CM Medien – Interview met Stephan Czaja (Manager, Reclamebureau)

Zijn reclamebureau creëert al acht jaar nieuwe merken en bedrijven. In de stad, op het internet, volledige service. Stephan Czaja woonde eerst in Berlijn en tussendoor in München en Hannover, maar woont nu in Keulen. Vandaag wilden we een kijkje nemen achter de schermen van de man die ons modellenbureau in slechts één jaar naar pagina 1 heeft gebracht. Eigenaar en oprichter Stephan M. Czaja bewijst met vele projecten een gevoel voor actuele onderwerpen en tijdgeest te hebben. Na vastgoedbedrijven en online shops, specialiseerde hij zich meer en meer in modellen, mode en trends. Maar waar komt de energie voor marketing, reclame en branding vandaan?

Verhaal & Interview – Achter de schermen met Stephan M. Czaja, Manager & Eigenaar:

Online marketing – reclamebureau, strategie en marketing

Na vele jaren hoofdredacteur van een muziektijdschrift te zijn geweest, heeft hij vooral ervaring opgedaan in de uitwisseling tussen grote bedrijven (muzieklabels, TV- en radiostations, platenproducenten, reclamebureaus, enz.), uitvoerende kunstenaars (musici, dansers, enz.) maar ook eindklanten, de luisteraar. model-agent-manager-booker-stephan-czaja-models-management-agency-business-shooting Tijdens deze jaren heeft hij veel geleerd over marketing, PR en marketingmechanismen van snel evoluerende onderwerpen. Of het nu gaat om muziek, mode of reclame – al deze markten worden vooral gekenmerkt door het feit dat zij niet voor de eeuwigheid zijn. Daarom was het voor de toen nog jonge mediamanager belangrijk om snel en doeltreffend te werken.

Met de toenemende relevantie van het internet verschoof ook de marketing naar online platforms. Websites, forums en de eerste sociale netwerken en sociale platforms verschenen. Slechts een paar jaar later werden Facebook, Youtube & Co. echte reuzen. Facebook alleen al verenigt meer dan een miljard mensen in één systeem. Een gigantische onderneming. Wie heeft er ooit een miljard mensen in zijn bestand gehad? Het internet is een snel evoluerende markt. Vaak begrijpen alleen professionals de plus van de tijd. Onderwerpen worden ook van tevoren relevanter. Bepaalde trefwoorden worden door SEO’s al jaren van tevoren opgepikt – “Zoek maar eens op iPhone 11 – alleen al daarvoor zijn er miljoenen resultaten”. Deze vorm van vroegtijdige plaatsing van projecten in zoekmachines heeft zelfs een eigen naam: “newsjacking”.

De jonge media-ondernemer leerde al vroeg de mechanismen van de reclamewereld te combineren met die van de onlinemarketing. Zo ontstaan nieuwe, crossmediale merken die zowel klassieke als moderne marketingstrategieën omvatten. Ondanks het relatief complexe onderwerp lijken zijn online presences altijd uit één mal gegoten te zijn. Elk project heeft zijn eigen kenmerkende stijl.

 

Nieuwe projecten – Het draait allemaal om mode

Met tal van projecten onder haar riem, begon ze eind 2014 met het plannen van een nieuw, groter project: het creëren van een van de top modellenbureaus.

“Ik wilde een compleet nieuw, ongekend project creëren zonder enige tijdsdruk. Een die alle aspecten combineert waar ik van hou en die ik waardeer: reclame, kunst, mode, marketing, online marketing. In 2013, nadat ik beroepsmatig vaker in de industrie had rondgereisd, raakte ik gefascineerd door de wereld van de modellenbureaus. Zozeer zelfs dat ik altijd een klein, geheim verlangen had om zelf te beginnen. In de zomer van 2014, een jaar later, was het zover. Ik registreerde een domein en werkte er ’s nachts en in het weekend aan. Aan het begin van 2015 was ik er klaar voor. Sindsdien is elke dag een avontuur.

Als je Stephan Czaja ziet praten tijdens het interview, zie je al even snel de passie die hij inbrengt in het gesprek rond Reclamebureauonline marketing en modellenbureau. Zijn talent om mensen met elkaar te verbinden, zowel in het echte leven als in digitale netwerken, onderscheidt elk van zijn projecten: “Het is zaliger te geven dan te ontvangen”, zei hij eens lachend. Dus werkt Stephan ’s nachts aan artikelen die andere gebruikers helpen, van instructies voor kleine zakelijke websites tot zijn eigen online winkel zonder reclamebureau. In andere blogs helpt hij aankomende modellen om “model te worden” of social media managers om antwoorden te vinden als het gaat om fanpagina’s of ontwerpen. Handleidingen en instructies zijn ook te vinden op zijn YouTube-kanaal.

Het geheim op het web – een mix van mediakwaliteit en -kwantiteit

“Er is geen geheim recept voor reclame en online marketing – alles is relatief. Het hangt altijd af van de mensen die erbij betrokken zijn. Karl Lagerfeld kan zelfs een kat op de markt brengen. Toch zijn er manieren en middelen om de eigen campagne te beïnvloeden.” Wat Stephan Czaja hiermee bedoelt is inhoud. De term “inhoud” staat voor inhoud. Of het nu in tekst, systeem of visuele vorm is. Wie een schone website (systeem) maakt met goede, relevante inhoud (tekst) en daarnaast vorm geeft aan usability (gebruiksvriendelijkheid), lay-out en design, creëert “plaatsing”. “Wie er vervolgens in slaagt zijn mediasysteem uit te breiden met diverse andere systemen (cross-media), vergroot zijn bereik en uiteindelijk zijn potentiële succes bij nieuwe reclameprojecten. En wie nu genoeg staying power heeft, kan theoretisch elk project plaatsen.”

Reclame & PR – Bewustwording gaat ver

“Veel mensen vragen mij ook vaak naar een goedkope manier van reclame maken, vaak speelt ‘guerrillamarketing’ hier een rol. Maar laat ik eerlijk zijn, zelfs goede guerrillamarketing is uiteindelijk niet meer dan een goed geplande campagne – die er dan low-budget uitziet. Zonder het nodige budget kan geen bereik worden opgebouwd, niet in de klassieke reclame, niet in de onlinesector. Met name jonge ondernemers en startende ondernemingen moeten er steeds aan denken voldoende reclamebudget opzij te zetten. Velen maken de fout hun bedrijf te berekenen, maar vergeten reclame te maken. […] Henry Ford zegt dat voor elke dollar die je in je product investeert, je een andere klaar moet hebben staan om het bekend te maken – hij heeft gelijk.” Stephan Czaja vervolgt: “Daarom plan ik projecten voor de lange termijn. Ik wil merken creëren die zichzelf in stand houden. die zelf de aandacht trekken en op zichzelf functioneren. […] hiervoor plan ik met mijn team cross-mediasystemen, thema’s (via trefwoordanalyses) en inductie (d.w.z. de strategie van het bekendmaken). Wie op lange termijn denkt, creëert merken, dus fans en dus strategisch succes.”

Optimalisering – succes door voortdurende verbetering

Samenvattend legt Stephan Czaja de nadruk op de mix van kwalitatieve teksten en kwantitatieve grootheden. Afhankelijk van het product betekent dit dat de projecten altijd nieuw zijn. Van redactioneel gemaakte technische artikelen, tot grote databankhoeveelheden, tot moderne Web 2.0-toepassingen. Maar één ding is altijd belangrijk: “De gebruiker staat op de voorgrond. Dus wie hem of haar op geloofwaardige wijze inhoud overbrengt en gerichte prikkels geeft, zal winnen.” Dit jaar zullen verschillende nieuwe onlineprojecten worden gelanceerd. Daartoe behoren platforms voor mode-interviews, zoeksystemen voor juweliers en het eerste Instagram-bureau in Duitsland. Dus we kunnen uitkijken naar wat de toekomst brengt voor de 28-jarige.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie