Eerste eigen modeshow – Fashion Week Finals Berlijn

Als gast bij een modeshow, toneelstuk, concert of iets dergelijks, merk je backstage nauwelijks iets. Er gebeurt ongelooflijk veel achter de schermen in de laatste minuten voor het evenement. In 2019 organiseerde CM Models, in samenwerking met FIV Magazine en Haubentaucher Berlin, de laatste Berlin Fashion Week show met aansluitend de after-show party. Te beginnen met de locatie en apparatuur, modellen en ontwerpers, tot muziek en catering, personeel en uitnodigingen. Een taak waar je eerst in moet groeien. Wij interviewden ons teamlid Dilara na de spannende weken en vroegen haar naar de organisatie, planning en uitvoering van modeshows.

Show by CM – Lees hier meer over ons modeshowbureau.

Mode Week Finale – Mode Show Planning

CM: Lieve Dilara, de vermoeiende weken zijn voorbij. De show was een groot succes ondanks de regen en de genodigden waren tevreden. Als je terugkijkt, hoe was deze ervaring voor jou?

Dilara: Zodra ik alles de revue laat passeren, is het eerste wat me opvalt wat we in zeer korte tijd hebben bereikt. Het ging anders dan verwacht en zelfs veel beter. Ik kan het team niet genoeg bedanken, ze waren een ongelooflijke hulp in de stressvolle momenten! Als je bedenkt dat we alles in zo’n korte tijd hebben gepland, was het een groot succes. De volgende shows kunnen alleen maar beter worden.

Hoe ging het allemaal in zijn werk? Wie heeft wat georganiseerd?

Nou, als je het mij vraagt, hebben we alles doorgenomen. Het zou verkeerd zijn te zeggen dat dat mijn taak was en dat dat zijn taak was. Ik zou zelfs zeggen dat ik in het diepe werd gegooid, maar het was mega leuk! Allereerst hebben wij, de hoofdorganisatoren, telefonisch contact opgenomen en de algemene ToDo’s opgeschreven. Deze punten waren nog relatief goed verdeeld. In Berlijn hebben we vervolgens twee weken lang elke dag samen veel dingen doorgewerkt met vergaderingen en kantoortijd.

CM: De to-dos, hoe heb je ze uitgewerkt? Of had je een kant-en-klaar plan dat je gewoon kon uitwerken?

Het zou leuk geweest zijn, maar nee, we deden het niet. Als privé-persoon vroegen wij ons gewoon af: Wat heb je nodig voor een modeshow? Natuurlijk hebben we niet alles op het eerste moment bedacht. Maar veel punten bouwen gewoon op elkaar voort.

Hoe ben je op de locatie gekomen?

Dilara: Ik doe nu al twee jaar mee aan de modeweek in Berlijn en ik heb er altijd veel plezier aan beleefd. Maar na de tweede of derde dag vind ik het E Werk als locatie voor de modeweek niet meer zo spannend. Met de Haubentaucher hebben we gewoon een van de meest exclusieve evenementenlocaties in Berlijn. De catwalk op het zwembad was gewoon perfect en paste goed bij de ontwerpers van Nil & Mon en LinArt Project.

CM: Wat is de A&O voor de Fashion Week aan het plannen?

Dilara: Je moet spontaan, creatief en georganiseerd kunnen werken. Alle 3 de onderdelen werken uiteindelijk natuurlijk samen, maar iedereen in het team is belangrijk en moet in staat zijn zijn taken onafhankelijk uit te voeren. En als er een probleem is – dan word je creatief! Communicatie binnen het team is ook ongelooflijk belangrijk. Als er 2 uur voor het begin van de show problemen opduiken die al veel eerder hadden kunnen worden opgelost, werkt dat op de zenuwen van iedereen in het team. Om dat te voorkomen, kun je altijd over alles praten en kleine dingen bespreken.

CM: Dus je hebt al gewerkt op het gebied van evenementen management. Er zijn ook veel instructies op het internet te vinden. Maar wat onderscheidt de Fashion Week Finals?

Dilara: Fashion Week is het evenement van het jaar voor modeliefhebbers. Ontwerpers, stylisten, acteurs, modellen, tijdschriften en pers reizen overal heen om te zien wat dit jaar trendy is en daarvan verslag uit te brengen. De druk om een goede show te presenteren is dan ook hoog. Ik denk niet dat je helemaal volgens de instructies moet werken. Natuurlijk is structuur het belangrijkst, maar je moet in staat zijn om te gaan met spontane ideeën en veranderingen in de laatste minuten.

CM: Kunt u eens opnoemen – waar u zich voornamelijk mee bezig hield?

Dilara: De accreditatie en gastenlijst met de stoelcoördinatie was zeker een hoop werk. Als modellenbureau hebben wij van tevoren een open casting voor modellen gedaan en zo nog een paar jongens en meisjes voor de show kunnen krijgen. Omdat ik dagelijks contact had met de ontwerpers, nam ik extra sponsorschappen aan. Zo organiseerde ik accessoires en make-up sponsors, alles op WIN WIN situatie natuurlijk. We kijken zeker uit naar nieuwe projecten, meer modeshows!

CM: Het was een groot succes en we wensen jullie nog veel plezier!