Modellen op TV – Duitsland’s Next Topmodel

Duitsland’s Next Top Model

Germany’s Next Topmodel (GNTM) is een Duitse casting show waarin talrijke kandidaten strijden om de titel van “Germany’s Next Topmodel”. De show wordt gepresenteerd door topmodel Heidi Klum, die de rol van “modelmama” op zich neemt voor haar meisjes. Ontdek in dit artikel of het tv-format echt lijkt op het echte uitzendleven: Is het echte leven als model spannender dan Duitsland’s Next Topmodel?

De 11e seizoen van Germany’s Next Topmodel – kijk nu live op Fashion-Interview.com!

Concept

Het doel van GNTM is om het volgende topmodel te vinden tussen duizenden jonge, mooie meisjes uit heel Duitsland, en soms Oostenrijk of Zwitserland. Uit de talrijke kandidaten wordt een beperkt aantal kandidaten met twee cijfers geselecteerd om mee te dingen naar de titel van de show. De modelkandidaten moeten verschillende taken vervullen, waarbij ze indirect tegen elkaar strijden. Deze opdrachten, ook wel “uitdagingen” genoemd, nemen de vorm aan van fotoshoots, catwalkoptredens of videoreportages. De besten krijgen een echte baan bij ontwerpers, tijdschriften of dergelijke, of worden door de jury doorgelaten naar de volgende ronde. De shoots zijn verschillend en kunnen ook ongewoon zijn: de kandidaten moeten bijvoorbeeld met dieren fotograferen, zichzelf met chocoladesaus overgieten, halfnaakt in rozenblaadjes poseren, aan de buitenkant van een helikopter hangen of zich met octopussen tooien.

De deelnemers worden gecoacht door verschillende choaches, waaronder de juryleden, en bekende gastcoaches, zoals Victoria’s Secret engel Alessandra Ambrosio. Ze leren over de verschillende catwalkstijlen en trainen hard op hun eigen loopje. Ze leren hoe ze zich moeten openstellen als ze poseren en hoe ze professioneel kunnen fotograferen. Factoren zoals hun Engelse taalvaardigheid, typeveranderingen, dagelijkse lichaamsverzorging, een eenvoudige dagmake-up of voeding en fitness spelen ook een grote rol. Aan het eind van elke aflevering beslist de jury welke meisjes doorgaan naar de volgende ronde en wie naar huis gaat. De beslissingscriteria zijn altijd talent, inzet, succes en ontwikkeling.

Terwijl de eerste castings en afleveringen in Duitsland en omstreken worden gefilmd, maakt de jury een enorme selectie van de deelnemers. Een kleinere groep vliegt dan uiteindelijk naar Los Angeles en neemt haar intrek in de modelvilla. Van daaruit vliegen de meisjes naar verschillende plaatsen in de wereld, maar voor het grootste deel blijven ze in de VS.

De winnaars van de show zullen worden gecontracteerd door het modellenbureau ONEeins, een volledige dochteronderneming van Heidi Klum GmbH. Het hoofd van het modellenbureau is Heidi Klum’s vader, Günther Klum.

Jury

De jury bestaat uit Heidi Klum en twee wisselende juryleden die ook uit de mode-industrie komen. In het begin van de show waren er altijd drie juryleden, naast Heidi Klum. In het eerste seizoen van Germany’s Next Topmodel zaten Peyman Amin, Bruce Darnell en Armin Morbach naast Klum. In het tweede seizoen veranderde slechts één jurylid, Boris Entrup verving Armin Morbach. Vanaf het derde seizoen, waren er slechts twee plaatsen naast Klum. Peyman Amin en Rolf Schneider zaten zowel in het derde als het vierde seizoen van Germany’s Next Topmodel in de jury. In het vijfde seizoen werden beide juryleden vervangen door Kristian Schuller en Qualid “Q” Ladraa. Sinds het zesde seizoen, tot nu, bekleedt Thomas Hayo de jurystoel naast Heidi Klum. In het zesde en zevende seizoen maakte Thomas Rath de GNTM-jury compleet. In het achtste seizoen van Germany’s Next Topmodel ruilde Enrique Badulescu van plaats met Thomas Rath, maar hij bleef maar één seizoen. In het negende seizoen voegde Wolfgang Joop zich bij Heidi Klum en Thomas Hayo en bleef twee seizoenen. Wie er in het elfde seizoen naast Heidi Klum in de jury komt, is nog niet beslist.

Heidi’s Girls – De Deelnemers

Duizenden jonge meisjes uit heel Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk melden zich regelmatig aan voor Germanys Next Topmodel. In de casting shows, aan het begin van de shows, selecteren de juryleden de meisjes kritisch. In de volgende shows moeten de meisjes zich bewijzen in kleine uitdagingen, krijgen ze een make-over en maakt de jury nog een grote selectie. Wanneer het aantal deelnemers een hanteerbaar aantal van twee cijfers heeft bereikt (b.v. Top 20, later Top 10), vliegen de juryleden met de kandidaten naar het buitenland. De meisjes nemen hun intrek in een modelvilla in Los Angeles, VS, en moeten leren samen te leven. Er wordt vaak gekibbeld, maar er ontstaan ook vriendschappen.

Seizoenen & Winnaars

Seizoen 1(2006)

Het eerste seizoen werd gewonnen door model Lena Gerke. Naast een auto kreeg de winnaar een contract met “Face Your Brand! In het contract is bepaald dat Lena Gerke zal werken voor het modellenbureau IMG Models en op de omslag van het juninummer van het Duitse tijdschrift Cosmopolitan zal verschijnen. Het model was ook presentatrice van Austrias Next Topmodel van 2009 – 2012.

Seizoen 2 (2007)

Het tweede seizoen werd gewonnen door model Barbara Meier. Naast een cabriolet kreeg de roodharige winnares een contract met “Face Your Brand!”, waarin is vastgelegd dat zij voor IMG Models zal werken en in de Duitse Cosmopolitan zal worden afgedrukt. Ze werd ook het gezicht van de nieuwe C&A campagne.

Seizoen 3 (2008)

Het derde seizoen werd gewonnen door model Jennifer Hofer. Naast een sportieve auto, won ze een contract met VW en Sony Ericsson. Zij sierde traditiegetrouw de cover van de Duitse Cosmopolitan en kreeg een contract bij IMG Models.

Seizoen 4 (2009)

Het derde seizoen werd gewonnen door model Sara Nuru. Naast een auto, de Cosmopolitan-cover en een modellencontract, sleepte de exotische schoonheid een reclamecontract in de wacht met Maybelline Jade en met C&A.

Seizoen 5 (2010)

Het vijfde seizoen werd gewonnen door model Alisar Ailabouni, naast een auto tekende zij bij het modellenbureau ONEeins, dat wordt geleid door de vader van Heidi Klum. Nog voor het einde van haar eerste jaar bij het agentschap, sleepte Alisar haar contract in de wacht en verhuisde naar New York, waar zij als model werkte.

Seizoen 6 (2011)

In het zesde seizoen won model Jana Beller. Zij kreeg ook een auto, de cover van de Duitse Cosmopolitan en een contract met ONEeins, waarvan zij zich snel weer losmaakte, net als haar voorgangster. De mooie blondine gaf het modellenwerk op als haar hoofdberoep en wijdde zich aan een stevige baan.

Seizoen 7 (2012)

Het zevende seizoen werd gewonnen door model Luisa Hartema. Naast een auto en de Cosmopolitan-cover kreeg zij ook een modellencontract bij het modellenbureau ONEeins.

Seizoen 8 (2013)

Het achtste seizoen werd gewonnen door model Lovelyn Enebechi. Traditiegetrouw won zij een auto, de cover van de Duitse Cosmopolitan en een modellencontract bij het bureau ONEeins.

Seizoen 9 (2014)

Het negende seizoen werd gewonnen door model Stefanie Giesinger, die ook zeer actief is op sociale netwerken. Ze won een auto, de cover van Cosmopolitan en een contract bij het modellenbureau ONEeins.

Seizoen 10 (2015)

Het tiende seizoen van Germany’s Next Topmodel is gewonnen door model Vanessa Fuchs. Zij kreeg een auto, stond op de cover van de Duitse Cosmopolitan en tekende een modellencontract bij ONEeins.

 

Meer artikelen over het TV-format Germanies Next Topmodel

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie