Haute Couture Verhaal: Parijs, New York, Londen – Dior, Chanel, Givenchy & Co.

Haute Couture – Als je aan de modeweek in Parijs denkt, komen de spannende kleren van de haute couture waarschijnlijk vrij snel in je op. Maar wat zit er eigenlijk achter haute couture? Het is eigenlijk heel simpel, vertaald betekent het “verheven kleermakerij”. Een vereniging van verschillende modemerken bepaalt de regels volgens welke een label zijn collectie haute couture mag noemen. Lang niet iedereen mag dat. Haute couture wordt ook beschouwd als het hart van de mode-industrie en heeft merken als Dior, Chanel en Givenchy groot gemaakt, en ervoor gezorgd dat Parijs, New York en Londen de absolute modehoofdsteden zijn.

Haute Couture: Revolutie in de mode-industrie

Couture is vandaag de dag nog steeds een van de absolute toonbeelden van alle modeontwerpers, maar wat verstaat men eigenlijk onder de Franse term? Letterlijk betekent het “verheven kleermakerij”. Maar haute couture is veel meer dan het indrukwekkende vakmanschap van de naaisters in de ateliers. Wist u dat de “Fédération de la Haute Couture et de la Mode” precies bepaalt wie zich als haute couture mag verkopen? Er zijn zeer specifieke criteria.

Deze “Fédération de la Haute Couture et de la Mode” gaat zelfs terug tot de 19e eeuw. Daar stichtte Frederik Worth het eerste modehuis en liet zijn vrouw de eerste modeshows lopen. Het succes van Worth zorgde ervoor dat de mode bijzonder succesvol werd in Frankrijk. Hij zorgde voor een revolutie in de mode-industrie en legde de basis voor de grote modemerken, zoals Chanel, Dior en Givenchy.

  • Parijs – eigenlijk was Parijs al een belangrijke modestad vóór de Haute Couture, maar door de evolutie van de mode tot vandaag wordt zij beschouwd als de belangrijkste modestad ter wereld.
  • New York – de Eerste Wereldoorlog zorgde ervoor dat ook de VS een vaste klant werden voor haute couture en maakte van New York een modestad.
  • Londen – in de jaren ’60 kwam de Londense mode op als onderdeel van de tegenbeweging tegen het sociale systeem.

Definitie Haute Couture: Wat is het?

Als men de term haute couture letterlijk zou vertalen, zou het zoiets betekenen als “fijn kleermakerswerk”. Maar naast opmerkelijk vakmanschap is er nog veel meer aan de upscale mode uit Parijs die vaak de toon zet in de modewereld. Haute couture kan ook de moeder van de designermode worden genoemd.

Vaste leden en controlenormen

Niet iedere ontwerper die op de catwalks pronkt met chique en handgemaakte kleding, mag zich haute couture noemen. De Franse commissie “Chambre Syndicale de la Haute Couture” of “Fédération de la Haute Couture et de la Mode” beslist hierover namelijk volgens strikte criteria. Het zijn de 16 modehuizen die zich de huidige Haute Couture mogen noemen. Zij moeten zich elk jaar opnieuw aanmelden, maar deze 16 zijn nog steeds zeer consistent in de wereld van de dure mode.

  • Adeline André
  • Alexandre Vauthier
  • Alexis Mabille
  • Bouchra Jarrar
  • Chanel
  • Dior
  • Franck Sorbier
  • Giambattista Valli
  • Givenchy
  • Jean Paul Gaultier
  • Julien Fournié
  • Maison Margiela
  • Maison Rabih Kayrouz
  • Maurizio Galante
  • Schiaparelli
  • Stéphane Rolland

Gastleden: officieel geen Haute Couture

En dan zijn er nog de gastleden, die mee mogen doen aan geselecteerde shows, maar niet officieel deel uitmaken van de haute couture. Zij mogen dan hun mode als couture laten showen. Deze zijn met losse criteria toegevoegd, aangezien de haute couture sterk terugloopt in vergelijking met het oorspronkelijke aantal leden. Voor veel grote modehuizen zijn de met de hand gemaakte individuele stukken gewoon niet langer winstgevend genoeg.

Hier is een lijst van enkele van deze gastleden:

En weer in een oogopslag:

  • Over de Haute Couture wordt beslist door de “Fédération de la Haute Couture et de la Mode”.
  • 16 modehuizen maken er vast deel van uit (zie lijst hierboven)
  • Gastleden mogen hun mode tonen geselecteerd onder Couture

Kleermakers en ateliers: Handwerk

Een criterium voor haute couture is dat het handgemaakte, one-of-a-kind stukken moeten zijn. Deze worden op maat gemaakt van luxueuze stoffen. De modehuizen imponeren potentiële klanten met de kostbare materialen en kunnen concurreren – want het gaat niet om draagbare alledaagse mode.

Het begint met het getekende motief en gaat helemaal door tot de afgewerkte jurk. Vaak vergt de vervaardiging van de prachtige jurken enkele honderden uren werk. Parels, lovertjes en glinsterende steentjes worden er stuk voor stuk opgenaaid, elke vouw wordt met de hand gestreken. Wegens de grote hoeveelheid werk moeten de haute couture ateliers minstens 20 voltijdse werknemers in dienst hebben.

  • Kleding: handgemaakte individuele stukken
  • Luxueuze stoffen & op maat gemaakt
  • Brengt hoge reputatie naar het modehuis

Hoe dit er in individuele gevallen uitziet, kunt u zien in deze video:

Haute Couture Modeshows

Een ander criterium is dat de haute couture-stukken slechts twee keer per jaar worden getoond met ten minste 35 modellen. Niet elk model komt op de catwalks van de Parijse Haute Couture shows en het wordt als een grote eer beschouwd om in de eenmalige stukken te lopen.

Plaats: Modestad – Parijs

Het meest omstreden criterium, dat de laatste jaren steeds soepeler is geworden, is de locatie. Het atelier moet eigenlijk in de hoofdstad van de mode zijn – Parijs. Maar omdat het aantal haute couture-huizen is afgenomen omdat de dure en ingewikkelde kledingstukken voor veel merken niet meer rendabel zijn, zijn er nu ook “membre correspondant” (buitenlandse of corresponderende leden). Deze hebben hun ateliers niet in Parijs, maar voldoen aan alle andere criteria.

Een paar van de bekendste zijn:

Hier volgt een samenvatting van het locatiecriterium:

  • Atelier moet eigenlijk in Parijs zijn
  • “membre correspondant” voor buitenlandse labels

Geschiedenis Haute Couture: Waar komt het vandaan?

Haute couture is eigenlijk uitgevonden door een Engelsman genaamd Frederik Worth. Hij opende zijn eigen modehuis in Parijs rond 1850. Hij was de eerste die zijn collecties op voorhand aanlegde en ze deze naam gaf. Daarna liet hij zijn vrouw ze demonstreren. Ze liet de jurken op maat maken en die werden later voor de klanten gemaakt.

Zijn vrouw Marie leidde andere vrouwen op voor hun taak en zo ontstonden de eerste modellen. Nog een vernieuwing, want voordien werd de kleding van de kleermakers alleen op mannequins getoond.

Nieuwe zakelijke ideeën: regelmatige modeshows

De modeshows van Worth vonden twee keer per jaar plaats, een cyclus die tot op de dag van vandaag voortduurt. Er is een collectie voor de lente en de zomer en een voor de koude seizoenen, de herfst en de winter.

Hij naaide ook etiketten in zijn kleding en maakte zo zijn naam bekend bij de klanten. Want als zij de naam van de kleermaker al hadden gelezen op het etiket van een mooie jurk, was de kans groter dat zij hun volgende jurk bij hem zouden kopen.

  • Toonde zijn mode op regelmatige tijdstippen
  • Twee collecties per jaar: zoals vandaag
  • Labels maakten hem beroemd

Kleermaker: eindelijk een succesvol beroep

Hij stichtte het modehuis “Masion Worth” samen met Otto Borbegh. Als een van de eerste kleermakers slaagde hij erin maatschappelijk op te klimmen en veel winst te maken door zijn slimme verkoopstrategie. De meeste van zijn klanten kwamen uit de bourgeoisie, d.w.z. de rijke bovenlaag, en ook daar kon hij zich integreren. Dit hielp zijn bekendheid.

Worth had dus succes met zijn vak en dat inspireerde weer andere mensen. Meer kleermakers kwamen naar Parijs om hun mode daar te verkopen. Het concept van de couturier, d.w.z. de kleermaker als beroep en ondernemer, was geboren. Steeds meer mensen werkten voor dit ambacht, wat onvermijdelijk leidde tot het groeiende belang van het beroep. Er was ook meer keuze voor mode en dit zorgde ervoor dat er in de maatschappij meer over mode werd gesproken.

Voor het gemeenschappelijke ambacht van de couturiers was ook een gemeenschappelijke belangenbehartiging nodig. Dit orgaan behartigde de politieke belangen van de ambachtslieden naar buiten toe. Maar het stelde ook normen binnen de industrie en zorgde voor goede betrekkingen tussen de couturiers. Daarom werd in 1868 de “Chambre Syndicale de la Couture Française” opgericht. Sindsdien is de naam veranderd in “Fédération de la Haute Couture et de la Mode”. Tot op de dag van vandaag bepaalt de Fédération de regels voor wie zich haute couture en couture mag noemen en aan welke criteria moet worden voldaan.

  • Worth maakte een mooie winst als een “kleermaker
  • Dit trok meer kleermakers aan
  • Mode is economisch en sociaal van groot belang
  • 1968: Oprichting van de “Chambre Syndicale de la Couture Française
  • Dit was een gezamenlijke vertegenwoordiging van de belangen van de kleermakers
  • Het bepaalt nog steeds de normen voor haute couture vandaag

Economische situatie: Parijs wordt machtig

Worth consolideerde zo de positie van Parijs als modestad. Een goede honderd jaar eerder had Parijs zich al tot modestad van Europa gemaakt. Dit was vooral te wijten aan het feit dat de heersers, die toen nog aristocraten waren, met hun rijkdom wilden pronken. Daarvoor moesten ze natuurlijk de duurste en waardevolste kleren hebben. Parijs, als hoofdstad van Frankrijk, was het absolute middelpunt van deze pracht en het was daar dat de ongebreidelde trends werden bepaald.

Deze edelen verloren echter hun belang door de Franse Revolutie tegen het einde van de 18e eeuw. Naarmate de industrialisatie vorderde, werden de fabriekseigenaren de nieuwe bovenlaag. Ondanks de keizerlijke heerschappij, d.w.z. de heerschappij door een edelman, werden geld en koopkracht ook een machtsmiddel. Mensen die geld hadden, konden zo hun eigen bovenklasse vormen. Aangezien deze bovenlaag, ook wel bourgeoisie genoemd, zich in Frankrijk zeer goed wist te consolideren, groeide het land uit tot een economische macht.

Het modehuis profiteerde toen ook van de verbeterde economie en de internationale aandacht voor Frankrijk. De ligging in Parijs maakte het tot een modestad en een trendsetter in Centraal-Europa.

  • Vroeger was Parijs een stad van mode door aristocraten
  • Industrialisatie: de macht lag minder bij de edelen en meer bij de fabriekseigenaren
  • Geld en koopkracht waren een machtsmiddel
  • Nieuwe bovenklasse gevormd
  • Frankrijk werd een economische macht
  • Modehuizen profiteerden van de goede economie

Crisis: Wereldoorlog I en Amerika

De Eerste Wereldoorlog had Europa economisch leeggezogen, maar er was een nieuwe economische macht opgestaan. De VS hadden een enorme economische macht verworven. Daarom begonnen modehuizen hun kleding speciaal aan te passen voor de Amerikaanse markt. De klantenkring was echter niet langer lokaal en de kleermakers konden minder rechtstreeks contact hebben met de klanten. De relatie tussen koper en verkoper werd anoniemer. Sommige modehuizen konden het economisch niet bolwerken en moesten sluiten.

De roaring 20’s brachten een welvarende en consumptiemaatschappij tot stand, vooral in de VS, die zich dingen veroorloofde voor zijn levenshouding. Daaronder was natuurlijk mode. Terwijl New York in de jaren twintig de stad met de meeste inwoners ter wereld werd, speelde ook een groot deel van het culturele leven zich hier af. Daarom zijn daar ook modetrends ontstaan. Tot op de dag van vandaag is New York een van de meest invloedrijke steden in de mode-industrie.

  • Wereldoorlog I: Europa’s economie was verzwakt
  • USA, aan de andere kant, was in volle bloei
  • Parijs mode aangepast aan de Amerikaanse markt
  • New York werd een modestad
  • Maar: de relatie met de klant werd onpersoonlijker
  • Sommige modehuizen zouden hierdoor moeten sluiten

De rol van de vrouw: passende kleding

Steeds meer vrouwen gingen ook werken. Daarom hadden ze ook praktische maar stijlvolle werkkleding nodig. Om aan deze behoeften te voldoen, gingen de eerste vrouwen de couturebusiness in. Coco Chanel is daar een lichtend voorbeeld van.

  • Meer vrouwen gingen werken
  • Je had praktische maar slimme werk- en dagelijkse kleding nodig
  • Voorbeeld: Coco Chanel

U kunt een recente modeshow van Chanel onder ontwerper Karl Lagerfeld hier bekijken:

Crisis: tweede wereldoorlog & nieuwe talenten

De tweede wereldoorlog veroorzaakte financiële instortingen in de haute couture. Veel ontwerpers moesten hun modesalons sluiten en trokken naar Engeland of de VS. In die tijd bestond het merendeel van de bestaande klanten nog uit de Duitse leiding van de nationaal-socialisten.

Na het einde van de oorlog slaagde de haute couture er ondanks de catastrofale omstandigheden op vele plaatsen toch in een nieuwe collectie te presenteren. Dit bewees opnieuw de immense duurzaamheid en veranderlijkheid van mode. Tegen de jaren 1950 had de mode-industrie in Parijs zich hersteld en was er opnieuw veel vraag naar mode. De hernieuwde populariteit van de haute couture bracht ook veel van de oude ontwerpers en vooral nieuwe talenten naar Parijs. Om een van de beroemdste onder hen te noemen – Christian Dior.

  • Wereldoorlog II: financiële problemen en sluiting van sommige modehuizen
  • Maar de haute couture overleefde en nog steeds werden er nieuwe collecties gepresenteerd
  • 1950: Mode werd weer populair
  • Oude bekenden en nieuwe talenten kwamen naar Parijs

Nieuwe talenten: Italië & Rome

Door de grote populariteit van de haute couture kwam er al snel concurrentie van grote modemerken uit Italië. Om dit te beperken, begonnen zij hen als gasten uit te nodigen en samenwerkingsverbanden met hen aan te gaan. Dit maakte ook de haute couture in Italië erg populair. Beide partijen zouden hiervan kunnen profiteren. De Italianen brachten hun levendigheid en een sexy glamour, maar leerden ook van de klassieke ontwerpen van de Parijzenaars. Beide hadden ook nieuwe verkooppunten gekregen. De Italiaanse hoofdstad Rome is daarom ook een van de modesteden.

  • Concurrentie uit Italië
  • Er ontstaan samenwerkingsverbanden met Italiaanse huizen
  • Beide hebben voordelen

Dochter van Haut Couture: Prêt-à-porter

De jaren ’60 brachten sociale omwentelingen teweeg. Veel tieners begonnen zichzelf meer in de kijker van de maatschappij te plaatsen. Aan de ene kant politiek, over zaken als milieu, feminisme en sociale rechtvaardigheid, maar het werd ook populairder voor tieners om hun eigen weg te willen gaan. Omdat zij alles anders wilden doen, creëerden zij ook veel meer hun eigen modetrends. Dus de trendsetters en de belangrijkste koopkracht verschoven naar de tieners.

Deze verwierpen de meer klassieke mode van haute couture. Dus moesten ze weer opnieuw nadenken. Londen reageerde het snelst en creëerde mode voor iedereen, zolang het maar ongebruikelijk was. Dit maakte van Londen snel een andere mode-metropool. De modehuizen in Parijs moesten reageren omdat ze klanten verloren. Ze begonnen mode in massaproductie aan te bieden. Dit werd toen prêt-à-porter genoemd of tegenwoordig vaak prêt-à-porter.

Om hun marktleidersstatus te behouden, begonnen de haute couture huizen prêt-à-porter modeshows te organiseren. Dit verbond de twee industrieën en opende ook nieuwe mogelijkheden voor de modehuizen die de sprong waagden.

  • Jaren ’60: sociale omwentelingen en jeugd meer in het middelpunt
  • Jongeren hebben meer koopkracht
  • Londen: mode gemaakt voor precies deze klanten
  • Parijs reageert en creëerde prêt-à-porter mode
  • Prêt-à-porter: draagbare en in massa geproduceerde mode

Koper Haute Couture: Wie koopt het?

Wat de prijs betreft, wordt haute couture aangetroffen in de absolute bovenklasse. Vroeger waren er naar schatting 20.000 klanten voor haute couture. Intussen is dit aantal geslonken tot ongeveer 4.000. Onder hen zijn leden van verschillende koninklijke families over de hele wereld, maar ook enkele selfmade miljonairs, influencers en ondernemers.

Bovendien is er een verschuiving in het aantal aankopen. Met minder klanten, zou men kunnen denken dat het aantal verkochte jurken ook is gedaald. Maar dit is niet het geval, uit een studie is gebleken dat in plaats van de vroegere vijf jurken per klant, er nu vaak 20 in één keer worden gekocht. En deze zijn niet goedkoop. Met deze koopkracht blijft haute couture alleen iets voor de superrijken.

Ook de haute couture huizen hebben hierop gereageerd. In plaats van de grote publieke modeshows, geven bekende modehuizen zoals Chanel hun eigen shows alleen voor klanten. Journalisten en fotografen worden buitengesloten. Sommige zeer rijke klanten laten zelfs de ontwerpen invliegen. Sterontwerper Karl Lagerfeld verklaarde dat de relatie waarschijnlijk zeer anoniem is en dat hij de meeste van zijn klanten niet eens kent.

Voor sommige high society klanten is mode ook een investeringszaak. Het is net als kunst, mensen verzamelen het en stellen het tentoon. Men kan sociaal prestige verwerven door de dure stukken en er ook handel mee drijven. Want hoe ouder en ongewoonder het is, hoe meer andere verzamelaars er vaak voor betalen.

  • Potentiële klanten: Aristocraten, selfmade miljonairs, influencers & ondernemers van over de hele wereld.
  • Hoge koopkracht van de superrijken
  • Naast publieke modeshows, zijn er ook privé modeshows voor het winkelend publiek.
  • Ook beleggingsbedrijf: brengt sociaal aanzien & waardestijging

Mode merken: Voorbeelden van Haute Couture

Nu je wat geleerd hebt over haute couture, zijn hier drie must-have merken. Want wie weet, misschien is je volgende aankoop wel een haute couture jurk?

Dior: redder van de haute couture

Christian Dior is een internationaal bekende modeontwerper die op 16 december 1946 het gelijknamige bedrijf oprichtte. In februari 1947 presenteerde Dior zijn eerste collectie, waarmee hij voor het eerst onder de aandacht kwam van bekende modetijdschriften als“Harper’s Bazaar“. Vanaf dat moment ging het bergopwaarts met de ontwerper: modeshows, een veelheid aan nieuwe producten en een snelle verspreiding van zijn naam.

Na de Tweede Wereldoorlog zorgde hij er, samen met anderen, voor dat de haute couture weer aan populariteit won. En deze rum gaat door. Tot op de dag van vandaag is het modehuis Dior een van de meest populaire in de haute couture. Tegenwoordig is de naam Christian Dior niet meer weg te denken uit de modewereld en voor ons is het de belichaming van luxueuze producten, accessoires en stijl. De legendarische ontwerper zou in januari 2020 115 jaar zijn geworden.

Wilt u meer weten over het Franse modehuis? Dan kunt u hier een heel artikel over Dior vinden!

Chanel: Zwart – wit & fantasie patronen

Stijliconen van het Franse label zijn de “little black dress”, gewatteerde lederen handtassen met doorstiksels en metalen schakelkettingen, Chanel pakken met een boordloos tweed jasje en uitlopende rok. Veel stukken zijn versierd met het bedrijfslogo, de twee in elkaar verstrengelde “CC’s”. Even opvallend zijn de klassieke combinaties van zwart en wit waar het bedrijf bekend om staat. Ongewone patronen of ruitvariaties in het bijzonder zijn sterk representatief voor Chanel.

Gedetailleerde informatie over de tijdloze tassen, oorbellen en parfum No. 5 vindt u hier.

Givenchy: Speciale stoffen & felle kleuren

Tot op de dag van vandaag staat Givenchy bekend om het ontwerpen van luxueuze mode die met trots gedragen wordt door de rijken en beroemdheden. Typische kenmerken van de Givenchy mode waren intense, felle kleuren en hoge taille snitten met luxueuze japonnen. Deze werden ontworpen in extravagante stoffen met fantasievolle bloemmotieven en gecombineerd met oversized hoeden.

De gelijknamige ontwerper was verantwoordelijk voor de modetrends van de jaren 1950 en 1960 en kleedde alles, van first ladies tot actrices tot prinsessen! Sinds 1988 wordt het merk zonder de stichter van het bedrijf geleid en na diens dood werd de nadruk gelegd op de geurcollecties voor hem en haar.

Modesteden: Parijs, New York & Londen

U vindt deze merken vooral in de grote modesteden van de wereld. Hier zijn er drie met praktische tips voor uw shopping tour.

Parijs: hoofdstad van de mode

Parijs – de geboorteplaats van haute couture en al eeuwenlang de hoofdstad van de mode. Of het nu de koningen in de 18e eeuw waren of de rijke high society van ondernemers en fashionista’s.

De mode in de stad wordt beschouwd als elegant, romantisch en chic. Subtiele kleuren en stijlvolle snitten domineren hier de mode. Je zult deze ook zien in het adellijke hiernamaals van Parijs. Het maakt niet uit of u naar het restaurant bij de Eiffeltoren gaat of naar de opening van een kunsttentoonstelling in een belangrijke galerie. In de kleding van de topontwerpers in Parijs kun je je helemaal uitleven en toch smaakvol gekleed zijn.

Om ervoor te zorgen dat u perfect bent uitgerust voor uw reis naar Parijs en het volledige winkelplezier beleeft, volgen hier onze shoppingtips speciaal voor uw reis naar Parijs.

Als u de beste plekken in de Franse hoofdstad wilt vinden, vindt u hier een plattegrond van de stad.

New York: de stad van de besten

New York – de stad die groter, hoger en sneller kan met de besten. In de jaren twintig was New York de grootste stad ter wereld en het symbool van de Amerikaanse droom. Het zei dat je heel snel rijk kon worden door hard te werken en een goede omgeving, namelijk Amerika. Het sociale leven speelde zich er af zoals nergens anders.

Basiskenmerken hiervan zijn nog steeds terug te vinden in het stadsleven van de metropool. Het draait allemaal om jonge, nieuwe en ongewone ideeën. Ook in de mode. De verschillende stijlen van de stad zijn ongelooflijk divers en verschillend. Vaak worden casual street styles, die superpraktisch zijn voor het snelle leven in de grote stad, opgepept met chique accessoires.

Wilt u deel uitmaken van het bewogen leven van deze miljoenenstad? Hier vindt u de hipste winkellocaties in New York.

En met deze kaart, kunt u uw shopping trip uitgebreid plannen.

Londen: Experimenten, nieuw en oud

Londen – Provocatie, nieuwe en ongewone dingen zijn hier erg belangrijk. Londen was een van de eersten die de sociale ontwikkelingen van de jaren ’60 voor meer persoonlijke vrijheid oppikte. Daardoor werd de Britse hoofdstad met haar levensechte en rebelse mode een serieuze concurrent voor Parijs.

Een van de belangrijkste motto’s is om nieuw en oud te mixen. Met andere woorden, stijlvolle vintage kleding gecombineerd met de laatste trends. De nadruk ligt op experimenteren en creativiteit. De ongewone combinaties bieden inspiratie voor alle modefans.

We hebben ook een winkelgids voor Londen samengesteld. Daar vindt u de beste plekjes voor uw heel bijzondere en modebewuste Londen-tour.

De beste manier om de beste locaties te vinden is op een kaart als deze.

Mode! Supermodellen, ontwerpers, tijdschriften

Wat zou mode zijn zonder modetijdschriften, modeshows op modeweken wereldwijd en supermodellen? Lees hier meer over de wereld en de geschiedenis van de mode.

Supermodellen: Beroemdheden in vele sectoren

Supermodellen zijn al lang een vaste waarde in de amusementsindustrie en zijn echte beroemdheden. Ontdek hier wat er schuilgaat achter sommige van deze indrukwekkende vrouwen. Supermodellen zoals Kendall Jenner, Gigi Hadid, Cara Delevingne en Naomi Campbell zijn niet langer de enigen die je in de industrie ziet. Hier zijn zes van de best betaalde en beroemdste modellen en hun verhalen.

Ontwerpers: Wie maakt de haute couture?

Haute couture werd vooral gevormd door de ontwerpers. Hier maakt u kennis met Coco Chanel, Christian Dior, Yves Saint Laurent, Karl Lagerfeld, Giorgio Armani en de broers en zussen Gianni en Donatella Versace. Deze mensen behoren tot de meest succesvolle ontwerpers ter wereld en hebben ook in de haute couture de modewereld op hun eigen unieke wijze veranderd.

Tijdschriften: alles over mode & trends

Welkom in de wereld van de modebladen! Daarin vindt u alles over mode en de bijbehorende trends. Haute couture wordt ook uitvoerig besproken als een high fashion grootheid. U hebt misschien al gehoord van Vogue, Harper’s Bazaar en Elle, maar hier kunt u alles te weten komen over hoe deze modegrootheden tot stand zijn gekomen.