Jacquemus: Tas, Hoed, Jurk, Kylie Jenner & Co. – Modemerk

Jacquemus – Influencers, supermodellen en wereldsterren als Gigi Hadid, Celine Dion, Kylie Jenner en Kourtney Kardashian zijn dol op de Franse modeontwerper. Het credo van de ontwerper, Simon Porte Jacquemus: “Spontaniteit in plaats van strategie”, maakte het modelabel al snel tot een van de meest succesvolle luxemerken en modebedrijven in Parijs. De combinatie van kwalitatief minimalisme, rebels design, asymmetrische silhouetten en onverwachte sexappeal in veel good-mood kleuren vindt wereldwijd grote fans. Vooral de chique minitasjes gaan steeds weer viral. Jacquemus is jong, Jacquemus is vintage, Jacquemus is trendsetter!

Ontwerper Simon Porte Jacquemus: eigenlijk een boerenzoon

“Ik wil altijd proberen iets heel onschuldigs te creëren” – Jacquemus

Jacquemus werd geboren in een eenvoudige boerenfamilie in een klein stadje in het zuiden van Frankrijk, genaamd “Salon-de-Provence”. Zijn moeder voedde de toekomstige luxe ontwerper 18 jaar lang op in Mallemort. In 2008 waagt Jacquemus zich in de hoofdstad Parijs, waar hij zich voor enkele maanden inschrijft aan de modeschool “École Supérieure des Arts et Techniques de la Mode”.

Toen besloot hij echter met school te stoppen om assistent te worden van de artistieke manager van het Citizen K Fashion magazine. De onverwachte en plotselinge dood van zijn moeder, met wie hij zich nauw verbonden voelde, gaf voor Jacquemus de doorslag om alleen mode te maken. Zij inspireerde hem om op 19-jarige leeftijd zijn eigen carrière als modeontwerper te beginnen en in 2009 zijn eigen merk te lanceren, vernoemd naar de meisjesnaam van zijn moeder.

6 feiten die je moet weten over Jacquemus

Hier zijn zes feiten over de luxe ontwerper.

Jacquemu’s moeder: eerste model en belangrijkste muze – Feit 1

Het modemerk Jacquemus brengt eerst en vooral hulde aan zijn moeder. Ze is een voortdurende inspiratiebron voor Jacquemus en verlevendigt zijn stukken. In interviews heeft hij het herhaaldelijk over zijn moeder en zijn zorgeloze jeugd. Als kind naaide Jacquemus eens een linnen jurk voor zijn moeder. Ze droeg deze beige jurk de volgende dag toen ze hem naar school bracht.

Jacquemus wilde eigenlijk priester worden – Feit 2

Jacquemus wilde priester worden. Zijn ouders waren geen lid van de kerkgemeenschap en Jacquemus was ook niet gelovig, maar toch drong hij in die tijd aan op zijn communie. Maar waarom? De reden was Jacquemus’ fascinatie voor de priestergewaden. Dat is waarom zijn ouders hem elke dag naar de kerk moesten brengen. Later volgde een militaire fase en daarna wilde hij advocaat worden. Alles voor de liefde van uniformen.

Comme des Garçons was Jacquemu’s “school” – Feit 3

Jacquemus heeft nooit een modeopleiding gevolgd, maar werkte in de winkel van Comme des Garçons in Parijs om zijn label te financieren. Dit was zijn soort school, zo te zeggen. Hij heeft er veel geleerd over kleding, over zelfvertrouwen, over hoe je je werknemers moet behandelen en vooral over hoe je je klanten moet ontmoeten.

Jacquemus is trots op haar commerciële mode – Feit 4

Voor Jacquemus heeft mode geen zin als ze niet verkocht wordt. De consument is de alfa en omega. Waarom mode maken als het niet naar de klant kan worden gebracht? Jacquemus gaat er prat op dat alles wat je op haar modeshows ziet, ook verkocht wordt. Mode is poëzie, maar ook business voor Jacquemus. Hij verkoopt boodschappen die als het ware via de mode worden uitgezonden. In het tijdperk van de sociale media willen mensen kopen wat ze zien.

Minimalisme was geen doordacht concept – Feit 5

Jacquemus staat bekend om zijn eenvoudige stijl. Toch is hij geen minimalistische ontwerper van de grond af. Toen de ontwerper het bedrijf oprichtte, had hij gewoon niet het volle budget op zak. Hij maakte het beste van wat hij had. Hij kocht stoffen op de Saint-Pierre markt in Parijs en liet de zakken en knopen op de rokken weg. In plaats daarvan liet hij er een zijrits in naaien. Dus minimalisme was in het begin meer een must dan een regel voor hem. Vandaag de dag staat het merk Jacquemus echter voor eenvoudige ontwerpen die een zekere lichtheid uitstralen.

Jacquemus is de favoriete ontwerper van Instagram – Feit 6

Simon Jacquemus is een Instagram liefhebber. Hij voorziet zijn meer dan 3 miljoen Instagram-volgers regelmatig van nieuwtjes over het merk. Hij leert ook online enkele van zijn beste vrienden en medewerkers kennen. Net als zijn partner, filmmaker en fotograaf Gordon von Steiner. Hij kent influencer Jeanne Damas al sinds hij haar als tiener op Tumblr vond. De samenwerking met zijn huidige commercieel directeur Fabien Joubert en fotograaf Pierre-Ange Carlotti begon ook met een eerdere lange online vriendschap.

Hier nog eens alles op een rijtje

  • Jacquemus’ moeder inspireert de ontwerper
  • De ontwerper wilde eigenlijk priester worden
  • Simon Jacquemus leerde zijn vak, bij wijze van spreken, bij Comme des Garçons
  • Jacquemus doet graag commerciële mode
  • Simon’s bekende minimalisme was een noodzaak
  • Jacquemus is een grote fan van sociale media

Van showroom in huis tot luxemerk

De Franse modeontwerper staat voor “leren door te doen”. Hij leerde zichzelf alles en maakte toch snel naam in de modewereld. Daarom is hij zo’n grote inspiratiebron voor veel jonge ontwerpers. Omdat Jacquemus hen laat zien dat het ook mogelijk is met weinig middelen en zonder goede contacten of school. Zolang je creatief en volhardend blijft, staat niets je in de weg om het toppunt van succes te bereiken.

Jacquemus, bijvoorbeeld, heeft aan het begin van zijn carrière zijn toenmalige flat in het 18e arrondissement van Parijs omgebouwd tot showroom. Hij gebruikte het als een venster om zijn ontwerpen te presenteren. Vandaag kan de ontwerper zich verschillende luxueuze showrooms veroorloven en is hij een van de meest succesvolle luxemerken in Frankrijk.

Sinds 2009 heeft hij een heel eigen, onmiskenbare en deels surrealistische stijl ontwikkeld, waarvoor zijn fans hem graag zien. Daarom werd hij in 2015 onderscheiden met de LVMH-prijs. De mode van Jacquemus beweegt zich op de dunne lijn tussen conceptueel en commercieel design. Simon combineert beide in gedraaide en gedeconstrueerde overhemdjurken, asymmetrische blazers en statement blouses. Maar de gemiddelde modekenner associeert het merk met zijn beroemde tassen, hoeden en indrukwekkende modeshows, waarover u hier meer te weten kunt komen.

Jacquemus mode: populaire tassen, hoeden en kleding

Waar is Jacquemus beroemd om geworden? Aan welk uiterlijk denk je als je zijn naam hoort? Wij hebben het antwoord voor u:

  • “Le Chiquito”
  • Micro zakken
  • Stijlvolle vissershoeden
  • Prachtige jurken

Jacquemus tassen: Rihanna, Gigi Hadid en Straat Stijl

Het Franse “it”-label zet ook trends: onlangs bijvoorbeeld kenden de minihandtassen een extreme hype nadat ze werden gespot op sterren als Rihanna. De Franse ontwerper viert ongelooflijk succes met zijn ongewone tassenontwerpen die zich onderscheiden van andere high-fashion merken.

“Microbags’ zijn de trend van het moment en werden gelanceerd door Jacquemus. De SS19-collectie gaf het startschot voor het nieuwe favoriete modeaccessoire: tassen die te klein zijn voor de smartphone. Een paar munten, een zorgvuldig gevouwen biljet of een kredietkaart passen nauwelijks in de meest bizarre gekrompen tas. Omdat de Xxs-tassen bijna net zo klein zijn als Barbie-handtassen, vallen ze meteen op als accessoires.

Je ziet de microtas vaak afgezet tegen de kleding in looks. Het doel is om de superkleine tas in de schijnwerpers te zetten. Monochrome outfits worden gecombineerd met de felgekleurde minitas of gekleurde jurken met de witte microtas. Of het nu bij beroemdheden of in streetstyle is, de tassen van Jacquemus zijn overal bekend.

Het tassenaanbod van Jacquemus is enorm. Het label maakt heren- en damestassen, totes, schoudertassen, riemtassen, handtassen, mandtassen, fanny packs, suède tassen en meer. Langwerpig, vierkant, rechthoekig, cilindrisch of kubusvormig. Simon speelt met alle denkbare vormen, soorten en kleuren tassen in zijn ontwerpen. De beroemde tas “Le Chiquito”, bijvoorbeeld, is niet alleen verkrijgbaar in alle maten, maar ook in een oneindig aantal kleuren. In beige, wit, zwart, oranje, roze, geel, paars, blauw, en, en, en. Er is echt voor elk wat wils. En één ding is zeker: of ze nu uit de uitverkoop, de nieuwe collectie of tweedehands gekocht zijn, de tassen van Jacquemus zijn altijd een hit.

En ook Gigi Hadid is helemaal weg van de nieuwe trend van de extreem kleine tas en laat Jimmy Fallon in zijn show allerlei creatieve en flitsende variaties van de statement bag zien.

Jacquemus hippe hoofddeksels:

De modieuze “Le Bob” hoed is een must-have voor Jacquemus fans deze zomer. Waarom? De vissershoed beschermt u niet alleen tegen een zonnesteek en is dus superpraktisch in de zomer. Maar de vissershoed maakt ook elke zomerlook mooier, want de petten van Jacquemus zijn superstijlvol. Als u uw outfits liever neutraal houdt, kunt u de pet dragen in beige, zwart en wit. Of u kunt een blikvanger aan uw outfit toevoegen met de rode, groene of roze pet als u graag speelt met opvallende kleuren.

Jacquemus kleding & Gigi Hadid’s haarflip

Welke kleren worden geassocieerd met Jacquemus? Duidelijk: asymmetrische vesten, groene cargobroeken, plateauslippers, tie-dye tops, oranje maxirokken, linnen pakken, roze blazers, buikloze tops, papieren zakbroeken, gele gebloemde T-shirts, beige shirts met korte mouwen, artisjokhemden en natuurlijk “La robe saudade longue”, de verleidelijke jurk die Gigi Hadid droeg op de catwalk voor de herfst/wintercollectie “L’Année 97”.

Deze modeshow en collectie is tot nu toe de belangrijkste voor de ontwerper zelf. Het thema van de dames- en herencollectie is het jaar 97. De show werd uitgezonden via Facetime en was een groot evenement. Het evenement in Parijs had als motto “Jacquemus at Home” vanwege de video-uitzending en de locatie.

Een van de dingen die de avond legendarisch maakten, was het catwalkmoment en de “hair flip” van Gigi Hadid in de witte luxejurk. Wat een moment!

Meer accessoires: armband, oorbellen en kettingen

Jacquemus maakt naast kleding exclusieve tassen en hoeden ook accessoires zoals armbanden, oorbellen en halskettingen die de collectie flatteren als onderdeel van haar collecties. De gouden juwelen van het luxelabel lijken op de achtergrond op de kleding van Jacquemus. Het is eenvoudig maar toch superluxueus en oogstrelend.

“Le Bracelet Jacquemus” – de super chique armband

Jacquemus heeft een armband gecreëerd die doet denken aan de bekende en tijdloze Pandora armbanden. De bedels zijn een eerbetoon aan de stijl van de ontwerper, zijn modeshows en de bekende best verkochte handtas “Le Chiquito”. Het is dus geen wonder dat het glanzende stuk ook een sensatie is. De gouden armband met de eveneens gouden bedeltjes is super klassiek gehouden en chique om te zien.

Bella Hadid draagt Jacquemus oorbellen

De sculpturale oorbellen van Jacquemus springen altijd in het oog. Dat komt niet alleen omdat de juwelen van het merk meestal groot en in krachtige kleuren zijn, waardoor ze opvallen. De vrouwelijke oorbellen zijn ook meestal goudkleurig en stralen dus elegantie en warmte uit. Ze flatteren elke vrouw en geven haar een glamoureus gevoel.

Bella Hadid droeg de oorbellen “Les Boucles Albi” voor dames met een beige lange jurk “Valerie” van Jacquemus op de catwalk van de Jacquemus-collectie “L’Année 97” (Jaar 97) en trok met deze look ieders aandacht.

Gouden kettingen van Jacquemus – een statement

“Le collier Chiquito” – de kleine halsketting is niet zo klein en onopvallend als de naam doet vermoeden. Integendeel! Het is veel meer een verklaring. De gouden halsketting kan van veraf niet over het hoofd worden gezien en heeft toch een minimalistisch gouden ontwerp. Het is een anekdote aan de trendy tas “Le Chiquito” van Jacquemus zoals de tashanger van de armband “Le Bracelet Jacquemus”. De hanger aan de halsketting heeft een ander ontwerp dan de hanger aan de armband. Het is nog abstracter.

Legendarische modeshow van Jacquemus

U hebt al gehoord over de herfst/wintercollectie “L’Année 97” (Jaar 97). Maar naast de modeshow in het centrum van Parijs hield de luxe kledingontwerper ook de legendarische lente/zomer modeshow iets verder buiten Parijs. De ontwerper liet de modellen over een roze loper door uitgestrekte lavendelvelden lopen voor het beste effect van zijn nieuwe collectie.

Gezien de persoonlijke achtergrond van Simon Jacquemus, lijkt de locatie een typische en passende keuze voor de ontwerper. In de wereld van de modeshows zijn natuurvelden echter geen alledaagse plaats voor modeshows.

“Jacquemus staat niet voor wild en opwindend nachtleven, maar voor onschadelijk fruit of groente, of voor rollen in het gras” – Jacquemus. En dat is wat het label zo speciaal maakt.

Meer video’s over Jacquemus

Voor meer video’s over Jacquemus en Paris Fashion Week, Swarovski, interviews en samenwerkingen, klik op de link hier.

Merken zoals Jacquemus: Louis Vuitton & Dior

Jacquemus verkoopt haar mode naast luxemerken als Chanel, Louis Vuitton, Gucci en Dior bij KaDeWe in Berlijn. Vergelijkbare Franse luxemerken zijn Louis Vuitton en Dior.

Louis Vuitton – pure luxe! Tassen, sjaals & riemen uit Parijs

De tassen, schoenen en riemen van Louis Vuitton onderscheiden zich van andere luxemerken door hun unieke design. Met de perfecte mix van stijl en kwaliteit, combineert het Franse label innovatie en luxe. Ook na vele jaren leeft de creatieve impuls van de ontwerper voort en verrijkt hij het modeuniversum met extravagante ontwerpen.

Dior: Parfum, Tas, Zonnebril & Co. – Geuren & Accessoires van het Luxe Merk

Het luxe bedrijf Dior omvat alles wat het modehart begeert. Het Franse merk is een van de beroemdste ter wereld. Van haute couture kleding tot cosmetica en accessoires, het luxelabel is niet meer weg te denken van de markt.

Nog meer modemerken en ontwerpers

Ben je enthousiast over luxemerken zoals Jacquemus en wil je meer merken leren kennen? Neem dan een kijkje in onze XXL-gids en maak kennis met ’s werelds beste modemerken.