Comme des Garcons: Merk, Designer & Extravagantie – Van Jurken tot Sneakers

Comme des Garcons – Rei Kawakubo wordt, net als Jun Takahashi van Undercover, beschouwd als een van de invloedrijkste ontwerpers uit Azië. Toen Kawakubo in 1969 Comme des Garçons oprichtte, schokte zij de modewereld met handgemaakte, donkere, gedeconstrueerde kledingstukken die werden bejubeld als anti-mode en “Hiroshima Chic”. Hoewel zij gedurende haar hele carrière mediaschuw is geweest, heeft zij in de industrie een duidelijke identiteit voor zichzelf gecreëerd. Kawakubo heeft zich ingezet voor talent binnen haar label en ontwerpers als Junya Watanabe, Tao Kurihara en Kei Ninomiya geholpen met het creëren van hun eigen collecties onder de naam Comme des Garçons. Met meerdere lijnen en samenwerkingen, opmerkelijke fans en de 2017 Comme des Garçons retrospectieve in New York’s Metropolitan Museum of Art, heeft Kawakubo gezorgd voor de lange levensduur van haar erfenis. Hier blikken we terug op de grootste invloeden in de geschiedenis van Comme des Garçons, van de ontwerper die ooit zei: “Ik heb geen inspiratie”. Als u meer wilt weten over andere merken, bekijk dan onze gids met modemerken.

De geschiedenis van Comme des Garcons

De paraplu van de Comme des Garçons-merken van ontwerpster Rei Kawakubo wordt vaak het CdG Universum genoemd. Onlangs kwamen wij echter tot de conclusie – na het herbekijken van een van onze favoriete superheldenfilms – dat de term “multiversum” een veel treffender beschrijving is van het labyrintische modehuis en zijn diverse sublabels.

Elk label binnen het Comme multiversum biedt zijn eigen realiteit van het Japanse merk, en geeft Kawakubo’s radicale geest op nieuwe en experimentele manieren vorm; van het burgerlijke verhaal dat in Comme des Garçons Homme Deux speelt tot de logo-centrische wereld van CDG.

Vijf vragen over Comme des Garcons

Hier zijn 5 vragen die het verhaal beter illustreren.

Wat betekent Comme des Garçons?

Zoals u waarschijnlijk weet – of op zijn minst geraden hebt – is Comme des Garçons een Franse term. Vertaald betekent het merk “zoals de jongens”: een naam geïnspireerd op het liedje “Tous les garçons et les filles” (Alle jongens en de meisjes) van Françoise Hardy uit 1962.

Wie is de oprichter van Comme des Garçons?

Rei Kawakubo is de baanbrekende oprichtster en ontwerpster van Comme des Garçons en een van de machtigste vrouwen in de modegeschiedenis. Kawakubo werd in 1942 in Tokio geboren en studeerde beeldende kunsten en literatuur aan de Keio-universiteit. Daarna begon ze haar carrière in de reclame (bij een textielbedrijf) en later als freelance styliste.

Wanneer is Comme des Garçons opgericht?

Kawakubo begon in 1969 met het ontwerpen van kleding onder de merknaam Comme des Garçons en richtte het bedrijf in 1971 officieel op. Tot op de dag van vandaag is de succesvolle ontwerper verantwoordelijk voor de gehele productie van het merk.

Wanneer is Comme des Garçons zo populair geworden?

Vanaf het begin was Comme des Garçons populair bij de rijken en de schonen, maar pas aan het eind van de jaren zeventig werd het merk een begrip. Sindsdien loopt CdG voorop in de modewereld en is het populair bij mensen uit alle lagen van de bevolking – vandaar de vele sublabels.

Wanneer was de eerste Comme des Garçons modeshow?

De eerste catwalkshow van Comme des Garçons was tijdens de Parijse modeweek in 1981. Verrassend genoeg werd Kawakubo’s eerste show niet goed ontvangen. Critici gingen zelfs zo ver dat ze de eerste collectie van de Japanse ontwerper beledigden, vooral vanwege het “overdreven gebruik van zwart”

De Comme des Garcons Labels

Er is een label voor iedereen in het Comme des Garçons multiversum – ontdek ze hier allemaal.

Comme des Garcons Hoofdlijn

Comme des Garçons is – en is altijd – ontwrichtende, tot nadenken stemmende haute couture geweest met een avant-gardistische sensibiliteit als kern. Sinds de jaren zeventig heeft Kawakubo haar normbrekende ideologieën in het merk ingebracht en de percepties van de industrie (en daarbuiten) uitgedaagd door middel van overdreven silhouetten, tegenstrijdige prints en conceptuele, architectonische esthetiek. De modewereld zou dus veel minder grensverleggend zijn zonder hen.

Comme des Garcons Homme

Tot grote vreugde van de verfijnde dandy’s uit de jaren 1970 kondigde Kawakubo aan dat haar eerste CdG-diffusielijn zich zou richten op herenkleding – met de toepasselijke naam Comme des Garçons Homme. Het resultaat was een inspirerende collectie van gemakkelijk te dragen stukken die elegante mannen een zachte, conservatieve kennismaking met de Kawakubo-mentaliteit boden. Tegenwoordig werkt Junya Watanabe, protégé van de ontwerpster, met haar samen bij het sublabel en produceert collecties die een orthodoxe interpretatie zijn van het Comme des Garçons discours.

Comme des Garcons Homme Plus

In het CdG-multiversum is Comme des Garçons Homme Plus de genderneutrale parallel van Kawakubo’s waanzinnige originele merk. Homme Plus is een directe vertaling van de eigenzinnige visie van de ontwerper van de dames- naar de herenmode en biedt gedeconstrueerde, onconventionele mode voor de elegante pauwen van de wereld.

Comme des Garcons Homme Deux

Comme des Garçons Homme Deux is de preppy versie van Kawakubo’s Comme des Garçons; een label dat zich vooral bezighoudt met een ouderwets uniform van burgerlijke blazers, schooljongensstropdassen en gestructureerde broeken die met traditionele Japanse technieken zijn vervaardigd. Hun tijdloze aantrekkingskracht is te danken aan Kawakubo’s veelzijdige geest, die haar CdG-fantasieën vertaalt in strakke, gestroomlijnde ontwerpen voor Deux.

Junya Watanabe Comme des Garcons

Wat krijg je als je scherp kleermakerswerk, deconstructief design, patchwork en bondage-leder combineert? Nee, niet een nieuw seizoen van American Horror Story. We hebben het over Junya Watanabe Comme des Garçons, natuurlijk. Junya Watanabe, ooit een bescheiden patroontekenaar bij Comme des Garçons, werkte hard om in de voetsporen van zijn mentor te treden. Uiteindelijk werd Watanabe benoemd tot hoofd van de tricot-knitwearlijn van Comme des Garçons (niet meer in gebruik), voordat hij zijn gelijknamige collectie lanceerde. Vandaag is Watanabe’s trendsettende damesmodemerk niet alleen een van de populairste labels binnen het Comme des Garçons multiversum, maar ook een van de populairste high-fashion merken ter wereld.

Comme des Garcons PLAY

Play CdG, geleid door het iconische hartmotief, is Kawakubo’s alomtegenwoordige merk, even beroemd als zijn oorspronkelijke label. In deze realiteit van Comme des Garçons is streetwear de voertaal. Basics zoals T-shirts met korte en lange mouwen, hoodies met rits, vesten en sweatshirts zijn gemaakt van hoogwaardig katoen en zijn voorzien van het kenmerkende logo ontworpen door Filip Pagowski.

Comme des Garcons ZWART

Alleen Rei Kawakubo zou dapper genoeg zijn om in tijden van economische crisis een nieuw sublabel te beginnen, en dat is precies wat ze in 2008 deed. Comme des Garçons BLACK richt zich op een sneakerachtige strategie en is de CdG van de hypebeast, die ongrijpbare vrijetijdskleding creëert die voornamelijk zwart en wit is (vandaar de titel).

Merken zoals Comme des Garcons

Hier vind je merken zoals Comme des Garcons.

Undercover

Jun Takahashi van Undercover is een van de beroemdste ontwerpers uit Azië. Met Undercover ving hij perfect de tijdgeest van de streetwear. Lees meer over de ontwerper en de geschiedenis van zijn merk in ons artikel.

Raf Simons / Raf Simons Videos

Wat Rei Kawakubo deed voor de Aziatische modewereld, deed ontwerper Raf Simons voor Europa. Alles over Raf Simons in onze artikelen.

Mode merken: Lijst

Ben je enthousiast over Helmut Lang en wil je meer merken leren kennen? Neem dan een kijkje in onze modegids en maak kennis met ’s werelds beste modemerken. Extravagante haute couture. Verfijnde prêt-à-porter. Fijne sportkleding en innovatieve accessoires. s Werelds meest luxueuze modemerken verrukken elk jaar miljoenen mensen en modeliefhebbers met hun exquise collecties. Ze kamperen voor de winkels om de speciale gelimiteerde oplage mee te pikken, staan in de straten van Parijs tijdens de felbegeerde Fashion Week en zitten met grote ogen voor de TV’s om de nieuwste en hipste runway shows te zien. Hier is de ultieme modemerken gids.