Lanvin: modemerk, ontwerpers, samenwerkingen en shows

Lanvin – 130 jaar. Lanvin bestaat al zo lang en is daarmee het oudste nog bestaande couture modelabel. Met een netwerk van boetieks en chique winkels verkoopt het modemerk wereldwijd dure prêt-à-porter mode, accessoires en parfums voor vrouwen, mannen en kinderen. Lees in dit artikel alles over het merk, de ontwerpers, het logo, de samenwerkingen en het publieke imago.

Lanvin: Het merk

Lanvin is toonaangevend in de wereld van de luxe mode en een van de oudste nog bestaande Franse modehuizen. Het label werd in 1889 opgericht door ontwerpster Jeanne Lanvin en staat bekend om zijn verfijnde, tijdloze esthetiek – de belichaming van Parijse chic. Jeanne Lanvin was de eerste ontwerpster die in 1908 een kindermodecollectie lanceerde, gevolgd door een afdeling voor jonge vrouwen – moeders en dochters kwamen bij Lanvin winkelen voor exquise gecoördineerde outfits, vandaar het iconische moeder-en-kind-logo dat u straks ziet. Tegenwoordig staat Lanvin onder leiding van Bruno Sialelli, een jonge Franse ontwerper. Hoewel Lanvin nog steeds synoniem is met Franse verfijning, gaat het met zijn tijd mee en richt het zich op streetwear. Een van de handelsmerken van Lanvin is tegenwoordig de Curb sneaker, een gedurfde, grove schoen geïnspireerd op de skatecultuur van de jaren ’90 en geïntroduceerd door Sialelli.

Lanvin Logo met Symbool

Je kunt het Lanvin logo uit het beeld halen met het symbool. Het is heel eenvoudig en simpel, de letters met de merknaam. Deze is gemaakt door Paul Iribe in 1923.

Het symbool, hier te zien boven het opschrift, is geïnspireerd op een foto van oprichtster Jeanne Lanvin die danst met haar dochter.

Samenwerkingen: Luxe op alle gebieden

Als prestigieus luxemerk is Lanvin een merk waar andere modemerken alleen maar van kunnen dromen. Daarom is het des te onverwachter dat Lanvin geen zaken doet met andere high fashion merken, maar met het streetwear label Gallery Dept. en de fast fashion lijn H&M. Dit heeft echter ook een diepere betekenis: mode toegankelijk maken.

Gallery Dept.: Dit is waar iedereen op heeft gewacht

De combinatie van het Franse luxemodelabel Lanvin en het in LA gevestigde streetwearlabel Gallery Dept. was even onverwacht als succesvol. Deze ongewone samenwerking, die zeer goed werk levert, is iets waarvan we niet wisten dat we het nodig hadden, en dus kwam na de eerste inzameling in 2021 een tweede, slechts een jaar later.

Ontwerper Bruno Sialelli gaf veel vrijheid om te experimenteren met de luxe kleding. Het resultaat: een collectie die energie en positiviteit uitstraalt door de clash van de urban chic esthetiek met de artistieke touch.

Hier heb je een kleine indruk van hoe dit eruit kan zien:

Voor deze collectie was het belangrijk dat mensen zich met de kledingstukken kunnen identificeren. Het gaat om veel energie en de kleine details die de afzonderlijke stukken bijzonder maken.

Ontdek meer in deze video.

H&M wordt high fashion

In 2010 verscheen een collectie in samenwerking met Lanvin in de vele H&M-winkels. Dit is echter niet de eerste samenwerking met een groot modehuis, in 2007 werd bijvoorbeeld een collectie met Roberto Cavalli gelanceerd.

Het basisidee van Elbaz was eenvoudigweg om de betekenis en het karakter van Lanvin aan te passen aan de prijzen en materialen van H&M zonder ze te veranderen.

Het doel van het project: hoge mode toegankelijker maken. Met succes. De rijen voor de winkels waren eindeloos, want het gevoel een kledingstuk van Lanvin in handen te hebben is onvergelijkbaar.

Hier is een klein voorproefje:

Maar van het idee naar de voltooide collectie is een lange en niet gemakkelijke weg. U kunt alle achtergronden en de uiteindelijke resultaten zien in deze videoserie:

Ontwerper over ontwerpers

In de 130 jaar van het bestaan van het merk zijn in de loop der jaren talrijke ontwerpers bij elkaar gekomen. Bij de oprichting was dat natuurlijk Jeanne Lanvin zelf. Sinds 2019 zijn de ontwerpen van Bruno Sialelli te zien op de catwalks en in de eigen boetieks.

In dit modeportret kunt u Bruno Sialelli beter leren kennen.

Shows en reclame: overal vertegenwoordigd

Lanvin is een must op modeshows. Hier ziet u de Herfst / Winter Modeshow 2022 / 2023 in Parijs.

In deze reclame voor de herfst/wintercollectie 2011 / 2012 dansen de modellen zich vrolijk door de outfits heen.

Meer video’s van Lanvin:

De laatste vraag