Fear of God – Fashion, Streetwear Brand, Sneakers & VIP’s

Fear of God – Net als Vetements, Off-White en Palm Angels, is Fear of God een van de belangrijkste modemerken in de streetwear scene. Een onafhankelijk Amerikaans luxe modelabel dat in 2013 door Jerry Lorenzo in Los Angeles werd opgericht. Het merk ontwerpt tijdloze, draagbare kledingstukken en is emblematisch geworden voor de hedendaagse cultuur met zijn kenmerkende kijk op Amerikaanse expressie. Een eerbetoon aan zijn unieke erfgoed met een contemplatieve en verfijnde samensmelting door middel van kwaliteitsmaterialen en fijn vakmanschap. Wil je meer weten over het merk en zijn ontwerper Jerry Lorenzo? Lees ons artikel over Fear of God om alles over het merk te weten te komen. Of lees meer over andere streetwearmerken in onze merkengids.

Geschiedenis van de Vrees voor God: Denim Jeans en Sneakers

Aan de oppervlakte zit Jerry Lorenzo, de ontwerper van Fear of God, vol tegenstrijdigheden. Hij groeide op omringd door honkbal, maar maakte carrière in de mode. Hij is diep religieus, maar werkt in een industrie die geplaagd wordt door ijdelheid. Zijn merk, Fear of God, was niet ontworpen voor massaal commercieel succes, maar is enorm succesvol geweest. Lorenzo werkt met enkele van de grootste namen en merken in de mode, maar Fear of God blijft volledig onafhankelijk.

Dat is niet echt logisch. Lorenzo heeft echter begrepen hoe succes op een unieke manier vorm te geven. Het is de moderne modewereld, op zijn eigen manier, op zijn eigen voorwaarden.

Het begin van Jerry Lorenzo

Toen hij opgroeide, was zijn vader – met wie hij dezelfde naam deelt – professioneel honkbalspeler en later manager. Hoewel zijn vader een professioneel atleet was, groeide Lorenzo niet op in weelderige omstandigheden. Terwijl hij zijn MBA afrondde aan Loyola Marymount, werkte hij in de detailhandel, in het magazijn van een dieselwinkel. Daar ontwikkelde Lorenzo een griezelig gevoel voor de verschillende pasvormen van het merk – iets wat hem zeker heeft geholpen toen hij later zijn eigen jeans ontwikkelde.

Hier zie je een foto van Jerry Lorenzo:

In 2008 keerde Lorenzo terug naar L.A. om Dodgers ster Matt Kemp te managen, maar ook om “JL Night” parties te organiseren om rappers en atleten aan te trekken. Lorenzo was verantwoordelijk voor het uiterlijk van Kemp en ontdekte dat sommige kleren die hij voor Kemp wilde, moeilijk te krijgen waren. Daarom besloot hij over te gaan tot de eigenlijke kledingproductie. “Ik deed het voor hem, maar ook voor mij,” zei Lorenzo, want als “er iets ontbreekt in zijn garderobe” dan moeten andere mensen er ook naar zoeken. Lorenzo blijft zijn werk op deze manier benaderen, op zoek naar leemten in zijn eigen garderobe – dingen die hij wil dragen maar die niemand anders maakt.

Lorenzo’s eerste kleren

Lorenzo nam de winst die hij maakte met JL Nights om zijn productie te financieren. Het eerste stuk dat hij in 2011 wilde maken, was een hoodie met korte mouwen en ritsen aan de zijkant. Hij reed rond in L.A. om French Terry te vinden en iemand die het stuk echt kon maken. Hij wilde de hoodie verfraaien met enkele RiRi-ritsen die het kledingstuk een luxueuze uitstraling zouden geven. Weinig plaatsen zijn beter geschikt voor deze taak dan Los Angeles, waarschijnlijk het grootste centrum van de Noordamerikaanse kledingindustrie. Helaas is Los Angeles ook een plaats waar een jonge ondernemer die geen idee heeft van de sector, meer kans loopt om te worden uitgebuit. Lorenzo moest uiteindelijk tienduizenden dollars vooraf investeren in fabrieken en mensen die hem bepaalde stoffen en patronen beloofden.

Een mouwloze hoodie uit latere collectie:

De eerste Fear of God collectie

In 2012 voltooide Lorenzo de rest van zijn eerste collectie. Verschillende bekende persoonlijkheden droegen echter al zijn creaties. Via zijn vrouw regelde Lorenzo een T-shirt met lange mouwen en een hoodie met korte mouwen voor Big Sean, wat ertoe leidde dat Kanye West Lorenzo’s werk zag en hem benaderde. In die tijd was West nog in de beginfase van zijn draai naar de mode.

In 2013 was Lorenzo ook bekend in Kanye’s kring, naast mensen als Big Sean, Don C, Kid Cudi en Virgil Abloh. Toen Fear of God in februari van dat jaar werd gelanceerd, kwamen de stukken die Lorenzo’s beroemde vrienden droegen centraal te staan in de collectie. Het was – voorspelbaar – een daverend succes. Lorenzo’s talrijke medeondertekenaars speelden een rol, maar zijn vermogen om een nieuwe omgeving te creëren waarin Fear of God kon gedijen – en niet alleen grafische afbeeldingen op blanco’s te zeefdrukken – wierp zijn vruchten af.

Kanye West in een jeans en T-shirt van Fear of God:

De doorbraak van het merk

Dat geduld loonde, want Fear of God kwam pas echt tot zijn recht na de derde collectie. Tegen 2015 had het merk niet alleen een duidelijke esthetiek, maar ook een stamboom bij detailhandelaars zoals Barneys, wat in die tijd een big deal was. Ook de productie ging vooruit. Terwijl Lorenzo voorheen genoegen nam met glimmende RiRi-ritsen om de luxefactor te verhogen, betrok hij nu stoffen uit Italië en Japan.

Angst voor God voor Pac Sun

Lorenzo heeft ook een slimme zet gedaan om zijn kleding betaalbaarder te maken. Terwijl Fear of God zich op het terrein van de luxemerken begaf, ging Lorenzo een samenwerking aan met Pac Sun om een meer betaalbare diffusielijn te creëren, F.O.G..

Hoewel het cool was om bij Barneys jassen van duizend dollar te verkopen, was het voor Lorenzo belangrijk dat er ook betaalbare opties waren. “Ik heb meer familieleden die bij PacSun winkelen dan bij Barneys, om eerlijk te zijn,” zei Lorenzo, “ik wil daar zijn waar mijn neven me kunnen zien en trots op me kunnen zijn.” F.O.G. en Fear of God leken sterk op elkaar, met een overkoepelende esthetiek die de eerste Pac Sun-exclusieve drop verbond met de vierde collectie, die eind 2015 bijna gelijktijdig werd uitgebracht.

Hier ziet u een look van een Pac Sun Fear of God collectie:

De eerste sneaker van Jerry Lorenzo

Deze prijsdualiteit is voor Lorenzo en Fear of God een strategie geworden, zoals blijkt uit het feit dat zij in 2016 in de schoenenbranche zijn gestapt in twee zeer verschillende prijsklassen. Na maanden van hints, introduceerde Fear of God eindelijk de Military Sneaker in juni 2016. De Military Sneaker is gemaakt van Limonta-nylon en heeft een lederen afwerking, een ritssluiting aan de zijkant en een geribbelde zool. Er waren meer dan 100 monsters nodig om perfect te worden. Toen het op de markt kwam – voor 1000 dollar – werd het met veel fanfare onthuld. Slechts twee maanden later kwam Fear of God, in samenwerking met Vans, met veel betaalbaardere schoenen die exclusief bij PacSun werden verkocht.

Kijk eens naar de Militaire Sneaker van 2016:

De Nieuwe Visie voor Vrees voor God

Dit is waar Fear of God voor Ermenegildo Zegna om de hoek komt kijken, gelanceerd tijdens de Paris Fashion Week in maart 2020. Voor Lorenzo is de samenwerking een samensmelting van twee merken die “de garderobe van de moderne man willen creëren, geworteld in vrijheid, raffinement en elegantie”. Het is ook een partnerschap tussen de merken die aantoonbaar de standaard hebben gezet voor Amerikaanse en Italiaanse luxe in herenkleding. In navolging van andere partnerschappen tussen luxe en streetwear (Supreme x Louis Vuitton is misschien wel het bekendste voorbeeld), zou deze collectie een synthese moeten blijken van de tailoring van Zegna-ontwerper Alessandro Sartori en Lorenzo’s talent voor ontwerpen voor de moderne man.

Hier is een foto van beide ontwerpers:

Angst voor God’s meest beroemde kledingstukken

Ondanks de korte tijd dat Fear of God op de scène is, is Jerry Lorenzo erin geslaagd mijlpalen te zetten in de mode-industrie met enkele opmerkelijke collecties en kledingstukken. Van betaalbare streetwear tot luxueuze high fashion, er is voor elke modeliefhebber wat wils.

The Fear of God Denim Jeans

Een broek die al veel bekende VIP’s heeft gedragen, zowel op de catwalk als in het dagelijks leven. Een zelfkantjeans in een blauwe wassing met de legendarische driedubbele distressing beïnvloedde jarenlang de hele streetwear-cultuur. De snit, de kleur, de look – alles aan deze jeans was precies goed, en daarom hebben veel merken de stijl van de broek gekopieerd, waardoor hij in het dagelijks leven moeilijk te missen is.

Kanye West in de genoemde Fear of God denim op de rode loper gecombineerd met een 1of1 Balmain jasje:

The Fear of God Essential Line

Sinds de lancering begin 2018 is Essentials uitgegroeid tot een merk op zich en vertegenwoordigt het de beste en meest consistente manier voor fans om Lorenzo’s stukken te grijpen – met meer regelmatige drops en goedkopere prijzen. Toch is het basics merk voortdurend uitverkocht bij retailers in de primaire markt zoals SSENSE – die vooralsnog online exclusiviteit hebben – wat echt verbazingwekkend is als je bedenkt dat het een basics merk is!

Hier ziet u een blik van de Essential-lijn:

Justin Bieber Purpose Tour Merch

Ten tijde van de release van Justin Bieber’s ‘Purpose’ album, werkte Lorenzo ook samen met Justin Bieber aan de merch voor de Purpose Tour van de Canadese zanger. Lorenzo’s werk aan de Yeezus tour was een katalysator voor het hervormen van de concert merch industrie en leidde tot de oprichting van Bravado, een divisie van Universal Music Group die merch afhandelt. Lorenzo en Bieber, die een band hadden gekregen over religie, vormden een formidabel duo – de een met een encyclopedische kennis van vintage T-shirts en een oog voor mode, de ander met een enorme schare fans.

Justin Bieber live in merch van zijn Purpose Tour:

Veel gestelde vragen over Angst voor God

Hier vindt u de meest gestelde vragen over Angst voor God op het internet:

Wat is het verhaal achter Vrees voor God?

  • Fear of God is een onafhankelijk Amerikaans luxe modelabel dat in 2013 in Los Angeles werd opgericht door Jerry Lorenzo. Het merk ontwerpt tijdloze, draagbare kledingstukken en is een mijlpaal geworden in de hedendaagse cultuur met zijn kenmerkende kijk op Amerikaanse expressie.

Van wie is de Vrees voor God?

  • Jerry Lorenzo is de oprichter van Fear of God en is nog steeds volledig eigenaar van het merk.

Wordt Fear of God in China geproduceerd?

  • Alleen de Fear of God Nike-collectie wordt in China geproduceerd. Al het andere wordt geproduceerd in Los Angeles of andere geselecteerde locaties.

Merken zoals Fear of God

Er zijn veel succesvolle merken in de streetwear-sector die in korte tijd een grote naamsbekendheid hebben verworven. Slechts weinigen hebben echter zo’n unieke aanpak en impact op de modewereld gehad als Fear of God. Hieronder vind je beoordelingen van merken die gelijkenissen vertonen met Fear of God.

Vrees voor God Videos

Bekijk onze Fear of God videopost voor meer details over de campagnes en collecties, of hoor meer van ontwerper Jerry Lorenzo in interviews.

Gebroken wit

Off White had een zeer gelijkaardige carrière als Fear of God. Ontwerper Virgil Abloh was in dezelfde tijd als Jerry Lorenzo in de buurt van Kanye West en zijn merk had een vergelijkbare invloed op de mode- en hiphopscene als Fear of God. Hier vindt u onze artikelen over Off-White

Mode merken: Lijst

Ben je enthousiast over Fear of God en wil je meer merken leren kennen? Neem dan een kijkje in onze modegids en maak kennis met ’s werelds beste modemerken. Extravagante haute couture. Geraffineerde prêt-à-porter. Fijne sportkleding en innovatieve accessoires. s Werelds meest luxueuze modemerken verrukken elk jaar miljoenen mensen en modeliefhebbers met hun exquise collecties. Zij kamperen voor de winkels om de speciale gelimiteerde oplage mee te pikken, staan in de straten van Parijs tijdens de felbegeerde Fashion Week en zitten met grote ogen voor de TV’s om de nieuwste en hipste runway shows te zien. Hier is de ultieme modemerken gids.