Giorgio Armani – Het elegante sportmerk EA7, parfum & horloges
Giorgio Armani – Een wereldberoemde naam achter een man die de modewereld radicaal veranderde. Hij heeft elegantie en classicisme naar een nieuw niveau getild. Milaan, de stad van de mode, is geworden wat het nu is door zijn werk. Begonnen met etalages, werden weldra half Hollywood en talrijke acteurs in hun filmsets aangekleed. Armani maakte ook zijn intrede in de sportarena door het Italiaanse team voor de Olympische Spelen te kleden. Op elk denkbaar gebied heeft het merk zijn best gedaan en hoge records behaald. Of het nu gaat om make-up, parfums, horloges of (sport)mode. Armani ontwerpen zijn echte klassiekers! In dit artikel kom je alles te weten, van de oorsprong tot de verschillende verkoopsgebieden. Net als Dolce & Gabana, Kenzo en Hugo Boss, is Giorgio Armani een van de meest succesvolle modemerken ter wereld.
Geschiedenis en feiten over Giorgio Armani
Giorgio Armani werd geboren in Piacenza, Italië in 1934. Hij begon medicijnen te studeren, maar stopte in zijn derde jaar omdat hij besefte dat dit niet zijn roeping en passie was. Samen met zijn toenmalige partner, Sergio Galeotti, ontwikkelde hij zijn carrière in de mode-industrie. Eerst als etaleur, daarna als ontwerper bij het modehuis Nino Cerrutti. Terwijl Armani ontwierp, verkocht Galeotti zijn unieke stukken aan verschillende warenhuizen, wat leidde tot de lancering van zijn eigen bedrijf in 1975.
Zijn carrière begon op 40-jarige leeftijd en na slechts 5 jaar bereikte hij zijn eerste doorbraak. In het begin van de jaren 80 kleedde hij verschillende Hollywood beroemdheden. In 1982 werd hij de eerste modeontwerper na Christian Dior die op de cover van Time magazine stond en lanceerde hij zijn eerste parfum.
Naast elegante kleding heeft Armani ook sportkleding, uniformen voor stewardessen van Alitalia, kostuums en zelfs voedsel voor speciale gelegenheden ontworpen. Hij zette de trend in de jaren 70 met bomberjacks, die ook nu nog een cultstatus hebben. Hij zorgde ook voor de huidige status van Milaan als modestad en revolutioneerde modeshows door minimale BMI’s in te voeren om anorexische trends uit de mode-industrie te bannen.
Ondanks al zijn succes is Giorgio Armani een perfectionist die op zijn carrière, en ook op zijn shows, op een zeer bedachtzame en zelfkritische manier terugkijkt. Hij noemt zichzelf een frustrerende acteur, producent en regisseur van het leven, want het was door het kleden van verschillende acteurs dat hij zijn liefde voor film ontdekte en het graag zelf had willen proberen.
In de volgende video kunt u zijn levenshouding zien in relatie tot een van de vele shows in Parijs.
- Geboren in 1934 in Piacenza, Italië
- Begon medicijnen te studeren
- Stopzetting van de studies in het 3e leerjaar
- Toen was hij etaleur, later ontwerper
- 1975 “Armani” opgericht met de hulp van levenspartner Sergio Galeotti
- Begin jaren 80: Doorbraak
- Elegante kleding, sportkleding (EA7), uniformen voor stewardessen en zelfs voedselverkoop
- Revolutie: minimale BMI
- Milaan’s reputatie versterkt door Armani
Parfum – Si, Aqua di Gio & She
De geuren van Giorgio Armani zijn gebaseerd op een zeer eenvoudig concept: in nauwe samenwerking met ’s werelds meest begaafde neuzen worden de kostbaarste ingrediënten gebruikt om geuren vol elegantie en raffinement samen te stellen. Sommige zijn geïnspireerd op de elementen van de natuur of belichamen perfect het eeuwige thema van de verleiding. Via anderen brengt hij een hommage aan de vrouwelijkheid van de hedendaagse vrouw. Giorgio Armani’s kunst van de haute parfumerie komt vooral tot uiting in de luxueuze, unieke Armani Privé geurcollecties. Ze liggen hem bijzonder na aan het hart, omdat ze zijn kunst van het couturieren het best tot uitdrukking brengen.
Si – Klassiek parfum
De naamgeving van het parfum was zeer goed doordacht. Si betekent “ja” in het Italiaans en het is precies deze open-minded, positieve houding die Armani wil overbrengen. Een zeer vrouwelijke geurcombinatie met een bloemige noot van amber en patchoeli. Dit parfum is zeker geen parfum voor oudere dames, maar tijdloos en bedoeld voor de onvergetelijke verschijning in het dagelijks leven. Een geur die in de geest blijft hangen. Armani’s vakmanschap is duidelijk te zien in de stijlvolle en glamoureuze afwerking van de flacon, maar ook in de geur zelf. Italiaanse flair voor een goede prijs.
Hier vindt u de geuren gesorteerd op jaar van uitgave:
- Si Eau de Parfum (2013)
- Si Intense (2014)
- Si Eau de Toilette (2015)
- Si Intense Limited Edition nachtlampje (2106)
- Si Rose Handtekening (2016)
- Si Le Parfum (2016)
- Si Passione (2018)
- Si Passione Limited Edition (2018)
- Si Fiori (2019)
“Giorgio Armani’s Si Fiori damesparfum ontwikkelt zich inderdaad tot een zoete en vrouwelijke geur die prachtig opfleurt in de hartnoot. Maar de olfactorische combinatie van patchoeli, roos en eikenmos houdt de zoetheid in toom.”
Aqua di Gio
Het parfum “Aqua di Gio” of de versie voor vrouwen “Aqua di Gioia” zijn al 25 jaar op de markt. 65% van de ondervraagden vindt de geur goed, terwijl 30% hem neutraal vindt. Het is een geur die overal bij past. Of het nu gaat om een afspraakje, een chique bezoek aan de opera of een openluchtconcert. Het parfum, dat door L’Oréal op de markt wordt gebracht, heeft van nature een delicate geur bij de dames. Het is bedoeld om de ongerepte natuur en landschappen te weerspiegelen. Het raffinement van munt en het samenspel van jasmijnbloesem en cederhout zorgen voor deze onweerstaanbare noot.
De essence voor mannen is opnieuw bedoeld om de vrijheid van de elementen water en wind te benadrukken. Hiervoor worden citrusgeuren gebruikt in combinatie met delicate bloemen en kruidige aroma’s zoals eikenmos, amber, rozemarijn of muskus. Dit geeft het parfum een maritiem mannelijk karakter dat echter niet te veel prikt in de neus. De hoofdbestanddelen zijn echter fruitige essences zoals mandarijn en bergamot.
EA7: het elegante sportmerk
Wat zit er achter EA7? Sinds 2004 concurreert het label op de markt met andere grote sportmerken zoals Puma, Nike en JD Sports. In het begin was het gewoon een exclusieve sportcollectie, maar vandaag is het een echte box office hit! Door elegantie en sportiviteit te vermengen, creëerde Armani een merk dat geschikt is om dagelijks te dragen en opvalt door zijn charme.
Hoe is de naam tot stand gekomen? Giorgio Armani is een ongelooflijke fan van voetbal. Hij is erg dol op AC Milan en zijn goede vriend en favoriete speler, Andriy Shevchenko, draagt het nummer 7, wat hem de inspiratie voor de naam gaf. In de sportwereld is veel geïnvesteerd in termen van marketing. Voor de Olympische en Paralympische Spelen werd de volledige garderobe ontworpen voor het Italiaanse team.
Make-Up & Beauty – Lichtgevende zijde foundation
Armani heeft zijn stempel gedrukt op elk gebied van de mode. Armani Beauty – Al jaren een topmerk in make-up en schoonheid. Met hun vloeibare foundation, de Luminous Silk Foundation, hebben ze 9 jaar op rij de InStyle’s Best Beauty Awards gewonnen. Naast de 40 tinten voor alle huidtypes, houdt de olievrije foundation de hele dag fris en comfortabel. Een lichte foundation met medium dekking voor een natuurlijke uitstraling.
- Licht en comfortabel met perfecte grip
- Frisse en perfecte glans in een handomdraai
- 40 tinten voor alle huidtypes en huidtinten
“Luminous Silk Foundation, de iconische foundation van Armani Beauty, geeft de huid een perfecte gloed en een stralende teint voor een meer natuurlijke schoonheid.”
De foundation belooft zeer effectieve pigmenten te combineren met een gewichtloze textuur dankzij de Micro-Fil technologie, en wordt daarom geroemd door vele beroemdheden en gerenommeerde make-up artiesten. Dankzij de geringe dichtheid ziet de teint er naadloos uit en straalt de huid. De textuur van de zachte charmeuse zijde inspireerde de fabrikanten om de Luminous Silk Foundation te versterken en te verenigen, zodat de onberispelijke finish met transparante tot medium dekking lang houdt.
Horloges – Smartwatch, Armani Exchange & Ceramica Watch
Armani biedt al sinds 2004 polshorloges aan voor vrouwen en mannen. Nauwkeurigheid en robuust materiaal worden gebruikt om de horloges te maken. Het goedkoopste product voor “Armani horloges” kost momenteel ongeveer 140 euro, terwijl de gemiddelde prijs ongeveer 235 euro bedraagt. Meestal zien de horloges er zeer klassiek en elegant uit, en worden felle kleuren vermeden. Zilver en zwart zijn de standaardkleuren, maar ondertussen zie je ook steeds vaker de trendy kleuren roségoud en donkerblauw. Armani geeft de horloges in licentie aan Fossil en zorgt alleen zelf voor het ontwerp, de marketing en de distributie.
Winkels bij u in de buurt
Je wilt winkelen. Of het nu gaat om sportartikelen, elegante herenkleding, stijlvolle horloges of het uitproberen van een van de vele parfums. In de grote steden vind je centraal gelegen winkels met chique kleding. Natuurlijk is er de Giorgio Armani winkel in de stad van de mode, op de prachtige Königsallee, die al bijna 10 jaar open is, of op de Kurfürstendamm in Berlijn, direct aan de belangrijkste winkelstraat.
Meer winkels in Frankfurt, Berlijn, Hamburg en München vindt u hier:
Düsseldorf – Giorgio Armani Store
Adres en routebeschrijving: Königsallee 56, 40212 Düsseldorf
Frankfurt am Main – Giorgio Armani Store
Adres en routebeschrijving: Goethestraße 19, 60313 Frankfurt am Main
Berlijn – Giorgio Armani Store
Adres en routebeschrijving: Kurfürstendamm 54, 10707 Berlijn
Hamburg – Giorgio Armani Store
Adres en routebeschrijving: Neuer Wall 69, 20354 Hamburg
München – Giorgio Armani Store
Adres en routebeschrijving: Maximilianstraße 32, 80539 München
V&A over Giorgio Armani
Van wie is Giorgio Armani?
Het beroemde modelabel, dat in 1975 in Milaan werd opgericht, behoort tot het familiebedrijf van Giorgio Armani en Sergio Galeotti.
Wat draagt Giorgio Armani?
De kleuren en ontwerpen van de designerstukken, evenals de accessoires, zijn meestal zeer eenvoudig en terughoudend. De Armani ontwerper wordt beschouwd als de uitvinder van de kleur greige. Een mengeling van de kleuren grijs en beige. Blazers en broekpakken uit de damescollectie worden beschouwd als het handelsmerk van het luxelabel.
Waar staat de 7 voor bij Armani?
Armani begon met het uitrusten van verschillende teams, atleten en sportdisciplines. Maar men vraagt zich altijd af wat het getal 7 betekent? Het is simpel: het nummer zeven komt van Giorgio Armani’s passie voor AC Milan en zijn oude vriend Andriy Shevchenko, die het nummer 7 droeg bij AC Milan.
Hoeveel kost Emporio Armani en hoe ruikt het?
Waarschijnlijk het meest populaire parfum van Armani, “Giorgio Armani Emporio Armani She Eau de Parfum” is verkrijgbaar vanaf 22,95 euro. De topnoot van het damesparfum is zeer fruitig en fris met limoen en bergamot. De hartnoot is zeer bloemig-oriëntaals met iris en jasmijn. Pittige muskus, zoete vanille en warm zandhout ronden de geur af.
Waar zijn de producten van Armani niet meer?
Intussen produceert Armani alleen nog de luxelijn Giorgio Armani in Italië. De Emporio Armani en Armani Jeans lijnen worden voornamelijk in China geproduceerd.
Merken zoals Armani: Palm Angels en Givenchy
Palm Angels: overhemd, pak, broek, trui en joggingpak
Het Italiaanse modelabel staat bekend om zijn casual streetwear-kleding. Van sommige beroemdheden zoals Kendall Jenner, Chris Brown, Tyga, Future en Benzema is bekend dat zij de kleding van het Italiaanse label graag dragen. Hiertoe behoren trainingspakken bestaande uit een broek en een jasje. Leer alles over de ontwerper, zijn succesverhaal, hoe de merknaam Palm Angels tot stand is gekomen en maak kennis met enkele coole collecties die de Italiaan heeft ontworpen.
Givenchy: parfums, kleding, accessoires en handleidingen
Het label staat bekend om glamoureuze jurken, tassen en parfums. Het Parijse label werd in 1952 opgericht door Hubert de Givenchy, die wereldwijd wordt beschouwd als een van de meest getalenteerde modeontwerpers van de 20e eeuw. Naast exclusieve mode biedt het luxemerk ook accessoires en parfums aan. Givenchy Beauty biedt ook hoogwaardige
Vele andere modemerken: XXL Lijst
Ben je enthousiast over Balenciaga en wil je meer merken leren kennen? Neem dan een kijkje in onze XXL-gids en maak kennis met ’s werelds beste modemerken.
Extravagante haute couture. Verfijnde prêt-à-porter. Fijne sportkleding en innovatieve accessoires. s Werelds meest luxueuze modemerken verrukken elk jaar miljoenen mensen en modeliefhebbers met hun exquise collecties. Zij kamperen voor de winkels om de speciale gelimiteerde oplage mee te pikken, staan in de straten van Parijs tijdens de felbegeerde Fashion Week en zitten met grote ogen voor de TV’s om de nieuwste en hipste runway shows te zien. Hier is de ultieme modemerken gids.