Communicatiebureau: Strategie, marketing en media – Taken
Communicatiebureau – Bij castings, maar ook bij jobs, kom je als model in een modellenbureau veel mensen tegen van bureaus, waaronder communicatiebureaus! Communicatiebureaus zijn gespecialiseerd in het verpakken van reclameboodschappen van merken en bedrijven, zodat ze wel bereik hebben maar niet meteen als reclameboodschap worden ervaren. Bijvoorbeeld door samen te werken met vakbladen of ook op social media met influencers. Terug naar alles: Marketingbureaus.
Wat zijn de doelen van een communicatiebureau?
Doelen – Het doel van een communicatiebureau is om de reclameboodschappen van merken over te brengen, hiervoor gebruiken ze verschillende manieren en methoden. Tegelijkertijd worden de reclameboodschappen anders geformuleerd en verpakt. Communicatiebureaus houden zich voornamelijk bezig met strategiewerk, mediawerk en de productie van inhoud.
Dus als er een nieuwe campagne wordt ontwikkeld, of zelfs maar een eerste creatief concept, kun je iemand van een communicatiebureau tegenkomen als model!
Wat maakt een communicatiebureau?
Wat doet een communicatiebureau?
Taken & activiteiten – Hier volgt een kort inzicht in de drie typische taken en diensten van communicatiebureaus:
Strategiewerk: merk, doelen en implementatie
Analyses en doelstellingen, strategieontwikkeling, boodschappen en thema’s, creatieve concepten – Aan het begin van de samenwerking met een communicatiebureau worden eerst de eerdere activiteiten van een merk geanalyseerd. Alleen op basis van een gedetailleerde analyse kunnen nieuwe doelstellingen worden gedefinieerd.
Deze nieuwe doelen worden vervolgens vormgegeven in een uniform concept tijdens de strategieontwikkeling. Simpel gezegd, welke marketingboodschappen wil een merk verspreiden en via welke kanalen en methoden kan dit goed worden gedaan?
Het communicatiebureau richt zich dus op bepaalde boodschappen en onderwerpen die steeds opnieuw aan bod komen in de verschillende media, platforms of zelfs social media-profielen van influencers.
Om ervoor te zorgen dat de boodschappen en thema’s niet alleen maar droge slogans of teksten zijn, maakt een creatief concept natuurlijk ook deel uit van het proces. Vaak ook in samenwerking met creatieve bureaus of ontwerpbureaus.
Het strategiewerk van een communicatiebureau:
- Analyses en doelen
- Strategieontwikkeling
- Berichten en thema’s
- Creatieve concepten
Mediawerk: onderwerpen in de doelgroep plaatsen
Mediawerk – plaatsing in vakmedia, relaties met influencers, productlancering – zodra het communicatiebureau zijn strategie heeft bepaald, kan het overgaan tot actief mediawerk.
Dit is waar de berichten en onderwerpen moeten worden geplaatst. Afhankelijk van de doelgroep van het merk, d.w.z. de mensen die geïnteresseerd zouden kunnen zijn in een merk, worden verschillende mediakanalen gebruikt. Dit kunnen klassieke artikelen in vakbladen zijn, maar ook OOH-campagnes (Out of Home, alle reclame die je buiten op straat en in het stadscentrum ziet).
Veel bedrijven vertrouwen echter vooral op online marketing, een van de meest efficiënte kanalen die momenteel beschikbaar zijn. Sociale netwerken beschikken immers over duizenden gegevens over hun gebruikers. Ze kennen de woonplaats, leeftijd, interesses, mensen en kanalen waarmee mensen interageren. Communicatiebureaus gebruiken dit bijvoorbeeld om advertenties te plaatsen. Zo kunnen ze een bepaalde marketingboodschap die bedoeld is voor een jonge doelgroep precies plaatsen bij mensen tussen de 15 en 25 jaar. Ze kunnen advertenties nog preciezer maken, bijvoorbeeld alleen voor 15- tot 25-jarigen die in Berlijn wonen en in een gebied van 30 km eromheen. Ze kunnen bijvoorbeeld ook reclame maken voor een nieuwe flagshipstore in Berlijn, lokale marketing.
Communicatiebureaus worden vaak ingeschakeld om nieuwe thema’s neer te zetten. Zoals in het voorbeeld hierboven, de nieuwe flagshipstore van een groot modemerk of productlanceringen van nieuwe goederen in het assortiment.
- Plaatsing in vakmedia
- Influencer relaties
- Productlancering
Productie van inhoud: tekst, afbeeldingen, foto’s en video’s
Concepten voor inhoud, professionele copywriting, sociale media – Zoals aan het begin van de strategie al is aangegeven, omvat dit niet alleen onderwerpen en berichten in tekstvorm, maar ook creatieve concepten.
Dit alles samen wordt contentproductie genoemd. Dit is waar content wordt gecreëerd die later wordt gepost en gedeeld. Contentproductie gaat over tekst, maar ook over alles wat grafisch is, van foto’s tot video’s.
- Concepten voor inhoud
- Professioneel copywriting
- Sociale media
Vind uw marketingbureau!
Nu in FIV Magazine, de top 100 marketingbureaus:
Communicatiebureau: taken & diensten
Dit waren de belangrijkste taken van een communicatiebureau. Als je bij je volgende model casting of job iemand van een communicatiebureau ontmoet, dan weet je nu wat de belangrijkste taken zijn!
Hier volgt een korte samenvatting:
- Strategiewerk
- Analyses en doelen
- Strategieontwikkeling
- Berichten en thema’s
- Creatief concept
- Mediarelaties
- Plaatsing in vakmedia
- Influencer relaties
- Productlancering
- Inhoud productie
- Concepten voor inhoud
- Professioneel copywriting
- Sociale media
Agentschappen: Marketing, Media & Reclame
Bureaus – Media, Reclame & Marketing, er zijn zoveel verschillende soorten bureaus. Als model werk je met veel bureaus op de set voor fotoshoots, modeshows of commercials. Hier is een klein overzicht voor je.