Social Media Agency: TikTok, YouTube, Instagram & Co – Taken
Social media agency – Tegenwoordig is social media marketing belangrijker voor bedrijven dan bijna elke andere marketingmethode. Vertegenwoordigers van bureaus zijn vaak ter plaatse bij fotoshoots, commercials, maar ook bij castings. Hier volgt een klein inzicht in de taken en werkzaamheden van een social media-bureau. Terug naar alles: Marketingbureaus.
Bereik, bekendheid, gemeenschapsvorming. De doelstellingen voor een social media-bureau kunnen heel verschillend zijn. Op zijn minst gaat het altijd om bereik, bijvoorbeeld bij social media advertising. Maar als we het hebben over socialemediamarketing, hebben we het ook over verdergaande maatregelen, zoals het opbouwen van een community.
Het grote voordeel is dat je veel kunt doen met je eigen community! Merken hoeven niet constant te adverteren om de mensen te bereiken die in hen geïnteresseerd zijn. Ze hebben direct toegang tot hun fans via hun community. Klinkt simpel, maar het maakt een groot verschil voor merken! Directe feedback voor nieuwe producten, klanten kunnen direct vragen stellen, ze kunnen achter de schermen kijken.
Wat maakt een social media agency dichtbij?
Laten we de afzonderlijke taken nog eens in detail bekijken!
Voor een social media bureau is de eerste stap altijd het ontwikkelen van een strategie. Zo’n strategie is relatief lang, per slot van rekening is zo’n community geen dagopvang.
De selectie van de juiste sociale netwerken, inhoud en postings, tijdsperioden, de reactie op berichten, dit alles moet worden gepland. Hiervoor ontwikkelen social media-bureaus samen met hun klanten een social media-concept, dat vervolgens stap voor stap wordt geïmplementeerd.
Deze strategie wordt vervolgens gebruikt om richtlijnen te ontwikkelen waaraan alle medewerkers, freelancers en andere bureaus zich houden. Een van de belangrijkste onderdelen van deze strategie is het redactionele plan.
Vind uw marketingbureau!
Nu in FIV Magazine, de top 100 marketingbureaus:
Redactioneel plan maken
Een redactieplan vat de verschillende activiteiten en medewerkers samen in een overzichtelijk document. Dit kan een eenvoudige tabel zijn, maar ook een hulpmiddel waarmee de publicaties worden gepland.
Het redactionele plan bevat alle activiteiten en onderwerpen. Medewerkers van het bedrijf vinden hier taken die ze moeten uitvoeren ter voorbereiding op het social media-bureau. Bijv. nieuwe producten opsturen zodat er foto’s en video’s gemaakt kunnen worden, die vervolgens gepubliceerd worden in de sociale netwerken, de medewerkers van het social media-bureau op hun beurt vinden hier alles wat belangrijk is, van de voorbereidingen voor de postings tot de publicatieperioden tot de onderwerpen die de komende week, volgende maand enzovoort gepubliceerd zullen worden.
Artikelen schrijven en publiceren
Via het redactionele plan worden alle berichten gepland die moeten worden geschreven en gepubliceerd. Social media bureaus nemen dan de postings in de individuele sociale netwerken voor hun klanten over en natuurlijk ook de interactie die onder de postings ontstaat.
Regelmatige publicatie is essentieel en social media bureaus besteden hier aandacht aan. Hun klanten zijn druk met hun dagelijkse werkzaamheden. Als er vandaag veel bestellingen binnenkomen of een medewerker afwezig is, wordt er geen social media post gemaakt. Op een gegeven moment stopt het social media kanaal met werken en stopt de community met groeien. Dat is het grootste gevaar zonder een social media bureau!
Hoe eenvoudig het ook klinkt, regelmatig berichten schrijven en publiceren is zo belangrijk dat het vermeld moet worden!
Daarnaast bedenken de medewerkers van het social media bureau natuurlijk niet alleen dat er iets gepubliceerd moet worden, maar ook wanneer en hoe. Gebruiken we galerijen, een enkele foto, video’s, een verhaalfunctie, hoe ziet de beschrijving onder de post eruit? Gebruiken we emoji’s, gebruiken we een link, schrijven we weinig of juist veel. Dit moet allemaal gepland worden voor elke afzonderlijke post!
Hier komt het redactionele plan weer om de hoek kijken, vooral als er meerdere sociale netwerken worden gebruikt. Door gezamenlijke coördinatie in het redactionele plan kan een video bijvoorbeeld om 9 uur ’s ochtends op YouTube worden gepubliceerd, gevolgd door een herinnering op Instagram om 10 uur ’s ochtends en de eerste reactie op TikTok om 11 uur ’s ochtends.
Beheer en communicatie van de gemeenschap
De strategie is gemaakt. Het redactionele plan is opgesteld. De berichten worden geschreven en gepubliceerd.
De volgende belangrijke, centrale taak van een social media agency is community management en communicatie. Enerzijds zijn dit de interacties direct onder de posts. Anderzijds natuurlijk de directe berichten die in de inbox terechtkomen. Maar het gaat ook om externe communicatie, hoe praten mensen over het merk op andere profielen, kanalen of pagina’s?
Daarnaast brengt een goed social media-bureau idealiter ook veel kleine ideeën met zich mee! Hoe kun je de community samenbrengen? Een klein hulpmiddel zou zijn om feedback te verzamelen, wat vind je daarvan? Sweepstakes zijn een mogelijkheid of “come together events” in grotere steden.
Dus community management omvat enerzijds communicatie, maar ook entertainment.
Nieuwe functies/platforms testen
Sociale media-apps ontwikkelen zich zo snel! Nog maar 15 jaar geleden was er alleen Facebook, toen in ieder geval YouTube, Instagram en nu Pinterest, Twitch, TikTok… Social media bureaus moeten ook constant op zoek naar nieuwe trends en nieuwe social media apps die interessant kunnen zijn voor hun klanten.
Ten eerste, belangrijk, nieuwe functies die voortdurend opduiken binnen sociale apps. TikTok doet iets nieuws, Instagram kopieert het, Facebook heeft een idee, er wordt een nieuwe filter geïntroduceerd… nieuw is altijd interessant, omdat er nog maar weinig mensen zijn die er content over hebben gepubliceerd.
Dan zijn er de nieuwe sociale netwerken, meestal beginnen ze met een speciaal aspect, ze zijn voor gamers, op TikTok kon je zingen op echte liedjes van de sterren. Wie hier de juiste app vindt en er aan het begin bij is, heeft een goede kans op grote groei.
Crisiscommunicatie (shitstorms herkennen en beheren)
Hoe hoger het profiel, hoe groter de gemeenschap, hoe diverser de meningen. Dit verhoogt natuurlijk ook het risico op shitstorms en negatieve commentaren.
Crisiscommunicatie is ook een van de taken van een social media agency. Idealiter wordt hier natuurlijk vanaf het begin rekening mee gehouden in de social media-strategie. In het ergste geval, d.w.z. geen planning en de shitstorm is er al, moeten ze in ieder geval onmiddellijk reageren.
Zo’n shitstorm kan elk goed bedrijf overkomen. Bijvoorbeeld wanneer een persoon met een groter bereik (influencer) boos wordt over een merk. Ook al is de kritiek klein, met een sterke community ontwikkelt een enkele mening zich snel tot vele identieke (negatieve) meningen. Vroeg reageren, soms niets doen, soms modereren, soms actief handelen, is een van de taken.
Nu komen we bij de kern met de volgende twee taken: Bereik! Alle bedrijven willen vooral één ding: bekendheid en aandacht. Hoe meer mensen een merk kennen, hoe groter de kans dat ze ernaar terugverwijzen, of dat nu in de supermarkt is of in de online winkel.
Bereik kan moeizaam worden opgebouwd in maanden en jaren, bijvoorbeeld door goede en creatieve content, die echter elke dag opnieuw moet komen! Dat is veel moeite en werk. Het is veel gemakkelijker met adverteren. Facebook heeft meer dan 2 miljard gebruikers, Instagram heeft meer dan 2 miljard gebruikers, of ze nu oud of jong zijn, ze kunnen allemaal relatief snel worden bereikt door advertenties af te spelen.
Daarom zorgen social media-bureaus voor de planning en implementatie van campagnes, maar ook voor de daaropvolgende analyse en optimalisatie van advertenties.
Het grote voordeel van adverteren op sociale media zijn de dataschatten van de sociale netwerken. Advertenties kunnen bijvoorbeeld worden afgespeeld op basis van interesses, de woonplaats, de leeftijd van gebruikers. Hoe preciezer de informatie, hoe specifieker de doelgroep, hoe preciezer een advertentie eruit kan zien.
Voorbeeld: een modemerk maakt reclame voor Black Friday en shoppingevenementen in afzonderlijke steden. Berlijnse gebruikers krijgen een foto met Alexanderplatz en de tv-toren. Hamburgers krijgen een foto van hun stadscentrum, net als inwoners van Keulen, Düsseldorf en München. Mensen voelen zich natuurlijk meer aangesproken door een foto van hun stad dan door een algemene foto.
Dit is hoe social media advertising werkt.
Invloedrijke marketing
Het tweede belangrijke middel om het bereik van een merk te vergroten is influencer marketing. Hierbij proberen social media-bureaus gerichte plaatsing bij influencers te kopen. Bijvoorbeeld als Instagram Story of YouTube explainer video. Op deze manier gebruiken bureaus het bereik (de community) van de influencer voor klanten.
Natuurlijk kunnen individuele verantwoordelijkheidsgebieden ook worden gecombineerd! Je zou bijvoorbeeld de content van de influencer kunnen gebruiken om advertenties op sociale media te plaatsen voor mensen die de influencer volgen. Want meestal ziet maar 10 tot 20% van de volgers de content. De posting gaat meestal aan alle anderen voorbij. Door het extra betaalde bereik kun je ook de laatste 80 tot 90% bereiken.
Dit is wat socialemediamarketing met al zijn facetten, van het opbouwen en beheren van gemeenschappen tot adverteren en influencermarketing, zo interessant maakt voor bedrijven.
Analyses en regelmatige rapportage
Tot slot wordt inhoud niet alleen gepland en gepubliceerd door social media-bureaus, maar natuurlijk ook achteraf geanalyseerd en geëvalueerd. Wat werkte? Wat niet? Op basis van deze bevindingen kan de social media-strategie worden aangepast en geoptimaliseerd.
Social Media Agency: Taken en diensten
Je ziet hoe uitgebreid de taken van een social media agency zijn. Laten we de diensten hier nog eens samenvatten:
- Strategie en richtlijnen voor sociale media
- Redactioneel plan maken
- Artikelen schrijven en publiceren
- Beheer en communicatie van de gemeenschap
- Nieuwe platforms testen
- Crisiscommunicatie (shitstorms herkennen en beheren)
- Advertenties voor sociale media
- Invloedrijke marketing
- Analyses en regelmatige rapportage
Agentschappen: Marketing, Media & Reclame
Bureaus – Media, Reclame & Marketing, er zijn zoveel verschillende soorten bureaus. Als model werk je met veel bureaus op de set voor fotoshoots, modeshows of commercials. Hier is een klein overzicht voor je.