Reclame, modellen, lifestyle! Functie in de marketingmix
Reclamebureaus – Reclame is een brede tak van marketing. Maar wat houdt het in? En waarom is reclame een van de best betaalde banen in de modellenwereld? Naast reclameborden, flyers, catalogi, advertenties en algemene gedrukte reclame behoren ook reclamefilmpjes, zowel voor TV als voor internet, tot het bereik van de reclame. Door middel van de instrumenten, bij voorbeeld de carriermedia, trachten de ondernemingen hun imago op de markt op te poetsen of überhaupt op te poetsen. En ze doen dat heel bewust!
Als model maak je deel uit van de marketingstrategie van merken
Achter wat uiteindelijk een eenvoudige, via de media verspreide reclameactie lijkt te zijn, gaan goed uitgewerkte marketingstrategieën schuil. De bedrijven proberen zich rechtstreeks tot hun doelgroep te richten en op een ander niveau met hen te communiceren, ook om hen te beïnvloeden. Het doel hiervan is dat klanten zich aangesproken voelen, zich met het bedrijf identificeren en uiteindelijk de afzetmarkt vergroot. Om de onderneming in staat te stellen deze processen optimaal te verwezenlijken, is het van belang de juiste modellen voor de juiste reclame te vinden. Zij zijn uiteindelijk degenen die de boodschap van het bedrijf bij de klant brengen.
Reclame op nationale markten: Reclames en opnames voor “iedereen”.
Wasmachines, waspaard en wasmiddel. Reclame is veel meer dan mode en nieuwe smartphones. Huishoudelijke producten, verzekeringen en supermarkten. Voor nationale markten wordt reclame gemaakt die dicht bij de eindverbruiker staat en minder over waarden als “lifestyle” en internationale “jet set” gaat. Hier wordt zelden getracht de internationale levenshouding bij de consument wakker te schudden; meestal gaat het de reclamebureaus om vertrouwdheid. In plaats van hoogstaande feestjes toont de nationale reclame meestal gezinnen die met hun nieuwe auto de garage inrijden, waar ze thuis in de oven gewoon een verse pizza maken. De familie verzamelt zich rond de tafel, iedereen lacht! In de volgende reclamespot zitten vrienden bij een gezellige barbecue aan het meer onder het genot van een koel drankje. Na afloop zijn een familieman en zijn dochter blij met de goedkope autoverzekering.
In de reclame heb je als model natuurlijk ontelbare gebieden waarop je kunt werken. Eén blik op uw mobiele telefoon volstaat om te zien dat alle winkels, alle websites, alle bedrijven modellen boeken of beeldmateriaal kopen. Als je de reclameposters bekijkt, zijn het niet alleen modebedrijven. Banken, verzekeringsmaatschappijen, autofabrikanten, telecommunicatiebedrijven, ze adverteren allemaal.
Wat zijn de uitdagingen van een model te zijn in de commerciële sector?
Veel nieuwe gezichten werken goed met mode omdat hun gezichtsuitdrukkingen nog relatief star zijn. Dat maakt ze op de een of andere manier cool en zolang je als model erg jong bent, werkt het. Maar op een gegeven moment zullen de eisen toenemen. Van de eerste shoot met vijf modellen die een groep goede vrienden spelen voor een commercial, tot een van de moeilijkste opdrachten in de commerciële fotografie: familieshoots! Dus hier is een beetje inzicht in hoe moeilijk het is om emoties vast te leggen op het perfecte moment, van alle betrokkenen. Er zijn ook kinderen op de set, geen professionals en misschien een familiehond die niet altijd alles op commando doet.
Familieshoots met kinderen en echtgenoot
Je moet bijvoorbeeld leren omgaan met kinderen en andere modellen. Voor één enkele foto wordt hetzelfde motief vaak gedurende meerdere uren opgenomen. Iedereen wacht gewoon tot alle modellen de perfecte emotie op precies hetzelfde moment overbrengen. Zo wordt de vader geacht een bal naar het kind te gooien, terwijl de moeder vrolijk in haar handen klapt en de hond perfect ligt. Dus de scène herhaalt zich, keer op keer. Echt vermoeiend! Bij elke opname moet je de emotie telkens weer naar boven halen. Een echt uitdagende baan die veel oefening en vaardigheid vereist.
Grote campagnes vereisen grote teams – Voor een enkele foto
Vooral foto’s die er op de reclameposter eenvoudig uitzien, worden vaak met veel moeite en grote teams gemaakt. De campagne wordt eerst in het reclamebureau gepland over een periode van weken en maanden. Daarna worden fotografen geboekt voor de fotoshoot, techniek, de hele locatie, catering en nog veel meer. Alles voor één foto.
Het succes van een fotoshoot hangt op dit moment van jou af. Je prestaties moeten binnen handbereik zijn. Je glimlach moet perfect zijn, zelfs als je de dag ervoor een lange nachtvlucht hebt gehad. En zelfs als je nauwelijks geslapen hebt. Zelfs als je ziek bent, kan een productie niet zo makkelijk geannuleerd worden. Ervaren modellen zijn dus veel waard op de set, ze presteren betrouwbaar.
Reclame op internationale markten: De eisen zijn nog strenger
Terwijl er veel aandacht is voor de gemiddelde consument in afzonderlijke landen, wordt in de internationale reclame vaak gekeken naar internationale metingen. Dat betekent perfecte lichamen, vol haar, charme en stijl. Deze mix wordt aangeboden door internationale topmodellen. Lees hier meer over het onderwerp: Internationale modelbouw: Perfecte modelmetingen.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!