Asics: Merk, Hardloopschoenen, Sportmode & Ontwerpers: Samenwerkingen & Sterren

Asics – Net als Adidas, Puma of Nike is Asics een van de bekendste sportkledingmerken ter wereld. Vandaag de dag is Asics het op vier na grootste merk op de markt voor sportschoenen, met vestigingen over de hele wereld. Belangrijk in de mission statement van het merk is de drang naar sportieve ambitie van de uitvinder, die zijn impuls vindt in het idee van prestatie en competitie en bij ASICS resulteert in de onvermoeibare zoektocht naar de perfecte sportschoen die de atleet verder brengt. Het is dan ook geen wonder dat ASICS altijd een gangmaker is geweest, met revolutionaire technische innovaties die de zaken altijd in beweging hebben gezet. Wat verkoopt Asics nog precies? Wie heeft Asics opgericht? En waar staat Asics eigenlijk voor? De antwoorden op deze vragen en nog veel meer kunt u lezen in het volgende artikel. Ontdek meer over vele andere modemerken in onze lijst met modemerken.

De geschiedenis van het merk

Vanaf het begin van de jaren ’90, toen het merk nog niet eens Asics heette, via fusies met andere sportkledingmerken, tot de podiumplaats van de beroemdste sportmerken ter wereld, heeft Asics een lange geschiedenis geschreven. Vanaf het allereerste begin is alles gevormd door twee dingen: een diepe liefde voor sport en de vaste overtuiging dat goede sportschoenen alleen tot stand kunnen komen door een dialoog met atleten en op basis van dienovereenkomstig serieus wetenschappelijk werk.

Onitsuka Tigers: de pionier van Asics

In 1949 richtte Kihachiro Onitsuka het voorloperbedrijf van ASICS, Onitsuka Co. Ltd., op in Kobe, Japan. Onitsuka maakt eerst naam in de basketbalscene. In 1950 wordt het bedrijf bekend als Onitsuka Tiger. Het jaar daarop wint een atleet met Tijgerschoenen de Boston Marathon – het eerste grote succes voor het Japanse merk. In 1964 won het Japanse damesvolleybalteam, de “Oriental Witches”, de gouden medaille op de Olympische Spelen – met Tijgerschoenen aan. Drie jaar later vestigt de Australiër Derek Clayton, gesponsord door ASICS, een fabelachtig wereldrecord tijdens de marathon van Fukuoka. Hij is de eerste persoon ooit die de 42,195 kilometer in minder dan twee uur en tien minuten aflegt.

Hier ziet u de oprichter van het merk in zijn latere jaren:

Een gezonde geest in een gezond lichaam

Na verder succes op de Olympische Spelen fuseren de bedrijven Onitsuka Tiger en GTO Sports Nets & Sportswear in 1977 tot de ASICS Corporation. In deze periode is de voornaamste missie van ASICS schoenen te ontwikkelen die specifiek voor vrouwen zijn bestemd. Tot op de dag van vandaag dragen veel vrouwelijke atleten van wereldklasse het merk.

Het GEL dempingssysteem

In de jaren 80 ontwikkelde ASICS het GEL dempingssysteem. Tot op de dag van vandaag gebruikt ASICS een breed scala aan GEL dempingssystemen voor alle schoencategorieën. In 2007 brengt ASICS de GEL-KINSEI uit. In de scene wordt dit beschouwd als ’s werelds meest geavanceerde schoen ooit ontwikkeld. Andere, nieuwere Asics-modellen maken ook gebruik van de GEL-technologie, zoals de GEL-Lyte of de GEL-Nimbus. Kort daarna overlijdt de oprichter van het bedrijf, Onitsuka.

Hier ziet u een foto van het eerste GEL Kinsei model:

Olympische Spelen

Op de Olympische Spelen van 1992 in Barcelona is Asics de eerste sportschoenensponsor in de Olympische geschiedenis. Asics en de Olympische Spelen – vanaf nu onafscheidelijk. In 2004 kende de relatie een waar hoogtepunt: de oprichter van het bedrijf Onitsuka mocht de Olympische fakkel 300 meter door Athene dragen.

In 1994 kwam een klassieker op de hardloopschoenenmarkt: de AsicsGel Kayano, die nog steeds door joggers over de hele wereld wordt gedragen. In 2008 werd hij zelfs verkozen tot loopschoen van het jaar – 14 jaar na de lancering!

Strategie & Filosofie

In tegenstelling tot de wereldspelers Adidas, Nike of Puma, is het merk groot geworden in hardlopen. Gedurende tientallen jaren zijn de Japanners in staat geweest een voortdurende groei te creëren. Door specialisatie – de productie van een sportschoen – kwam uitbreiding en het assortiment, vooral in kleding (jassen, broeken, shirts…), groeide mee.

De betekenis van ASICS’ letters “A healthy mind for a healthy body” lijkt aan te slaan bij de consumenten. Steeds meer mensen kiezen voor merken als ASICS of Saucony als het om loopschoenen gaat en grijpen niet langer naar de gangbare merken Adidas of Nike, ook al zijn hun producten voor velen esthetisch aantrekkelijker.

De filosofie van ASICS – feel gaat boven look – lijkt aan te slaan bij de consumenten. De erfenis van de oprichter van het bedrijf, Onitsuka, is groot geschreven in de groep: “Wij ontwikkelen schoenen die voldoen aan de eisen van atleten op het gebied van prestaties en comfort en die het risico op blessures minimaliseren.”

De Asics Gel Kayano uit de nieuwste collectie:

Het merk vandaag & in de toekomst

Hoewel het label al lang in de streetwear-sector is aanbeland, blijft Asics zich sterk richten op hardlopen. Dit blijkt uit innovaties zoals de Asics 33 (een loopschoen waarvan het concept is gebaseerd op samenwerking met de 33 gewrichten van de voet) of de ondersteuning van talrijke loopevenementen zoals de marathon van Barcelona, de marathon van Parijs, de Asics marathon van Stockholm, de marathon van New York of de marathon van Frankfurt. In 2020, meer dan 70 jaar na de oprichting van het bedrijf, promoot Asics zich nog steeds met de oorspronkelijke bedrijfsfilosofie: “Hardlopen verfrist lichaam en geest”.

Samenvatting van de belangrijke gegevens:

  • 1949: oprichting van de pionier Onitsuka Tiger
  • 1964: Eerste Olympische gouden medaille in Tijgerschoenen
  • 1977: Oprichting van Asics
  • Jaren ’80: Ontwikkeling van de GEL-technologie
  • 1992: Asics als eerste sportschoenensponsor voor de Olympische Spelen
  • 1994: De klassieke Asics Gel Kayano wordt uitgebracht
  • 2004: Onitsuka, oprichter van het bedrijf, draagt de Olympische fakkel
  • 2008: De Gel Kayano wordt loopschoen van het jaar
  • 2008-Today: Na het overlijden van de baas van het bedrijf, wordt zijn filosofie nog steeds gehandhaafd

Typisch voor het merk: de tijgerstrepen

In het begin van de jaren zestig werden Onitsuka Tiger schoenen bekritiseerd omdat ze gemakkelijk te verwarren waren met andere merken. Wat komt, kennen we nu nog: de karakteristieke tijgerstrepen. Ze moeten de dynamiek en de elegantie van de tijger weerspiegelen, die Onitsuka zijn hele leven bewonderde. Naast het ontwerp verbeteren de strepen ook de functie van de schoenen door de pasvorm te optimaliseren en meer stabiliteit te bieden. Vanaf nu is verwarring van Onitsuka Tigers met andere merken of namaak onmogelijk.

De Asics Onitzuka Tiger “Corsair” met de kenmerkende tijgerstrepen:

Asics Mode: Schoenen & Sportkleding

Afgezien van de hardloopwereld heeft Asics ook naam gemaakt op het gebied van streetwear en sneakers, vooral in de afgelopen jaren. Cult sneakers zoals de Asics Gel-Lyte III of de Asics Onitsuka Tiger Mexico 66 kunnen al lang concurreren met andere klassiekers zoals de NIKE Air Max 97 of de Vans Oldskool. In het volgende gedeelte kunt u zien welke producten nog steeds tot de beste van het merk behoren en hoe ze in de loop der jaren zijn veranderd.

De Asics Gel-Lyte III

In 1990 bracht Asics een klassieker uit die we nu nog steeds vieren: de Asics Gel-Lyte III, het eerste model met de typische gespleten tong en de hoogwaardige gelzool waar atleten over de hele wereld dol op zijn. Nogmaals, dit is een sportschoen – de “gespleten tong” doet pas in 2000 zijn intrede in het streetwear-segment. Tot op de dag van vandaag is het een van de meest populaire en succesvolle silhouetten van Asics.

Hier zie je de Asics GEL-Lyte 3 “J Crew” Editie:

De Asics Gel Kayano

Een van de oudste maar ook populairste silhouetten van het merk. De schoen, die 4 jaar na het enorme succes van de Gel-Lyte 3 voor het eerst werd uitgebracht, werd al snel een van de meest gewilde modellen voor atleten. Het recept voor succes: een ongekend niveau van loopgevoel, comfort en veiligheid. Het zou een jaar duren voordat Kayano zijn eerste creatie kon presenteren. Geen compromissen en het gebruik van uitsluitend hoogwaardig materiaal leidden hem uiteindelijk tot de Asics Gel-Kayano 1. Jaar na jaar bleef de schoen zich verder ontwikkelen tot uiteindelijk een bijzondere sprong werd gemaakt met de Gel-Kayano 14, die in 2008 door het vakblad Runner’s World werd uitgeroepen tot hardloopschoen van het jaar.

Hier ziet u de prijswinnende schoen:

Asics sportkleding

Niet alleen Asics hardloopschoenen, maar ook Asics sportkleding is zeer populair onder kenners. Aangepast aan elk lichaamstype en verschillende sporten, vindt iedereen zijn product bij Asics. Vermeldenswaard is ook de milieubelofte die het merk ook in zijn kleding strikt naleeft. Alle artikelen zijn gemaakt van gerecycled polyester of duurzaam katoen.

Hier ziet u een foto van een sportoutfit van Asics:

De revolutionaire Samurai schoen

De eerste Asics sportschoenen met Gel verschenen al in 1986 in een kleine oplage die voor een groot deel verantwoordelijk was voor het succes van Asics. Maar de technologie werd in de jaren negentig steeds verder ontwikkeld tot het uiteindelijke systeem was bereikt. Het resultaat kwam in 2006 met de Asics Gel-Kinsei en was anders dan alles wat Asics eerder had ontwikkeld. Het is waar dat de eerste Asics sportschoenen met Gel in 1986 verschenen in een kleine oplage die grotendeels verantwoordelijk was voor het succes van Asics. Maar de technologie werd in de jaren negentig steeds verder ontwikkeld tot het uiteindelijke systeem was bereikt. Het resultaat kwam in 2006 met de Asics Gel-Kinsei en was anders dan alles wat Asics eerder had ontwikkeld.

De Asics Gel Kinsei in een van de nieuwste varianten:

Asics Samenwerkingen: De Kunst van Sneakers

Net zoals klanten en atleten houden van Asics als merk en van hun schoenen, doen andere modemerken en ontwerpers dat ook. Asics is een grote fan van samenwerkingen en heeft er in zijn bestaan al heel wat uitgebracht. Van luxemerken tot streetwearmerken en kleinere ontwerpers, het merk is op de radar geweest van zowat elke modeliefhebber.

Vivienne Westwood voor Asics

De nieuwe Asics x Vivienne Westwood Gel-Kayano 26 sneaker samenwerking is geïnspireerd op de zakschoenen die voor het eerst verschenen in Vivienne Westwood’s derde Buffalo/Nostalgia of Mud/the Worlds End collectie in 1982.

Het oorspronkelijke dubbellaagse technische bovenwerk van mesh is vervangen door een volledig stuk scheurvast ripstop nylon, en ook het vetersysteem is vereenvoudigd tot een elastische riemstructuur om het dragen te vergemakkelijken. Het mesh dat het bovenwerk bedekt, is een eerbetoon aan de iconische zakschoenen van Vivienne Westwood en benadrukt het ASICS-logo, terwijl het mesh en de bandjes een gevoel van moderne technologie toevoegen. Het kenmerkende Orb Saturn-logo is verwerkt in de externe METACLUTCH™-hiel contrefort, die in combinatie met de reflecterende schilden op de hiel voor de finishing touch zorgen.

De officiële promotieposter van de Gel Kayano 26 sneaker:

Kiko Kostadinov’s werk voor Asics

Het is bijna een cliché om het lopende werk van Kiko Kostadinov met ASICS als “futuristisch” te omschrijven, maar soms zijn de eenvoudigste omschrijvingen de beste. Kostadinovs nieuwste project, voor het eerst onthuld via zijn Instagram Stories en nu in volledig detail onthuld, is een echt ruimte-achtig ontwerp dat niet zou misstaan aan boord van het ruimteschip van Jeff Bezos als het in een baan om de aarde vliegt.

Terwijl Kostadinovs kledingcollecties uit het verleden stammen, vertegenwoordigt zijn schoeisel de toekomst van het schoeisel. De GEL-QUANTUM LEVITRACK, bijvoorbeeld, wijkt af van het verleden met een gestroomlijnd bovenwerk in de vorm van een voetbalschoen van de volgende generatie. De vloeiende lijnen en opvallende neonaccenten versterken de visuele impact van de neutrale grijze en zwarte basis.

Hier zie je een van de twee schoenen uit hun nieuwste collectie:

Sean Wotherspoon en Atmos voor Asics

Ter ere van de 30e verjaardag van de Gel-Lyte III-serie en de 20e verjaardag van Atmos, gebruikt de Asics x Atmos x Sean Wotherspoon-samenwerking het Gel-Lyte III-silhouet als canvas, waarbij elke schoen als knipoog naar een specifieke stad fungeert. De rechterschoen vertegenwoordigt Los Angeles met felle kleuren en levendige bloemen die een handelsmerk zijn geworden van Wotherspoon’s ontwerpen. De linkerschoen belichaamt het landschap, de zijstraten en de stedelijke elementen van het centrum van Tokio, gevisualiseerd door Atmos.

De sneaker heeft vijf verwisselbare Asics-strepen in verschillende kleuren en afscheurbare Wotherspoon- en Atmos-patches, zodat het kameleonachtige silhouet zich aan elke stemming kan aanpassen.

De Gel-Lyte III en de verschillende patches:

Raf Simons liefde voor Asics

Voor herfst/winter 2009 lijkt Raf Simons’ interpretatie van loopschoenen warmte en conformiteit te belichamen. Simons werkte samen met Asics om de hardloopschoenen van het merk een nieuwe look te geven en voegde een neopreen hoesje toe aan de schoenen, dat sterk is aangepast aan zijn seizoenscollectie. De hoes kan aan de schoenen worden bevestigd om een laarsachtige enkelboog te creëren. De kleur heeft prachtige Electric Blue en Pink accenten op Black. De schoenen zijn volledig gedempt met Asics technologie voor comfort en ondersteuning en zijn ook voorzien van zware profielzolen.

Kijk eens naar de Raf Simons x Asics sneaker:

Het merklogo: van Tiger tot Asics

De overgang van Onitsuka Tiger naar Asics heeft begrijpelijkerwijs ook het logo van het merk veranderd. Het oorspronkelijke zwart-witte Onitsuka Tiger logo zoals hier op de eerste afbeelding te zien is, werd in 1977 het wereldberoemde blauwe Asics logo met de sierlijke “a” aan de voorkant.

Hier ziet u het Onitsuka Tigers logo uit 1949:

En hier is het originele Asics logo uit 1977:

Na enige tijd bij Asics kwam het idee om de oude merkidentiteit van onitsuka Tiger te combineren met die van Asics om een nieuw submerk te creëren met een geheel nieuwe merkidentiteit. Het resultaat was Asics Tiger met het nieuwe vector logo.

Hier op de foto:

Vaak gestelde vragen

Mis deze feiten over het merk niet!

Waar staat Asics voor?

  • Het acroniem ASICS is afgeleid van het Latijn en staat voor “Anima Sana In Corpore Sano” (Een gezonde geest in een gezond lichaam).

Waar komt Asics vandaan?

  • Het bedrijf Asics komt uit Japan. Meer precies uit Kobe in Hyoga Prefectuur.

Waar worden Asics gemaakt?

  • De schoenen worden vervaardigd in China en Vietnam, waarbij de Chinese productiefaciliteit WRAP-gecertificeerd is, d.w.z. dat zij humane arbeidsomstandigheden moet garanderen.

Wat betekent GTX bij Asics?

  • GTX staat voor Gor-Tex membraan en biedt optimale bescherming. Modellen van loopschoenen waarvan het bovenmateriaal met dit membraan is uitgerust, worden vaak aangeduid met de afkorting “GTX” of “G-TX”. Het Gore-Tex membraan bestaat uit ongeveer 1,3 miljard poriën per vierkante centimeter.

Merken zoals Asics: Adidas & Nike

Sportmode is een zeer bediend segment van de modewereld. Met gigantische sterren als Nike en Adidas is het voor velen moeilijk om zich te vestigen. Asics is er echter in geslaagd mee te spelen en is nu het 5e populairste sportmerk ter wereld. Net als Asics zijn er andere merken die atleten graag kopen. In de lijst hieronder vind je een aantal sportmerken die vergelijkbaar zijn met Asics.

Adidas / Adidas Video’s

Adidas is ook al jaren een van de grootste sportmerken ter wereld en heeft, in tegenstelling tot Asics, ook enorme assortimenten voor andere sporten, zoals voetbal of watersport. Lees meer over de geschiedenis van Adidas in het volgende artikel of bekijk de video en leer meer over de collecties.

Nike / Nike Video’s

De sportkledinggigant uit de VS is het toonaangevende merk als het gaat om alle sportkleding. Net als Asics zijn zij begonnen met sportschoenen en hebben hun aanbod vervolgens uitgebreid tot alle takken van sport. Kom meer te weten over Nike en de geschiedenis van het merk of bekijk hier spannende collecties en samenwerkingen.

Mode merken: Lijst

Hou je van modemerken zoals Asics en wil je meer modemerken leren kennen? In onze gids met modemerken vindt u alle topmerken, hun geschiedenis, hun collecties en nog veel meer. Misschien vind je wel je nieuwe favoriete modemerk.