Interview in Stylebook over de nieuwe Asos campagne met Jordyn Woods, Joshua Williams en Thi Thuy
Plus size, tatoeages, influencers – als het op castings en jobs aankomt, houden modellenbureaus en klanten van het beroemde “nooit eerder gezien”. Moet je tegenwoordig nog steeds voldoen aan de norm, het klassieke schoonheidsideaal? In een interview voor een groot persbureau hebben wij enkele interessante fragmenten en inzichten voor u verzameld! Het interview zal binnenkort in korte vorm worden gepubliceerd in verschillende tijdschriften en is tot stand gekomen in samenwerking met ons social media-bureau.
- Unsree Influencer
Hier vindt u het interview op Stylebook – Het geheim van het succes van de nieuwe modelgeneratie.
Modellen voor campagnes: Size Zero vs Influencer, plus size en tatoeages
Als je tegenwoordig model wilt zijn, hoef je niet per se te voldoen aan de norm van klassieke schoonheid. Hoe is deze omwenteling tot stand gekomen?
Buitengewone mensen trekken de aandacht! Vooral als iedereen om hen heen er subjectief hetzelfde uitziet. Merken worden individueler en veelzijdiger door modellen buiten de norm. Ook beïnvloeders worden bij deze omwenteling betrokken. Jonge mensen die vaak niet voldoen aan de typische ideale afmetingen, maar die super interessant zijn voor campagnes en merken dankzij miljoenen fans op Instagram en Snapchat – omdat mensen van ze houden!
Een paar decennia geleden, ging het bijna alleen om het uiterlijk van het model. Tegenwoordig, met de sociale media, is het mogelijk om veel succes te hebben als model, zelfs zonder het klassieke schoonheidsideaal. Vandaag maken veel jongeren de sprong naar een professionele modellencarrière als curvy model, tatoeagemodel of influencer, iets wat hen enkele decennia geleden, zonder blogs en sociale media, zou zijn ontzegd.
Voorbeeld: ASOS campagne met Thi Thuy, Jordyn Woods en Joshua Williams
In de nieuwe Asos campagne zijn het Thi Thuy, Jordyn Woods en Joshua Williams! Drie absoluut buitengewone modellen. Thi Thuy houdt ervan om haar haarkleur te veranderen en loopt als Aziatisch model voor echte topmerken. Jordyn Woods is een succesvol curvy model in de VS en staat onder contract bij Wilhelmina New York. Zoals u kunt zien, richten de grote namen in de industrie zich ook op plus size en nieuwe facetten in modellen. Joshua Williams is een tatoeagemodel uit Londen en heeft veel interessante tatoeages. Een ervan is een kleine Batman vleermuis onder zijn rechteroog. Een zeer opwindende kerel, vooral voor jonge merken!
Het is ook belangrijk voor klassieke jonge modellen om een grote schare fans op te bouwen in sociale netwerken. Als je er niet over nadenkt of weigert sociale media te gebruiken en je alleen concentreert op de catwalk en de fotoshoot, is de kans groter dat je op de lange termijn buiten de boot valt in de concurrentiestrijd tussen modellen.
Welke rol spelen de sociale media (blogs, Instagram, enz.) en de digitalisering daarbij?
Zelfpromotie in blogs en op sociale netwerken speelt een cruciale rol voor modellen. Voor klanten is dit natuurlijk een ongelooflijke toegevoegde waarde! In theorie boekt u niet alleen een mooi gezicht voor uw eigen reclamecampagne, maar ook een hele fanbase.
Zelfwerkzaamheid op sociale netwerken als Instagram en Snapchat zijn, zo u wilt, de motor of de drijfveer van de eigen carrière, naast het modellenmanagement. Mensen hebben altijd graag andere mensen begeleid in hun leven. Hetzelfde principe kennen we van acteurs en beroemdheden. Kijkers willen de ups en downs meemaken. Maar ze zijn ook blij met nieuwe producten die hun idool draagt of gebruikt. Zelfpromotie op blogs en sociale netwerken speelt een cruciale rol voor modellen.
Veel grote en internationale bureaus maken de overstap van pure modellenbureaus naar plus size en influencers. Op de homepages van sommige modellenbureaus zie je niet langer alleen het huidige modellenbord, maar ook de sterkste modellen op Instagram, direct in één oogopslag. Het ene model heeft vier miljoen volgers, het volgende drie miljoen. Voor klanten is dit natuurlijk een ongelooflijke toegevoegde waarde! In theorie boekt u niet alleen een mooi gezicht voor uw eigen reclamecampagne, maar ook een hele fanbase. Met fans die echt bestaan en echt elke stap van hun idool volgen.
Dus ja, digitalisering en sociale media zijn tegenwoordig ook onmisbaar voor een carrière als model.
Het klassieke schoonheidsideaal van het model
Als model agent, heb je ooit genoeg van klassieke schoonheid?
Ieder mens is individueel. Wij kijken niet alleen naar het totaalbeeld, maar als modelagenten gaan wij een stapje dichterbij. Zelfs perfecte mensen hebben kleine gebreken die hen speciaal maken. Voor ons maken kleine details mensen net zo bijzonder als extremen. Een van de meest succesvolle modellen Cara Delevingne is een klassieke schoonheid. Haar speciale kenmerk zijn haar mooie, volle wenkbrauwen. Hoe kun je genoeg van haar krijgen?
Schoonheid is ook altijd een zeer subjectieve indruk. Daarom zeggen we graag in ons modellenbureau, interessant. Natuurlijk, veel mooie mensen solliciteren naar ons. Maar dat is niet alles! Als model zijn discipline, motivatie en onafhankelijkheid belangrijk. Dan zijn er de fysieke kwaliteiten. Voor veel modeontwerpers speelt de maat een doorslaggevende rol en de juiste kleding. Daarnaast zijn er kwaliteiten zoals vol haar of een heldere huid. Uiteindelijk is een modellenbureau niet altijd op zoek naar de mooiste persoon, het gaat ook heel erg om vertrouwen.
Zoals u hierboven reeds hebt erkend, is de markt veel complexer geworden. Het klassieke schoonheidsideaal blijft echter bestaan.
Plus-size modellen zijn ook steeds meer in trek in de scene. Welke rol speelt maat nul nog?
Modellen met grotere maten spelen inderdaad een steeds belangrijkere rol, althans in de media. Natuurlijk zijn er altijd wel een paar campagnes van grote Duitse tijdschriften of gloednieuwe tv-formats waarin een jury op zoek is naar modellen met rondingen. Toch zal niemand afscheid nemen van maat nul!
Het gaat ook niet om het cijfer, mijn stelling is dat mensen van de levensstijl houden. Als we modellen zien, zien we mensen die een behoorlijk gezonde levensstijl hebben, die veel van de wereld zien en die de tijd kunnen nemen om voor zichzelf, hun lichaam te zorgen. Ze hebben tijd om genoeg te slapen, veel te reizen en aan sport te doen. Wat wij als mensen willen is niet noodzakelijk het schoonheidsideaal, maar veeleer de levensstijl die de modellen of de artiesten op dat moment belichamen: vreugde, vrijheid, een gevoel voor stijl.
Daarom zijn plus-size modellen ook vanuit het oogpunt van de klant zeer goede reclamemedia. Het zijn gelukkige mensen die tevreden zijn en een goed en voldaan leven leiden, met alle culinaire heerlijkheden van dien. Dit is eigenlijk een prachtige levensstijl waar velen in de huiskamers van Duitsland natuurlijk van dromen. Daarom werken er steeds meer buitengewone mensen, buitengewone verhalen en ook plus size modellen.
Maar altijd alleen als aanvulling op het klassieke schoonheidsideaal.
De markt wil wat de markt wil: Verhalen
Hand op het hart: hoeveel anders-zijn mag eigenlijk?
Alles is eerlijk in mode en reclame! Laten we eens wegkijken van de klassieke reclamemarkt en naar de haute couture gaan en naar de modellenbureaus in New York, Milaan en Parijs kijken. Vooral in de modehoofdsteden zijn de klassiek mooie mensen die u noemde minder in trek. Hier houden agentschappen en klanten van zeer opvallende types! Je kunt gespannen zijn. De modewereld in het bijzonder staat altijd erg open voor nieuwe personages!
Zoals we aan het begin van het interview al zeiden, spelen influencers een steeds belangrijkere rol. Een goed voorbeeld van de weg van blogger naar model is Riccardo Simonetti. Ik ontmoette hem backstage bij Germanys Next Topmodel toen hij gastheer was voor Red! Hij woont zelf in Berlijn, heeft superlang haar en draagt soms graag een gouden kroontje. Hij heeft het gemaakt van extroverte blogger tot model voor tijdschriften en fotoshoots. Meer nog, hij wordt ook geboekt voor tv-evenementen en begeleidt ze backstage op zijn sociale mediakanalen. Hij is het perfecte rolmodel voor de nieuwe generatie modellen die niet alleen de levensstijl maar ook hun verhaal verkopen. Opvallende types die niet noodzakelijk beantwoorden aan het ideaalbeeld maar toch zo interessant zijn dat mensen hen graag zien en elke dag volgen!
Meer over Riccardo? Lees verder op FIV, het interview met Riccardo Simonetti
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!