Digitaal agentschap: web, e-commerce, marketing, prestaties – taken

Digitaal bureau – Als je bij je volgende foto- of videoshoot toevallig iemand van een digitaal bureau tegenkomt, lees je hier wat een digitaal bureau voor klanten doet. Digitale bureaus zijn themaoverschrijdende bureaus die verschillende aspecten combineren. Ze bestrijken gebieden van contentmarketingbureaus, social mediabureaus tot e-commercebureaus. Kortom, het hele gebied van online marketing! Media, marketing, reclame, terug naar alles: Bureaus.

Wat zijn de doelen van een digitaal bureau?

Digitale bureaus streven het doel na om een uniforme merkaanwezigheid te creëren. In plaats van verschillende bureaus in te schakelen, zorgt een centraal bureau voor de merkaanwezigheid. In tegenstelling tot klassieke reclamebureaus zijn digitale bureaus gespecialiseerd in de online wereld. Ze houden zich bezig met de meest uiteenlopende aspecten, zoals in het begin al is gezegd, van e-commerce tot social media marketing tot contentmarketing voor zoekmachineoptimalisatie.

Wat maakt een digitaal bureau dichtbij?

Wat doet een digitaal bureau?

Digitale bureaus zijn actief op verschillende gebieden, zodat ze allesomvattend kunnen zijn voor hun klanten. Daarom moeten digitale bureaus een relatief groot aantal medewerkers hebben en natuurlijk veel freelancers om zulke uitgebreide opdrachten te kunnen uitvoeren. Sommige digitale bureaus boeken ook externe bureaus in, die dan delen van hun taken overnemen.

Webdesign: digitale uitstraling

Laten we beginnen met een van de eerste aspecten waar een digitaal bureau voor zorgt. Het webdesign. Waarom?

We zouden nog zoveel reclame kunnen maken. Zonder een platform waarop de producten, of het nu goederen of diensten zijn, worden verkocht, loopt elke marketingcampagne, hoe goed ook, op niets uit. Daarom is het voor veel digitale bureaus in de eerste plaats belangrijk om voor hun klanten een samenhangend ontwerp te maken waarin gebruikers zich prettig voelen. Dit gaat niet alleen over design, maar ook over usability, oftewel hoe gemakkelijk een website of app te gebruiken is.

Nu denk je misschien: wat hebben webdesign en modelbouw met elkaar te maken? Al in het eerste ontwerpconcept, of het nu gaat om een homepage of e-commerce, worden natuurlijk reclamefoto’s opgenomen. Bijvoorbeeld op de homepage. Veel gebruikers komen op deze pagina en daarom is het een belangrijke advertentieruimte. Hetzelfde geldt voor de online shop, waar worden producten geplaatst, categorieën en individuele foto’s?

De beste marketingbureaus

Nu in FIV Magazine, de top 100 agentschappen:

E-commerce maken / beheren

WooCommerce, Shopware, Magenta & Co. – dit zijn de namen van de meest typische e-commerce systemen die door digitale agentschappen worden gebruikt om online winkels te maken.

Bij het maken van e-commerce gaat het niet alleen om het maken van een website, maar ook om het zinvol koppelen ervan met categorieën, producten en het hele systeem voor goederenbeheer. De online winkels moeten immers ook verzendetiketten afdrukken na een bestelling, ze moeten pakketten inpakken, vele afzonderlijke stappen die volgen na uw bestelling op de mobiele telefoon.

Grote online winkels hebben hier een echte uitdaging mee, vooral als er elke dag nieuwe producten binnenkomen en vertrekken. 17 producten zitten in de voorraad, vijf producten gaan eruit, acht producten komen erin, alles moet gedekt zijn. Digitale bureaus zorgen hier ook voor, zelf of met behulp van externe partnerbureaus die nog meer gespecialiseerd zijn in online winkels.

Online marketing: ideeën bekendmaken

Zodra een merk online aanwezig is, bijvoorbeeld door aspecten als webdesign of zelfs e-commerce, kan het overgaan op marketing!

Een groot deel van de bedrijven en ondernemingen vertrouwt tegenwoordig op online marketingmethoden en -strategieën. De reden is duidelijk, de meesten van ons zijn online! We informeren ons via zoekmachines, bekijken nieuwe trends op Instagram, zien toevallig een nieuw modemerk op TikTok of zelfs schoonheidsproducten op YouTube. Als gebruikers al in zoekmachines of sociale apps zitten, is de sprong naar de online winkel natuurlijk niet ver weg.

Online marketingmethoden en -strategieën

Online marketingmethoden hebben dan betrekking op verschillende strategieën. Dit kunnen bijvoorbeeld eenvoudige advertenties op sociale netwerken zijn. Maar het kunnen ook advertenties in zoekmachines zijn zodat het merk bovenaan staat. Veel merken zweren ook bij e-mailmarketing, ook al is e-mail niet meer helemaal in, de techniek werkt nog steeds uitstekend. Maar online marketing kan ook betekenen dat je artikelen publiceert op de websites van tijdschriften en modebladen, online PR.

Al deze methoden in online marketing hebben maar één primair doel, namelijk aandacht en bereik bieden.

Dit brengt een andere belangrijke taak van digitale bureaus naar voren, namelijk performance marketing.

Prestatieoptimalisatie: Meer omzet

Simpel gezegd betekent performance marketing dat reclamecampagnes worden opgezet met het doel om deals en verkopen te genereren.

Het zou bijvoorbeeld anders zijn als je het vergelijkt met bekendheid, d.w.z. merkherkenning. Hier gaat het niet in de eerste plaats om verkoop, maar om het bekend maken van een merk of product. Prestatiemarketing is rondom gebaseerd op kengetallen die de effectiviteit van campagnes aantonen of niet. Als je dan verschillende strategieën en methoden met elkaar vergelijkt, kun je de meest effectieve eruit filteren. Methoden die niet zo goed werken, worden gestopt. Op deze manier worden de algemene resultaten steeds beter.

Hier is nog een eenvoudig voorbeeld! Laten we zeggen dat een groot en bekend modemerk een nieuw kledingstuk op de markt heeft dat gepromoot moet worden. Het merk kan nu ofwel slechts één foto publiceren en hopen dat velen het zullen kopen. Het merk kan ook tien verschillende foto’s en vijf video’s publiceren en de verschillende media na een week vergelijken. Op welk medium hebben meer mensen geklikt, gekocht of een andere actie uitgevoerd?

Door campagnes op deze manier te vergelijken, worden de prestaties altijd verbeterd.

Zoekmachineoptimalisatie: Google & Co.

Een ander belangrijk gebied is zoekmachineoptimalisatie. Bij zoekmachines denk je waarschijnlijk aan Google, de grootste zoekmachine ter wereld. Maar er zijn er nog meer, zoals Duck Duck Go Go, Bing, Yandex.

Elke dag gaan honderden miljoenen mensen naar zoekmachines op zoek naar informatie, producten of zelfs entertainment. Dit is een uitgelezen kans voor merken om mee te doen door een goede plaatsing in de zoekmachine. Want als een gebruiker eenmaal op je eigen homepage of in je eigen online winkel is, is de weg naar het winkelmandje niet ver meer.

Zoekmachinemarketing richt zich dan ook op een hoge plaatsing in zoekmachines zodat zoveel mogelijk mensen op de eigen website klikken.

Usability-engineering: gebruiksvriendelijk denken

Bruikbaarheid is een heel belangrijk onderwerp! Usability gaat over het zo gemakkelijk mogelijk maken van de paden van de gebruiker. Stel dat je op Instagram gaat en drie keer moet klikken om de eerste foto’s in je stream te zien. Dat zou je waarschijnlijk erg irriteren en veel gebruikers zouden er steeds minder zin in hebben en geleidelijk afhaken. Dit betekent dat hoe makkelijker de inhoud toegankelijk is, hoe beter de gebruiksvriendelijkheid.

Je kunt de methodologie zelfs toepassen op je eigen werk als model! Bruikbaarheid betekent gemakkelijke toegang. Stel dat je een nieuw jasje presenteert met het logo van de klant aan de linkerkant. Tijdens de fotoshoot laat je echter meestal de rechterkant zien. Als er later geen goede foto met het logo is, wordt een van de foto’s zonder logo gebruikt. Wanneer gebruikers deze reclamecampagne zien, laten we zeggen op Instagram, is het merk op het eerste gezicht niet herkenbaar. Velen zullen dan ook niet verder kijken. Het is immers een no name.

Sociale media marketing

Social media marketing is tegenwoordig natuurlijk een van de paradepaardjes van digitale bureaus als het gaat om het vermarkten van producten of bedrijven. Lees hier meer over het onderwerp: Social Media Agency.

Digitaal agentschap: taken en services

Hier volgt nogmaals een korte samenvatting:

  • Webdesign
  • E-commerce maken / beheren
  • Online marketing
  • Prestatieoptimalisatie
  • Zoekmachine optimalisatie
  • Bruikbaarheid
  • Beheer van inhoud
  • Sociale media marketing

Agentschappen: Marketing, Media & Reclame

Bureaus – Media, Reclame & Marketing, er zijn zoveel verschillende soorten bureaus. Als model werk je met veel bureaus op de set voor fotoshoots, modeshows of commercials. Hier is een klein overzicht voor je.