Virtuele Avatars Interview! 6 Vragen over VR Modellen: Eerste Banen & Campagnes

Virtuele avatars – Het heeft meer dan een jaar van ontwikkeling, investering, hard werken, telefoontjes en natuurlijk creatieve concepten gekost om het idee van virtual reality werkelijkheid te laten worden. In het voorjaar was het dan eindelijk zover: de eerste virtuele modeshow van MarcCain op de Berlin Fashion Week, met onze Zoe en drie andere digitale avatars die speciaal voor het merk waren ontwikkeld. Daarna werd “diversiteit” uitgebreid naar een ander gebied, digitale mensen, in respectievelijk de nieuwe reclamespot en de online campagne van Buffalo. Na de eerste klussen, commercials en de eerste virtuele modeshow, ontmoetten we onze Head of Creative en eigenaar voor een gesprek. Hoe is het met virtual reality, hoe worden de virtuele avatars in de eerste weken ontvangen?

VR in de reclame: het draait allemaal om entertainment!

Virtual reality is in de reclame nog nooit zo groot geweest als nu. Ten laatste sinds de film Matrix worden er trouwens 3 nieuwe delen geproduceerd, de echte en de virtuele wereld vermengen zich meer en meer! Tegenwoordig brengen we vele uren door voor onze smartphones en net als in Hollywood gaat het bijna altijd om entertainment. Als je een goed verhaal te vertellen hebt, wil je meer horen! Zelfs met virtuele avatars is het uiteindelijk het verhaal dat de mensen gaandeweg interesseert en zelfs tot volgers maakt.

Voor marketingbureaus, reclamebureaus, een compleet nieuwe manier om ideeën uit te voeren. Of het nu gaat om licht, zwaartekracht, locaties, met virtuele modellen zijn er geen grenzen meer. Wij in Europa gaan nog een stap verder, wij ontwikkelen niet alleen onze eigen digitale avatars, wij ontwikkelen ook digitale avatars voor merken, zoals in het begin vermeld. Hoe zal de wereld veranderen tegen 2030? VR zal er deel van uitmaken.

Het gaat allemaal om entertainment!

Nu komen we nog meer te weten over de eerste VR jobs en projecten met Zoe & Ella, onze virtuele modellen, van Stephan Czaja (CM, eigenaar):

Waarom Virtual Reality?

Hoe is het werk met virtuele modellen tot stand gekomen?

Technologieën zijn altijd interessant voor ons geweest, naast ons modellenbureau hebben we ook verschillende softwaretools. Wij zijn dan ook steeds op zoek naar nieuwe oplossingen op het gebied van mode, reclame en marketing. Iedereen weet hoezeer Instagram en influencers de wereld hebben veranderd. Hoewel niemand precies weet waar de persoon woont, wat hij doet, of de foto actueel is, zijn er accounts met miljoenen fans. Tegelijkertijd neemt de digitalisering steeds meer toe, kunnen processen worden geautomatiseerd, spelen mogelijkheden voor kunstmatige intelligentie een steeds grotere rol. Waarom zouden we deze mechanismen niet gebruiken in de mode-industrie, in marketing en reclame?

Tot nu toe was er maar één Schepper, uit Los Angeles. Bijna net zo nieuw als wij, maar ongeveer een jaar eerder begonnen. Natuurlijk, met voldoende kapitaal uit Silicon Valley. Helaas hadden we dat niet en duurde het wat langer.

Maar begin dit jaar was het dan eindelijk zover: de eerste virtuele modeshow met vier virtuele en acht echte modellen, allemaal in een modefilm. Daarna gingen we verder met een diversiteitscampagne. Vier absoluut unieke modellen en influencers, plus een van onze digitale avatars. Wij praten momenteel over nieuwe ideeën, bijvoorbeeld beursconcepten en presentaties. Maar ons volgende concrete project zal de eerste publicatie in een modetijdschrift zijn. We hebben net het team hiervoor samengesteld, op de klassieke manier met fotograaf, stylist, visagist en social media vertegenwoordiger. Alles wat erbij hoort.

Lees hier meer over de campagne: Buffalo ‘Bolder than Ever’.

Wat zeggen klanten over VR ideeën?

Wij zijn het eerste VR agentschap in Europa, dus elke job is de allereerste in zijn soort. Individuele uitdagingen, teams, ideeën en deadlines. Hoe reageerden de klanten in het begin op VR?

Niet alleen in Duitsland, wij zijn de eerste in heel Europa! Interessant, ook met transnationale samenwerking, tussen Israël en Duitsland. Dus ook helemaal in de lijn van het concept Europa!

Eerlijk gezegd, de klanten zijn nog steeds erg, erg terughoudend! In Los Angeles heb je natuurlijk de vinger aan de pols van de tijd; hier worden nieuwe ideeën meteen opgepikt en uitgevoerd. In Duitsland duurt het iets langer. Klanten zijn sceptisch of ze zoiets echt nodig hebben. Maar scepticisme overheerst altijd in het begin. Terwijl in de VS campagnes worden gemaakt met hoge modemerken uit de haute couture tegelijk, heb je hier veel tijd en uitleg nodig. Hebben we het echt nodig? Wil iemand het hebben?

Het is altijd hetzelfde met nieuwe technologieën. Maar dat weerhoudt ons er niet van om nieuwe ideeën in de wereld te brengen! Zoals u in de VS kunt zien, kan het werken. Wat we nu nodig hebben zijn gewoon voorlopers, trendsetters.

Avatars, avatars voor merken en e-commerce

Wat zijn de voordelen van het werken met virtuele campagnes en modellen?

Ik zou niet direct van voordelen willen spreken, eerder van een ander soort produktie, die op haar beurt geheel andere voorwaarden met zich meebrengt.

Laten we beginnen met de klassieke klant in de online detailhandel, bijvoorbeeld. Elk nieuw seizoen worden kledingstukken geproduceerd, wekenlang in containers verscheept en dan vanuit de centrale magazijnen naar de afzonderlijke boetieks gedistribueerd. Tussendoor moeten de foto’s worden geproduceerd, wat meestal binnen een zeer kort tijdsbestek gebeurt. Als de foto’s te laat zijn, kunnen de kledingstukken niet online worden gepromoot en verkocht. Niet alleen online, natuurlijk, maar ook in de hele offline wereld.

Onze technologie gaat nog verder. Enerzijds hebben wij de virtuele modellen, anderzijds kunnen wij kledingstukken maar ook alle andere producten volledig digitaliseren, meestal met slechts drie foto’s. Zelfs de stoffen, patronen en kleuren zijn absoluut authentiek. Zelfs de zwaarte van de kleding wordt door ons berekend. Het grote voordeel is al dat klanten hun media quasi rechtstreeks kunnen produceren met foto’s van de productie. Terwijl de kledingstukken dus nog onderweg zijn naar Europa, zijn de media voor marketing en reclame al klaar.

Laten we bij de klassieke klanten van een online winkel blijven: 20 kledingstukken zijn relatief gemakkelijk te produceren, maar 2.000 zijn moeilijker. Als je ervan uitgaat dat er, met hoge kwaliteit, misschien twintig per dag worden geproduceerd, kost het 100 opname-afspraken tot alles klaar is. We berekenen alles via de server en zo zouden snel 2.000 kledingstukken gemaakt worden, met verschillende poses, lichtinstellingen en meer. Het kan natuurlijk ook minder uitgebreid, bijvoorbeeld met een witte, effen studio-achtergrond. Evenzo kunnen verschillende perspectieven worden veranderd.

Dan is er nog een voordeel, want één persoon kan altijd afwezig zijn bij een fotoshoot. Voor assistenten is dit misschien nog te dragen, maar zodra het aankomt op de fotograaf, de visagist, de stylist of het model, wordt het moeilijker. De hele productie hangt immers vaak af van het werk van één enkele persoon. Producties met virtuele modellen of digitale avatars zijn daarentegen volledig vrij van tijd en plaats, wat dergelijke fotoshoots uiteraard uiterst flexibel maakt en het risico dat er iets misgaat tot een minimum beperkt.

Hier is het volgende voordeel: productie en foto’s kunnen worden bewerkt. Bij gewone fotoshoots zijn de resultaten er en moeten ze worden aanvaard zoals ze zijn. Nieuwe perspectieven en invalshoeken kunnen niet worden geproduceerd zonder het hele team opnieuw te boeken.

Produceer virtuele campagnes

Hoe verloopt het proces, van het eerste idee tot het concept tot de afgewerkte campagne, hoe werkt een fotoshoot met virtuele modellen?

In principe is het ruwe proces hetzelfde. Wij creëren een concept, dit wordt uitgevoerd en uiteindelijk gebruikt in media en reclame.

Maar wat heel anders is, is de volledige vrijheid die je hier geniet. U bent niet direct afhankelijk van locaties, zelfs een shoot in de woestijn is haalbaar in het holst van de winter. We kunnen naar allerlei plaatsen reizen, zoals onlangs naar een museum in onze diversiteitscampagne. Zonder er ooit echt geweest te zijn!

Natuurlijk, dit maakt creatieve processen veel intenser, vrijer

Het andere mechanisme rond de productie is echter hetzelfde. Er worden doelen gesteld en vervolgens wordt er gewerkt om die te bereiken.

Eerste virtuele modeshow in Berlijn @ FW

U had de eerste virtuele modeshow met de Duitse modegigant MarcCain. Hoe wordt zo’n modeshow met virtuele modellen georganiseerd?

We hadden meteen een aantal bijzonderheden. Misschien even dit aspect: onze Zoë was geboekt voor de modeshow, een digitaal model, een virtuele avatar, hoe je het ook wilt noemen. Bovendien werden drie nieuwe avatars gecreëerd, speciaal voor de klant en voor deze modeshow. Een bijzondere uitdaging naast al het werk, maar wel erg leuk! Immers, alles wat gedacht, gezegd of gefilosofeerd is, kan hier worden gerealiseerd. In samenwerking met een Berlijns productiebedrijf zijn we naar vier verschillende virtuele locaties gegaan.

Vergelijkbaar met een fotoshoot, verschilt de digitale modeshow qua organisatie niet veel van de vorige. We moeten nadenken over de locatie of het decor op de achtergrond. Er moeten geschikte gezichten worden gevonden, de nieuwe stukken van de collectie moeten klaar zijn, evenals de accessoires, al is het maar in digitale vorm. Dan is er nog de planning van de muziek, de sequenties, de choreografieën, de lengte, alles wat bij een modeshow hoort.

Als modeshowbureau hebben wij hier natuurlijk al enige ervaring, wij hebben onder andere de laatste slotshow van de Berlijnse modeweek georganiseerd. Een groot evenement met een 20 meter lange catwalk in het zwembad. Natuurlijk gebruiken we al deze ervaring ook voor nieuwe digitale en virtuele projecten.

Lees hier meer over Chains modefilm @ Moscow FW en MarcCain’s modeshow @ Berlin FW.

Toekomst VR in de media?

Voorspelling: Hoe denk je dat virtuele modellen de modewereld in de komende jaren zullen veranderen?

Laten we het eenvoudig stellen: tegen 2030 zal 20% van de accounts op sociale netwerken virtueel zijn. Het gaat niet alleen om “influencers” en “modellen”. Digitale avatars zullen ook de rol van presentatoren op zich nemen, nieuwe producten introduceren en misschien zelfs de volgende briefing verzorgen op langeafstandsvluchten van luchtvaartmaatschappijen. Er zullen meer makers en meer merken zijn die virtuele avatars gebruiken voor hun marketingdoeleinden.