogelijkheid kunnen zijn, bijvoorbeeld in de flagshipstore, evenals gerichte samenwerking met jonge ouders die ook een groot bereik hebben op sociale media.

In alle gevallen is het oorspronkelijke doel niet om te verkopen, maar om merkbekendheid te creëren en de marketingboodschap te verspreiden.

Dit is hoe public relations een merk beetje bij beetje bekender maakt.

Marketing in dialoog

Dialoogmarketing is de kern, hier gaat het nog niet om het grote bereik, maar om hoe we met onze doelgroep praten. Waar praten we over. Een heel eenvoudig voorbeeld zou zijn, communiceren we in jij of gebruiken we de beleefdheidsvorm jij. Als we communiceren met een eenvoudige jij, plaatsen we onszelf op hetzelfde niveau als onze gesprekspartner. Als we met een beleefde jij communiceren, creëren we meer waarde en enige afstand. Afhankelijk van de doelstellingen van het merk wordt een beslissing genomen. Dit is natuurlijk maar een heel eenvoudig voorbeeld, maar het laat wel zien waar dialoogmarketing om draait.

Online / sociale marketing

Online marketingbureaus vertrouwen op drie wegen, waarvan advertenties de eerste zijn. Dit is de manier om het grootste bereik te bereiken. Deze advertenties worden dan geplaatst in zoekmachines, in online magazines of op blogs. Een tweede manier is organische content, dat wil zeggen zelfgeproduceerde content. Dit kan in de vorm van blogartikelen, bijvoorbeeld een handleiding voor een bepaald modeonderwerp, of social media postings variërend van foto’s op Instagram tot een YouTube explainer video. Dit brengt ons ook bij de derde pijler van online marketing, social media marketing. Hier wordt ofwel zelfgeproduceerde content gepubliceerd of wordt er gericht samengewerkt met anderen; hier zijn we terug bij influencer marketing.

Met deze drie methoden vergroten marketingbureaus de zichtbaarheid en het bereik van merken.

Evenementenmarketing, beurzen

Tot nu toe zijn er veel media gecreëerd, reclameconcepten ontwikkeld, online marketing uitgevoerd, maar er is ook het grote gebied van evenementen en beurzen. Hier zijn enkele voordelen, je kunt bijvoorbeeld direct een persoonlijke dialoog aangaan, met gezichtsuitdrukkingen, stemming en gebaren. Mensen kunnen producten voelen, zelf testen, ze kunnen de bedenkers achter de ideeën leren kennen en soms prominente gasten ontmoeten.

Dit en nog veel meer is het voordeel van live evenementen. Dit kan evenementenmarketing zijn voor particulieren, maar ook beurzen voor zakelijke klanten.

Marketingbureau: Taken en diensten

Als je toevallig iemand van een marketingbureau tegenkomt bij een casting, fotoshoot of videoshoot, dan weet je nu wat de belangrijkste taken zijn! Marketingbureaus zorgen ervoor dat merken opvallen. Hiervoor werken ze samen met partners, van vakbladen tot influencers, ze plaatsen online advertenties, ze organiseren live evenementen en ze doen dit allemaal met de hulp van een marketingbureau.

De taken van een marketingbureau omvatten onder andere:

  • Klassieke communicatie
  • Reclamemaatregelen ontwikkelen en implementeren
  • Sponsoring
  • Public Relations
  • Marketing in dialoog
  • Online / sociale marketing
  • Evenement marketing
  • Beurzen en B2B

Agentschappen: Marketing, Media & Reclame

Bureaus – Media, Reclame & Marketing, er zijn zoveel verschillende soorten bureaus. Als model werk je met veel bureaus op de set voor fotoshoots, modeshows of commercials. Hier is een klein overzicht voor je.