Moncler – Franse luxe tussen Will Smith & Milly Bobby Brown

Moncler – een merk dat zich ontwikkelde van een Frans bergbeklimmersoutfitter tot een van de grootste Italiaanse high-end modebedrijven en dat al bijna 70 jaar luxebewuste klanten van over de hele wereld verrukt met zijn ontwerpen en innovaties. Beïnvloed door de ijzige temperaturen van de Franse Alpen, combineert Moncler vandaag exclusieve ontwerpen met hoogwaardig comfort.

Moncler – oprichtingsgeschiedenis, bedrijf en erfenis

Het bedrijf werd in 1952 opgericht door René Ramillion in Grenoble, Frankrijk, en produceerde aanvankelijk uitrusting voor bergexpedities. Zijn producten kenden snel succes en Ramillion breidde zijn assortiment uit met wat nu het vlaggenschip van het bedrijf is, het donsjack. Slechts korte tijd later ontdekten de jongeren van de Italiaanse upper class in Milaan de volumineuze donsjacks voor zichzelf en maakten ze tot een “must-have”. In 2003 kocht Remo Ruffini, die op 14-jarige leeftijd zijn eerste donsjack van Moncler bezat, het bedrijf en transformeerde het traditionele Franse bedrijf, dat op dat moment in een crisis verkeerde, in een van de grootste Italiaanse luxe modemerken.

Geen enkel product van het nobele Italiaanse merk belichaamt het DNA van het merk meer dan het donsjack. Ooit een middel om bergbeklimmers te beschermen tegen de ijzige kou tijdens bergavonturen, werd deze jas het vlaggenschip van het merk Moncler en waarschijnlijk het best verkochte product. In het begin woog de jas bijna anderhalve kilo, maar nu is hij met 150 gram vederlicht en populair als comfortabel en warm modestuk bij prominente mode-iconen zoals Naomi Campbell, maar ook bij welgestelde klanten uit de hele wereld.

Het Italiaanse luxemodebedrijf Moncler heeft een revolutie ontketend en zichzelf afgeschaft, evenals het basisconcept van de modewereld om twee tot vier collecties per jaar uit te brengen, en zet met Project Genius een unieke en vernieuwende stap in de mode-industrie. Het merk werkt elk jaar met wel 10 verschillende ontwerpers samen en lanceert het hele jaar door nieuwe capsulecollecties.

Modeshow – van dromerige locaties tot opwindende optredens

Sinds 1943 worden modeshows gehouden in de belangrijkste modehoofdsteden van de wereld. De presentatie van de nieuwste modecreaties staat natuurlijk centraal. Het entertainmentaspect krijgt echter een steeds belangrijkere rol en modeshows worden enorme spektakels die miljoenen kijkers volgen op sociale netwerken zoals YouTube of Instagram. Moncler heeft in het verleden ook al voor opschudding gezorgd door buitengewone modeshows te geven. Hier vindt u drie van de meest opmerkelijke modeshows.

Moncler’s meest spectaculaire herfst/winter modeshow

Monclers Grenoble Herfst/Winter 16/17 modeshow is waarschijnlijk de meest spectaculaire show van het Italiaanse luxemerk. Uit het niets verschijnen aan het begin van de show zo’n 80 atleten gekleed in blauwe uniformen en bieden het publiek een perfect gechoreografeerd optreden, zoals bekend van Amerikaanse college sportevenementen. Het stampen van de mannen creëert een militair geluid door het hele Lincoln Center – het publiek is gefascineerd. Na een paar minuten komen de modellen binnen en lopen op de maat van de marsklanken. Een werkelijk unieke en ongekende modeshow die zowel bij het publiek als bij de rest van de modewereld ontzag inboezemde.

Herfststemming op Paris Fashion Week

In een herfstige boslocatie bij het Grand Palais in Parijs, showt Guambattista Valli zijn herfst/winter haute couture collectie voor Moncler. De muziek en de ambiance van de show lieten je de vibe voelen en het publiek van modefans, influencers of klanten genoot zichtbaar van de show. Bijzonder vrouwelijke vormen, gecombineerd met mannelijke kledingstukken en versierd met rozen en bladeren, maken van deze collectie een echt hoogtepunt.

“Terug naar de roots” bij Moncler’s lente/zomer 17

Met de modeshow Gamme Bleu Spring/Summer 2017 neemt Moncler zijn publiek mee op een kampeervakantie in de vrije natuur. Geïnspireerd door de beginjaren van het bedrijf als modehuis voor kampeerders en bergbeklimmers, creëerde het luxehuis een opwindende collectie met een al even opwindende show. Het decor doet denken aan een camping en de show begint met mensen verkleed als teddyberen die op de camping patrouilleren. Ongebruikelijk voor high fashion, maar toch uniek en bijzonder. De gasten op de show waren verrukt en Moncler zorgde voor heel wat opschudding met deze show.

Moncler – unieke en sensationele campagnes

Marketing en reclame zijn belangrijke aspecten in de mode om op te vallen. Moncler ensceneert zijn mode graag in speciale en buitengewone campagnes en bereikt zo zijn publiek op een spectaculaire manier. Twee hoogtepunten uit de campagne van het luxemerk zijn hier te vinden…

Verbluffende Ski Prestaties Campagne

Deze reclamecampagne van Moncler toont de spectaculaire skipiste van Grenoble, de plaats van oorsprong van het merk Moncler, en laat de kijker ademloos achter terwijl …… zijn waaghalzerige stunts presenteert. Moncler staat voor hoge kwaliteit en design – vooral wintersporters zijn dol op de donsjassen en winteraccessoires van het luxemerk!

Moncler Ski – Campagne in de woestijn

In de CARAMEL LAND-campagne van het luxemerk Moncler nemen twee vrienden de kijker mee op een spannende en ongewone skitocht. Slechts gewapend met een mobiele telefoon filmen de twee zichzelf in een adembenemend landschap midden in de woestijn en laten ze u deel uitmaken van hun unieke ervaring. Zeker een interessante en gevarieerde campagne die nog niet eerder is gezien bij andere luxemerken!

Samenwerkingen – Hype tussen luxe en streetwear

Moncler was een van de eerste luxemerken die de hype van de collaboraties oppikte en het concept van de klassieke modeshows volledig revolutioneerde. Sinds 2018 organiseert het Italiaanse modehuis geen modeshows meer, maar slaat het een nieuwe weg in met het GENIUS-project. Elk jaar werken ze samen met tot 10 verschillende ontwerpers uit alle sectoren van de mode en brengen ze het hele jaar door capsulecollecties uit, waarvan sommige in beperkte oplage. De hype en het succes achter dit idee zijn enorm en modeliefhebbers staan te springen om de felbegeerde stukken.

7 Moncler Fragment Hiroshi Fujiwara

Hiroshi Fujiwara – de Japanner is een begrip, vooral onder millenials, en een kleine legende onder muziekfans. De voormalige hiphop-dj inspireert niet alleen een jonge doelgroep met zijn label Fragment, maar creëerde ook samen met het Italiaanse luxehuis Moncler een streetwear-collectie die veel stof deed opwaaien in zijn gemeenschap. De video voor de campagne toont een jongeman die door verschillende tijdzones springt in een futuristische wereld. Dit, samen met de achtergrondmuziek van de Japanners, laat de kijker in een andere wereld duiken en de geest van Fujiwara aan den lijve ondervinden.

8 Moncler Palm Angels

De clip geeft een glimp van de meest begeerde samenwerking van het merk Moncler – met niemand minder dan het Italiaanse streetwear merk PALM ANGELS. Of het nu gaat om Rihanna, Kanye West of Jay-Z, er is niemand die niet van het label houdt en het bijna verafgoodt. De collectie omvat opvallende kleuren en grimmige designeffecten, maar ook graffitiprints op donsjacks of tassen vol kleurrijke Moncler-logo’s. De modefans waren dolblij en binnen de kortste keren waren stukken zoals het roze jasje uit de campagne uitverkocht. Moncler X Palm Angels – waarschijnlijk een van de meest opwindende merk samenwerkingen van de afgelopen jaren!

Samenwerkingen met Ster Designer – Moncler Pierpaolo Piccioli

Moncler’s samenwerking met Valentino ontwerper Pierpaolo Piccioli is even fascinerend als schokkend. De clip van de campagne toont modellen in baljurken die rondlopen in een chique hal – maar ze dragen geen conventionele couturejurken zoals we die van Valentino kennen, maar donsjurken in opvallende kleuren en patronen. Wie de collectie voor het eerst ziet, zal zeker verbaasd zijn, misschien zelfs geschokt. De creaties veroorzaakten ook opschudding in de modewereld, maar sterren als actrice Ezra Miller of model Liya Kebede droegen de jurken al op de rode loper en zorgden voor een echte blikvanger.

Mode-influencers – tussen sociale media en Franse luxe

In tijden van sociale media bereiken veel luxemerken jonge doelgroepen vooral via platforms als Instagram of YouTube. Natuurlijk vertrouwen veel van de grote modehuizen op influencers of beroemdheden met een enorm bereik. Moncler maakt ook gebruik van de invloed van deze en werkte samen met populaire en succesvolle influencers. Zo nodigde het modehuis niemand minder dan Milly Bobby Brown, een van de hotste idolen van de jeugd, uit voor de Genius Launch Party. Maar ook Will Smith, een van de beroemdste Hollywoodsterren, was te gast op het feest en nam zijn meer dan 8 miljoen YouTube-volgers mee. Samenwerkingen met veelgevraagde modellen zoals Lucky Blue Smith trekken natuurlijk veel aandacht, en daarom besloot Moncler hem te boeken voor de F/W 15/16 campagne en de fans er deel van te laten uitmaken met “Behind the Scenes”-opnames.

Hollywood Sterren – Milly Bobby Brown Interview voor #MonclerGenius

Millie Bobby Brown is de vallende ster en is op zijn laatst sinds haar rol als Elf in Stranger Things wereldwijd bekend. Met miljoenen fans, vooral op Instagram, is ze een graag geziene en belangrijke gast bij modeshows of als reclamegezicht. Moncler wist hier handig op in te spelen en nodigde de 16-jarige uit voor de Moncler Genius launch party, waar ze voor een enorme buzz zorgde en hier in een kort interview met Derek Blasberg babbelt over haar favoriete Moncler samenwerkingen. Ze draagt een van de exclusieve donsjacks uit de Moncler X Palm Angels collectie.

Lucky Blue Smith – Supermodellen geven een inkijkje: BTS

Lucky Blue Smith, waarschijnlijk een van de beroemdste en succesvolste mannelijke topmodellen van de laatste jaren, is hier te zien voor een campagne met zijn zus Pyper America Holder in ijzige omstandigheden voor het luxelabel Moncler. De clip bevat beelden van de opnames van de campagne en de kijkers krijgen een interessant inzicht in de productie. Ze worden in het verhaal binnengelaten en krijgen een kijkje achter de schermen van hoe de broers en zussen samenwerken.

https://www.youtube.com/watch?v=Pv721VP_-DM

Will Smith – YouTube Insights van Moncler

Will Smith is niet alleen een Hollywoodster, actieheld en zanger – nee, de 51-jarige is sinds enkele jaren ook een succesvolle Youtuber en neemt zijn meer dan 8 miljoen fans op zijn vlogs mee naar zijn privévakanties of naar evenementen zoals het legendarische Coachella Festival. Als een van de celebrity guests op Moncler’s Genius launch party, nam Will Smith opnieuw zijn camera mee en gaf een persoonlijk inkijkje in zijn trip naar Milaan. Hij is zichtbaar opgewonden, niet alleen over de collectie zelf, maar vooral over de spectaculaire presentatie en de locatie van het Italiaanse luxelabel op het lanceringsevenement. De video is niet alleen erg vermakelijk, maar geeft modefans ook een vrij zeldzame blik achter de schermen van een modefeest en laat hen begrijpen waarom de superster zo veel mensen inspireert.

Interviews – Van dichtbij kennismaken met het werk van de ontwerpers

Veel modefans zijn geïnteresseerd in de achtergrond van de collecties en krijgen graag een dieper inzicht via interviews met de ontwerpers. Vaak zijn de persoonlijke ervaringen of herinneringen van de ontwerpers de inspiratiebron voor hun collecties. Hoofdontwerper Thom Browne of Francesco Ragazzi spraken ook over hun werk met Moncler in interviews die echt de moeite waard waren om te bekijken en die fans de kans gaven om meer te weten te komen over hun collectie…

Thom Browne’s “Star Wars” Fashion Show

De Amerikaanse modeontwerper Thom Browne creëerde een collectie voor Moncler en presenteerde die in een indrukwekkende show die deed denken aan een Star Wars-invasie, waardoor dit een hoogtepunt van de New York Fashion Week werd. Geïnspireerd door de marine en de Art Nouveau, wilde Browne vooral amusement voor het publiek creëren. Het showaspect van mode is voor hem bijzonder belangrijk en hij slaagde erin dit in zijn modeshow op een bijzonder unieke manier over te brengen – de gasten waren verrukt over het bijzondere optreden.

Moncler X Palm Angeles Ragazzi Interview

Oprichter van Palm Angels Francesco Ragazzi vertelt in deze video over zijn spannende samenwerking met Moncler en geeft interessante achtergrondinformatie over de collectie. De New Yorkse flagship store van Moncler straalt al in de stijl van de collectie met coole graffiti en bijzondere ontwerpen, waardoor dit een echte belevenis wordt. De belangrijkste inspiratiebronnen zijn de kunstscène en in het bijzonder de excentrieke kunststijl van de kunstenaar Jeff Koons, alsook andere opwindende richtingen waarover Ragazzi het in de video heeft…

De meest interessante vragen & antwoorden over Moncler

Waar komt het bedrijf Moncler vandaan?

Moncler komt van de Franse stad Monestier-de-Clermont.

Wanneer is Moncler opgericht?

Moncler werd in 1952 in Frankrijk opgericht.

Van wie is Moncler?

32% van het bedrijf is in handen van oprichter en creatief hoofd Remo Ruffini, terwijl de rest van het bedrijf in handen is van de Franse financiële investeerder Eurozeo en de Amerikaanse financiële investeerder Carlyle.

In welk land produceert Moncler?

Moncler heeft fabrieken in vele Europese landen. De meeste worden geproduceerd in Roemenië, Armenië, Bulgarije, Moldavië, Hongarije en Georgië.