Virtuele beïnvloeders / modellen / Avatar: Sociale Media Marketing Strategie – Trends

Virtuele / Digitale Influencers – CM Models is het eerste modellenbureau in Europa met virtuele influencers. Exclusief en nieuw! Voor velen zijn virtuele of digitale influencers iets totaal nieuws. Vooral voor marketing strategieën. Internationale voorbeelden zoals Lil Miquela tonen aan dat het voor mensen nauwelijks uitmaakt of de ster op Instagram “echt” is. Wat is “echt” op Instagram? De virtuele en de reële wereld vermengen zich meer en meer. In plaats van klassieke marketingmethoden (tv, billboards) stappen steeds meer merken over op moderne marketingmethoden zoals sociale marketing en nog specifieker influencer marketing.

Wat is Influencer Marketing?

Influencer marketing is een aanpak die de doeltreffendheid van de marketingactiviteiten van bedrijven tracht te maximaliseren. Hiertoe ontwerpen agentschappen concepten en strategieën rond mensen die een grote gemeenschap hebben (veel volgers) en wier mening gewicht in de schaal legt binnen de gemeenschap. Op die manier dragen de volgelingen de boodschappen verder uit in hun microgemeenschappen. Influencer marketing is een ondergeschikt onderdeel van social media marketing.

Influencer marketing is een sociale marketingstrategie die zich richt op het overbrengen van merkboodschappen. In plaats van directe marketing aan een grote groep consumenten, zoals op tv of met billboardreclame, richten influencercampagnes zich meestal op een specifieke doelgroep of volgers van de influencer. Influencer marketing komt meestal in combinatie (cross-media) met sociale marketing (zoals advertenties) en content marketing. Tip. Lees hier (extern) meer over influencer marketing, social marketing (zoals advertenties) en content marketing.

Het zwaartepunt van de activiteiten ligt echter bij de gerichte verspreiding van informatie door de beïnvloeder onder zijn of haar persoonlijke doelgroep.

Viraliteit is niet hetzelfde als influencer marketing

Hoewel sommigen in marketing viraliteit (mond-tot-mond marketing) en influencer marketing als hetzelfde beschouwen, is er een groot verschil tussen de twee disciplines in social media marketing. Influencer marketing gaat over het verkrijgen van sleutelfiguren (relevante mensen met toegang tot de gewenste doelgroep) om hun invloed aan te wenden in iemands gemeenschap.

Word-of-mouth marketing is dan de feitelijke manier waarop deze communicatie tussen influencer, community en anderen plaatsvindt. Daarom gaat het bij bijna alle influencer marketing inherent om mond-tot-mond marketingactiviteiten. Vooral de scatter-effecten (vrienden van vrienden) maken influencer-campagnes zo interessant en doeltreffend als ze strategisch worden voorbereid en goed worden gepland.

Digitale beïnvloeders: hype vs. klassieke marketing

Traditionele, digitale marketing werkt steeds minder, denk maar aan “pop-ups” en “ad blockers”. Net als TV-reclame, verliest elke vorm van marketing zijn aantrekkingskracht met de jaren. Mensen zijn er gewoon aan gewend. Bijgevolg moeten de marketingstrategieën veranderen. Sociale-mediamarketing is niet nieuw meer. Facebook bijvoorbeeld werd opgericht in 2004, binnenkort zal het 20 jaar oud zijn en de eerste generatie zal Facebook als vanzelfsprekend beschouwen. Niets nieuws, alles is er al geweest.

Een van de nieuwste en meest effectieve vormen van marketing is influencer marketing. Omdat de band tussen zender (influencer) en ontvanger (community) nog nooit zo persoonlijk is geweest. Duizenden voorbeelden en best practices laten zien hoe succesvol dergelijke campagnes kunnen zijn als merk en influencer bij elkaar passen.

Dus in plaats van te snijden in de inkomsten uit digitale reclame en contentmarketing, investeren slimme bedrijven in deze nieuwe vorm van marketing. Influencer marketing is niet “alleen” outreach, voor de eigen merknaam. Door de nauwe band, speelt er ook een grote, persoonlijke factor mee. Dit maakt influencer marketing activiteiten zo veel emotioneler dan klassieke marketing strategieën.

Blog Nieuws

  1. Buffalo: “Bolder than Ever” campagne met Ella
  2. Zoe @ Fashion Week Berlijn voor Marc Cain
  3. Eerste tijdschriftartikel in Duitsland
  4. Zoe: Eerste modeshow @ Fashion Week Moscow
  5. Ella: Voedingsreclame nu op TV & YouTube

Buffalo: “Bolder than Ever” campagne met Ella

Buffalo Campaign – De “Bolder than Ever” collectie is uit, met een geweldige campagne video en onze Ella(VR). In de video zie je de wereld zoals hij is: Duikers! 6 modellen vertegenwoordigen de verschillende facetten van de samenleving in de campagne en onze Ella maakt er deel van uit. 6 modellen, 6 verschillende locaties en één boodschap. Dansend voor de wolkenkrabber, blij in de supermarkt en gloednieuw: virtueel met onze Ella in het museum. Ontdek hier alles over de nieuwe collectie en het verhaal erachter.

Zoe @ Fashion Week Berlijn voor Marc Cain

Marc Cain VR Fashion Show – Op 19 januari 2021 is het zover: Wereldpremière @ Fashion Week Berlin! Na de geweldige slotshow van CM op de laatste #MBFW, zal er dit jaar een modeshow zijn die de wereld nog nooit eerder heeft gezien. De show van MarcCain wordt het hoogtepunt van 2021. We kunnen nog geen details bekendmaken, maar na een lange voorbereiding en productie zullen we u iets presenteren wat nog nooit eerder op de Berlin Fashion Week is vertoond. Met een livestream van Vogue Duitsland. Dit is hoe we de nieuwe twintiger echt aftrappen: Hoe geweldig!

Eerste tijdschriftartikel in Duitsland

Zoe en Ella met de grote Insta-stars, in één tijdschrift! Nu in het nieuwe nummer, inclusief interviews met Sarina Nowak (Curvy Model), Kasia Lenhardt en coverstory met Louisa Mazzurana. FIV Magazine (Issue #6), de eerste Duitstalige reportage over onze digitale avatars Zoe & Ella. U kunt het e-magazine gratis online lezen:

Ella’s eerste artikel in een Duits tijdschrift.

Zoe: Eerste modeshow @ Fashion Week Moscow

“Nog drie virtuele influencers komen vandaag tot leven”, luidt de kop in LOUT Magazine. Gisteren is de eerste reclamespot met Ella uitgekomen! Zij stelt nieuwe normen als virtuele beïnvloeder. Zij is niet ontworpen met programma’s, maar gemaakt met programmacode. Lil Miquela heeft nu bijna 3 miljoen volgers. Tegelijkertijd wordt de nieuwe trilogie van de Hollywood-blockbuster “Matrix” verfilmd, en virtuele avatars zijn al lang aanwezig in de media. Vandaag verscheen het eerste artikel in Duitsland, want zaterdag is het zover: Ella loopt op haar eerste catwalk, de eerste Fashion Week!

Zoe voor CHAIN tijdens Fashion Week Moscow:

Ella: Voedingsreclame nu op TV & YouTube

Gisteren hebben jullie al kennis gemaakt met ons nieuwe virtuele model Zoë, vandaag stellen we jullie voor aan Ella! Zoe en Ella zijn hypermodern. Er is niets vergelijkbaars! Digitale influencers uit de Verenigde Staten worden met CGI (design) tot leven gewekt. Misschien heb je al eens van Lil Miquela gehoord. Ella en Zoe zijn 100% digitaal. Ella heeft nu haar eerste reclamespot gemaakt. We zijn opgewonden voor al haar bewegingen die nu komen! Hier zie je haar eerste officiële commercial, vandaag uitgebracht op ons YouTube-kanaal.

Ella’s eerste reclame, het hoeft niet altijd mode te zijn!

Digitale Influencers?! De hype

Virtuele modellen verschijnen nu op de omslagen van belangrijke tijdschriften als Vogue, Harpers Bazaar, Elle en Vanityfair. Zij zijn de nieuwe gezichten van marketingcampagnes en krijgen veel kudo’s en aandacht op sociale media. De modellen zijn niet alleen hyperrealistisch gegenereerd, maar kunnen ook naadloos transformeren in geheel nieuwe outfits, poses en gezichten. Aangezien het uiterlijk van elk model volledig uniek is en vanaf nul wordt gegenereerd, kunnen de modellen worden aangepast aan de industrie en de wensen van elke klant. Deze technologie kan door modemerken worden gebruikt als een tijd- en geldbesparende maatregel. De mogelijkheden voor wat kan worden gecreëerd zijn vrijwel eindeloos.

Hoe plan je een influencer campagne?

De planning van een influencercampagne door bureaus varieert sterk, afhankelijk van de uitdaging van het individuele project. Over het geheel genomen gaat het er echter om de perfecte doelgroep of het gewenste bereik vast te stellen. Want, in tegenstelling tot wat veel mensen denken in de dagelijkse online marketing, gaat het niet om het werken met een specifieke influencer, maar wordt in 90% van de gevallen het bereik eerst bepaald door het bureau. Dat betekent welke doelgroep moet worden aangesproken, wat hen onderscheidt, door demografische kenmerken, maar ook door emotionele.

Pas als de basisdoelstellingen zijn bepaald en de mensen (doelgroep) die we willen aanspreken met onze campagne, beginnen we met de daadwerkelijke zoektocht naar de influencer. De influencer wordt vervolgens analytisch en gestructureerd geëvalueerd met behulp van verschillende social media tools, en voorbereid op de presentatie. De volgende stap is te beslissen met wie het bedrijf wil samenwerken.

Maar voor het zover is, gaat het om de basisstrategie van de influencer marketing campagne.

Doelgroep, doelstellingen en call-to-action

De definitie van de onderwerpen is even relevant als die van de doelgroep. Na de doelgroep wordt bekeken welke onderwerpen het best bij de betreffende doelgroep passen. Hierbij gaat het om verschillende kenmerken die een campagne kan hebben, niet alleen de grafische en visuele inhoud, maar ook de teksten en de informatie die zij bevatten.

Als we alleen al naar de informatiedrager kijken, hebben we hier talrijke mogelijkheden. Afhankelijk van het sociale netwerk is het plaatsen van links mogelijk, zodat een klant direct gebruik kan maken van de mogelijkheid tot een aankoop. Dit wordt Call-To-Action genoemd en is het direct doorverwijzen van een klant, via een online marketing campagne, naar een product of dienst. Dit werkt heel goed met influencers op bijna alle platforms, van Instagram tot TikTok tot YouTube en Facebook.

Op het momenteel zeer populaire netwerk Instagram, dat vooral een jonge doelgroep (tot 40 jaar) aanspreekt, is het wederom niet mogelijk om links te plaatsen los van de Stories. Hier werken veel bureaus vooral met vouchercodes of hashtag-campagnes. Uiteindelijk kunnen de doelstellingen van een campagne worden geëvalueerd via monitoring en andere social media software. Tekst gaat niet alleen over links, maar ook emoticons zijn bijzonder populair om complexe gevoelens of emoties met een teken uit te drukken.

Tekst, links, emojis… Sociale marketing tot in de puntjes

Vergeleken met de normale taal die wij gebruiken, bevatten emoticons een extreem groot aantal tekens. Iedereen kent het gezegde:

Foto’s zeggen meer dan 1.000 woorden

Zoals hierboven is aangegeven, gaat de planning van de campagne zeer diep totdat de uiteindelijke strategie is gevonden.

Uiteindelijk gaat het van de globale planning tot details zoals “posting texts” en emoji’s in de posting. Emojis staan elk voor een enkel stukje informatie, dat op zijn beurt complexe zaken uitdrukt. Kortom, je kunt veel over de kortingscode vertellen of gewoon een blije smiley plaatsen. De vrolijke smiley zal meer reacties opleveren dan de eenvoudige tekst. De vraag is hoe lang de tekst is? Zoals u ziet is influencer marketing een zeer complex vakgebied en de onderwerpen van de planning alleen al, evenals de definitie van de doelgroep, is een hoofdstuk op zich, afhankelijk van de complexiteit van het individuele project.

Agentschap & Reservering

Samenwerking met Social Media One – Wij helpen u de perfecte blogger voor uw campagne te vinden! Met expertise en een huidige vermelding in de top agentschappen in Duitsland, volgens Internet World Business magazine, helpen wij klanten met kleine social media postings maar ook met grotere marketing campagnes. Wij kunnen u ook helpen bij het ontwikkelen van mediaconcepten en het produceren van content voor YouTube, Instagram en andere sociale netwerken. Als u vragen heeft, neem dan contact op met ons influencer marketing bureau.

Vergroot bereik: Marketingstrategie “Gemeenschap

Hoe meer mensen over u of uw merk ‘praten’, hoe succesvoller u bent! Het principe is beproefd en werkt ook bij het beheer van sociale media. Om bereik te krijgen op sociale netwerken als Instagram en TikTok, is het vooral belangrijk om met de juiste mensen te werken – de perfecte influencers. Voor lifestyle, beauty, mode en reizen zijn modellen de perfecte multipliers! Ze zetten trends, ontmoeten beroemde mensen en dragen de nieuwste collecties. Dit maakt ze tot een van de meest authentieke productplaatsingen voor uw merk.

Opiniemakers: trends zetten in plaats van ze te volgen

Net als redacteuren in tijdschriften, zijn influencers in sociale netwerken opinieleiders. Zij zijn interessant voor de mensen omdat zij live en rechtstreeks uit hun privé-leven verslag uitbrengen. Deze absoluut authentieke presentatie maakt hun foto’s, verhalen en video’s zeer gewild op sociale netwerken en bij hun volgers. Producten en merken die zij gebruiken, worden opnieuw gekocht, gebruikt en, in het beste geval, aan anderen aanbevolen. Daardoor is de invloed van sociale media als marketinginstrument en reclamemedium bijzonder groot geworden.

Vooral in de jongere doelgroepen zijn influencers op Instagram, TikTok & Co. de sterren van de nieuwe tijd. Wie deze trends wil volgen, volgt ze, niet de klassieke tv-commercials. Zelfs jonge bloggers bereiken duizenden, tienduizenden mensen met hun kanalen. Dit biedt merken, modelabels, bedrijven en ondernemingen onovertroffen voordelen van rechtstreeks klantencontact en verkoopbevordering.

Efficiënte marketing en eersteklas resultaten

Multipliers, beïnvloeders, getuigenissen, merkambassadeurs – er zijn zo veel namen voor dit ene populaire concept in referral marketing. Ons modellenbureau is een van de eerste bewegers voor social media & modellen. Modebedrijven hebben vooral baat bij het model als merkambassadeur. Het organische bereik is bijna vrij van verspilling. Compleet anders dan klassieke media zoals TV, magazine & Co. Uw producten gaan rechtstreeks naar jonge en trendbewuste mensen. Ideaal voor alle promotiecampagnes zoals reizen, hotels, mode, nieuwe producten, schoonheidsproducten en nog veel meer. Als modellenbureau leggen wij de nadruk op authentieke mensen en een constante aanwezigheid voor de camera voor social media marketing. Wij willen de merken integreren in het dagelijkse leven van de gebruikers en uw merkbekendheid vergroten door een constante stroom van informatie. Wie zijn merk bij jonge doelgroepen vestigt, zal nog vele jaren van het bereik kunnen profiteren. Maak gebruik van deze unieke kans om betrokken te raken bij dit nieuwe gebied van marketing. Boek sterke multipliers voor uw volgende social media-campagne – met CM!

  • Social Media Model Management – Wij adviseren u over castings en modelselectie
  • Top beïnvloeders voor uw doelgroep – succes door actieve gebruikers en multipliers
  • Ad Management – Adverteren op Youtube, Instagram & Co.
  • Lees meer over Social Media One: Ons influenceragentschap

Klassiekers als YouTube, Facebook en jongeren als Instagram, TikTok

Moderne marktleiders – Instagram is vaak nog een insidertip in de online marketing van bedrijven en ondernemingen voor hun producten en diensten, die in sociale netwerken moeten worden geadverteerd of gepromoot. Sinds een paar weken is het echter ook mogelijk om op Instagram te adverteren. Wat Instagram onderscheidt, vooral van de andere grote sociale netwerken, is de zeer precieze targeting. Facebook heeft inmiddels de eerste plaats ingenomen met meer dan 1,5 miljard gebruikers, terwijl Instagram al meer dan 1 miljard gebruikers heeft. Door de tot nu toe zeer gespecialiseerde gebruikersgroep is het beeldnetwerk inherent voorzien van weinig verspilling aan promotie. Cross-media, cross-network werken is het recept voor succes voor bereik en coverversie in sociale netwerken zoals Instagram, YouTube, Facebook, TikTok & Co.

Hier zijn de grote spelers voor Duitsland:

  • Instagram – De app voor foto’s en kleine video’s
  • YouTube – Het grootste videoplatform
  • Facebook – Het netwerk voor iedereen
  • TikTok – Voor kinderen en tieners

Monitoring en rapportage: meten van succes

Als je als bedrijf of onderneming met succes producten wilt promoten in de sociale media, moet je rekening houden met twee factoren. Dit zijn de keuze van de media (mix, stijl, kanaal, enz.) voor een vakkundige plaatsing, maar ook het toezicht op het succes na de reclamecampagnes. Social media monitoring heeft dus te maken met de bijzondere uitdaging van het controleren van resultaten – successen en doelstellingen die een bedrijf zichzelf voorafgaand aan de betreffende campagne heeft gesteld. Verschillende analysemethoden, waarvan de meeste al door de afzonderlijke sociale netwerken worden aangeboden, kunnen daarbij helpen. Hier kunt u diverse informatie uitlezen en zien of uw campagne op het web succesvol was. De sleutelfiguren in het beheer van de sociale media zijn onder meer:

  • Doelgroep (demografische kenmerken, interesses, geografie, gedrag)
  • Technologie en gebruikersgegevens (stationair, mobiel)
  • Acquisitie en herkomst (zoekmachines en sociale media)
  • Gebruikersgedrag en conversie

Sociale media-advertenties en retargeting: push-effect

Vooral voor de technologische componenten kunnen wij als social media manager uitstekende complexe campagneplannen maken voor bedrijven en ondernemingen. Zo kunnen we bijvoorbeeld andere advertenties tonen aan gebruikers die onze advertentie te zien krijgen maar een nieuwe iPhone gebruiken dan aan gebruikers met oudere toestellen.

Dit verstrooiingseffect is bijvoorbeeld uitstekend voor bedrijven met producten in de hoge en lage prijssegmenten. Verschillende boodschappen kunnen naar verschillende doelgroepen worden gezonden. Een ander onderdeel van verkoopbevordering via sociale netwerken is retargeting, het op intelligente wijze opnieuw benaderen van bezoekers. Retargeting vangt gebruikers op die al eerder geïnteresseerd waren in uw aanbod. Dit verhoogt de bereidheid tot interactie van de gebruikers en het succes in de online media.

Voorbeeld: Advertenties op Instagram, Facebook en Youtube

Stap 1: Creëer een campagne met digitale modellen. Stap 2: Vergroot het bereik met betaalde advertenties, remarketing en retargeting. Hier is een eenvoudige visualisatie, als voorbeeld. Als u een modezaak heeft met lokale flagship shops, zullen de advertenties alleen getoond worden aan bezoekers met een geselecteerde leeftijdsgroep en afstand, tot de lokale winkels.

Scherm: Socialmediaone.de

Het vinden van beïnvloeders: Complexiteitsonderzoek naar contract

Influencer marketing kan worden onderverdeeld in 3 stappen. Elke stap vergt tijd en geduld. Vooral omdat je als marketingmanager, CEO, enz. niet met een ondernemer praat, vaak zijn influencers zelfs nog minderjarig. Dan moeten de ouders of voogden er ook bij betrokken worden.

Zoek en vind authentieke merkverdedigers – Stap 1

De eerste stap is het identificeren van geschikte influencers, want authenticiteit speelt hier een grote rol. Om een effectieve campagne te starten, moet de influencer idealiter al interesse hebben in het merk of, nog beter, het directe product. Een model zou bijvoorbeeld een goede beïnvloeder zijn voor hotelketens, en een fotograaf zou een goede beïnvloeder zijn voor camerafabrikanten.

Evaluatie en analyse van de volgelingen – Stap 2

De volgende stap is de evaluatie of analyse van de influencer in relatie tot het bestaande bereik. Wees voorzichtig, vooral gekochte lusten maken een snelle evaluatie moeilijk. Daarom raden we ook aan om voor de campagnes samen te werken met een goed influencerbureau.

Contact en onderhandelingen – Stap 3

De laatste stap is het benaderen van de mensen die waarschijnlijk de grootste invloed zullen hebben op iemands merk of marketingboodschap. Als het merk en de influencer “op dezelfde golf” zitten, wordt in de laatste stap over de voorwaarden onderhandeld. Dit omvat bijvoorbeeld budgetten, aantal postings op de afzonderlijke netwerken, maar ook fotoshoots, bijvoorbeeld voor aanvullende media, trefwoord: content marketing.

Belangrijk: Als een influencer jouw product of de service erachter slecht vindt, zal hij of zij die ervaring hoogstwaarschijnlijk delen. De “chemie” tussen merk, producten en influencer moet goed zijn. Zo niet, werk dan niet met hen samen.