Berlin Fashion Week 2016 – Model Manager: Achter de schermen
Twee keer per jaar trekt de mode-industrie naar de hoofdstad voor de Berlin Fashion Week. Terwijl de bezoekers en de media vooral geïnteresseerd zijn in de shows, ontmoeten inkopers en managers van verschillende winkels en modehuizen elkaar op de modebeurzen van Berlijn. Ze vinden allemaal plaats parallel aan de verschillende modeshows. In 2016 waren de publieksevenementen voornamelijk geconcentreerd op twee locaties: de “Startbaan”, prachtig gelegen bij de Brandenburger Tor, en het “Podium”, in Berlin Mitte en gemakkelijk te bereiken met de pendelbus vanaf de “Startbaan”. Van maandag tot zaterdag stond alles in het teken van mode! Elke dag meer dan tien shows, diverse nevenevenementen en after-show parties. Er was voor elk wat wils. Tot de hoogtepunten van dit jaar behoorden Marc Cain, Guido Maria Kretschmar, Anne Gorke en vele anderen. Het absolute hoogtepunt was echter de “Candy Fashion”, Key Looks by FashionID (Peek & Cloppenburg) met talrijke looks van Esprit tot Komma; een zaal vol suikerspinnen, snoepgoed en stijl – maar over de Key Looks by FashionID later meer.
Wie er spontaan live bij wil zijn: de volgende Berlin Fashion Week is van 28 juni tot en met 01 juli 2016.
Fashion Week Model Management – Voorbereidingen, E-mails en Netwerken
Voor ons als managers begint de Fashion Week natuurlijk al weken eerder – in december. Het werk begint ongeveer zes weken voor de modeweek. Naast de notebook is de smartphone een constante metgezel. De eerste showpakketten gaan dan naar de ontwerpers. Een showpakket bevat onder meer de sjablonen van de modellen, maar ook polaroids en loopvideo’s. Grote modellenbureaus doen veel moeite om de felbegeerde uitnodigingen te bemachtigen – sommige ontwerpen zelfs speciaal voor dit evenement sedkaarten. Waarom? Fashion Week vertegenwoordigt de who’s who van de modewereld. Zij die het zich kunnen veroorloven zijn hier aanwezig. Daarom is het belangrijk om vroeg genoeg te beginnen. Hoe beter de planning vooraf is, hoe soepeler de castings, montages en shows zullen verlopen!
Terwijl het agentschap al druk bezig is met reisplannen, accommodatie en het organiseren van afspraken, komen de uitnodigingen voor de castings één voor één binnen. Zoals hierboven vermeld, vinden tijdens de Fashion Week een vijftigtal individuele shows plaats. Dit betekent dat er bijna evenveel modelcastings zijn in Berlijn vooraf. Een echte taak.
Modellen, catwalk training, sedcard afdrukken – voorbereiding is het halve werk
Voor ons waren er dit seizoen bijna dertig interessante castingdata. We hadden 10 van onze nieuwe gezichten en catwalk modellen op locatie. Zodra we aankwamen, werd de gehuurde AirBnB flat omgebouwd tot een kantoor voor het team. Notitieboekjes, smartphones, castinglijsten – zodat we perfect kunnen werken en coördineren in Berlijn, rechtstreeks vanaf de Potsdamer Platz. Voordeel: digitaal bedrijf! Wij kunnen op elk moment locatie-onafhankelijk werken, en daarom begeleiden wij onze modellen graag bij shows en shoots.
We hebben vier dagen! Van notebooks tot spiegelreflexcamera’s, we hebben alles in onze bagage. Fashion Week begint op maandag en een paar dagen daarvoor, de castings. Een groot deel van de castings voor de Berlin Fashion Week vinden plaats in de hotels, Berlin Mitte. Iedereen die wel eens naar een casting is geweest, weet dat er heel wat modellen komen. Gewoonlijk zijn er honderden uit heel Duitsland en soms Europa. Elke casting vindt plaats op aparte verdiepingen en in aparte zalen. Onmiddellijk na binnenkomst vormen zich de eerste rijen voor de zalen – vanaf nu is het een kwestie van wachten tot je voor de jury wordt toegelaten. Plotseling is de enorme hotellobby vol met mensen, kleine koffers en afwachtende blikken.
Dag 1: Aankomst en de eerste castingplanning voor de shows
Vrijdag 15.01.2015: Berlin Fashion Week AW 2016 bestaat altijd uit twee delen, de castings en de shows. Voor kijkers zijn het vaak alleen de belangrijke dagen met de grote shows die tellen. Voor modellen zijn de dagen ervoor echter van cruciaal belang. Hier vinden voorafgaand aan de Fashion Week overal in het centrum de modelcastings voor de shows en modeshows plaats. Soms verzamelen zich honderden modellen in de grote hotels van de hoofdstad, maar ook in showrooms, studio’s en agentschappen. Alle grote agentschappen zijn hier aanwezig. De modeweek gaat niet alleen om prestige, het is ook een geweldige plek om contacten te leggen en nieuwe mensen te ontmoeten. De Berlijnse flair geeft de modeweek ook haar unieke karakter. Veel modellen boeken zichzelf in de hotels rond het stadscentrum. Hierdoor zijn de opgietingen gemakkelijker te bereiken en is er ’s avonds ook tijd om iets te gaan drinken met vrienden of nieuwe kennissen.
Dag 2: Casting, casting, casting
Zaterdag 16.01.2015: Vier dagen lang flaneren modellen en modellenagenten door het centrum van de stad. Ze zijn allemaal op zoek naar de beste banen en de grootste shows. Alleen de belangrijkste dingen zitten in de tas, de smartphone is altijd binnen handbereik en van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat gaan ze van casting naar casting. Terwijl er overdag veel wordt rondgelopen, is de avond cruciaal voor de planning van de volgende dag. Naar welke casting ga je het eerst, naar welke het laatst? Waar vind je snel en gemakkelijk lekker eten? Aan de kant, maak je praatjes met andere modellen, krijg je meer casting. Vier dagen lang draait het allemaal om zien en gezien worden!
Iedereen die bekend is met de casting van “Germanys Next Topmodel” zal verrast zijn. Er is geen groot podium, geen spotlights en slechts zelden camera’s. Als model heb je nauwelijks tijd, geen tien minuten, hooguit dertig seconden. Degenen die spontaan overtuigd zijn, worden vaak kort opgemeten of direct naar een snelle aanpassing gestuurd. De jury bestaat uit drie of vier personen die in een paar uur tijd honderden mensen moeten beoordelen aan de hand van zuiver externe criteria. Hierdoor lijken castings vaak onpersoonlijk, maar dat is puur te wijten aan de tijd.
De castings vinden meestal plaats in grote hotels in het centrum van de stad, met grote zalen en veel ruimte voor honderden modellen die op hun gans wachten. Kleine groepjes vormen zich altijd in de wachtkamers, iedereen wacht op de casting oproep, dan begint het. Met hun modellenboek en sedcard gaan ze naar de jury, die meestal bestaat uit ontwerpers, marketingmensen of andere media- en productiemensen. Meestal zijn er drie of vier mensen. Het model stapt naar voren naar de jury en stelt zich voor, vaak met heel weinig tijd, vaak maar enkele seconden. Veel modellen zien hier voor het eerst hoe groot en hoe sterk de concurrentie is in hun eigen en andere modellenbureaus.
Degenen die overtuigd zijn, krijgen vaak dezelfde avond nog een telefoontje van hun modelagent met de bevestiging. Bijzonder goede modellen worden ook snel geboekt, zodat zij nog beschikbaar zijn voor hun eigen modeshows. Op die manier hebben de beste modellen al vroeg een gevoel van voldoening – als ze niet van tevoren een directe boeking hebben gehad.
De tijd in de casting vergt veel inzet, organisatietalent en wilskracht van de modellen. Zelfs na het zesde optreden op één dag moet je nog kunnen lachen en plezier hebben in je werk – ook al waren er vooraf zes afwijzingen. Maar met deze know-how kunnen modellen veel leren voor banen en ook hun eigen zelfvertrouwen en perceptie versterken. De korte maar zeer intense situatie met honderden andere modellen geeft velen een realistisch beeld en spoort hen aan om nog meer te bereiken.
De eerste castings voor de shows beginnen op donderdag/vrijdag en lopen tot maandagavond. Af en toe worden er echter ook castings gehouden voor en zelfs tijdens de modeweek. Dus als je erover denkt om hier als model aan mee te doen, moet je rekening houden met tien dagen vrij.
- Je kunt bijna alleen castings krijgen bij een groot, gerenommeerd modellenbureau of een ervaren modellenagent.
- Show castings gaan van donderdag tot maandag
- Berlin Fashion Week dan van dinsdag tot zaterdag
- Dus als model moet je 10 dagen plannen
- Maar in ieder geval van donderdag tot dinsdag
Mode Week Castings en Besluit van de Mode Ontwerpers
Veel van de ontwerpers of bureaus nemen de beslissing meestal op dezelfde dag. Vervolgens leggen zij via alle kanalen contact om de beste modellen te bemachtigen. Want bij elke modeshow hoort een pas- en gesprekstijd. Tijdens het passen worden de kledingstukken op de modellen uitgeprobeerd, wat meestal zeer snel gebeurt en slechts dertig minuten duurt. De afroeptijd is dan als het ware het begin van de werkzaamheden op de dag van de show. Als de tijd daar is, komen alle modellen, visagisten en stylisten bijeen. Alle modellen krijgen hun toegewezen kleding en hun styling. De afroeptijd is daarom vaak een paar uur voor de show, zodat alle modellen gegarandeerd klaar staan en de show op tijd kan beginnen.
- Grote wedstrijd: Honderden gorgious modellen ontmoeten elkaar
- Er is vaak weinig tijd voor individuele afgietsels
- Vergeet nooit je sedcard
Toch is Fashion Week veel meer dan castings en shows. Tijdens de Berlin Fashion Week komen duizenden kopers uit heel Duitsland samen op de verschillende bestelbeurzen, die minder spectaculair en op de media gericht zijn. Of het nu Panorama, Premium of Seek is. Ook buiten de shows om valt er voor mensen uit de mode-industrie veel te beleven.
Orde en eerlijkheid – het hart van de Fashion Week
Voor veel buitenstaanders draait Fashion Week alleen maar om shows! Elke dag zijn er modeshows op verschillende locaties. In 2016 (herfst/winter) staat alles in het teken van de collecties voor het komende lente/zomerseizoen. Terwijl er nog sneeuw ligt in de straten van Berlijn, springen de kopers van beurs naar beurs om de laatste trends in te slaan.
Een van de grote bestelbeurzen is de internationale modebeurs “Premium”. Honderden stands zijn overvol met detailhandelaars van grote en bekende merken. Kopers kunnen de nieuwste monsters direct zien en bestellen. De beurs is alleen toegankelijk voor vakbezoekers, dus gelukkig is er genoeg ruimte om je in alle rust te concentreren op de verschillende looks, coupes en kleuren. Terwijl u bij Premium van hal naar hal slentert, vindt u langs de randen kleine lekkernijen, koffie en ook kleine en grotere hoogtepunten van de exposanten. Niet alleen mode, maar ook accessoires en juwelen worden niet verwaarloosd. Bij “Premium” vullen de fabrikanten zelfs hun eigen hal. Andere modebeurzen zijn in heel Berlijn te vinden. Zo zijn er onder meer “Seek” en “Panorama”, allemaal op slechts enkele metro- of S-Bahn-stations van elkaar verwijderd.
PREMIUM Berlin Fall/Winter 2014/15 from Premium Berlin on Vimeo.
Pasvormen voor de grote modeshows op de catwalk
Voor modellenagenten en modellenbureaus is het nu de laatste fase. Er gaat bijna geen uur voorbij zonder dat de smartphone moet worden opgeladen. Terwijl de assistenten van de ontwerpers bellen om modellen te vragen, vragen de modellen de eerste pas- en beltijden aan en tegelijkertijd moeten de eerste bevestigingen via e-mail de deur uit. Drie dagen lang staat de telefoon niet stil en is het moeilijk om als manager van het notebook weg te komen. Maar de showlijst vult zich, bevestiging na bevestiging. Modellen krijgen hun informatie zo snel mogelijk en ontwerpers krijgen hun boekingsbevestigingen. Zelfs op maandagavond worden er nog plannen gemaakt voor de volgende ochtend – en daar gaan we: het is Fashion Week!
Shows en evenementen tijdens de Fashion Week
Van dinsdag tot zaterdag zijn er nu mogelijke shows en after-show party’s van de ontwerpers. Tien ontwerpers zullen op dinsdag de aftrap geven. Al op de eerste dag werd duidelijk dat er tot het einde van de modeweek geen vrije minuten zouden zijn. Onze eerste show dit jaar was “Ivanman” op het “Podium” in de Verzamelaarszaal. Vroeg in de ochtend, 11 uur. Vorig seizoen had Ivanman al een goede start gemaakt. Oh, dit jaar. Onmiddellijk daarna ging het verder met “Nobi Talai” in Berlijn’s Kronprinzenpalai met onze Yulha. Gevolgd door een zeer bloemrijke show van ontwerpster “Lena Hoschek”, perfect ontworpen in één lijn van de plaatskaart tot het podium. Daarna een sprong naar de Greenshowroom in het Postbahnhof, waar onze Alex zijn eerste show had, parallel liepen Anne en David voor Odeur op de “Runway” Brandenburger Tor. En de dag was nog maar half voorbij – show na show ging de volgende vier dagen door.
Gelukkig mochten we niet alleen in de eerste show meelopen, ook op vrijdag liepen twee van onze modellen, Helena en Lisa, in de finaleshow van “Ioana Ciolacu”. Met creatieve make-up en sterke foto’s achteraf.
De grote finale: Candy Fashion – KEY LOOKS Show door FashionID
Het grootste hoogtepunt van de huidige modeweek vond zaterdag plaats in een “kleine” kring van mensen. Topmodellen, sterren, vertegenwoordigers van agentschappen en media ontmoetten elkaar tijdens de KEY LOOKS show van “FashionID” door “Peek & Cloppenburg”. Het motto was “Candy Fashion”. De hele lobby van de Fashion Week aan de Brandenburger Tor was omgetoverd tot een land van snoep en suikerspin – alles leek wel uit een Katy Perry-video te komen. Echt groots opgevoerd door de decorontwerper. Tussen de suikerspinnen en lolly’s op mensenmaat waren er coole, verfijnde drankjes aan verschillende bars, een geweldige DJ en veel kleine verrassingen en hapjes. De show opende om 19.00 uur, bijna tweehonderd mensen verzamelden zich links en rechts rond de catwalk, die op zijn beurt tot aan het plafond bij de ingang was versierd met snoepflos, roze licht en lolly’s maakten het plaatje van “Candy Fashion” perfect.
Aan het begin deelden acht modellen over de catwalk standaards uit met zoete snoepstrengen uit een klassieke snoepfloskar. Dit toverde een glimlach op bijna ieders gezicht! Kort daarna was het showtime, de key looks van het komende seizoen, verkrijgbaar in alle Peek & Cloppenburg winkels en online op FashionID. Met mode van Esprit, Marc Cain en Max&Co. Gepresenteerd door Annemarie Carpendale (o.a. Red en Taff op ProSieben). Elke collectie had zijn eigen muziek, zijn eigen enscenering voor het publiek. Onze Johanna was er ook en toonde in totaal drie looks voor het lente/zomerseizoen 2016. De kroon op het werk waren de creatieve outfits van de modebladen – elke redactie stelde haar favoriete stukken uit de nieuwe collecties samen en combineerde ze met accessoires en andere stukken. Op die manier ontstonden direct nieuwe creaties en looks voor 2016.
Andere interessante onderwerpen over modeshows en modeweken
U kunt ook spannende informatie, hulp en tips voor Catwalk & Co. vinden in onze Model & Agency Blog.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!