Instagram tips: Volgers, fans, bereik en marketingstrategie

Instagram tips – voor jonge start-ups, modeontwerpers tot stijlvolle restaurants, ook voor gevestigde bedrijven, 50 of 100 jaar oud, Instagram is voor velen nieuw terrein als het gaat om marketing! Wat betekent het om succesvol te zijn op Instagram? Hoe bouw je een gemeenschap op? Hoe krijg je meer volgers? Wanneer post je en hoe vaak? Vragen op vragen! Daarom spraken we met een Instagram expert die sommigen van jullie misschien al gezien hebben op Sat1, Pro7 of RTL. Stefan M. Czaja Punkt is een van de toonaangevende experts en niet alleen te gast op TV, hij spreekt ook voor 300 mensen over het onderwerp marketing en social media. Als u meer wilt weten over Instagram marketing, kunt u veel blogberichten vinden op de pagina van zijn social media bureau: Instagram tips.

Vandaag geeft hij ons een klein overzicht over het onderwerp social media marketing op Instagram. We hebben het ook over gekochte likes, is het dat waard? Dan wilden we ook weten comma is er software die hij zou aanraden als expert voor start-ups of jonge modeontwerpers? Als een goedkope digitale social media manager, zeg maar. Want vooral in het begin moet je elke euro als een datapunt zien! Dus laten we verder gaan met de tips van onze expert voor je Instagram marketing & community management.

Wat betekent succes op Instagram? Gemeenschap en volgelingen

Succes op Instagram betekent een actieve gemeenschap. Modetrends, outfits, reisbestemmingen, al die mooie foto’s zijn niets waard als niemand erin geïnteresseerd is. Community management, community building en, het belangrijkste, community maintenance zijn de hoekstenen van Instagram marketing voor bedrijven. Het gaat niet meer alleen om de verkoop, maar ook om merkbekendheid. Brand awareness is een technische term die door reclamebureaus wordt gebruikt en staat voor merkbekendheid. De nadruk ligt op de band of de relatie tussen het merk en de belanghebbende partijen, de klanten. Ook met deze twee groepen moet rekening worden gehouden bij de aanpak en uiteraard bij het creëren van toegevoegde waarde voor de eigen volgelingen. Toegevoegde waarde kan bestaan uit eenvoudige vragen om de eerlijke mening van je volgers te weten te komen of relatief eenvoudige promoties zoals exclusieve kortingen die alleen op je Instagram-kanaal beschikbaar zijn. Maar een toegevoegde waarde is ook dat je reageert op commentaar. 85% van alle start-ups en bedrijven negeren opmerkingen uit hun eigen gemeenschap. Door dit te doen, heeft een persoon tijd genomen voor het merk. Als hij of zij vaker geen reactie krijgt, zal de waaier vroeg of laat stoppen. Hoe minder opmerkingen er zijn, hoe minder andere gebruikers gemotiveerd zijn om op de inhoud te reageren. De constante interactie tussen het kanaal, d.w.z. jij als baas, de social media manager en het publiek, is het centrale instrument voor succes op Instagram.

Gemeenschapszorg

Zelfs de eerste 100 fans zijn belangrijk als het op bouwen aankomt. Omdat de eerste 100 volgers de eerste 100 merkverdedigers zijn. Ze hoeven niet meer overtuigd te worden, ze zijn er al. Net zo belangrijk zijn de eerste 1000 volgers, een doel waarvan velen nu natuurlijk zullen zeggen, wat maar 1000 fans? Misschien kan ik je even meenemen en doen we een klein voorbeeld. Tien jaar geleden, toen Instagram en de grote wereld van de sociale media nog niet bestonden, moest een jonge modeontwerper flyers verspreiden, kopers bellen, in tijdschriften in de pers worden geplaatst, wat allemaal bijna onmogelijk was voor een jonge ontwerper! Vooral mediaplaatsing, in modetijdschriften, is niet eens mogelijk zonder voldoende financiering. Sociale media hebben dat veranderd, je kunt met één foto of video tot 1.000 fans uit je eigen kring bereiken. Zonder een telefoontje, zonder het verspreiden van een flyer, zonder een afspraak met een koper om eventueel in de nieuwe collectie te worden opgenomen. Je kunt 1.000 mensen bereiken die me toch al leuk vinden, uit je eigen bronnen, bijna gratis. Marketing is nog nooit zo effectief geweest! Dat is waarom de gemeenschap zo belangrijk is en waarom de eerste 100 en de eerste 1000 fans zo belangrijk voor je zijn!

Wanneer ik als consultant bedrijven bezoek, hoor ik heel vaak dat hun eigen social media manager ongelukkig is omdat ze maar 8.000 fans hebben, veel beter zou natuurlijk 80.000 fans zijn. Waarom en gelukkig zijn? Als je al blij was bij 100 en ook blij bent bij 1000 fans, reageer je anders, vind je je gemeenschap leuker, ga je meer met elkaar om, breng je een positiever beeld. U moet altijd hoge doelen blijven stellen, maar u moet ook tevreden zijn met wat u hebt bereikt en dat duidelijk maken aan uw eigen gemeenschap door aanwezig te zijn, met mensen om te gaan en hun eerlijke mening te vragen.

Interactie en software

Voor veel start-ups is een eigen socialemediabeheerder die drie of vier uur per dag uittrekt om andere kanalen te bekijken, trends waar te nemen en likes en commentaar te geven, veel te duur. Zelfs elke dag “likes” geven en commentaar geven op andere kanalen zou natuurlijk te veel tijd kosten naast de belangrijke taken van het werven van nieuwe klanten, de boekhouding en het algemene bedrijfsbeheer. Veel tabs maar ook veel grote bedrijven vertrouwen daarom op social media software.

De interactie op het eigen kanaal, met de eigen foto’s en video’s, maar ook direct met berichten, gebeurt door de gebruiker zelf. Alle interactie op andere kanalen, d.w.z. het liken van en commentaar geven op andere foto’s en video’s, wordt door de software gedaan. Misschien kunnen we later een praktisch voorbeeld geven van hoeveel social media software helpt in het dagelijkse werk en hoeveel tijd het bespaart!

Beeldtaal en harmonie

Het tweede aspect is dat de beeldinhoud creatiever en gevarieerder wordt als gevolg van de toegenomen motivatie. Vaak zijn het slechts details die het verschil maken, maar deze details hebben een grote impact op de lange termijn. Dus voordat je nadenkt over een concept of een strategie, gaat het erom je eigen visuele taal te vinden. Hiervoor kan ik als social media manager alleen aanraden om inspiratie te zoeken op andere kanalen als je niet dagelijks bezig bent met creativiteit in foto’s brengen. Natuurlijk kun je ook direct op Instagram inspiratie opdoen!

Vind inspiratie op andere Instagram-kanalen

Velen zullen nu zeggen, dat is duidelijk! Maar uit mijn ervaring weet ik dat veel bedrijven, vooral als ze nog niet eerder iets op het gebied van social media marketing hebben gedaan, vele dagen en weken besteden aan het concept. Uiteindelijk was het misschien genoeg om een uur op Instagram te besteden aan het bekijken van aanbiedingen van concurrenten, maar ook van totaal andere aanbiedingen, bijvoorbeeld van gewoon succesvolle influencers.

  • Welke foto’s werken?
  • Welke beeldtaal werkt?
  • Is het meer het portret of het hele lichaam?
  • Zijn er veel details in de foto of concentreert de foto zich op een specifiek motief?

Mijn ultieme Instagram-tip, voor de opzet van het kanaal maar ook voor verdere ondersteuning, is om foto’s op te slaan in Instagram! Veel mensen gebruiken deze functie niet, maar het is echt gemakkelijk. Je kunt je eigen foto’s direct opslaan als inspiratie in Instagram, je kunt zelfs verschillende mappen aanmaken. U kunt ze bijvoorbeeld opsplitsen in foto’s van het team, foto’s van het product, foto’s van de lifestyle, foto’s van innovaties, foto’s van de beurs, …

Om afbeeldingen op te slaan, drukt u gewoon op het pictogram onder de afbeelding. Daarna worden de foto of video en uw opgeslagen inhoud weergegeven. Als u snel bent, kunt u daarna direct een map selecteren waaronder de foto moet worden opgeslagen. Zo heb je de foto’s als constante inspiratiebron, voor jezelf maar ook voor werknemers of freelancers. Nog een kleine Instagram-tip uit het dagelijks leven: met een groot archief aan inspiratie heb je ook goede ideeën paraat op momenten dat je minder creatief bent. Als je bijvoorbeeld op een modeweek bent vlak voor je eerste modeshow, heb je meestal niet veel tijd om creatieve concepten voor Instagram te bedenken. Met een blik op de foto’s die u hebt opgeslagen, hebt u veel ideeën en vindt u misschien een manier om een idee om te vormen voor de huidige situatie.

Zoals ik al zei, zijn veel bedrijven in de praktijk dagen en weken bezig met het bedenken van hoe beelden eruit moeten zien. Het is veel sneller om te kijken naar Instagram en bloggers en bedrijven die het al succesvol doen. Als beginneling bespaart u veel tijd en natuurlijk geld. U kunt uw creativiteit dan richten op uw nieuwe modecollectie of, natuurlijk, op andere gebieden van de start-up.

Mooie foto’s en een harmonieuze stijl van de Instagram-feed zijn echter het toverwoord voor Instagram.

Mooie foto’s zijn belangrijk op Instagram – je eigen stijl

De ultieme tip, prachtige foto’s! Niet iedereen denkt daaraan, in veel praktijkvoorbeelden zien we dan foto’s als consultants met veel tekst, liefst verspreid over tien regels, met vijf verschillende motieven, bijvoorbeeld in de wedstrijd. De volgende foto is donker en toont een heleboel producten. De volgende foto is een selfie. Geen beeldstijl, geen lijn, geen beeldtaal. Toch is erkenning zo belangrijk voor bedrijven. Laten we eens kijken naar de basispraktijk, elk bedrijf heeft zijn eigen kleur. Elk bedrijf heeft zijn eigen lettertype, elk bedrijf heeft zijn eigen concept. De mensen hebben deze herkenning nodig, niet alleen om ons als bedrijf een voordeel te geven, zij raken gewend aan een bepaald uiterlijk en willen dat nooit meer zien omdat zij het mooi vinden. Als we te vaak van deze blik afwijken, zingt het loon zure druiven en kan de volger wegspringen.

Voor Instagram moet je altijd duidelijk zijn, je hebt een visuele taal nodig en je mag niet te diepzinnig zijn of te veel informatie brengen. Waarom is dat? Op Instagram heb je maar een paar momenten in de feed, maar ook in Stories. De volgende foto, de volgende video is slechts een veeg verwijderd. De informatie moet dus duidelijk, nauwkeurig en zeer accuraat zijn. Wanneer u uw foto’s neemt, zorg er dan voor dat

  • Je hebt een consistente stijl, consistente kleuren
  • Afbeeldingen concentreren zich op één onderwerp, vermijden te veel details
  • Gebruik geen lettertypes of beschrijvingen in de afbeelding
  • Heldere, vriendelijke foto’s zijn succesvol, donkere, emotieloze foto’s niet
  • Sexy werkt altijd!

Filter? Kleurrijk is niet alles

Nu we het hebben gehad over heldere en vriendelijke foto’s en hun succes op Instagram, is hier de volgende Instagramtip! Gebruik geen filters. Filters maken de foto’s anders, creatief, kleurrijk, oud maar ook te veel. Instagram gaat meestal over het authentieke dagelijkse leven, niet over reclame. Foto’s hebben niet veel nabewerking nodig, wel creatieve ideeën. Ik doe het vanaf het begin zonder filters.

Een kleine tip, correcties zijn mogelijk. Mijn aanbeveling:

  • Helderheid + 8
  • Warmte + 8 %.
  • Kleur – 8% voor koelere, licht onverzadigde beelden en + 8% voor kleurrijke beelden

Deze lichte beeldcorrectie maakt een foto iets helderder, iets vriendelijker en sympathieker, maar is absoluut niet te vergelijken met post-processing of met filters. Het is slechts een kleine correctie van de waarden.

Camera of smartphone? De juiste uitrusting voor Instagram

Een van de absoluut favoriete vragen van bedrijven en ondernemingen maar ook van starters en jonge ondernemers, heb je een professionele camera nodig voor instagram?

Iedereen die de afgelopen maanden een moderne smartphone heeft gehad, weet hoe extreem geavanceerd de cameratechnologie is geworden. Van time-lapse fotografie voor video’s tot foto’s met verschillende focuslijnen, elke foto en elke video kan tegenwoordig op een smartphone worden getoverd. De cameratechnologie is zo geavanceerd en klein dat er nu zeer goede toestellen in de smartphones verborgen zitten. Voor het beheer van sociale media heb je echt geen spiegelreflexcamera meer nodig, een goede smartphone is een absolute must. Hiermee slaat u twee vliegen in één klap, want u hebt niet alleen alle sociale medianetwerken altijd bij u, maar ook een goede camera. Je kunt niet alleen social media content voor Instagram pre-produceren, je kunt zelfs live uitzenden, bijvoorbeeld op Instagram TV. Situaties worden veel sneller in beeld gebracht omdat er minder technologie hoeft te worden voorbereid. U hoeft ook geen grote, zware camera en batterijen mee te nemen. Voor mij wint de smartphone duidelijk in vergelijking!

Staand of vierkant? Het juiste formaat voor foto’s

Oppervlak is alles! Of het nu gaat om het billboard in het stadscentrum of de foto in de Instagram feed. Als u foto’s maakt, zorg er dan voor dat u uw telefoon niet in liggend formaat gebruikt, maar in staand formaat. Op Instagram, heb je veel meer ruimte. Als je bijvoorbeeld een foto of video in liggend formaat plaatst, heb je maar een derde van de ruimte die je in staand formaat zou hebben. Daarom, als kleine maar praktische Instagram-tip, zorg ervoor dat al je foto’s en video’s in portretmodus worden genomen, d.w.z. in staand formaat!

Meer volgers? Hoe bouw je een Instagram-community op?

Nu komen we bij de $1000000 vraag! Hoe krijg ik meer volgers? Hoe krijg ik ze zo snel? Hoe krijg ik ze gegarandeerd? Er is nooit een garantie!

De gemeenschap bestaat uit individuele mensen. Ieder mens heeft zijn eigen gedachten, ideeën, behoeften en verlangens. Social media-campagnes worden nooit gegarandeerd gepland. Denk maar aan viraliteit, het onderwerp waar iedereen het over heeft. Kunnen we ook een virale video maken? Als het beheer van sociale media zo eenvoudig was, zou elk kanaal waarschijnlijk een miljard fans hebben, zou elke video een miljard views hebben. Maar zo is het niet. In de concurrentie zijn er altijd concurrenten komma er zijn de traditionele bedrijven, nieuwe creatieve bedrijven, plus de talrijke bloggers die elke dag volledig gratis inhoud publiceren. Zij hebben ook het extra voordeel dat zij particulieren zijn en geen bedrijven “die alleen maar geld willen verdienen”.

Mijn tips voor Instagram:

  • Structuur van de Gemeenschap, zoals hierboven besproken
  • Eerlijke gemeenschapszorg en communicatie met de volgelingen
  • Creatieve inhoud met consistente visuele taal
  • Regelmatige publicaties, bij voorkeur dagelijks
  • Vergroot bereik door betaalde postings

Er zijn twee manieren om bereik te genereren. Organisch bereik en betaald bereik. Organisch bereik is het bereik dat je krijgt via het algoritme binnen je eigen community.

  • Het algoritme wordt beïnvloed door verschillende parameters, b.v. de plaatsingsperiode, wanneer iets gepubliceerd wordt en hoeveel concurrerende aanbiedingen er zijn.
  • Wat is het aantal eerste interacties in de eerste paar seconden? Hoe ontwikkelt de interactie zich in de volgende paar minuten?

Organisch bereik verwijst naar het aantal mensen dat je bereikt door de impact van je post alleen. Daarnaast is er ook betaald bereik, d.w.z. advertenties. Want via organisch bereik kom je meestal maar aan tien tot 15% van je eigen volgers. Dus als je 10.000 volgers hebt, bereik je meestal 1.000 tot 1.500 mensen. Met betaald bereik kunt u dit aantal mensen vergroten. Betaald bereik gaat dan naar views, dat wil zeggen, naar het aantal geziene posts. Betaald bereik is goed omdat het niet mogelijk zou zijn om zoveel mensen te bereiken via organische groei alleen. En dat is jammer, want als gemiddeld één op de 200 mensen een product bestelt en interactie heeft met een bericht, zou het heel handig zijn als je nog meer mensen zou kunnen bereiken. Dat is waarom bedrijven advertenties maken.

In wezen gaat het echter altijd om organische groei en organische ondersteuning.de Niet alleen groei is belangrijk, maar ook vaste klanten! Goede teksten en de betrokkenheid van fans, bijvoorbeeld door middel van challenges, houden je eigen community actief.

Slimme teksten en Instagram-uitdagingen

Slimme en briljante teksten zijn zeker kort! Op Instagram wil niemand lang lezen, het draait allemaal om foto’s, video’s, snel en kort vermaak. Teksten moeten daarom altijd kort zijn en impulsen bevatten voor de gebruikers. Impulsen zoals call-to-action, verwijzingen naar ons eigenlijke aanbod, maar ook impulsen zoals vragen die vragen om echte ervaringen van gebruikers. Vragen zijn een zeer doeltreffend middel, bv. heel eenvoudig, “zou je het dragen?” Op “welke kleur had je jurk op het schoolbal?”.

Slimme teksten zijn niet alleen beschrijvend of bevatten vragen, je moet er altijd aan denken om andere merken of personen te noemen of hen rechtstreeks te taggen op Instagram. Op die manier heb je een positieve beeldoverdracht. Als de foto bijvoorbeeld een Fanta toont, die vaak door jonge doelgroepen wordt gedronken, is het de moeite waard Fanta in de beschrijving te vermelden. Beeldoverdracht. Hetzelfde geldt voor de social media-sterren, natuurlijk, als een bepaald kledingstuk door iemand wordt gedragen, moet deze persoon ook worden genoemd en getagd. Dit zorgt er niet alleen voor dat de persoon in kwestie op de hoogte is van de nieuwe posting en dus onmiddellijk kan reageren met een like of een comment, wat op zijn beurt de initiële interactie verhoogt, wat op zijn beurt de eigen posting omhoog brengt in het algoritme. Dit zorgt er tevens voor dat de posting ook toegankelijk wordt gemaakt voor delen van de doelgroep van de ander. Enerzijds is dat infeeded, omdat daar de mentions en tags te zien zijn waarin het betreffende account zelf getagd is, en anderzijds wordt ook een deel naar de doelgroep gestuurd, voor zover delen daarvan interactie hebben met de foto of video.

Nummer drie is oproep tot actie. Voor degenen die nog niet van correct hebben gehoord, wordt dit kort uitgelegd.

Oproep tot actie in de post en verhalen

Karl zu Action is een van de centrale instrumenten in online marketing. Corto Actie betekent een directe verwijzing naar ons respectievelijke doel, wat bijvoorbeeld een product in de online winkel, registratie in de nieuwsbrief of nieuwe fans voor ons kanaal kan zijn. Afhankelijk van wat we willen bereiken, geven we dat actief aan in onze beschrijvingen. Bijv.

  • Ontvang nu 10% korting in de online winkel, klik hier
  • Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief, de nieuwe functie zal morgen beschikbaar zijn!
  • Volg ons nu op Instagram!

Leeftijden zijn actieve oproepen tot actie, call-to-actions. Om het proces te voltooien, heb je nu een link nodig. Helaas kun je geen link plaatsen in Instagram posts, maar je kunt er wel op wijzen dat de link in de bio staat. Op die manier worden gebruikers niet alleen gevraagd om op de link te klikken, maar ook om je Instagram-kanaal te bezoeken. In de Verhalen is het anders, hier kun je directe links plaatsen en de volledige rots kan de link bezoeken door simpelweg naar boven te swipen. Of het nu gaat om een online winkel of een abonnement op een nieuwsbrief, directe links zijn de manier om te gaan.

  • Swipe omhoog voor 10% korting

Gebruik Instagram-verhalen

Referral marketing is een belangrijk onderwerp. Influencers in het bijzonder laten zien hoe effectief je verkoop kunt genereren door producten te beoordelen of te beschrijven. Hoe persoonlijker de inzichten, hoe authentieker, hoe waarschijnlijker het is dat mensen bereid zijn te kopen. Natuurlijk, hoe groter het bedrijf dat u hebt gepland, zo zijn de Verhalen. Maar het grote voordeel is dat ze na 24 uur verdwijnen en dat je er meerdere per dag kunt plaatsen. Instagram Stories worden heel snel gemaakt en de meeste mensen hebben er waarschijnlijk zelf al een paar gedaan of doen ze zelfs elke dag. Het grote voordeel is dat ze aan een minder strikte constructie onderworpen zijn dan bijvoorbeeld posts in de Instagram feed. Uiteindelijk moet de feed er harmonieus uitzien, het beeldmateriaal moet kloppen, … met Instagram Stories is het allemaal veel eenvoudiger! Ook hier hoef je niet zo creatief te zijn, een ontbijttafel met een heerlijk buffet zou volstaan als super eenvoudig voorbeeld. Dan is het naar kantoor, koffie en een paar collectiestukken bekijken. Later gaat het naar een afspraak met een klant en wordt een snelle foto genomen van de Cappuccino Togo, gevolgd door een korte video waarin de gebruiker wordt verteld dat hij nu naar een geweldige klant gaat waar hij echt naar uitkijkt. Kleine intieme verhalen die de gebruiker permanent vergezellen.

Merkbekendheid is een groot onderwerp. Instagram Stories zijn een geweldige manier om voortdurend kleine berichtjes te sturen.

Gebruik hashtags op een gerichte manier

Wanneer zijn hashtags eigenlijk nuttig? Een hele goede vraag. We zouden hashtags heel gedetailleerd kunnen uitleggen en er lang over kunnen filosoferen, maar uiteindelijk gaat het erom hashtags zo doelgericht mogelijk te gebruiken. Instagram tip 1 op het gebied van hashtags, gebruik geen hashtags die bedoeld zijn om op te bouwen. Die altijd suggereren volg mij, dan volg ik jou. Als jij op mijn foto drukt, druk ik op jouw foto. Waarom is dat niet goed? We hebben het de hele tijd over community en interactie, fans die reageren op nieuwe foto’s, nieuwe video’s en het niet erg vinden dat accounts een interactie aangaan en vervolgens nooit meer iets doen. Deze tekst motiveert anderen, nieuwe of zelfs sociale bots, om te interageren met uw kanaal. Echte fans zijn er niet. Tip nummer 2 voor hashtags, focus op zeer precieze termen.

In plaats van 20 hashtags, richten we ons op ons kernproduct en ons imago. Beide componenten krijgen 3 exacte, passende hashtags

  • Drie algemene hashtags zoals #Beauty, #Eyeliner, #Makeup
  • 3 speciale hashtags voor de afbeelding #Contour, #Makeuplover, #Eyeshadows

Het doel is om de topposities te bereiken – het liefst natuurlijk altijd nummer 1, net als op Google!

Heat map positionering in online marketing

We kennen allemaal de zoekmachine Google, het belangrijkste platform als het gaat om vragen op het internet. Waar kan ik iets vinden? Wat betekent iets? Waar staat iets voor? Waar kan ik meer informatie vinden over iets? De gouden regel in online marketing is positie één. Hoe dichter je bij deze positie bent, hoe vaker er op je geklikt zal worden. Het maakt niet uit of het op Google of instagram is. Hier kunt u aan de hand van de grootste zoekmachine ter wereld heel mooi zien waar de blik van de gebruiker op gericht is, groen vaak, geel heel vaak en rood bijna uitsluitend.

Volgers kopen? Volgen voor uw kanaal

In feite zijn er zeer velen die volgelingen kopen. Wij hebben al bloggers gehad die ons hebben geschreven, en bij nader inzien waren van de 250.000 er hooguit 20.000 echte mensen. Zelfs grote bedrijven werken met dergelijke middelen en kopen 10.000, 100.000 fans in de loop der jaren. Je kunt dit vrij gemakkelijk en zonder social media software zien door naar commentaren te kijken. Als je 200.000 volgers hebt maar slechts twee reacties, dan moet er iets mis zijn.

Volgers kopen is vrij eenvoudig, u kunt veel aanbiedingen vinden op het internet. 10.000 fans voor $20, internationaal van India tot de Filippijnen, tot kwalitatieve 10.000 fans voor $300, uit Duitssprekende landen. Maar uiteindelijk zijn dit waarschijnlijk geen echte mensen maar social media bots.

Deze rekeningen zullen nooit samenwerken. Aan de andere kant, om het even uit te leggen, analyseren veel bezoekers de Instagram-kanalen niet. Ze kijken gewoon naar de snelle, 100.000 fans, velen vinden dit leuk, ik ben er op. Er zijn dus twee kanten aan de medaille. Je moet afwegen wat het beste voor je is.

Hartelijk dank voor het uitvoerige gesprek. Waardevolle tips voor al onze lezers die hun eigen zaak willen beginnen, met een eigen start-up, modeontwerp of in de voedingssector. Dank u voor uw tijd!

Vragen en antwoorden

Wat voor soort platform is Instagram?

Als sociaal netwerk is Instagram een platform waarop gebruikers informatie met elkaar kunnen uitwisselen. Momenteel zijn foto’s in de feed en Instagram-verhalen het populairst. Oorlog wordt gewoonlijk dagelijks of twee- of driemaal per week gebruikt. Verhalen kunnen meerdere keren per dag worden gemaakt, ze zijn slechts 24 uur beschikbaar. Andere gebruikers reageren op deze berichten en verhalen. Dit kan zelfs leiden tot kleine gesprekken, bijvoorbeeld in de commentaren. Hoe meer interactie, hoe beter! Veel gebruikers sturen ook rechtstreekse berichten, dat zijn privéberichten van gebruiker tot gebruiker.

Op Instagram kunt u zelf beslissen of u uw account privé wilt houden, zodat alleen bevestigde gebruikers toegang hebben tot foto’s en video’s, of dat het account openbaar toegankelijk is. De standaardinstelling is, uiteraard, openbaar. Op Instagram zijn gebruikers vooral geïnteresseerd in een korte afleiding van het dagelijkse leven. Aan de ontbijttafel, wachtend op de metro, kleine pauzes tijdens het werk, en natuurlijk ’s avonds, bijvoorbeeld wachtend op een afspraakje of vrienden.

De Instagram-app wordt meestal zes tot acht keer per dag geopend door gebruikers. Dit wijst op een zeer hoge mate van interactie. Kleine, korte content, zogenaamde snackcontent, wordt het best ontvangen door Instagram-gebruikers. Foto’s, verhalen met een lengte van 10 tot 15 seconden of video’s met een lengte van ongeveer 10 tot 15 seconden.

Is Instagram een merk?

Ja, Instagram is een gedeponeerd handelsmerk en dus beschermd in bijna alle landen van de wereld. Meer over Instagram, bedrijfscijfers, verkoopcijfers en nog veel meer kunt u vinden op Wikipedia: Instagram.

Wie is de eigenaar van Instagram?

Instagram is niet zo oud. Na slechts enkele jaren werd het netwerk door de twee oprichters opgekocht. Sindsdien is Facebook de nieuwe eigenaar. Instagram is nu officieel onderdeel van Facebook Inc.

Wist je dat al? Advertenties worden ook georganiseerd via de Facebook Ads M;anager. Hoewel Instagram de app ook toestaat om advertenties intern te promoten, is de Facebook Ads Manager veel nauwkeuriger.

Hoeveel werknemers heeft Instagram?

Instagram begon in 2010 met slechts 13 werknemers, vandaag zijn dat er duizenden wereldwijd. Vooral sinds de overname van Facebook is Instagram geëvolueerd. Van advertenties tot IG TV.

Is Instagram hetzelfde als Facebook?

Instagram en Facebook verschillen in veel opzichten, maar ze zijn ook vergelijkbaar. Het grootste verschil zit in de doelgroep; de doelgroep van Instagram is veel groter dan die van Facebook. Facebook richt zich nu tot bijna alle leeftijdsgroepen, met het grootste aantal mensen tussen 20 en 50 jaar oud. Op Instagram is de doelgroep veel jonger, zoals beschreven, en zijn de gebruikers meestal tussen de 15 en 30 jaar oud. Een ander groot verschil is het mediagebruik. Op Facebook worden namen van allerlei soorten inhoud gedeeld, artikelen op andere websites, evenementen maar ook nieuws. Op Instagram staat alles in het teken van nieuwskomma’s, foto- en videomateriaal, maar ook kleine posts uit het privéleven van alledag, de zogenaamde stories.

Instagram is ook sneller en wordt meestal benaderd vanaf mobiele apparaten, via een app. Facebook daarentegen wordt door velen ook gebruikt als communicatiemiddel vanaf desktop-pc’s en notebooks. Ook dit weerspiegelt de verschillen tussen de doelgroepen. Afhankelijk van het product of de dienst of de doelgroep die het gebruikt, moet u zich richten op één sociaal netwerk, vooral in het begin. Dit bespaart veel tijd en stelt u in staat een netwerk doeltreffend te beheren.

Wat kun je doen op Instagram?

Op Instagram is bijna alles gericht op het plaatsen van nieuwe foto’s en video’s. De hele zaak gebeurt in twee vormen. Ofwel post je de foto’s en video’s in de Instagram feed, dat is de tijdlijn van Instagram, waarin alle postings chronologisch worden gearchiveerd. Aan de andere kant worden Instagram-verhalen vaak gebruikt. Instagram Stories zijn erg privé en tonen het persoonlijke leven van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. Elk kanaal heeft zijn eigen speciale features, bloggers en influencers delen elk moment van het leven, van het opstaan in bed, tot het ontbijt, tot het naar bed gaan, bedrijven laten veel zien, zelfs veel dat niet eerder zou zijn getoond. Waarom? Omdat je het kan!

In het verleden was het uiterst moeilijk om in de media te komen. Vooral voor jonge modeontwerpers of modebedrijven was het erg moeilijk om een plaats in een modetijdschrift te krijgen. We hoeven het niet eens te hebben over reclame op TV-zenders of plaatsingen in andere tijdschriften. Vandaag de dag kan iedereen, dankzij Instagram maar ook sociale netwerken als Facebook, YouTube en tiktok, voortdurend iets nieuws posten. Prachtige nieuwe wereld!

Wat is Instagram-marketing?

Instagram marketing houdt zich bezig met alle speciale kenmerken en eigenschappen die het sociale netwerk Instagram met zich meebrengt. Als Instagram-bureau ontwikkelt men concepten en strategieën waarmee bedrijven bijvoorbeeld weten hoe ze stap voor stap te werk moeten gaan op Instagram. Vooral wanneer het werk over verschillende werknemers is verdeeld, is het belangrijk om structuur en planning te hebben.

Iedereen die zijn eigen Instagram-marketing plant, moet dezelfde structuur en planning creëren. Waar moet ik mee beginnen? Waar wil ik heen? Ik moet dit allemaal in een rode draad houden. Je volgt dit concept, deze strategie, dag na dag. U kunt uw eigen Instagram-marketing stap voor stap optimaliseren op basis van de ervaringen en learnings die u elke dag opdoet. Het grote doel bij Instagram-marketing is bereik. Hoe meer bereik een start-up krijgt, hoe meer informatie het kan verzenden. De community is dus een centraal onderdeel van Instagram-marketing. Een ander centraal onderdeel voor veel bedrijven en webwinkels is adverteren op Instagram. Want hoe kun je geld verdienen op Instagram? Natuurlijk, net als overal elders, door producten en diensten te verkopen. Advertenties helpen om extra mensen te bereiken naast organisch verkeer, d.w.z. bereik dat kan worden gegenereerd zonder advertenties.

Wat is Reach Instagram?

Het bereik op Instagram komt overeen met het aantal volgers dat een post heeft gezien. Binnen het bereik wordt een onderscheid gemaakt tussen twee factoren.

Eenvoudig bereik, de zogenaamde views, komt overeen met het aantal views dat onze posting had. Het is goed mogelijk dat een persoon onze post meerdere keren te zien krijgt. Met elke nieuwe advertentie, wordt een nieuw beeld gegenereerd. Daartegenover staat het unieke bereik, de zogenaamde unique views. Hier worden alleen individuele personen geteld. Of één persoon de posting verschillende keren ziet, is irrelevant.

In de reclame zijn beide factoren belangrijk. Iedereen die zich klassieke reclamespots herinnert, weet dat hoe vaker je een reclamespot ziet, hoe groter de kans dat je je het merk herinnert en het product koopt in de online winkel of in de supermarkt. Het is hetzelfde met bereik, hoe vaker iemand het merk of het product ziet, hoe groter de kans dat hij bij een aankoop precies daarvoor kiest. Wanneer alleen naar bereik wordt gekeken, bijvoorbeeld voor een productlancering, gaat het meer om de unieke weergaven, zodat het reclamebureau kan berekenen hoeveel mensen zijn bereikt.

Wat zijn Instagram-advertenties?

Instagram Ads zijn advertenties die worden weergegeven binnen het sociale netwerk. Advertenties zien eruit als normale berichten of verhalen, ze hebben alleen een klein “Gesponsorde post” label. Instagram-advertenties zijn zeer effectief, net als advertenties op andere sociale netwerken. Vooral omdat de doelgroepen zo nauwkeurig kunnen worden bepaald, zowel geografisch, bijvoorbeeld alle mensen in Berlijn, als naar geslacht, bijvoorbeeld alleen de vrouwen in Berlijn, maar ook zaken als leeftijd en interesses spelen een rol. Zo kan een bepaalde jas of een duur leren jack alleen worden gespeeld voor een bepaalde groep mensen die zich het dure leren jack hoogstwaarschijnlijk kunnen veroorloven en die al vergelijkbare interesses hebben, bv. vergelijkbare merken en producten.

Hoeveel kost adverteren op Instagram?

De prijs voor adverteren op Instagram staat niet vast. Afhankelijk van de huidige boekingssituatie van de concurrentie, het aantal mensen online, spelen vele factoren een rol. Als ruwe vuistregel kan men echter stellen dat de prijs per view tussen 5 cent en 5 € kan liggen. Afhankelijk van hoe goed de advertentie gedaan is. Daarom vertrouwen veel mensen op ons als social media-agentschap voor campagnebeheer. Zelfgemaakte reclamecampagnes op Instagram gaan meestal in de richting van €4 tot €15. Als het dan 100 views duurt tot er een aankoop wordt gedaan, exploderen de kosten al snel. Als je er echter in slaagt om in samenwerking met het socialemediabureau de prijzen onder de 1 euro te drukken, kun je snel goede winsten maken en geld verdienen op Instagram.

Hoe kun je geld verdienen met Instagram?

Er zijn twee manieren om geld te verdienen op Instagram. Eén manier is de klassieke verkoop van producten. Zoals hierboven beschreven, is het de bedoeling een eigen gemeenschap op te bouwen, waarbinnen nieuwe producten kunnen worden gepresenteerd.

U kunt ook de opkomst zien van een geheel nieuwe bedrijfssector in de sociale netwerken, influencer marketing! Jonge, hardwerkende bloggers die geleidelijk aan meer fans kregen, bereiken nu miljoenen mensen en zijn de nieuwe sterren, de sociale sterren! Als influencer kun je echt goed geld verdienen, als je wilt weten hoeveel je ongeveer verdient op Instagram, kun je de kosten en prijzen berekenen bij bijvoorbeeld Influencer Fee: Instagram Prijs Calculator. Influencers verdienen hun geld ofwel met betaalde postings, dat zijn postings waarvoor rechtstreeks wordt betaald, ofwel met affiliate marketing. Affiliate marketing is een klassieke vorm van online marketing. Je krijgt een verkoopcommissie. Als een influencer bijvoorbeeld een nieuwe dure leren jas post, de link door 100 mensen wordt aangeklikt, 40 mensen de leren jas kopen en de influencer voor elke jas een commissie van €10 ontvangt, is dit €400 voor deze posting.