Digitaal agentschap: web, e-commerce, marketing, performance – taken

Digital Agency – Als je bij je volgende foto- of videoshoot toevallig iemand van een digitaal bureau tegenkomt, lees je hier wat een digitaal bureau voor klanten doet. Digitale bureaus zijn themaoverschrijdende bureaus die verschillende aspecten combineren. Ze bestrijken gebieden van content marketing bureaus, social media bureaus maar ook e-commerce bureaus. Zogezegd, het hele gebied van online marketing! Media, marketing, reclame, terug naar iedereen: Agentschappen.

Wat zijn de doelstellingen van een digitaal agentschap?

Digitale bureaus streven naar een uniforme merkaanwezigheid. In plaats van verschillende bureaus in te schakelen, zorgt een centraal bureau voor de aanwezigheid van het merk. In tegenstelling tot klassieke reclamebureaus zijn digitale bureaus gespecialiseerd in de online wereld. Zij houden zich bezig met de meest uiteenlopende aspecten, zoals in het begin al is gezegd, van e-commerce tot social media marketing tot content marketing voor zoekmachine optimalisatie.

Wat maakt een digitaal bureau bij u in de buurt?

Wat doet een digitaal agentschap?

Digitale bureaus zijn actief op verschillende gebieden, zodat ze allesomvattend kunnen zijn voor hun klanten. Daarom moeten digitale bureaus over een relatief groot aantal werknemers en natuurlijk veel freelancers beschikken om dergelijke omvangrijke opdrachten te kunnen uitvoeren. Sommige digitale bureaus boeken ook externe bureaus, die dan delen van hun taken overnemen.

Webdesign: Digitale uitstraling

Laten we beginnen met een van de eerste aspecten waar een digitaal bureau voor zorgt. Het webdesign. Waarom?

We kunnen nog zoveel reclame doen. Zonder een platform waarop de producten, zowel goederen als diensten, worden verkocht, loopt elke marketingcampagne, hoe goed ook, op niets uit. Daarom is het voor veel digitale bureaus allereerst zaak om voor hun klanten een samenhangend ontwerp te maken waarin gebruikers zich prettig voelen. Daarbij gaat het niet alleen om design, maar ook om usability, dat wil zeggen hoe gemakkelijk een website of een app te gebruiken is.

Nu denkt u misschien: wat hebben webdesign en modelbouw met elkaar te maken? Al in het eerste ontwerpconcept, ongeacht of het om een homepage of e-commerce gaat, worden natuurlijk reclamefoto’s opgenomen. Bijvoorbeeld, op de homepage. Veel gebruikers komen naar deze pagina en daarom is het een belangrijke advertentieruimte. Hetzelfde geldt voor de online shop, waar worden producten geplaatst, categorieën en individuele foto’s?

E-commerce creatie / beheer

WooCommerce, Shopware, Magenta & Co. – dit zijn de namen van de meest typische e-commerce systemen die door digitale bureaus worden gebruikt om online winkels te maken.

Bij het maken van e-commerce gaat het niet alleen om het maken van een website, maar ook om het op een verstandige manier koppelen van categorieën, producten en het hele merchandise management systeem. De online winkels moeten immers ook verzendetiketten afdrukken na een bestelling, ze moeten pakketten inpakken, vele afzonderlijke stappen die volgen na uw bestelling op de mobiele telefoon.

Grote online winkels hebben hiermee een echte uitdaging, vooral wanneer er elke dag nieuwe producten binnenkomen en uitgaan. 17 producten zitten in de voorraad, vijf producten gaan weg, acht producten komen binnen, alles moet gedekt zijn. Ook digitale bureaus zorgen hiervoor, zelf of met de hulp van externe partnerbureaus die nog meer gespecialiseerd zijn in webshops.

Online marketing: ideeën bekend maken

Zodra een merk online aanwezig is, bijvoorbeeld via aspecten als webdesign of zelfs e-commerce creatie, kan het overgaan tot marketing!

Een groot deel van de bedrijven en ondernemingen vertrouwt tegenwoordig op online marketingmethoden en -strategieën. De reden is duidelijk, de meesten van ons zijn online! We informeren ons via zoekmachines, kijken naar nieuwe trends op Instagram, zien toevallig een nieuw modemerk op TikTok of zelfs beautyproducten op YouTube. Als gebruikers al in zoekmachines of sociale apps zitten, is de sprong naar de online winkel natuurlijk niet ver weg.

Online marketingmethoden hebben dan betrekking op verschillende strategieën. Dit kunnen bijvoorbeeld eenvoudige advertenties op sociale netwerken zijn. Maar het kunnen ook advertenties in zoekmachines zijn, zodat het merk bovenaan staat. Veel merken zweren ook bij e-mailmarketing, ook al is e-mail niet meer helemaal in, de techniek werkt nog steeds uitstekend. Online marketing kan ook betekenen het publiceren van artikelen op de websites van tijdschriften en modebladen, online PR.

Al deze methoden in online marketing hebben slechts één primair doel, ze zijn het zorgen voor aandacht en bereik.

Dit brengt een andere belangrijke taak van digitale bureaus naar voren, performance marketing.

Optimalisering van de prestaties: meer omzet

Performance marketing betekent gewoon dat reclamecampagnes worden opgezet met het doel deals en verkopen te genereren.

De vergelijking met bekendheid, d.w.z. merkherkenning, zou anders uitvallen. Hier gaat het niet in de eerste plaats om de verkoop, maar om het bekend maken van een merk of product. Performance marketing berust volledig op kengetallen die de effectiviteit van campagnes aantonen of niet. Als u vervolgens verschillende strategieën en methoden met elkaar vergelijkt, kunt u de meest effectieve eruit filteren. Methoden die niet zo goed werken worden gestopt. Zo worden de algemene resultaten steeds beter.

Hier is nog een eenvoudig voorbeeld voor u! Stel dat een groot en bekend modemerk een nieuw kledingstuk op de markt heeft dat gepromoot moet worden. Het merk kan ofwel slechts één foto publiceren en hopen dat velen zullen kopen. Het merk kan ook tien verschillende foto’s en vijf video’s publiceren en de verschillende media na een week vergelijken. Op welk medium hebben meer mensen geklikt, gekocht of een andere actie uitgevoerd?

Door campagnes op deze manier te vergelijken worden de prestaties altijd verbeterd.

Zoekmachineoptimalisatie: Google & Co.

Een ander belangrijk gebied is zoekmachineoptimalisatie. Bij zoekmachines denkt u waarschijnlijk aan Google, de grootste zoekmachine ter wereld. Maar er zijn anderen, bijvoorbeeld Duck Duck Go Go, Bing, Yandex.

Elke dag gaan honderden miljoenen mensen naar zoekmachines op zoek naar informatie, producten of zelfs amusement. Dit is een uitstekende kans voor merken om in het spel te komen door een goede plaatsing in de zoekmachine. Want zodra een gebruiker op uw eigen homepage of in uw eigen webwinkel is, is de weg naar het winkelmandje niet ver meer.

Zoekmachinemarketing richt zich dan ook op een hoge plaatsing in zoekmachines zodat zoveel mogelijk mensen op de eigen website klikken.

Usability engineering: gebruiksvriendelijk denken

Bruikbaarheid is een zeer belangrijk onderwerp! Bij bruikbaarheid gaat het erom de weg van de gebruiker zo gemakkelijk mogelijk te maken. Stel dat je naar Instagram ging en drie keer moest klikken om de eerste foto’s in je stream te zien. Dat zou waarschijnlijk erg vervelend zijn en veel gebruikers zouden er steeds minder zin in hebben en geleidelijk afhaken. Dit betekent dat hoe gemakkelijker de inhoud toegankelijk is, hoe beter de bruikbaarheid.

Je zou de methodologie zelfs kunnen toepassen op je werk als model! Bruikbaarheid betekent gemakkelijke toegang. Stel je presenteert een nieuw jasje met het logo van de klant op de linkerzijde. Maar bij de fotoshoot laat je meestal de rechterkant zien. Als er later geen goede foto met het logo is, wordt een van de foto’s zonder logo gebruikt. Wanneer gebruikers deze reclamecampagne zien, laten we zeggen op Instagram, is het merk op het eerste gezicht niet herkenbaar. Daarom zullen velen niet eens meer gaan kijken. Het is tenslotte een no name.

Social Media Marketing

Social media marketing is natuurlijk een van de paradepaardjes van digitale bureaus vandaag de dag als het gaat om de marketing van producten of bedrijven. Lees hier meer over het onderwerp: Social Media Agency.

Digitaal agentschap: taken en diensten

Hier is nog eens een korte samenvatting:

  • Webdesign
  • E-commerce creatie / beheer
  • Online marketing
  • Optimalisering van de prestaties
  • Zoekmachine optimalisatie
  • Bruikbaarheidstechniek
  • Beheer van de inhoud
  • Social Media Marketing

Agentschappen: Marketing, Media & Reclame

Bureaus – Media, Reclame & Marketing, er zijn zoveel, verschillende soorten bureaus. Als model werk je met veel bureaus op de set voor fotoshoots, modeshows of commercials. Hier is een klein overzicht voor je.