H&M: Mama jeans, satijnen jurk & donutvaas

H&M – H&M is een van de grootste modeketens ter wereld – het bedrijf is altijd trendsettend met zijn kleding, waar ook sterren en modebloggers dol op zijn. H&M wil ook een bevolking met een kleinere beurs de mogelijkheid bieden om zich modieus te kleden. Hier vindt u de verschillende collecties van H&M, maar ook de geschiedenis van het modemerk en interessante samenwerkingen.

Het merk

H&M Hennes & Mauritz is een internationale modegroep met meer dan 4.300 winkels in meer dan 60 landen. Het merk omvat verschillende submerken die niet alleen mode aanbieden, maar ook accessoires, make-up, schoenen en woonaccessoires. Met zijn laaggeprijsde mode voor tieners, jonge vrouwen en mannen spreekt H&M een breed publiek aan. In tegenstelling tot de designerlabels heeft H&M niet slechts één vaste collectie per seizoen, maar breidt zij bijna dagelijks uit. Fashion & Co worden gecreëerd door een centrale ontwerp- en inkoopafdeling in Stockholm. De productie vindt niet plaats in de eigen fabrieken van de onderneming, maar in samenwerking met ongeveer 700 fabrikanten in Europa en Azië.

Geschiedenis van het modemerk

Erling Persson opende de eerste Hennes (Zweeds voor “hunnen”) boetiek in Västerås in Zweden in 1947. Zijn doel was om betaalbare damesmode aan te bieden. De winkel breidde zich uit in Scandinavië en Persson kocht in 1968 jacht- en visuitgeverij Mauritz Widforss uit – Hennes & Mauritz, of kortweg H&M, was geboren. In de daaropvolgende decennia kende de keten een permanente opmars: overal in Europa werden winkels geopend en werd het assortiment uitgebreid. In het begin van de jaren 2000 werden de eerste winkels gelanceerd in Amerika en Azië. In 2004 bracht het label zijn eerste collectie uit met Karl Lagerfeld. Sindsdien zijn elk jaar nieuwe samenwerkingen met wereldberoemde ontwerpers als Stella McCartney, Versace, Giambattista Valli en onlangs Simone Rocha van start gegaan. De onlineshops worden ook in steeds meer landen aangeboden.

Feiten over H&M

  • H&M verzet zich openlijk tegen drugsgebruik en beëindigde het reclamecontract van topmodel Kate Moss omdat het model herhaaldelijk drugs had gebruikt
  • Hoewel de winkels zeer uniform worden gehouden, worden zij ook aangepast aan de regionale omstandigheden: Zo is er bijvoorbeeld minder wintermode in zuidelijke landen zoals Spanje
  • H&M is ook vertegenwoordigd op de catwalks met de “Studio Collection
  • H&M behaalt een kwart van zijn totale omzet in Duitsland

Stijl van H&M

De mode van H&M spreekt vooral meisjes en jongere vrouwen aan, maar dankzij de verschillende submerken en collecties heeft het bedrijf een bredere doelgroep: in de H&M-winkels vind je schreeuwerige prints voor tieners, maar ook de “Conscious Collection” voor milieubewuste shoppers en de “Premium Quality”-mode voor veeleisendere klanten. De prijzen zijn in principe laag, zelfs de topmode zit in het lage prijssegment. Naast effen basics zijn er ook opvallende prints die, dankzij reclame en hoge verkoopcijfers, mensen meestal na korte tijd met het merk identificeren. H&M is altijd gericht op de huidige trends, ook uit de high-fashion sector. De mode van H&M volgt altijd de laatste trends en heeft voor elke smaak wat wils. Op die manier maakt H&M het ook voor mensen met een smallere beurs mogelijk om zich modieus te kleden.

Prijs voor ontwerp

Sinds 2012 reikt het Zweedse modebedrijf elk jaar de H&M Design Award uit aan een jong talent om nieuwe ontwerpers in de modescene te steunen. De winnaar ontvangt een prijzengeld van 25.000 euro en een betaalde stage op het hoofdkantoor van H&M, die ook nog eens met 25.000 euro kan worden uitbetaald. In 2020 won Sabine Skarule, afgestudeerd aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen, de belangrijke modeprijs.

Diverse mode

H&M biedt mode, accessoires, cosmetica, schoenen en nu ook woningtextiel voor kinderen, tieners en volwassenen voor beide geslachten. Het modesegment is weer onderverdeeld in verschillende submerken om alle doelgroepen en behoeften te bestrijken. Het merk voor de jongste klanten heet Baby-Baby en kleedt pasgeborenen. Voor kinderen van één tot 13 jaar is er het merk Kinderafdeling. Divided is gericht op tieners. Dit sublabel valt op met ongewone snits en patronen en felle kleuren en volgt altijd de laatste trends. De damescollectie biedt alles van basics tot vrouwelijke trendartikelen. Voor mannen is er een duidelijk verschil tussen de goedkope casual collectie en de iets duurdere business lijn. De lijnen worden aangevuld met de oversized collectie BIB, het zwangerschapsmodemerk Mama, de jeanscollectie , een sportcollectie en het uiterst succesvolle submerk L.O.G.G., dat mode aanbiedt van duurzame materialen.

Satijnen jurk

H&M jurken zijn perfect voor elke gelegenheid. Lang of kort, met patroon of effen: De snitten flatteren elk figuur. Deze satijnen maxi-jurk in antiek roze is een echte klassieker.

Mama jeans

In het ruime assortiment damesjeans van H&M vind je alle stijlen en vormen: van low-rise tot slim fit tot bootcut. De populaire mom jeans is een vaste favoriet bij H&M. Of je nu op zoek bent naar gescheurde modellen of bijzondere kleuren, bij H&M vind je altijd de juiste jeans.

Baby mode

Bij H&M vind je een ruime keuze aan kleding voor pasgeborenen. Met babykleding voor meisjes en jongens is uw kleintje perfect uitgerust. Ontdek t-shirts, rompertjes, broeken en meer.

Topje

Breng de zomer tot leven met modieuze crop tops van H&M! Dames maken een stijlvolle entree met tummy-baring T-shirts en tops. Met de trendy lichtblauwe kleur is deze crop top, uit de Divided collectie, bijzonder populair.

H&M Thuis

Of u nu net verhuisd bent of uw huis nieuw leven wilt inblazen, in de home collectie vindt u voor elke kamer wat wils. Verrijk je huis met woonaccessoires van H&M. Ontdek meubels, beddengoed, verlichting, decoraties en meer.

Keramische Donau Vaas

Deze vaas is een echte blikvanger!

H&M voor mannen

Ontdek mannenstijlen en fris uw garderobe op. Bij H&M vind je alledaagse artikelen zoals overhemden en T-shirts, maar ook pakken voor gekledere gelegenheden.

Stijlvol pak

De pakken en jassen voor heren van H&M zijn perfect voor elke gebeurtenis. Ontdek marineblauw, zwart en meer. Herenpakken staan goed. Elegant in een pak, zakelijk met een colbert of onconventioneel in een nette broek met een hoodie, bij H&M vind je altijd wel iets passends.

Samenwerkingen met ontwerpers

Het zijn regelmatige bestsellers en ze zijn in een mum van tijd uitverkocht: De collecties in samenwerking met bekende designsterren spelen hun rol in de grote populariteit van H&M.

2004: Karl Lagerfeld x H&M

Karl Lagerfeld gaf het startschot toen hij als eerste grote ontwerper besloot samen te werken met het Zweedse label. Al na twee dagen waren de gelimiteerde stukken in zijn collectie uitverkocht, vooral de T-shirts met de beeltenis van de mode tsaar.

2011: Versace x H&M

De succesvolle samenwerkende ontwerpers kregen het jaar daarop gezelschap van Versace. De kleurrijke sexy topjes en jurkjes met studs van het label waren zo’n hit dat de samenwerking het jaar daarop werd voortgezet: in 2012 was Versace’s eerste Cruise-collectie van mini-jurkjes, bikini’s en skinny pants exclusief verkrijgbaar in de online winkels van H&M.

Meer video’s van H&M: commercials, modeshows met Kendall Jenner & Gigi Hadid

De Zweedse modeketen Hennes en Mauritz – kortweg H&M – werd in 1947 opgericht door Erling Persson in Västeras, Zweden. De textielhandelsonderneming biedt wereldwijd kleding, accessoires en schoenen voor dames, heren en kinderen aan via detailhandelszaken en via de online shop. Het concept achter het merk is om voortdurend bijgewerkte mode te produceren tegen betaalbare prijzen. H&M maakt deel uit van een van ’s werelds grootste distributiegroepen in de mode-industrie, Inditex, en behaalt een jaaromzet van 24,8 miljard dollar. Het modemerk H&M richt zich steeds meer op ontwikkelingsvraagstukken zoals duurzaamheid.

Merken zoals H&M: Asos & Esprit

Hier hebben wij een lijst van soortgelijke merken samengesteld of u kunt een kijkje nemen in onze lijst van modemerken waar u alle grote labels in één oogopslag kunt zien.

Asos: Jurk, vissershoed & Nike Air Force

Is het grootste online postorderbedrijf van het Verenigd Koninkrijk en ook een van ’s werelds populairste websites voor het online kopen van kleding. De reden voor zijn extreme populariteit? Asos heeft zowel duurdere designerartikelen als betaalbare alternatieven – elke stijl komt hier aan zijn trekken. Voor speciale gelegenheden zoals Kerstmis, bruiloften of het festivalseizoen, zijn er ook speciaal samengestelde aanbevelingen. Asos heeft ook eigen collecties, zoals Asos Africa (Afrikaanse kledingstijl), Asos White (lichte kleding), alsmede eigen productlijnen, zoals Asos Curve (grote maten voor mannen en vrouwen) en Asos Tall (voor grote vrouwen).

Esprit: online winkel, edc & jurken – modemerk

U bent waarschijnlijk wel bekend met de Esprit online shop voor mannen en vrouwen en het jonge modemerk “edc”. Maar weet je wat er achter zit? En hoe is de beroemde “Esprit arena”, een voetbalstadion in Düsseldorf, tot stand gekomen? Het verhaal begon in de VS. Een getrouwd stel verkocht kleding vanuit de kofferbak van hun auto. In de loop der jaren is Esprit uitgegroeid tot een zeer gangbaar modemerk. Het basisidee vanaf het begin was mode voor iedereen. Om dit onder de aandacht van het publiek te brengen, maakten zij zelfs reclame met de gezichten van hun gewone collega’s. U kunt hier meer lezen over de achtergrond.

Vele andere modemerken: XXL Lijst

Ben je enthousiast over H&M en wil je meer merken leren kennen? Neem dan een kijkje in onze XXL-gids en maak kennis met ’s werelds beste modemerken.

Extravagante haute couture. Verfijnde prêt-à-porter. Fijne sportkleding en innovatieve accessoires. s Werelds meest luxueuze modemerken verrukken elk jaar miljoenen mensen en modeliefhebbers met hun exquise collecties. Zij kamperen voor de winkels om de speciale gelimiteerde oplage mee te pikken, staan in de straten van Parijs tijdens de felbegeerde Fashion Week en zitten met grote ogen voor de TV’s om de nieuwste en hipste runway shows te zien. Hier is de ultieme modemerken gids.