Esprit: online winkel, edc & jurken – modemerk

Esprit – de online winkel van Esprit voor dames en heren en het jonge modemerk “edc” zijn u waarschijnlijk wel bekend. Maar weet je wat er achter zit? En hoe is de beroemde “Esprit arena”, een voetbalstadion in Düsseldorf, tot stand gekomen? Het verhaal begon in de VS. Een getrouwd stel verkocht kleding vanuit de kofferbak van hun auto. In de loop der jaren is Esprit uitgegroeid tot een zeer gangbaar modemerk. Het basisidee vanaf het begin was mode voor iedereen. Om dit onder de aandacht van het publiek te brengen, maakten zij zelfs reclame met de gezichten van hun gewone collega’s. U kunt hier meer lezen over de achtergrond.

Esprit: Waarin onderscheidt het merk zich?

Het begon allemaal met een getrouwd stel. Ze verkochten kleding uit de kofferbak van hun stationwagen eind jaren 60. Door slimme reclamecampagnes breidden ze hun jonge bedrijf verder uit. Intussen is dit idee uitgegroeid tot een wereldberoemd modemerk.

Het basisidee is hetzelfde gebleven. Kwaliteit en eerlijke mode voor iedereen. Dit omvat dames- en herenmode in alle lagen van de bevolking. Dit idee komt bijzonder duidelijk naar voren in de vroege modecampagnes. Daar werd reclame gemaakt met de eigen werknemers van het bedrijf. Dit waren volstrekt normale mensen en staan dus qua gevoel dichter bij de massa dan glossy modellen.

Of het nu in de uitverkoop is, met een waardebon of gewoon in de outlet, de jurkjes en bikini’s zijn vandaag bijzonder populair. Dus als u op zoek bent naar wat suggesties en een overzicht van de rest van het assortiment, dan vindt u die hier ook!

Lust voor het leven: Geschiedenis van het merk

De naam van het bedrijf “Esprit” betekent plezierig en geestig praten of optreden. Het werd waarschijnlijk gekozen om de vreugde van het leven uit te drukken. Deze naamgeving sluit ook aan bij de realiteit van het leven ten tijde van de oprichting van het bedrijf. Ontdek hier waarom!

Lancering van het merk: Een liefdesverhaal

Susie Russell ontmoette haar toekomstige man in 1963. Doug Tompkins was toen nog een lifter en reisde alleen, of af en toe als passagier, over de wegen van de VS. Op een gegeven moment ontmoetten de twee elkaar toen Susie door de Amerikaanse staat Californië reisde in een kleine, rode Kever. De twee werden onmiddellijk verliefd op elkaar. Het jaar 1968 was dus het begin van Esprit. Vanaf dat moment verkochten de twee zelfgenaaide kleding vanuit de kofferbak van hun stationwagon.

In datzelfde jaar werd het prominente logo met de drie dwarsbalken als de letter “E” ontworpen. Later werd het aanvankelijk kleurrijke logo opnieuw gelanceerd in het rood.

  • 1963: Geliefden ontmoeten elkaar
  • Vanaf 1968: zelfgenaaide kleding van combi
  • 1968: Logo ontwerp

Liefde, Vrede en Harmonie: Motto van de jaren ’60

Maar wat maakte de kleding van Esprit zo speciaal? De stijl van hun kleding lag dicht bij de tijdgeest van de late jaren 60.

Kleurrijk, authentiek en met een familiale instelling. Kleurrijk voor de vrijheid die ontbrak in de maatschappij.

Veel jongeren uit die tijd waren ontevreden, zij voelden zich beperkt door de strenge regels van de naoorlogse periode. Ook hadden sommige politieke systemen hun leiders uit de oorlogsperiode behouden en weinig ten goede veranderd. De verantwoordelijkheid voor oorlogsmisdaden werd niet aanvaard. In het kielzog van de welbekende 68-beweging kwamen thema’s als milieubescherming, feminisme en sociale rechtvaardigheid voor iedereen op de voorgrond. Het was dus tijd voor een revolutie en een nieuwe levenshouding.

Als leden van deze generatie wilden de twee stichters hun verantwoordelijkheid nemen. In tegenstelling tot de goedkoop geproduceerde naoorlogse producten wilden zij kwaliteit leveren aan de klanten. Daarom investeerden ze in duurzaamheid en produceerden ze lang voor de trend een collectie met biologisch katoen.

  • Kleding: kleurrijk, authentiek & familiaal
  • Geïnspireerd door de 68er beweging: Milieu, feminisme en sociale rechtvaardigheid voor iedereen
  • Verantwoordelijkheid voor planeten en mensen: geïnvesteerd in duurzaamheid & geproduceerd met biologisch katoen

Kleurrijk en hoekig: bijna Picasso’s hoogtepunt

Naast het sociale aspect maakt ook de inrichting van de winkels geschiedenis.

Dit begon met de eerste winkel in Duitsland in 1986.

Daar was de binnenhuisarchitectuur van de Italiaanse ontwerper Ettore Sottsass bijzonder polariserend. Hij staat bekend om zijn anti-design, dat doet denken aan de kubistische schilderijen van Picasso. Met andere woorden, kleurrijke en ongewone, maar hoekige vormen.

Voor een kledingwinkel was zo’n inrichting absoluut nieuw. Het was een van de eerste filialen buiten Amerika. Aanvankelijk werd hier echter alleen sportmode voor een jonge doelgroep aangeboden.

  • 1986: Eerste winkel in Duitsland
  • Bijzondere en nieuwe binnenhuisarchitectuur: kleurrijke, ongewone en hoekige vormen
  • Eerste sportmode

Boodschap: Reclame met mensen voor mensen

Een jaar later haalde Esprit opnieuw de voorpagina’s toen de oprichters in een campagne openlijk de AIDS-crisis aankaartten. Een maatschappelijk probleem dat langzaam maar zeker uitlekt dat meer mensen dan alleen bepaalde groepen het risico lopen besmet te raken. Dicht bij de dagelijkse beslommeringen van de bevolking. Hieruit blijkt ook dat de nabijheid van het leven belangrijk is voor het label.

Een ander voorbeeld zou zijn dat zij vaak hun eigen werknemers als adverteerders gebruikten. Op die manier zetten zij de trend van mensenreclame – gewone mensen in plaats van hooggepolijste modellen. Tegenwoordig is dit onderwerp weer opgepakt, hier kun je de “#ImPerfect” chapangne bekijken, die juist dit onderwerp weer behandelt:

Echtscheiding met een happy end: Merk blijft desondanks groeien

In 1989 scheidde het stichtende echtpaar. Een jaar later nam Tompkins de wereldwijde zaken over en Russel de zaken in de VS. De daaropvolgende jaren werden gekenmerkt door verdere interne herstructureringen, maar het merk bleef snel groeien. Deelmarkten uit Azië en Europa kwamen weer dichter bij het Amerikaanse origineel te liggen en het hoofdkantoor werd verplaatst naar Düsseldorf. Het ligt nu in de Duitse stad Ratingen.

Handig en toegankelijk: online shop, app en edc

De eerste online winkel kwam er in 1998 en bestaat vandaag nog steeds. Er is nu zelfs een app voor. Dus als u op zoek bent naar nieuwe producten en aanbiedingen vanuit uw eigen huis, zult u zeker vinden wat u zoekt. Dit jaar hebben ze ook het jongerenmerk “edc by Esprit” uitgebracht, waar je misschien al van gehoord hebt.

Nadat het contract met de oude sponsor van de huidige Merkur Spiel-Arena in Düsseldorf afliep, nam Esprit tijdelijk de rol van sponsor over. In 2008 werd het contract getekend met een van de tien grootste voetbalstadions van het land. Dit duurde met een onderbreking tot 2018, maar de naam “Esprit arena” is vandaag de dag nog steeds een begrip voor veel mensen.

  • 1998: Online winkel
  • 2008-2018: Sport is belangrijk: sponsoring van de arena

Esprit vandaag: talrijke filialen en verkooppunten

Vandaag vindt u het merk in meer dan 150 winkels en verkooppunten. Maar zelfs grote bedrijven als Amazon en Galeria Kaufhof verkopen het merk. Voor kortingen, de nieuwsbrief en speciale diensten is er de Esprit Friend Club, waarvoor u zich op de website kunt inschrijven. De boodschap van het merk is dezelfde gebleven: het merk biedt essentials voor het dagelijks leven.

Feiten: Alles in een oogopslag

Hier is het verhaal nog eens voor u in een oogopslag:

  • 1963: Oprichters Susie Russell en Doug Tompkins ontmoeten
  • 60er jaren: verklaring dicht bij de tijdgeest: Kleurrijk, authentiek en met een familiale instelling
  • 1968: Fial opening met een speciaal ontwerp
  • 1969: AIDS-campagne
  • 1989: Echtscheidingsoprichter en herstructurering
  • 1998: Online winkel en publicatie “edc
  • 2008-2018: Sponsoring stadion in Düsseldorf
  • Vandaag: 150 filialen en verkooppunten

Kleren: Mode van Esprit!

Het merk biedt alle mode-essentials voor mannen en vrouwen. Alle soorten comfortabele dagelijkse mode zijn te vinden bij Esprit. Als u niet zeker weet of de mode u past, biedt de website van het label zelfs een maattabel, van mannen en vrouwen tot kinderen. Als urban fashion label speelt het merk ook in op uw individuele behoeften en levenssituaties. Hieronder vallen bijvoorbeeld grote maten of ook wel curvy en zwangerschapsmode genoemd, die onder het trefwoord zwangerschapsmode wordt verkocht.

Bijzonder populair: Jurk & Rok

De jurken hebben vaak een casual snit en zijn monochroom of hebben bloemmotieven. Op zijn website prijst het Californische merk zijn jurken aan als echte allrounders. Er zijn verschillende lengtes verdeeld in mini, medi en maxi jurken. De website biedt ook een stijlgids met suggesties voor de juiste jurken voor uw lichaamsvorm.

Naast deze meer alledaagse jurken vindt u onder feestelijke jurken ook elegantere avondjurken. Voor een meer casual look zijn er verschillende stijlen shiftjurken, denim jurken, denim rokken, linnen jurken, zomerjurken en wikkeljurken. Bovendien zijn er niet alleen deze verschillende stijlen voor verschillende lichaamsvormen en smaken, maar ook zwangerschapsjurken voor aanstaande moeders, bijvoorbeeld. Deze ruime keuze biedt u de mogelijkheid uw mode aan te passen aan uw dagelijks leven zoals u dat nodig hebt.

Onmisbaar in de zomer: bikini

Een ander essentieel item is de zwembroek en vooral de bikini. Ook hier vindt u kleurrijke bloemenprints of geometrische strepen. De bikinis zijn minder overtuigend met hun mooie snitten, maar bieden comfort voor verschillende lichaamsvormen. Ook hier is er een handige stijlgids op de website om u te helpen beslissen wat het beste bij u past.

Naast de klassieke tweedelige bikini’s biedt het label ook tankini’s aan die de voordelen van eendelige en tweedelige pakken en badpakken combineren. Er zijn ook standjurken en accessoires, zodat u perfect bent uitgerust voor de zomer, zon, strand en zwembad.

Stijlvolle dagelijkse mode: tops, jassen & sport

Vooral de linnen blouses van het merk zijn populair, maar ook hoodies, truien, polo’s, T-shirts en vesten voor mannen en vrouwen worden aangeboden.

Voor uw outfit in de koudere seizoenen vindt u misschien de juiste aanvulling tussen de denim jackets en jassen. Denim jassen zijn casual klassiekers voor warmere dagen en jassen voor elegante looks. Deze zijn ook verkrijgbaar in een breed scala van ontwerpen, van ruitpatronen tot felle kleuren.

In de sport zijn de veelzijdige yoga-artikelen voor vrouwen bijzonder populair. Deze zijn voornamelijk in ontspannende paarse tinten. Er zijn ook dynamische ontwerpen en accessoires om uw training te ondersteunen.

Voor onder: schoenen & broeken

Vooral zomerschoenen zoals espadrilles, muiltjes, sandalen en teenslippers, deze voor mannen en vrouwen, zijn erg in trek. Hiermee bent u goed uitgerust voor uw zomerdagen. Het merk belooft een comfortabele stap en een veilige tred in zijn schoenen.

Of het nu gaat om een wijd uitgesneden culotte, een linnen broek, een jumpsuit of een nauwsluitende legging, ook hier biedt het label u een ruime keuze. Natuurlijk zijn er ook casual jeans en zomerse shorts voor mannen en vrouwen.

Accessoires: Horloges voor dames en co.

Als label voor voornamelijk essentials, biedt Esprit ook een breed scala aan accessoires die je met je outfits kunt combineren. We laten u nu een dameshorloge zien, maar er zijn ook veel herenaccessoires in het assortiment, zoals horloges, riemen en zonnebrillen.

Veelzijdige juwelen: horloges

Functionaliteit en individualiteit zijn de topprioriteiten voor de horloges van het label. Vooral bij de dameshorloges is het de bedoeling dat het horloge een praktische aanvulling is op het dagelijks leven, passend bij de persoonlijke stijl van elke vrouw. Daarom kunt u kiezen uit verschillende maten, kleuren en materialen.

Er zijn bijvoorbeeld gekleurde plastic armbanden of armbanden gemaakt van metalen schakels, zoals deze:

Naast portemonnees, portefeuilles en schoudertassen verkoopt het label ook handtassen met het bedrijfslogo. Wij tonen u hieronder een van deze zeer beroemde totes. Deze werd uitgebracht als onderdeel van de “Opening Ceremony” collectie met een retro look uit de jaren ’80.

Home: Alle benodigdheden voor in huis!

Naast alle kleding zijn er ook veel artikelen voor uw huis te vinden in de Home-sectie. Deze omvatten beddengoed, gordijnen, handdoeken, tapijten en zelfs behang.

Hier ziet u een interieurontwerpvoorbeeld voor een chique en comfortabele woonkamer:

Vele andere modemerken: XXL Lijst

Ben je enthousiast over Esprit en wil je meer merken leren kennen? Neem dan een kijkje in onze XXL-gids en maak kennis met ’s werelds beste modemerken.

Extravagante haute couture. Verfijnde prêt-à-porter. Fijne sportkleding en innovatieve accessoires. s Werelds meest luxueuze modemerken verrukken elk jaar miljoenen mensen en modeliefhebbers met hun exquise collecties. Zij kamperen voor de winkels om de speciale gelimiteerde oplage mee te pikken, staan in de straten van Parijs tijdens de felbegeerde Fashion Week en zitten met grote ogen voor de TV’s om de nieuwste en hipste runway shows te zien. Hier is de ultieme modemerken gids.