Vera Wang – Innovatieve bruidsmode, romantische geuren & co – en vogue op 71 jarige leeftijd!

Vera Wang – een bekende high-fashion naam in de wereld van bruiden, parfums en bruidstaarten. De naam Wang staat voor de perfecte symbiose van vernieuwende rebellie en tijdloze elegantie – schijnbare tegenstellingen die zij in elke collectie vakkundig combineert. Zo doorbreekt zij sinds de jaren negentig alle modetaboes in de bruidsmode en zet zij voortdurend nieuwe trends met zwart chiffon en parelwitte tule. CM Models heeft alle informatie over het succesverhaal van het 71-jarige mode-icoon en haar grootste samenwerkingen hier voor je verzameld.

Vera Wang – Oogverblindende carrière van een tijdloos mode-icoon

Vera Wangs carrière is uniek. Zij wordt gekenmerkt door hard werken, assertiviteit en haar idee om de wereld van bruiloften en bruidsmode radicaal te veranderen. Vergeleken met andere bekende ontwerpers, heeft Wangs internationale doorbraak lang op zich laten wachten:

Een Chinese vrouw uit Manhattan

Vera Wang, dochter van rijke Chinese immigranten, werd op 27 juni 1949 in New York City geboren. Zij bracht het grootste deel van haar jeugd door in Manhattan’s Upper East Side, waar zij zowel de elite Chapin School als Sarah Lawrance College bezocht. Hier, na een mislukte carrière als professioneel kunstschaatsster, schreef ze zich in voor kunstgeschiedenis.

  • 1949: Wang wordt geboren als dochter van een Chinees echtpaar in New York City
  • Ze ging naar de elite Chaplin School en Sarah Lawrence College
  • Wang ambieerde oorspronkelijk een carrière als kunstschaatsster

Van Vogue tot Ralph Lauren

Haar universiteitsdiploma werd gevolgd door een carrière als senior mode-redacteur bij een van de meest prestigieuze modebladen van de moderne tijd: Vogue. Na 15 jaar als modejournaliste te hebben gewerkt, verliet zij het tijdschrift om een baan te nemen als ontwerpdirecteur bij niemand minder dan Ralph Lauren.

  • Na de universiteit werkte ze voor Vogue
  • Na 15 jaar, werkte ze als ontwerpdirecteur bij Ralph Lauren

Een zakenvrouw wordt een ontwerpster

Na korte tijd besloot de toen 41-jarige Wang echter weer van carrière te veranderen en opende zij haar eerste eigen bruidsboetiek in het chique Carlyle Hotel aan Madison Avenue in New York City. Een jaar eerder was zij getrouwd met haar oude vriend Arthur Becker en vond dat het aantal bruidsmode gewoon te beperkt was. Om andere vrouwen voor hun eigen bruidsdilemma te behoeden, bood Wang nu in haar boetiek couturejurken aan van een groot aantal ontwerpers – van Guy Laroche tot Christian Dior.

In de loop der jaren groeide niet alleen haar klantenkring van beroemdheden, maar ook haar passie als modeontwerpster, en dus bracht Wang een paar jaar later haar eerste eigen bruidsmodecollectie uit. Kenmerkend hier: Gestroomlijnde en verfijnde trouwjurken voor elk type vrouw.

  • 1990: Wang trouwt en opent haar eerste bruidsboetiek
  • Ze verkoopt couture jurken van Guy Laroche en Christian Dior, onder andere.
  • Uiteindelijk ontwerpt ze haar eigen eerste collectie

Komeetachtige opkomst

In 1994 – vier jaar na de opening van haar boetiek – kreeg Wang voor het eerst internationale aandacht toen zij voor de Olympische Spelen een met de hand gekraalde outfit ontwierp voor kunstschaatsster Nancy Kerrigan. Haar eerste collectie elegante avondkleding volgde kort daarna. De naam Vera Wang was niet langer onbekend en prijkte vanaf dat moment op de covers van diverse modetijdschriften over de hele wereld. Haar liefde voor bruidsjurken bleef in het middelpunt van haar belangstelling staan.

  • 1994: Wang ontwerpt de outfit voor kunstschaatsster Nancy Kerrigan
  • De eerste collectie van elegante avondkleding volgt
  • De Wang naam is nu gevestigd in de haute couture

Gevestigd icoon van mode en popcultuur

In 2002 veroverde Wang ook de wereld van de parfumerie en lanceerde haar eerste parfum. Sindsdien heeft ze haar bedrijf uitgebreid met het ontwerpen van lingerie, juwelen, huishoudproducten en zelfs desserts. In 2006 bracht zij in samenwerking met de warenhuisketen Kohl’s een betaalbare collectie alledaagse kleding uit onder de naam Simply Vera, die ook nu nog erg populair is.

Wang is ook een constante verschijning op de rode loper. Al jaren sieren haar ontwerpen de lichamen van Hollywoods creme-de-la-creme. Haar jurken, die altijd moderniteit en traditie op een bijna synoptische manier combineren, worden voornamelijk gedragen naar filmpremières en prijsuitreikingen. Tot haar belangrijkste cliënten behoren actrices als Halley Berry, Charlize Theron en Meg Ryan.

  • 2002: Wang’s eerste parfum verschijnt
  • 2006: De Simply Vera collectie is geboren
  • Vandaag wordt Wang beschouwd als een van de grootste mode-iconen van onze tijd

https://www.instagram.com/p/B_yRWInhhuZ/?igshid=rf0atbngpeq4

Interview met de New York Times – Video

Vera Wang over het begin van haar carrière, de druk van de mode-industrie en haar liefde voor haar werk. Bekijk hier haar interview met de New York Times.

Subversieve trouwjurken, zoete geurtjes en fonkelende ringen

Must-haves van het huis van Wangs: Hoewel Vera Wang bekend staat om haar bruidskleding, heeft ze sinds haar internationale doorbraak ook ringen, parfums, lingerie en avondkleding ontworpen. Bekijk hier de hoogtepunten.

Trouwjurken van de extra klasse

Als je aan Vera Wang denkt, denk je vooral aan één ding: trouwjurken. Tot op de dag van vandaag wordt zij beschouwd als een beroemde ontwerpster in haar vakgebied en maakt zij met elke nieuwe collectie indruk op bruidsparen over de hele wereld. Haar klanten zijn altijd blij met jurken die met de grootste zorg zijn gemaakt van de fijnste stoffen ter wereld en zijn versierd met hoogwaardige details zoals strikken en parels.

Wat Wang’s kleren speciaal maakt

Vernieuwend, elegant en toch tijdloos: Wang kent de behoeften van haar klanten en slaagt er telkens weer in een revolutie te ontketenen in de wereld van de bruidsmode. Haar jurken zijn tijdloos, geraffineerd en toch eenvoudig, nu eens traditioneel in wit en dan weer rebels in rood. Wang schuwt ook donkere kleuren zoals grijs of zwart niet. Wat ooit ongeschikt werd geacht voor het altaar, maakt zij nog geschikter voor het altaar. Haar ontwerpen zijn soms minimalistisch met rechte snitten en een vleugje tule en soms rijkelijk versierd met borduurwerk en diep uitgesneden halslijnen. Schoonheid, innovatie en elegantie komen hier altijd op de eerste plaats.

Het mode-icoon is dus niet bang voor onconventionele methoden als het gaat om het realiseren van haar visies. Het beroemdste voorbeeld: om de status quo van de parelbruidsjurk te doorbreken, dompelde haar ontwerpteam elke jurk een jaar lang onder in een badkuip vol thee. Het resultaat? Weer een veelgeprezen collectie van Wangs.

Bruidscollectie – Een sprookjesachtige betovering

Vera Wang Lente Zomer – Natuurlijk willen we je haar nieuwste bruidscollectie niet onthouden. En wat weerspiegelt de lente en de bekende lentegevoelens beter dan bloemen? Dit jaar waren bloemen de inspiratie voor de nieuwe ontwerpen van Vera Wang. Handgemaakte bloemenapplicaties van verschillende materialen sieren mouwen, petticoats en corsages. Tule wordt ook hier steeds meer gebruikt om een bijna bloemachtige illusie te creëren. De jurken doen een beetje denken aan Alice in Wonderland. Ze zijn romantisch en betoverend. Een beetje dromerig en toch geraffineerd en elegant. Wangs doel is hier niet alleen om de draagsters van de jurken en hun bruiloftsgasten te bekoren. Het gaat haar vooral om individualiteit en de uitdrukking van verschillende persoonlijkheden, en daarom zien de jurken er vanuit elke hoek anders uit, zoals Wang uitlegt in een interview met het Amerikaanse vrouwentijdschrift Harpers Bazaar.

“Het maakt niet uit waar je bent – voor, achter, opzij – de jurk contrasteert in textuur, tonaliteit en proportie. Het is niet eenvoudig, maar deze collectie voelt toch moeiteloos aan.” – V. Wang

Zie de magie van Wang zelf hier in de video:

De prijs van haute couture

Vanaf 2.000 US dollar: Als je besluit de knoop door te hakken in een meesterwerk van Wang, kies je niet alleen voor tijdloze haute couture, maar ook voor de trotse prijs: de meeste jurken van Vera Wang kosten tussen de 2.000 en 6.000 US dollar. Zij worden zowel in Wang’s bruidsjurkboetiek op Madison Avenue als in de modehuizen Barney’s, Saks Fifth Avenue en Neiman Marcus verkocht. De jurken zijn ook online verkrijgbaar. Als je tevreden bent met een tweedehands bruidsjurk, kun je die ook vinden op ebay en Amazon.

Extravagante geuren

Van lotusbloesem tot champagne: sinds 2002 staat de naam Vera Wang niet alleen voor elegante bruidsjurken en avondkleding, maar ook voor extravagante parfums. Haar eerste signatuurparfum voor vrouwen werd in 2002 gelanceerd en genoot onmiddellijk grote populariteit. Wangs liefde voor bruiloften komt tot uiting in de meeste van haar creaties, die al menig beroemd flaneur hebben geïnspireerd. Het mode-icoon heeft momenteel meer dan 29 parfums op haar naam staan – de top drie van meest populaire Wang geurcreaties: Princess, Be Jeweled en Lovestruck, die we hier voor u hebben samengevat.

Prinses: hulde aan de moderne prinses

De best verkochte geur van het huis van Wangs doet zijn naam meer dan eer aan. Princess by Vera Wang werd in 2006 gelanceerd en is sindsdien een bestseller. De oriëntaals-bloemige geur werd gecreëerd door Ilias Ermenidis en Harry Fremont en is opgedragen aan alle prinsessen van de moderne tijd. De koninklijke menage van guave en tiarebloem wordt begeleid door pure chocolade en gezoet door een vleugje vanille. Tot slot is het geheel verpakt in een al even koninklijke hartvormige fles met een kroon als deksel.

  • Topnoten: Lady-Apple, Waterlelie
  • Hartnoten: tiarebloem, roze guave
  • Basisnoten: chiffon vanille, suiker, pure chocolade

Be Jeweled: Geurcompositie zo elegant als juwelen

Vera Wangs parfum Be Jeweled, een parfum dat in 2013 werd gecreëerd door flaneur Yann Vasnier, is eveneens populair. Trouw blijvend aan haar romantisch-zoete noot, combineert Wang de geur van fruitige granaatappel en flirterige passievrucht met warm sandelhout en roze kristalsuiker. De geurcompositie is tegelijkertijd temperamentvol en speels, en geeft de draagster een vleugje jonge elegantie en levenslust. Het parfum ontleent zijn titel aan de indrukwekkende schittering, die, net als de persoonlijkheid van de draagster zelf, op een diamant lijkt.

  • Topnoten: granaatappel, rode bes, champagne
  • Hartnoten: passievrucht, kamperfoelie, roze pioenroos
  • Basisnoten: roze kristalsuiker, muskus, Australisch sandelhout

Lovestruck: De zoete geur van jonge liefde

Urban en verleidelijk tegelijk, de geur van Stephen Nelsen en Doreen Doreen Bollhofer laat al sinds 2011 hoofden omdraaien. De geur is bloemig; samengesteld uit fruitige tropische geuren met een vleugje muskusachtige romantiek. Het aroma wordt beschermd in een roze kristallen flesje versierd met een romantische strik. Willekeurig feitje: Het gezicht van de campagne hier was onze Gossip Girl-favoriet Leightoon Meester.

  • Topnoten: mandarijn, roze guave
  • Hartnoten: lotus, tuberoos
  • Basisnoten: hout, muskus

Romantische verlovingsringen van het huis van Wangs

Fonkelende diamanten en 14-karaats wit goud: hoewel bruiden over de hele wereld al jaren in Wangs sprookjesachtige creaties door het gangpad lopen, bleef een van de belangrijkste symbolen van de mooiste belofte ter wereld lange tijd onaangeroerd door Wangs magie: De verlovingsring. Uniek, tijdloos, innovatief en iconisch tegelijk, Wang heeft nu twee collecties uitgebracht en natuurlijk willen wij van CM Models jullie die niet onthouden.

“Het creëren van een lijn van prachtige diamanten verlovingsringen en bruidsjuwelen is een natuurlijke uitbreiding van mijn passie voor bruidsmode design” – V. Wang

The Love Collection: Saffieren als teken van eeuwige liefde

In 2012 lanceerde Vera Wang haar eerste juwelencollectie, die sindsdien wereldwijde populariteit geniet. In de oude Vera Wang-stijl zijn dit niet zomaar armbanden of halskettingen, nee – zoals altijd doen deze kunstwerken van het huis van Wang de harten van alle bruiden en degenen die er een willen zijn, sneller kloppen. De collectie, oorspronkelijk uitgebracht onder de naam “Vera Wang LOVE”, omvat een verscheidenheid aan verlovings- en trouwringen voor het moderne paar. Elk juweel wordt geleverd met een certificaat van echtheid en is aan de binnenkant voorzien van Wangs exclusieve gravure. Net als haar fantastische jurken en romantische parfums, benadrukken haar ringen de tijdloze elegantie van de draagster.

Haar ontwerpen zijn opmerkelijk – de meeste van haar kunstwerken zijn bijvoorbeeld gemaakt in 14-karaats witgoud, hoewel de innovatieve ontwerpster soms tegemoet komt aan de behoeften van risicovolle bruiden met onconventioneel tweekleurig goud. De banden zijn altijd bezet met diamanten. In het middelpunt van de belangstelling: een traditioneel gezette diamant in een grote verscheidenheid van slijpvormen en vormen in het midden van de ring. Blauwe saffier als teken van trouw en eeuwige liefde wordt ook vaak gebruikt bij Wang – een vernieuwende stijlbreuk met veel betekenis voor het moderne paar van deze tijd.

De Wens collectie: speels rose-goud

Na het wereldwijde succes van haar eerste juwelencollectie was het slechts een kwestie van tijd voordat Wang besloot om nog een ensemble van fonkelende diamanten te lanceren. Dus in 2019 lanceerde ze een andere collectie bruidsjuwelen. Vergeleken met “Vera Wang LOVE”, is deze alleen verkrijgbaar bij de Amerikaanse juwelier Jared en heet “Vera Wang WISH”. Het merendeel van de ringen is nog steeds gemaakt van 14-karaats witgoud, hoewel Wang deze keer ook vaker koos voor romantisch roségoud. In vergelijking met de vorige collectie zijn de banden van de ringen deze keer speelser en diverser. Naast de typische slijpvormen en -vormen zijn er ook meer onconventionele diamantslijpvormen in de vorm van harten en bloemen.

Wangs grootste samenwerkingen – alledaagse kleding en dinerjassen

In de loop der decennia heeft Wang zich niet alleen gevestigd als een innovatieve bruidsontwerpster, maar ook als een populaire medewerkster. Zo vonden haar creatieve ideeën ook ingang in de wereld van de snoepjes en de eetjassen.

Voor de kleine portemonnee

Kohl’s x Vera Wang: De Amerikaanse kledingketen Kohl’s en Vera Wang werken al meer dan tien jaar samen. Samen bieden zij mode die luxe toegankelijk maakt en tegelijkertijd elegantie en stijl in het dagelijks leven brengt. Begonnen met een paar eenvoudige kledingstukken voor de kleine portemonnee, omvat de collectie nu ook sieraden, schoenen, handtassen en accessoires.

https://www.instagram.com/p/B_icNRDBkAU/?igshid=yq9crerakp0y

Voor de liefhebbers van toetjes

Ladurée x Vera Wang: Na kleding, juwelen en woningtextiel waagde de vernieuwster Vera Wang zich in 2018 eindelijk in de wereld van de vanillesuiker: in samenwerking met de Franse patisserie Ladurée ontstonden de eerste desserts van het huis van Wangs. Ook hier bleef ze trouw aan haar unieke esthetiek. Haar macarons en taarten zijn versierd met glinsterende suikerbloemen en roze cascadestrikken. Zoals altijd, stijl en conventie breuken zijn hier groot geschreven. Bruiden kunnen dus zowel van witte als zwarte bruidstaarten genieten, en liefhebbers van desserts komen ook aan hun trekken met macarons in de onconventionele smaken kokosroom en mango.

Voor de modebewuste bruidegom

Men’s Warehouse x Vera Wang: In tijden van feminisme en gelijkheid mag de mannelijke tegenhanger van de bruidsjurk niet worden vergeten. En zo konden bruidegoms in 2014 voor het eerst ook genieten van Wangs ontwerpen. Sindsdien is haar BLACK by Vera Wang dinner jacket lijn exclusief verkrijgbaar bij de Amerikaanse dinner jacket outfitter Men’s Wearhouse en biedt een modieus alternatief voor de anders zo klassiek gesneden dinner jackets van de moderne tijd.

Bekijk Wang’s reclamespot hier:

Catwalk hoogtepunten – donkere lingerie en veel tule

Vera Wangs innovatieve geest is ook terug te vinden in haar prêt-à-portercollecties. Hier hebben we enkele hoogtepunten van haar laatste collecties voor u samengebracht.

Royal ruches met een vleugje edgyness

Eerder dit jaar presenteerde Vera Wang haar nieuwste herfst/wintercollectie in het James B. Duke House in Manhattan. Op grote plateauhakken flaneerden de jonge modellen op en neer door de pompeuze foyer op een chartreuse loper die door Wang zelf was aangelegd. Hun collectie bestond deze keer vooral uit wulpse boudoirstukken, korsetten en geplooide tule. Asymmetrische overhemden met franje zijn ook in steeds grotere getale te vinden. Natuurlijk, altijd in de stijl van Vera Wang: romantisch met een beetje rebels.

Romantische kwetsbaarheid en hoge hakken

Na een onderbreking van twee jaar maakte het bruidsmode-icoon een comeback met gewaagde lingerielementen, doorschijnende behatopjes en losse maliënkolder. Losjes en zonder veters, tops en jurken werden in lagen gelegd om de aarzelende silhouetten van de modellen dromerig te omhullen. Romantisch. Voorlopig. Bijna fragiel zweefden de modellen door de duisternis op hoge hakken.

Meer over Vera Wang

De geschiedenis van Wang’s bedrijf is kleurrijk, luid en divers. Hier hebben we weer de meest interessante vragen over Vera Wang en haar mode-imperium beantwoord.

V&A: De meest gestelde vragen

Wanneer is Vera Wang geboren? Waar is ze bekend om en wie heeft ze in het verleden gekleed?

Hoe oud is Vera Wang?

Vera Wang is geboren in New York City op 27 juni 1949.

Waar is de naam Wangs bekend om?

Vera Wang is sinds 1990 gespecialiseerd in prachtige en innovatieve bruidskleding. Ook bekend is haar jaarlijkse prêt-à-porter-collectie, haar avondjurken en haar parfums. Wangs brillen, juwelen en smokingjasjes zijn ook bekend.

Welke beroemde bruiden heeft Vera Wang al gekleed?

Tot Wangs beroemdste klanten behoren Kaley Cuoco, Kim Kardashian, Chelsea Clinton, Alicia Keys, Ivanka Trump, Victoria Beckham en Mariah Carey.

Waar is Vera Wang’s Bruidsboetiek gevestigd?

Wangs Bruidsboetiek is sinds 1990 gevestigd in het chique Carlyle Hotel op Madison Avenue in New York City.

Waar kan ik Vera Wang kleding en parfums kopen?

De meeste van haar kleren zijn verkrijgbaar op haar officiële website. Haar zonnebrillen zijn verkrijgbaar in de online shop van de operator farfetch, haar parfums en Simply Vera-collectie bij de Amerikaanse warenhuisketen Kohl’ s en haar collectie dinner jacks voor mannen bij Men’s Warehouse. Als u geïnteresseerd bent in de unieke juwelen van Wangs, vindt u ze bij Jared.