Canada Goose: merk, wintermode, duurzaamheid en liefdadigheid

Canada Goose – Canada Goose is een van de belangrijkste leveranciers van luxe kleding op het gebied van wintermode. Ze volgen altijd het motto: Made in Canada. Dit alleen al laat zien dat het merk veel waarde hecht aan zijn oprichtingsland. Daarom schrikken ze niet terug voor liefdadigheidsprojecten, waarvan ze de opbrengst uiteraard schenken aan geselecteerde organisaties of mensen in nood. meer informatie over Canada Goose, productie, projecten en meer vind je hier.

Canada Goose: het wintermerk

Het begon allemaal toen Sam Tick in de jaren 50 naar Canada emigreerde met een grote ondernemingsgeest. Daarom richtte hij in 1957 het bedrijf Metro Sportswear Ltd. op, waar na enkele jaren ook zijn schoonzoon David Reiss bij kwam.

David creëerde een nieuw tijdperk met de uitvinding van een donsvulmachine met volume. Met deze kennis richtte hij Snow Goose op, dat later Canada Goose ging heten.

De eerste mijlpaal kwam in de jaren 1980 met de ontwikkeling van de Expeditie Parka, speciaal gemaakt en aangepast voor de wetenschappers op Antarctica. Deze parka, bijgenaamd “Big Red”, behoort nu tot de standaarduitrusting.

Zijn zoon, Dani Reiss, kwam in 1997 bij het bedrijf en werd slechts vier jaar later president en CEO van Canada Goose. Hij was degene die de zaak echt een impuls gaf.

Geïnspireerd door hun band met ijsberen, bundelden ze in 2007 hun krachten met Polar Bears International (PBI) en lanceerden ze een collectie, waarvan de opbrengst naar de organisatie ging om de natuurlijke habitats van ijsberen te beschermen.

Maar niet alleen de inheemse dieren werden gesteund, maar ook de mensen, meer bepaald de naaisters van de Inuit. In het Canadese noordpoolgebied zijn voor hen hulpcentra opgericht zodat zij gratis materiaal tot hun beschikking hebben.

Na verloop van tijd werd het tijd om het bedrijf uit te breiden. Dus plaatste Canada Goose nieuwe productiehallen in Canada. De locatie speelde een grotere rol dan je zou denken. Omdat het merk “Made in Canada” als het ware heilig is. Daarom bleef en blijft het een Canadese fabrikant.

In 2014 noemden ze Toronto eindelijk hun officiële wereldwijde hoofdkantoor, waardoor de productiecapaciteit aanzienlijk toenam, en twee jaar later openden ze zelfs hun eerste winkels. Nu begonnen ze zich te specialiseren in meer dan alleen jassen. Zo introduceerden zij de eerste gebreide kleding en een schoenencollectie, waarbij zoals altijd de functionaliteit van de producten centraal stond.

Zo wordt een pooljas gemaakt

Destijds was Canada Goose alleen bekend bij mensen die deelnamen aan poolexpedities, maar dat is vandaag de dag veranderd. Want als het erom gaat de kou te verslaan, wend je je tot dit bedrijf, dat de jassen echt aan de tand voelt op de koudste plaatsen ter wereld.

Hier ziet u hoe zo’n stijlvolle parka die u ook nog eens warm houdt, wordt gemaakt.

Het logo: vals of origineel

Het logo vertegenwoordigt de geografische wortels van het merk en toont de omgekeerde Noordpool. Het is ontworpen door David Reiss in de jaren 80.

Het logo kan ook worden gebruikt om een origineel van een vervalsing te onderscheiden. Het is duidelijk te zien dat de bladeren van de namaak vrijwel in elkaar verstrengeld zijn en dat de afwerking in het algemeen niet van zo’n hoge kwaliteit is.

Project Atigi: Inuk-ontwerpster Victoria Kakuktinniq

Gastontwerpster Victoria Kakuktinniq creëerde drie bovenkledingmodellen voor Canada Goose. De jassen hebben een modern Inuit-design en de inspiratie voor de kleurkeuze werd gevonden in het Noorderlicht en de nachtelijke hemel.

Voor de ontwerpster heeft de collectie een grote betekenis omdat ze het erfgoed, het vakmanschap en de tradities van Inuit-design viert en zo de Inuit-gemeenschap, waartoe ze zelf ook behoort, aanmoedigt. Bovendien gaan alle opbrengsten naar de Inuit-gemeenschappen. Deze vorm van liefdadigheid is helemaal niet ongewoon voor de Canadese gans, hij is vergelijkbaar met de PBI-collectie (zie hierboven).

Het project maakt ook deel uit van het Humanature-initiatief. Dit betekent dat aandacht wordt besteed aan duurzaamheid en waarden. Het doel is om de planeet koel te houden en de mensen warm.

Maak hier kennis met ontwerpster Victoria in een interview. Ze ontwerpt niet alleen voor Canada Goose, maar heeft ook haar eigen merk: Victoria’s Arctic Fashion.

Samenwerkingen: Outerwear partner van de NBA

De National Basketball Association, kortweg NBA, maakt van Canada Goose een meerjarige bovenkledingpartner. Het plan is dat Canada Goose elk jaar een exclusief ontwerp ontwikkelt voor spelers en fans dat samenvalt met de viering van de All-Star.

Winkel: Koop minder test meer

Net zoals de producten van Canada Goose na hun productie een duurtest moeten ondergaan, kunnen klanten ze ook in de eigen winkels van het merk op hun eisen testen. Daar ligt het concept. De winkels zijn niet noodzakelijk ontworpen om er in het beste geval voor te zorgen dat de gasten niet met lege handen naar huis gaan. Een voorbeeld hiervan is de winkel in Sherway Gardens in Ontario, Canada, waar geen koopwaar wordt verkocht, maar klanten de jassen kunnen passen of testen in ijskoude ruimten.

Campagnes en reclame

Voor meer indrukken van het merk kunt u hier voorbeelden zien van een commercial en een campagne. Natuurlijk weerspiegelt de locatie altijd de achtergrond van het merk.

Reclame voor haar nieuwe schoenencollectie

Beschermd van top tot teen – Naast jassen die ons lichaam beschermen tegen extreme kou, zijn er nu ook schoenen ontworpen voor extreme gevallen. Daarom kunt u nu van top tot teen worden uitgerust met uitrusting van de hoogste kwaliteit.

De eerste wereldwijde campagne

“Out There” is een korte film gebaseerd op een uniek waargebeurd verhaal. Deze campagne werd geleid door Paul Haggis, een Canadese scenarioschrijver, producent en regisseur van film en televisie die al twee keer een Oscar heeft gewonnen.

Meer video’s van en over Canada Goose:

  • Canada Goose Video’s

Canada Goose Q&A: De laatste vragen