Communicatiebureau: strategie, marketing en media – Taken

Communicatiebureau – Als model in een modellenbureau ontmoet je veel mensen van bureaus, waaronder communicatiebureaus, bij castings maar ook bij klussen! Communicatiebureaus zijn gespecialiseerd in het verpakken van de reclameboodschappen van merken en bedrijven, zodat ze wel bereik hebben, maar niet onmiddellijk als reclameboodschap worden ervaren. Bijvoorbeeld door samen te werken met vakbladen of op sociale media met influencers. Terug naar alle Media & Marketing: Bureaus.

Wat zijn de doelstellingen van een communicatiebureau?

Doelstellingen – Het doel van een communicatiebureau is het overbrengen van de reclameboodschappen van merken, waarvoor zij verschillende manieren en methoden gebruiken. Tegelijkertijd worden de reclameboodschappen anders geformuleerd en verpakt. Communicatiebureaus houden zich voornamelijk bezig met strategiewerk, mediawerk en de productie van inhoud.

Dus als er een nieuwe campagne wordt ontwikkeld, of zelfs maar een eerste creatief concept, kan het zijn dat je iemand van een communicatiebureau tegenkomt als model!

Wat maakt een communicatiebureau?

Wat doet een communicatiebureau?

Taken & activiteiten – Hier volgt een kort inzicht in de drie typische taken en diensten van communicatiebureaus:

Strategisch werk: merk, doelstellingen en uitvoering

Analyses en doelstellingen, strategieontwikkeling, boodschappen en thema’s, creatieve concepten – Aan het begin van de samenwerking met een communicatiebureau is de eerste stap het analyseren van de eerdere activiteiten van een merk. Alleen via een gedetailleerde analyse kunnen nieuwe doelstellingen worden vastgesteld.

Deze nieuwe doelstellingen worden vervolgens tijdens de ontwikkeling van de strategie in een uniform concept gegoten. Eenvoudig gezegd, welke marketingboodschappen wil een merk verspreiden en via welke kanalen en methoden kan dit goed gebeuren?

Het communicatiebureau richt zich dus op bepaalde boodschappen en onderwerpen die steeds weer aan bod komen, in de verschillende media, platforms of zelfs social media profielen van influencers.

Om ervoor te zorgen dat de boodschappen en thema’s niet slechts droge slogans of teksten zijn, maakt een creatief concept natuurlijk ook deel uit van het proces. Vaak ook in samenwerking met creatieve bureaus of ontwerpbureaus.

Het strategiewerk van een communicatiebureau:

  • Analyses en doelstellingen
  • Ontwikkeling van de strategie
  • Berichten en thema’s
  • Creatieve concepten

Mediawerk: onderwerpen in de doelgroep plaatsen

Mediawerk – plaatsing in vakmedia, relaties met influencers, productlancering – zodra het communicatiebureau zijn strategie heeft bepaald, kan het overgaan tot actief mediawerk.

Hier moeten de berichten en onderwerpen worden geplaatst. Afhankelijk van de doelgroep van het merk, d.w.z. de mensen die in een merk geïnteresseerd zouden kunnen zijn, worden verschillende mediakanalen gebruikt. Dat kunnen klassieke artikelen in vakbladen zijn, maar ook OOH-campagnes (Out of Home, alle reclame die je buiten op straat en in de binnenstad ziet).

Veel bedrijven vertrouwen echter vooral op online marketing, een van de meest efficiënte kanalen die momenteel beschikbaar zijn. Sociale netwerken beschikken immers over duizenden gegevens over hun gebruikers. Zij kennen de woonplaats, leeftijd, interesses, mensen en kanalen waarmee mensen omgaan. Communicatiebureaus gebruiken dit bijvoorbeeld om advertenties te plaatsen. Zo kunnen zij een bepaalde marketingboodschap die voor een jonge doelgroep bestemd is, juist bij mensen van 15 tot 25 jaar plaatsen. Zij kunnen advertenties maken, maar nog nauwkeuriger, bijvoorbeeld alleen 15- tot 25-jarigen die in Berlijn en in een gebied van 30 km rondom wonen. Ze zouden bijvoorbeeld ook reclame kunnen maken voor een nieuwe flagshipstore in Berlijn, lokale marketing.

Communicatiebureaus worden vaak ingeschakeld om nieuwe thema’s vast te stellen. Zoals in het voorbeeld hierboven, de nieuwe flagshipstore van een groot modemerk of productlanceringen van nieuwe goederen in het assortiment.

  • Plaatsing in vakmedia
  • Influencer relaties
  • Productlancering

Productie van inhoud: tekst, afbeeldingen, foto’s en video’s

Concepten voor inhoud, professionele copywriting, sociale media – Zoals reeds vermeld aan het begin van de strategie, omvat dit niet alleen onderwerpen en berichten in tekstvorm, maar ook creatieve concepten.

Dit alles samen wordt inhoudsproductie genoemd. Hier wordt inhoud gecreëerd die later wordt geplaatst en gedeeld. Contentproductie gaat over tekst, maar ook over alles wat grafisch is, van foto’s tot video’s.

  • Concepten voor de inhoud
  • Professionele copywriting
  • Sociale media

Communicatiebureau: taken en diensten

Dit waren de belangrijkste taken van een communicatiebureau. Als je bij je volgende model casting of job iemand van een communicatiebureau ontmoet, weet je nu wat de belangrijkste taken zijn!

Hier is een korte samenvatting voor u:

  • Strategie werk
    • Analyses en doelstellingen
    • Ontwikkeling van de strategie
    • Berichten en thema’s
    • Creatief concept
  • Mediarelaties
    • Plaatsing in vakmedia
    • Influencer relaties
    • Productlancering
  • Productie van inhoud
    • Concepten voor de inhoud
    • Professionele copywriting
    • Sociale media

Agentschappen: Marketing, Media & Reclame

Bureaus – Media, Reclame & Marketing, er zijn zoveel, verschillende soorten bureaus. Als model werk je met veel bureaus op de set voor fotoshoots, modeshows of commercials. Hier is een klein overzicht voor je.