Bureau voor branding: Identiteit, waarden, strategie, reclame – Taken

Branding agency – In veel soorten banen, als model in een modellenbureau, kun je medewerkers van een branding agency tegenkomen. In tegenstelling tot andere soorten bureaus, zoals een e-commercebureau of een ontwerpbureau, zijn brandingbureaus superieur in hun werk, dus houden ze zich bezig met het grote geheel. Media, marketing, reclame, hier komt het allemaal terug: Bureaus.

Wat zijn de doelen van een branding agency?

De term branding staat voor het imago van een uniform merk. Merken die aan goed merkbeheer doen, hebben een consistent merkimago dat ook regelmatig een beetje wordt vernieuwd.

Simpel gezegd: brandingbureaus maken merken.

Een levendig voorbeeld van merkmanagement zijn modemerken, omdat de term mode zelf staat voor trend, oftewel constante verandering. Dus zelfs grote modemerken proberen zichzelf voortdurend opnieuw uit te vinden en toch trouw te blijven aan hun identiteit.

Als nieuwe ideeën worden vertaald naar foto’s en video’s of zelfs in een modeshow, kom je in beeld als model.

Wat maakt een branding agency?

Wat doet een brandingbureau?

Om deze doelen te bereiken, moet een branding agency verschillende taken en diensten aanbieden en uitvoeren.

Merkidentiteit

Identiteit van een merk – Onderdeel van de core business is vooral de vorming van de identiteit van een merk. Identiteit betekent simpelweg: wie is het merk? Modern, klassiek, urban, luxueus, dit zijn slechts enkele van de overkoepelende trefwoorden die een merk definiëren. Daarnaast zijn er natuurlijk veel deelaspecten, bijvoorbeeld momenteel ook de kwestie van duurzaamheid.

Merkstrategie

Brandingstrategie – Om het merk bekend te maken, wordt een strategie opgezet. Zo’n strategie is altijd gebaseerd op analyses, wat is er tot nu toe gebeurd, waar staat het merk voor? Hieruit wordt de strategie ontwikkeld en deze wordt op zijn beurt permanent aangepast door controlling. Controlling meet de doelpunten, hebben we bijvoorbeeld genoeg mensen bereikt? Hebben we genoeg mensen overtuigd? Zijn klanten teruggekomen?

Vertrouwen en waarden

Vertrouwen en waarden – Het opbouwen van een merk werkt in de eerste plaats via vertrouwen, omdat dit de enige manier is om klantentrouw op te bouwen en, idealiter, vaste klanten aan te trekken. Hiervoor heeft het merk waarden nodig die het dagelijks intern en extern vertegenwoordigt. Intern betekent naar medewerkers, werknemers maar ook freelancers die met het merk werken. Maar de waarden moeten ook worden vertegenwoordigd in alle uitingen naar buiten toe, van de imagobrochure tot de online winkel en de afzonderlijke winkels (POS).

Tip! Zo werkt een PR-bureau.

De beste marketingbureaus

Nu in FIV Magazine, de top 100 agentschappen:

Marketing en reclame

Marketing en reclame – Globale merkstrategie draait om de afzonderlijke gebieden, vooral marketing en reclame. Want zonder communicatie kent niemand het merk, de ideeën of de producten. Daarom is communicatie met de doelgroepen (doelgroep is een bepaalde groep mensen, bijvoorbeeld met bepaalde leeftijden) zo belangrijk. Hiervoor bestaan verschillende marketingmaatregelen, waarvan reclame een van de belangrijkste is, zodat zoveel mogelijk mensen de boodschappen van het merk leren kennen.

Tip! Lees hier meer over marketingbureaus en reclamebureaus.

Zakelijk ontwerp

Corporate Design – Naast reclamekanalen is design ook een belangrijk aspect. Daarom houdt een branding agency zich ook bezig met het corporate design van een merk. In het corporate design wordt, net als in de strategische planning, precies vastgelegd welke visuele aspecten worden gebruikt in alle vormen van communicatie, of het nu gaat om flyers, Instagram-advertenties of de winkel in de binnenstad. Simpel gezegd gaat het hierbij om zaken als het merklogo, maar ook om een uniforme kleur die er altijd hetzelfde uitziet en dus voor herkenning zorgt.

Tip! Lees hier meer over het ontwerpbureau.

Branding agentschap: diensten en taken

Laten we de verschillende diensten van een branding agency eens op een rijtje zetten, zodat je weet wat merkmanagement inhoudt:

  • Identiteit
  • Strategie
  • Vertrouwen
  • Waarden
  • Reclame
  • Marketing
  • Zakelijk ontwerp

Agentschappen: Marketing, Media & Reclame

Bureaus – Media, Reclame & Marketing, er zijn zoveel verschillende soorten bureaus. Als model werk je met veel bureaus op de set voor fotoshoots, modeshows of commercials. Hier is een klein overzicht voor je.