Mode show agentschap

Mode show agentschap

Modeshowbureau – Voordat een modeshow in Berlijn, Hamburg of München kan plaatsvinden, moet er veel worden gepland en georganiseerd. Elke modeshow is uniek. Als agentschap zorgen we ervoor dat er niets misgaat. De ontwerpers en de organisatoren nemen maanden voor het evenement contact op, plannen alles tot in de puntjes, vervolgens worden de PR-bureaus erbij betrokken en uiteindelijk is het de grote dag. Iedereen is er: klanten, bloggers, redacteuren, modellen en mediavertegenwoordigers. Om ervoor te zorgen dat alles perfect verloopt, ook bij de marketing na de modeshow, moet het agentschap met een aantal aspecten rekening houden. Als u nog niet zelf een modeshow hebt gepland of er zelfs nog niet aan hebt deelgenomen, vindt u hier alle belangrijke punten voor het plannen van een modeshow met de hulp van een agentschap – zoals CM!

Het concept: merk, strategie, plan

Maar in de regel concentreert elke modeshow zich op een paar hoofdpunten! Aan het eind van het artikel vindt u een complete checklist (doe het zelf). Laten we eerst een meer algemene blik werpen op de belangrijkste punten van een modeshow en een antwoord geven op de vraag waarom een agentschap uiterst nuttig is voor de planning en waar u rekening mee moet houden voor het eerste concept.

Agentschap en taken

Invloedrijke Strategie / Uitrol
✓ Media planning
✓ Instagram campagnes
✓ TikTok campagnes
✓ YouTube campagnes
✓ Sociale advertenties / Deep Ads
✓ Foto- en videoproductie

â intern agentschap voor sociale media

â via office@cmmodels.com

Inhabergeführte Modelagentur

Stephan M. Czaja
Eigenaar | CM Modellen

Geval (boven): Finisshow @ Berlin Fashion Week, zaterdag 20.15 uur

De planning: evenement, locatie, gasten

Een modeshow is een uitgebreid media-evenement, dus er is veel om over na te denken bij het plannen van een modeshow. Naast de modellen, de locatie en de designermode spelen ook andere elementen een belangrijke rol. Van de muziek tot de verlichting tot de gastenservice, er zijn een aantal punten die een modeshow tot een compleet succes kunnen maken. Eén ding is bijzonder belangrijk: een modeshow moet een uniform beeld uitstralen, waarmee klanten, bloggers, vertegenwoordigers van de media… emoties opwekken bij alle gasten wanneer de modellen met de nieuwe modecollectie over de catwalk lopen.

Elke planning is gebaseerd op verschillende factoren, zowel grote als kleine. Het organiseren van een modeshow is niet zo gemakkelijk. Afhankelijk van de complexiteit van het project of de eisen van de klant, kan de organisatie in de aanloop naar een modeshow dagen of zelfs maanden in beslag nemen, als er bijvoorbeeld complexe decors worden toegevoegd.

Dit gaat over veel meer dan alleen de show, het gaat over:

  • Aanbod voorbereiding, organisatie
  • Effect en show
  • Casting en boeken van modellen
  • Plan van aankomst en vertrek, overnachtingen (indien nodig, gewenst)
  • Check Fitting, Rehersal, Choreografie
  • Runway muziek montage, show-geoptimaliseerd
  • Indien nodig, matiging
  • Contracten, klantenovereenkomsten
  • Generale repetitie, schema’s, draaiboeken
  • Kleding protocol, overdracht aan het einde
  • Klantenvergaderingen, enz.

Nodiglijst, Modellen & Choreografie

Benodigde lijst, casting, modellen, choreografie, muziek, elektra, zitplaatsen, sfeer – in de aanloop naar een modeshow zijn er veel factoren waarmee rekening moet worden gehouden.

Noodzakelijke lijst: planning in opsommingstekens

Waarmee moet een agentschap rekening houden in het concept voor een modeshow? De agenten van het modeshowbureau stellen samen met de klant een zogenaamde “needed” lijst op (kortom, een klassieke lijst van eisen of to-do lijst). In deze eerste briefing worden alle belangrijke punten genoteerd die nodig zijn voor een geslaagde modeshow in de zin van de opdrachtgever, bijvoorbeeld een ontwerper, een reclamebureau of een PR-bureau. Zodra alle punten netjes zijn genoteerd en er is nagedacht over details als catering en repetitieruimte, bereiden wij als bureau onze kick-off meeting voor de show voor. Daarna volgt een persoonlijk of telefonisch consult, dat precies is afgestemd op de behoeften van de cliënt. Tijdens deze bijeenkomst worden veel zaken nader omschreven, de modellen, de keuze van de muziek, de enscenering van de show in termen van styling en choreografie, de repetities, de castings en nog veel meer wordt besproken.

Deze individuele consultatie varieert in intensiteit, zoals hierboven beschreven, afhankelijk van het budget van de cliënt. Na het overleg zijn wij als modeshowbureau aan de slag gegaan met het creëren van het showconcept en de presentatie ervan.

Choreografie: planning van de afzonderlijke “beelden” (scènes) met muziek

Ook de modeshowmuziek wordt meestal verzorgd door het modeshowbureau, in sommige gevallen door de klant zelf. De muziek wordt gesneden, de DJ zorgt voor de optimalisering van de beat en past die precies aan de choreografie van de modeshow aan. Dit is belangrijk omdat de hele enscenering van de modeshow coherent moet zijn. Muziek is over het algemeen van groot belang voor een geslaagde modeshow, omdat muziek emoties overbrengt en een bepaalde sfeer creëert die de hele show beïnvloedt. Op Youtube vind je nu al optimaal samengestelde afspeellijsten voor catwalks en modeshowvideo’s. Meer over de verschillende loopstijlen vindt u in het artikel:

De choreograaf creëert hier “beelden” voor. Dat betekent dat hij nadenkt over hoe de modellen zich zullen gedragen tijdens de modeshow. Het maakt een groot verschil of het om haute couture & pret-a-porter gaat of om een fitnessmodeshow op een sportbeurs. Afhankelijk van de omgeving, de locatie, het publiek en de klant worden individuele scènes gecreëerd om de modecollectie zo goed mogelijk te presenteren. De show moet op een opwindende manier worden opgevoerd, zodat het publiek, of het nu rij 1 of rij 8 is, enthousiast is en na afloop nog over de mode praat.

Een modeshow voorbereiden: Planning, marketing en PR

Planning, marketing en PR – Het kernelement voor de dag erna:

Public Relation: Voorbereiding van de modeshow

Bij het plannen van een modeshow moet de organisator (agentschap of Do It Yourself) van tevoren een aantal zaken ophelderen. Voor een perfecte modeshow moeten mogelijke problemen van tevoren worden gladgestreken, zodat de ontwerper en zijn helpers zich op de grote dag uitdrukkelijk aan hun eigen taken kunnen wijden.

Eerst moet een precieze datum voor de modeshow worden gepland. Het is belangrijk ervoor te zorgen dat er op de gewenste dag geen ander groot evenement in de buurt plaatsvindt. Anders zou er concurrentie kunnen ontstaan en zouden mogelijk geïnteresseerden voor de modeshow misschien niet komen opdagen wegens tijdgebrek of het stellen van prioriteiten. Ook de feestdagen en de vakantietijd mogen niet worden veronachtzaamd! Er moet een berekening worden gemaakt van de tijdstippen waarop de meeste bezoekers kunnen worden verwacht, vergelijkbaar met de meting van kijkcijfers op TV. De functie van persrelaties moet worden verzekerd, d.w.z. wanneer, waar en in welke mate over de modeshow moet worden bericht. Verdere reclamemaatregelen, zoals affichereclame en dergelijke, moeten worden overwogen en de uitnodigingen moeten worden georganiseerd en gedrukt. Dit doet de vraag rijzen welke mensen een uitnodiging zullen ontvangen of op de gastenlijst zullen worden geplaatst.

Wij raden altijd aan dergelijke grote evenementen te organiseren met een aanlooptijd van ten minste 4 maanden. Zo is er genoeg tijd om belangrijke mensen uit te nodigen, zoals VIP’s, bloggers en vertegenwoordigers van de media.

Show: Locatie en genodigden

De doelgroep van de modeshow en dus van de gepresenteerde collecties moet duidelijk worden omschreven. Voor de reservering van de locatie moet achteraf het maximum aantal bezoekers worden vastgesteld. De locatie moet worden afgestemd op de modeontwerper en de stijl van zijn modecollecties. De visie van de ontwerper wordt niet alleen overgebracht door de eigenlijke collectie die wordt gepresenteerd, maar ook door de sfeer van de locatie. Een elegante rode loper past bijvoorbeeld beter op een uitgelezen adellijke locatie dan in een stedelijke ondergrondse club. De technische uitrusting moet worden gecontroleerd om te voorkomen dat op de dag van de modeshow gebreken worden ontdekt. Het personeel moet gereserveerd worden, bijvoorbeeld voor de drankjes, de muziekinstallatie, de verlichting of de garderobe. Ten slotte moet worden nagedacht over hoe de tickets bij de gasten zullen komen. Met andere woorden, zijn er vooraf kaartjes te koop, uitnodigingen of reserveringsmogelijkheden? En hoe zullen de gasten worden geïnformeerd over de verschillende aankoopmogelijkheden? Er moeten extra zitplaatsen worden gereserveerd voor de pers en fotografen moeten de gelegenheid krijgen om georganiseerde foto’s te maken.

Routebeschrijving en welkom: Planning in detail

Bij de keuze van de locatie moet worden verduidelijkt welke mogelijkheden er zijn voor het publiek om de locatie te bereiken. Met andere woorden, zijn er voldoende parkeermogelijkheden? Hoe is de verbinding met het openbaar vervoer? Bij modeshows is de receptie een belangrijke inleiding op het hele evenement. Dit is waar de gasten merken of de modeshow goed georganiseerd is. Elke gast moet exclusief worden begroet, bijvoorbeeld met een glas champagne in de foyer en een briefje over de garderobe. Indien er internationale gasten aanwezig zijn, moeten het onthaal en de moderatie in verschillende talen gebeuren, ten minste in het Engels. De duur van de moderatie moet op voorhand perfect worden afgestemd op de show en de visie van de ontwerper.

Model Casting tot Show Repetitie

De laatste generale repetitie voor alle modellen voor de modeshow in detail:

Uiteraard moet de modeshow van tevoren worden getimed, d.w.z. dat de modeshow wordt gestructureerd en de duur ervan wordt vastgesteld. De structuur vormt een leidraad waaraan alle deelnemers zich dienen te houden. Natuurlijk kunnen er afwijkingen zijn. Het aantal te presenteren outfits en modellen wordt uitgewerkt en aangepast aan de duur van de modeshow. Er wordt een concept ontwikkeld.

Weken voor de modeshow, is er meestal een grote modellen casting. De modellen worden geselecteerd aan de hand van bepaalde criteria. Het zogenaamde passen vindt plaats dicht bij het tijdstip van de modeshow. De modellen passen de verschillende outfits van de te presenteren collectie. Er wordt besloten welk model welke outfit zal presenteren. Zodra dit is opgehelderd, beginnen de modellen met het oefenen van de gewenste choreografie en de loopvolgorde. Elk model kan verschillende outfits uit de collectie op de catwalk presenteren. De tijd waarbinnen de modellen zich in het backstage-gedeelte kunnen omkleden wordt berekend, meestal moet alles heel snel gebeuren. De choreografie op de catwalk wordt van tevoren bepaald en ingestudeerd. Make-up artiesten, stylisten en kleermakers zijn georganiseerd.

Na de modeshow: PR en POS

Na afloop van de modeshow zal onder de gasten de vraag rijzen of en waar zij de getoonde ontwerpen kunnen kopen. Deze vragen moeten worden opgehelderd bij de organisatie van de modeshow. Is er een uitverkoop na de modeshow? Hoe worden de gasten hierover ingelicht? Zijn er genoeg passende mogelijkheden? Hoe moet de aanpassingsprocedure zijn?

Wat maakt een modeshow agentschap?

Mode + Public Relation
border
Media + Social Report

Volgorde van de voorstelling: opening tot sluiting

Bij een modeshow lopen de geselecteerde modellen in een bepaalde volgorde over de catwalk, volgens een bepaalde choreografie. De ontwerper kan vrij ontwikkelen, er zijn geen richtlijnen, alleen een algemeen basiskader dient als leidraad. Het openingsmodel is van groot belang voor de ontwerper. De eerste indruk van de modecollecties van de ontwerper op het publiek telt en bepaalt de hele show die volgt! Op dezelfde manier fungeert het slotmodel als een belangrijk element van de modeshow. Dit is meestal het pronkstuk van de collectie van de ontwerper. Het publiek bestaat uit pers, inkopers en beroemdheden, maar ook uit modebloggers en mode-enthousiaste toeschouwers. Elk model presenteert ten minste één outfit op het podium, meestal volgen er meerdere. Hiervoor moeten de modellen snel zijn, want de outfit moet backstage onder tijdsdruk worden gewisseld. De choreografie mag niet onderbroken worden. Op de catwalk is de backstagestress niet merkbaar voor de modellen, die zonder onder de indruk te zijn en in vrede met zichzelf over de catwalk lopen.

Persrelaties – Na de show is voor de show!

Daar gaan we, PR! Idealiter moeten vooraf gedetailleerde lijsten van contacten met persvertegenwoordigers en PR-bureaus worden opgesteld. Deze contacten moeten direct op de dag zelf of de dag erna worden voorzien van fotomateriaal, teksten en, indien mogelijk, video’s. Want de magie van een modeshow kan snel vervagen als de volgende grote modeweek in Milaan, New York of Parijs begint. De gemakkelijkste manier is om je eigen modeshow in online magazines te plaatsen. Het is wat moeilijker om in de grote tijdschriften te komen, zoals Vogue, Harper’s Bazaar & Co. Daarom is het raadzaam om niet alleen de modeshow maanden van tevoren te plannen, maar ook de PR-planning voor de modeshow!

Checklist modeshow: Procedure in een oogopslag

In het algemeen moet op de volgende punten worden ingegaan:

  • Project planning
  • Offerte
  • Model Casting
  • Muziek Cut
  • Choreografie
  • Model Boeken
  • Repetitie
  • Toon dagen
  • Matiging
  • Catering
  • Contracten
  • Bijeenkomsten met klanten

Dan zijn er nog vele individuele details, afhankelijk van de grootte van de show, de locatie, de duur, enz. Natuurlijk ook veel details over modellen, helpers, organisatoren, klanten, enz. Details zoals:

  • Model/klantinterface
  • Kleding info voor modellen
  • Backstage gedrag
  • Plan van aankomst en vertrek
  • Controleer de montage.
  • Overnachting
  • Times
  • Generale repetitie
  • Stroomdiagrammen
  • Loopplannen
  • Kledingprotocol
  • Overdracht aan het einde

CM Agency: Castings voor uw modeshow

Ons castingbureau voor acteurs maakt een betrouwbaar zoeknetwerk in heel Duitsland mogelijk voor München, Hamburg, Berlijn, Düsseldorf en Keulen. Altijd de beste selectie regelen model castings voor uw volgende modeshow! Als projectmanagers staan wij altijd aan de zijde van uw team, of het nu voor de eerste casting is of voor de laatste modeshow in de winkel. Volledige tevredenheid van uw kant en die van het event team, is onze hoogste prioriteit bij het zoeken naar fashion modellen. Gegarandeerd soepele processen achter de schermen. Wij hechten waarde aan constante kwaliteit en ontwikkelingspotentieel. Samen bereiken we hoogwaardige, representatieve resultaten die uw merk doen opvallen. Ons werk is perfect casten.

Meer over Mode & Castings

Bij live of e-castings vindt u niet alleen de ideale cast. Uw evenement is net zo goed als een digitale marketingcampagne: Modellen gezocht!

Geval: Modellencoaching voor modeshows, shows met choreografie(repetitie)