Beursmodel – small talk & presentatie

Beursmodellen zijn bijzonder gewild in de Duitse modesteden Hamburg, Düsseldorf, Berlijn en München, maar ook in media- en beurssteden als Frankfurt, Keulen en Leipzig. Op het internet verschijnen talrijke advertenties voor modellenjobs op kappers- en schoonheidsbeurzen, cosmeticabeurzen, autobeurzen, fitnessbeurzen en natuurlijk modebeurzen. Maar niet alle beursbanen zijn hetzelfde. Modellen zouden alleen banen als beursmodel in de premiumklasse moeten aanvaarden, d.w.z. waar de beloning passend is en de modellen in een hoogwaardige omgeving, voor gerenommeerde merken in de premiumklasse en in een serieuze enscenering model staan.

Hoe vind ik serieuze aanbiedingen voor een baan als beursmodel?

Zo veel beurzen er in Duitsland zijn, zo veel advertenties voor banen als beursmodel worden er in de media geplaatst. Vooral nieuwe gezichten, die nog niet vertrouwd zijn met de modellenwereld, moeten de advertenties zorgvuldig controleren op hun ernst! Want achter veel modelaanvragen die op het eerste gezicht onschuldig klinken, zitten een of twee zwarte schapen. Indien u vertegenwoordigd wordt door een modellenbureau, bespreek dan de vacature/sollicitatie met een boeker, hij/zij zal deze controleren op zijn ernst en kwaliteit. Als u (nog) niet wordt vertegenwoordigd door een modellenbureau, ga dan zelf goed na: over welke producten van welk merk hebben we het? Wie zit er achter het merk? Hoe is de betaling en wat wordt er van mij verwacht? Hoe is de locatie opgezet en hoe kom ik tevoorschijn?

Nuttig: Google het web, zoek naar reviews en getuigenissen van andere modellen. Als je meer negatieve recensies vindt: Doe het niet. Als model moet je zorg dragen voor je imago en niet geassocieerd worden met dubieuze jobs, producten of diensten. Als je op een beurs een kwalitatief goede modellenjob krijgt van een gerenommeerde opdrachtgever, zal dat een positief effect hebben op je modellencarrière.

Wat zijn handelsbeurzen eigenlijk?

In wezen zijn handelsbeurzen niets anders dan strategisch geplande marketing-evenementen voor producenten van producten of dienstverleners. Zij presenteren hun producten of diensten met behulp van modellen aan belangstellenden en potentiële klanten (zowel kopers als dealers, de pers en eindgebruikers).

Eerlijke types

Er zijn veel verschillende beurzen, zeer populair in Duitsland zijn cosmetica- en schoonheidsbeurzen, autobeurzen, fitnessbeurzen, schoenenbeurzen en modebeurzen. Aangezien dergelijke evenementen een groot publiek aanspreken, vinden de beurzen meestal plaats in grote steden zoals Hamburg, Berlijn, München, Düsseldorf, Leipzig, Frankfurt of Keulen.

Wat heeft een beursmodel toch te betekenen?

Waarom zijn modellen zo populair op handelsbeurzen? Het antwoord is eenvoudig: mooie en interessante mensen die de filosofie van het bedrijf en de boodschap van de producten/diensten weerspiegelen, trekken meer potentiële klanten aan, d.w.z. een goed model ondersteunt de reputatie, het imago en uiteindelijk de verkoop van het bedrijf. Zowel ervaren professionele modellen als nieuwe gezichten worden geboekt als model voor beurzen.

Taken van een beursmodel

In wezen zijn de taken zeer vergelijkbaar: het model presenteert de produkten en diensten voor een publiek in de zin van de fabrikant. De hoogste prioriteit is een vriendelijk, open en goed verzorgd uiterlijk. De modellen zijn tijdens de hele duur van de beurs het “gezicht” van het desbetreffende bedrijf en staan meestal “rechtstreeks” in contact met de klant. Beleefdheid en een positieve uitstraling zijn dan ook het allerbelangrijkste voor een beursmodel.

Als klassiek beursmodel begroet u meestal de gasten en “verzorgt” u hen; dit kan meer of minder intensief, afhankelijk van de wensen van de klant. Als model verwijst u de gasten ofwel naar een aparte gespecialiseerde medewerker indien zij geïnteresseerd zijn, ofwel informeert u de bezoekers over het product of de diensten. Om dit te ondersteunen, kan het best rechtstreeks uitleg worden gegeven over het “voorwerp” zelf, bijvoorbeeld over een nieuwe crème of een nieuw automodel.

Wat zijn de verschillen per beurs?

De taken van een beursmodel variëren naar gelang van de beurs. Terwijl u klanten informeert over het automodel op de IAA in Frankfurt of een nieuw cosmeticaproduct presenteert en “prijst” op Beauty Düsseldorf, functioneert u meer als klassiek catwalkmodel op mode- en textielbeurzen, zoals het Cdp in Düsseldorf of MMC Leipzig. Hier worden de modecollecties gepresenteerd door de modellen op de catwalk of in de vorm van een showroom.

Verschil Catwalk & Showroom

Bij een catwalkoptreden gaat het puur om de presentatie van het modestuk op de catwalk, terwijl in een showroom het model vragen kunnen worden gesteld over haar outfit, m.a.w. je moet goed op de hoogte zijn van de modecollectie. Om de klant precies te laten zien wat er zo bijzonder is aan de collectie, wijs je bijvoorbeeld met een handbeweging op een slimme naad, of open je de handtas om te laten zien hoeveel ruimte hij biedt.

Show & Bestelbeurzen

De modeweek in Berlijn is ook een grote modeshow- en bestelbeurs, waar modellen in vrijetijdskleding, avondkleding of badmode op de catwalks te bewonderen zijn, zoals brood en boter, maar waar kopers ook terecht kunnen op de zogenaamde “bestelbeurzen”, zoals Panorama Berlin of Premium Messe, en collectiestukken van verschillende merken kunnen reserveren.

Styling demonstratie op kappersbeurzen

Op een kappersbeurs, zoals top hair international in Düsseldorf, laten modellen hun haar stylen voor het publiek, zodat de beursbezoeker ter plaatse live kan zien hoe goed de service van de aanbieder en de gebruikte producten zijn. Ter ondersteuning en ook als stimulans voor het bezoek aan zo’n kappers- of schoonheidsbeurs worden de producten vaak rechtstreeks aan de beursbezoekers toegepast en gedemonstreerd. Tenslotte overtuigt niets de eindverbruiker meer dan een persoonlijke test – behalve natuurlijk een bekwaam beursmodel.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie