Word een model agent en boeker: Manager en grote broer
Wat doen modellenagenten eigenlijk voor hun modellen? Modellenagenten nemen de administratie en organisatie, of alle afspraken, tussen cliënten en modellen over. Cliënten, d.w.z. klanten, zijn voortdurend op zoek naar nieuwe gezichten voor hun fotoshoots en video’s. Op beide gebieden zijn er een zeer groot aantal use cases en voorbeelden van banen waarin je goed als model kunt werken. Het proces is gewoonlijk hetzelfde: cliënten doen een verzoek, dat vervolgens door de modelagent wordt verwerkt. Meestal heel snel, zodat het agentschap het contract krijgt. Hij of zij stelt de klant de juiste vragen over de boeking. Het gaat niet alleen om eenvoudige zaken als werktijden, maar ook om ingewikkelde reisregelingen of het onderhandelen over gebruiksrechten. Als modelagent moet je niet alleen communicatief zijn en graag met mensen werken, je moet ook een goed zakelijk inzicht hebben. Vooral wanneer het gaat om onderhandelingen over vergoedingen, contracten of de eerder genoemde gebruiksrechten. De belangrijkste taken van een modelagent op een rijtje:
- Beheer van verzoeken
- Voorbereiding van boekingsaanvragen
- Voorwaarden en contracten
- Briefings voor modellen
- Reisplannen
- Boekhouding en afwikkeling
Je wilt een model agent worden? Solliciteer dan bij ons modellenbureau, hier: Banen & Opleiding / Model Agent
Model banen! Van casting tot klant
Zoals eerder beschreven, zijn er verschillende werkmogelijkheden voor modellen! Klanten doen veel verzoeken aan agentschappen: evenementen, fotoshoots, maar ook videoshoots voor reclame of social media-marketingcampagnes. De verzoeken variëren sterk wat betreft de uitdagingen op de set en de eisen die vooraf aan de modellen worden gesteld. Daarnaast zijn er de budgetten en eisen van de klant. Terwijl sommige cliënten bijvoorbeeld extra reisbudget verstrekken, verstrekken andere cliënten alleen het honorarium.
Elke modellenagent moet dus ook goed op de hoogte zijn van de woonplaats en de huidige verblijfplaats van de modellen. Sommigen zijn thuis, anderen reizen of zijn afkomstig uit verre landen. Dan zijn er nog de karaktereigenschappen van de modellen. Agenten moeten ook altijd bekend zijn met de persoonlijkheden van de modellen. Als de klant een speciaal verzoek heeft voor Parijs, bijvoorbeeld, moet u direct modellen uit Parijs kennen. Hetzelfde geldt natuurlijk voor vele andere steden, of het nu gaat om Hamburg, Berlijn of Londen. Als modelagent moet je altijd alle informatie (voor klanten, teamleden, productieteams, modellen, enz.) paraat hebben en idealiter zelfs de meeste vragen uit je hoofd beantwoorden. Modellenselectie wordt vaak rechtstreeks besproken in gesprekken of tijdens vergaderingen, dus de tablet of uw eigen smartphone is nooit ver weg van de modellenagent. Op die manier kan men flexibel en snel reageren op de wensen van de cliënt.
Kantoorwerk en bedrijfsadministratie: het dagelijks leven voor modelmanagers
Droomstranden? New York City? Als model agent, breng je de meeste tijd door op kantoor! Vrijwel 80 of zelfs 90% van het werk gebeurt op kantoor. Aangezien u voortdurend op zoek bent naar informatie, is het e-mailprogramma natuurlijk de beste vriend van de boeker. Door de stortvloed aan informatie hebt u een plaats nodig om alle aanvragen en de lopende boekingen te beheren.
Communicatie is de alfa en omega. Daarom zitten agenten in modellenbureaus meestal dicht op elkaar. Vooral bij grotere agentschappen beheert één boeker niet langer alle modellen, maar slechts een deel van de volledige portefeuille van het agentschap. Om ervoor te zorgen dat de communicatie snel en gemakkelijk verloopt en niet over vele kanalen of via telefoongesprekken hoeft te verlopen, kiezen de meeste modellenbureaus voor een zeer communicatief kantoorklimaat en open ruimten. Dit betekent dat de bureaus betrekkelijk dicht bij elkaar staan en dat de kamers betrekkelijk groot zijn, zodat veel mensen er plaats hebben. Want efficiëntie is veel waard in het management.
Hoe word je eigenlijk een model agent?
Modelagent is een van de weinige beroepen die je niet met een klassieke beroepsopleiding kunt doen. Er bestaat ook geen studieprogramma dat expliciet betrekking heeft op het thema “modelbeheer”. Dat is waarom alle model managers ergens zij-instromers zijn. De meesten van hen hadden eerder in de media of in de verkoop gewerkt. Enkelen hadden ook andere vakken en bedrijfstakken gestudeerd, zoals modeontwerp, sportmanagement of artiestenmanagement.
Modelagent worden is ook niet zo gemakkelijk, er zijn maar 30 of 40 goede modelagentschappen in Duitsland. Daarvan werkt de helft internationaal en beperkt de andere helft zich tot de Duitstalige markt. Zelfs in het grootste Duitse modellenbureau zijn er maar iets meer dan 100 werknemers. In kleinere agentschappen zijn er vaak maar één of twee werknemers, soms werkt de boeker zelfs alleen. Zijn of haar taak bestaat dan minder in het daadwerkelijk plaatsen van modellen in banen dan in het plaatsen van modellen in grotere buitenlandse agentschappen. Ze zijn daar dan voor een paar weken of maanden om te werken. New York, Hong Kong, Milaan, allemaal bestemmingen voor aspirant en ervaren modellen. Dan is het op naar de volgende stad of land! Gemiddeld heeft elk agentschap slechts 8 tot 15 werknemers. Dit betekent dat er in Berlijn of Hamburg in totaal misschien maar 150 tot 200 modelagenten zijn. Dat zijn er niet veel, en daarom is het relatief moeilijk om te beginnen!
Wat zijn de vereisten om een model agent te zijn?
Als bemiddelaar en agent, ga je elke dag met mensen om, de hele dag. Of het nu in vergaderingen is, aan de telefoon of zelfs in e-mails. Dus een groot deel van het werk gaat altijd over het communiceren met mensen. Dit zijn niet alleen modellen en klanten, maar ook projectmanagers van andere bedrijven, uw eigen teamleden, fotografen, visagisten, stylisten of zelfs evenementenbureaus. Je moet altijd vriendelijk zijn tegen al deze gesprekspartners, want de mode-industrie is heel bijzonder en het gaat niet “alleen maar om neuken”, maar om het creëren van mooie momenten voor kijkers/mensen op evenementen, in fotoshoots of in videoproducties.
Als boeker, heb je kracht nodig om beslissingen te nemen! Reclame en reclamefilms verkopen altijd een stukje droom en een levenshouding waar velen in hun dagelijks leven van dromen. Daarom is het belangrijk dat modelagenten altijd zo snel mogelijk een goede selectie kunnen maken:
- Wie brengt de emoties perfect voor de klant op het moment van de shoot?
- Wiens maten hebben de optimale breedte voor kleding?
- Wiens glimlach betovert seconden?
- Wiens tanden zijn zo perfect dat ze ook voor tandpastareclame gebruikt zouden kunnen worden?
- Welke voeten zijn mooi, zodat u ook een hoge hak van hoge kwaliteit kunt presenteren?
- …
De vragen worden steeds complexer naarmate je er langer over nadenkt. Het is hetzelfde als een model agent! U moet zelf de beslissing nemen over alle vragen die u worden gesteld door modellen, door cliënten of door andere teamleden. U bent degene die ervoor moet zorgen dat alles uiteindelijk goed komt. Als modelagent doe je meer dan alleen maar telefoontjes plegen of e-mails beantwoorden. U bent de cruciale schakel die ervoor zorgt dat reclamecampagnes werken, dat modeshows perfect worden geënsceneerd of dat filmopnames de perfecte acteurs hebben. Dus of het nu om reclame of fotoshoots gaat, jij bent de 24/7 contactpersoon voor je klanten en modellen.
Modellenbureaus zoeken managers, geen zelfpromoters
Wie agent wil worden in een modellenbureau om zelf modellen te ontmoeten, is absoluut niet op zijn plaats! Als modellenagent heb je een grote verantwoordelijkheid, vooral voor je jongste modellen. Absoluut vertrouwen, ernst en efficiënt beheer zijn de absolute basis voor elke agent die het wil maken. Iedereen die alleen maar wil feesten zal geen blijvend succes hebben. Misschien werkt het voor een week of twee, maar op de lange duur is de sector erg klein en gaat het snel rond als iemand zijn werk niet serieus doet. Dus je kunt jezelf niet oppeppen en je agentschap zal ook niet van je profiteren. Daarom bepalen alle agentschappen vooraf heel precies wie voor u mag werken en wie niet. Vertrouwen en ernst is een absolute must voor elk modellenbureau en zou dat ook voor u als boeker bij een modellenagent moeten zijn.
Weg van het kantoor? Showrooms, modeweek en evenementen
Als je door professioneel werk naam hebt weten te maken in je modellenbureau, zul je vroeg of laat ook door je bureau gevraagd worden om zelf meer verantwoordelijkheid op je te nemen. U wordt gevraagd om klanten te begeleiden bij fotoshoots of om modeweken te organiseren. Dan ben je opeens een paar dagen of zelfs weken vrij weinig op kantoor en doe je veel buiten. Het gaat niet alleen om individuele shows. In de aanloop naar elk evenement of elke reclameproductie zijn er veel vergaderingen waarin alle betrokkenen afspraken maken, waarin onderhandeld wordt over voorwaarden, gebruiksrechten, reiskosten of zelfs locatiebezoeken. Vooral voor grotere producties, zoals evenementen of shoots, is de expertise van een absolute specialist goud waard voor de klant en het agentschap. Daarom is een modelagent meer dan een tussenpersoon!
Projectmanagement, artiestenmanagement en evenementenmanagement
Zoals zojuist beschreven, bent u als modelagent niet slechts een eenvoudige tussenpersoon en dus “slechts” de schakel tussen de cliënten en de modellen. Hoe langer je in het vak werkt en hoe meer je bureau je vertrouwt, hoe meer taken je op je mag nemen. Zo ga je van artiestenmanagement naar meer uitgebreid projectmanagement. Er zijn talloze mogelijkheden om hier te werken, van modeshows voor klanten tot de Fashion Week tot blogger- en influencer-evenementen, die steeds populairder worden. Tegenwoordig ben je als agent ook altijd een beetje social media manager. Door het grote bereik van modellen, vooral via Instagram of YouTube, boeken steeds meer opdrachtgevers modellen voor productplaatsingen en productpromotie. Waarom zijn modellen ook populair als influencers? Als model sta je voor een gezonde levensstijl, relatief veel sport en veel reizen. Voor veel bedrijven zijn modellen dan ook zeer interessant als merkambassadeurs, omdat zij voor deze positieve zaken staan.
Zoals in elk beroep neemt de verantwoordelijkheid toe met de ervaring. Zo kun je ook veel van de wereld zien en veel nieuwe dingen leren. De wereld van mode en reclame is zeer interessant en je kunt hier elke dag spannende ervaringen opdoen. Als boeker bij een van de grote agentschappen leer je ook steeds interessante nieuwe mensen kennen. Op evenementen, in showrooms of op de vaak genoemde modeweken, die niet zoveel omzet binnen de branche opleveren, maar wel nieuwe contacten en een beetje vrije tijd met gelijkgestemden.
Klinkt spannend? Dat is zo. Als je aan al deze criteria voldoet, kun je heel ver komen. Wij wensen u veel succes met uw volgende sollicitatie en zeggen u veel succes!