Zalando: Merk, Online Shop & Mode voor Mannen en Vrouwen
Zalando – Het label verbindt jonge talenten uit ongeveer 140 landen. Met veel passie en een scherp zakelijk inzicht heeft het merk in slechts een paar jaar Europa’s toonaangevende online platform voor mode gecreëerd, van wat in 2008 begon als een online winkel voor schoenen in Berlijn. In dit artikel kom je alles te weten over de onlinegigant Zalando.
Opkomst van een Duitse onlinereus
David Schneider en Robert Gentz hebben in oktober 2008 de online detailhandel Zalando opgericht. De twee oud-studenten hebben hun zinnen gezet op de oprichting van een schoenenwinkel op het internet. Ze verkochten vanuit de kelder van hun kantoor. In het begin was er maar een klein assortiment schoenen. De producten werden afzonderlijk verpakt en op het postkantoor afgeleverd. Het concept is controversieel. Maar de twee studenten laten zich niet afschrikken en hebben het geluk snel investeerders te vinden die in hun idee geloven.
Een vriendschap uit hun universiteitsdagen helpt hen daarbij. De oprichters van Zalando studeerden aan de WHU – Otto Beisheim School of Management, net als de oprichters van Rocket Internet, de gebroeders Samwer. Samen met de broers Samwer en een andere medestudent Rubin Ritter streefden zij de visie na om Europa’s toonaangevende online platform voor mode te bouwen.
Eerste TV reclame “Schreeuw van geluk
Om het Zalando-platform aan een breder publiek voor te stellen, gaat de eerste grote TV-spot de lucht in: “Schreeuw van geluk!” is de slogan die zich in het Duitse geheugen heeft gebrand. Hiervoor krijgt de campagne in Nederland twee keer op rij de prijs voor “de meest irritante reclame”.
Uitgebreid assortiment & uitbreidingscursus
Zalando verkoopt aanvankelijk alleen schoenen, maar vanaf februari 2010 breidt Zalando zijn aanbod uit met de hele wereld van de mode. Van kleine lokale merken tot internationale merken, de online retailer breidt zijn assortiment uit.
De onderneming zorgt voor dienstverlening en communicatie die zijn aangepast aan de plaatselijke behoeften. De winkels worden in hun eigen taal geopend. In Europa biedt Zalando meer dan 20 verschillende betaalmethodes aan, aangepast aan de lokale behoeften van elke markt, klantendienst in de respectievelijke moedertaal en levering met vertrouwde lokale logistieke bedrijven. Zalando breidt uit naar Frankrijk, Nederland, Italië, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland. Het is nog maar het begin van de uitrol naar de 17 Europese markten die het vandaag nog steeds bedient.
De eerste Zalando app in Duitsland
Als een logische ontwikkeling van deze technologische expansie lanceert Zalando zijn eerste smartphone-app in Duitsland. Vijf maanden van intensieve ontwikkeling en testen werpen hun vruchten af: Na slechts drie maanden in de Apple App Store en zeven maanden in de Google Play Store, bereikt de app meer dan een miljoen downloads. Met een stijlschudder, een barcodescanner en het Zalando-tijdschrift in de app moeten de fysieke en digitale barrières tussen het platform en de klant worden geslecht.
Outlet & IPO
Zalando opende in 2013 een stationaire winkel in de Köpenicker Straße in Berlijn. Op ongeveer 1.000 vierkante meter, verdeeld over drie verdiepingen, kunnen geregistreerde leden kiezen uit 500 verschillende merken en de gebieden mode, schoenen en accessoires. Het assortiment bestaat uit een deel van B-ware en andere artikelen met kortingen tussen 30 en 70 procent.
In 2014 biedt Zalando voor het eerst zijn aandeel aan het publiek aan en gaat naar de beurs. Intussen is het bedrijf blijven groeien en heeft het zich ontwikkeld tot een onderneming met meer dan 7.600 werknemers uit verschillende landen. Het bedrijf wordt nog steeds geleid door de oprichters Robert en David, alsmede door Rubin Ritter, die twee jaar na de oprichting van Zalando tot het management toetrad.
Partnerships versterken geloofwaardigheid als modespeler
Om de volgende fase van branding in te gaan en zijn geloofwaardigheid als modespeler verder te onderstrepen, gaat Zalando een reeks innovatieve partnerschappen aan. Topshop, Ivy Park, Tommy Hilfiger en Calvin Klein zijn hiervoor aan boord gehaald. In de bekroonde “Wherever You Are”-campagne met Topshop probeert supermodel Cara Delevingne de steden uit te spreken waar Zalando-klanten hun bestellingen geleverd krijgen – op lokaal niveau.
Nieuwe categorie Schoonheid
Zalando breidt zijn assortiment uit met de categorie schoonheid. Om relevant te blijven voor zijn klanten, ziet Zalando in dat cosmetica van essentieel belang is. Het online platform biedt een stijlervaring die wordt aangevuld met een offline concept store: het Beauty Station in Berlin Mitte.
Naast de beautyafdeling breidt Zalando ook zijn modeselectie van bijna 2.000 merken verder uit. Ook duurzaamheid wordt een punt. Zalando heeft momenteel 6.000 duurzame producten van verschillende merken online. Om dit zichtbaarder te maken, is Zalando een samenwerking aangegaan met het Nederlandse ontwerpersduo Viktor&Rolf. De modekunstenaars verwerkten Zalando’s overstock in een capsulecollectie.
Geschiedenis in een oogopslag
Hier vindt u een samenvatting van de geschiedenis van het label:
- 2008: Oprichting van het Zalando-label
- 2009: Eerste tv-commercial in Nederland
- 2010: Uitbreiding van het productengamma
- Vanaf 2010: Uitbreidingscursus
- 2012: Lancering van de app
- 2013: Opening van het eerste verkooppunt
- 2014: IPO
- 2019: nieuwe categorie schoonheid
Wat maakt Zalando zo succesvol?
Zalando begon met een zogenaamd nicheproduct in de mode – schoenen. Maar het werd al snel duidelijk dat het daar niet bij zou blijven. Met korte tussenpozen werden producten op het gebied van kleding en accessoires toegevoegd.
- Met de broers Samwer vinden ze investeerders die niet alleen financieel sterk en ervaren zijn, maar die ook gepassioneerd zijn door e-commerce en geloven in het idee en de mogelijkheden erachter.
- Zij breiden hun productportefeuille voortdurend uit met hippe merken die bij hun doelgroepen passen.
- De snelle collectieveranderingen zorgen voor afwisseling en geven de klant het gevoel dat hij bij Zalando altijd met de vinger aan de pols winkelt.
- Zalando, een beetje naar het voorbeeld van het technologiebedrijf Apple, investeert al vroeg in uitgebreide marketingcampagnes en bouwt zo zeer snel een gedenkwaardig imago op bij zijn kerndoelgroep.
- Een van de belangrijkste unique selling points van Zalando was het bestelproces. Een eenvoudige bestelling ging gepaard met korte levertijden en vooral een ongecompliceerde en kosteloze terugzending van de bestelde producten.
Zalando x Under Armour
Onder de titel “Let’s got Bam” presenteren Zalando en Under Armour hun eerste gezamenlijke samenwerking en tonen zij een selectie lifestyle- en work-outkleding die door drie geselecteerde protagonisten in scène wordt gezet. De producten van Under Armour maken indruk met functionele ontwerpen en innovatieve materialen en omvatten naast sportschoenen ook high-tech beha’s, leggings en topjes. De collectie wordt gepresenteerd door actrice Emilia Schüle.
Merken zoals Zalando: Asos & Topshop
Naast Topshop behoren ook Asos en Topshop tot de meest gewilde modemerken. Deze luxemerken verkopen heren- en damesmode, evenals tassen, schoenen en accessoires.
Asos: Jurk, vissershoed & Nike Air Force
Asos is het grootste online postorderbedrijf van het Verenigd Koninkrijk en ook een van ’s werelds populairste websites voor het online kopen van kleding. De reden voor zijn extreme populariteit? Asos heeft zowel duurdere designerartikelen als betaalbare alternatieven – elk type stijl komt hier aan zijn trekken. Klik op de onderstaande link voor meer informatie over Asos en haar collecties.
Topshop: Brits merk, jeans & mode voor dames en heren
Het label is het toonbeeld van coole Britse stijl. Topshop is een van de populairste high street merken ter wereld, het modemerk staat voor jonge, moderne mode die geïnspireerd is op high fashion maar betaalbaar is. Klik op de onderstaande link voor meer informatie over Topshop.
Mode merken: Lijst
Als je enthousiast bent over modemerken zoals Zalando en meer wilt weten over merken, bekijk dan hier onze grote gids en maak kennis met de top modemerken in de wereld.
Zalando is een modemerk dat begint met Z. Meer modemerken die met een Z beginnen, vindt u hier: