Fendi: Luxe mode, geschiedenis en ontwerpers

Fendi – Een combinatie van klassieke elegantie en moderne chic met een vleugje extravagantie. Net als Prada en Gucci, staat Fendi voor exclusieve luxe mode. Daarom gebruikt Fendi bij voorkeur bont en leer in zijn creaties. Vooral Fendi handtassen – het handelsmerk van het label – zorgen voor een luxueuze afwerking van elke edele look. En ten laatste sinds Hollywood-stijlicoon Sara Jessica Parker in haar rol als Carry Bradshaw in Sex and the City een lofzang zong op de legendarische baguette bag en modeontwerper Karl Lagerfeld hoofdontwerper werd, is Fendi niet meer weg te denken uit de mode-olpiramus. Fendi hoort thuis in de garderobe van elke moderne vrouw en het opvallende “Pequin-patroon” is een echte blikvanger. Als u geïnteresseerd bent in de geschiedenis achter het bedrijf en de exclusieve luxe mode, dan vindt u geweldige informatie in dit artikel. Tip! Fendi achter de schermen. Bekijk hier interviews met de Fendi ontwerpers.

De stichting van de dynastie

Het begon allemaal met de oprichting en overname van de zusters Fendi.

Stichting en overname van de zusters Fendi

Het Italiaanse luxelabel bestaat al sinds 1918, het jaar waarin het zijn eerste winkel voor bont en lederwaren opende in Rome. Het werd opgericht door de Italiaanse Adele Casagrande en Eduardo Fendi. In 1925 werd de naam van het bedrijf veranderd in “Fendi” en sindsdien heeft het bestaan, vandaar dat dit jaar uiteindelijk als oprichtingsjaar wordt genoemd.

De tweede winkel en de eerste modeshow

Pas zeven jaar later, in 1932, werd een tweede winkel geopend en werd Fendi als merk steeds populairder en vooral bekend om zijn bont- en lederwaren van hoge kwaliteit.

De eerste lederwaren modeshow vond plaats in 1955. Het familiebedrijf, tot dan geleid door oprichtster Adele Casagrande en haar echtgenoot, de Italiaan Edoardo Fendi, werd in 1964 verdeeld tussen de 5 dochters Paola, Anna, Franca, Carla en Alda. Elk van hen kreeg 20% en een andere positie binnen het bedrijf. De zussen vulden elkaar dus ideaal aan en creëerden een internationaal bekend en zeer populair luxelabel.

Karl Lagerfeld wordt Fendi ontwerper

In 1965 namen ze de Duitse ontwerper Karl Lagerfeld in dienst, die er werkte tot aan zijn dood in 2019. Hij was degene die het beroemde logo met de twee FF’s ontwierp, dat uiteindelijk het internationale statussymbool van het bedrijf werd.

Tip! Bekijk interviews met de Fendi ontwerpers en Karl Lagerfeld zelf die praten over het merk en zijn werk hier: Fendi Designer Interviews.

Hij richtte in 1969 voor het eerst een bontpresentatie in Florence in, die “Haute Fourrure” werd genoemd. Dit was echter super duur om te produceren en dus duur voor de klant, dus besloten de zussen Fendi datzelfde jaar nog een prêt-à-portercollectie te lanceren om de prijzen wat omlaag te brengen en de mode betaalbaarder te maken, maar nog steeds als een van de duurdere labels op de markt te blijven.

Vervolgens werd in 1977 de Fendi-collectie voor vrouwen gelanceerd en aangevuld met diverse accessoires, alsmede juwelen en tassen.

Herenmode: nieuw bij Fendi

Mannenmode werd bij Fendi pas in de jaren ’90 gecreëerd. Drie jaar later, in 1983, werd het “Pequin-patroon” ingevoerd. Dit patroon is een combinatie van goudbruine en donkerbruine verticale strepen. Met name dit patroon heeft voor Fendi opnieuw een zeer hoge herkenningswaarde bereikt. De creatie van geuren begon in 1985, toen het eerste parfum, “Fendi for Women”, op de markt werd gebracht. Sindsdien zijn er regelmatig parfums gecreëerd, die het bedrijf een aanzienlijke omzet hebben opgeleverd.

Verkoop aan de LVMH-groep

In 1999 verkochten de zusters Fendi 51% van hun bedrijf aan de Franse groep LVMH en het Italiaanse modebedrijf Prada. Met de verkoop hebben ze een omzet van ongeveer 850 miljoen dollar gemaakt. In 2005 werden zowel het hoofdkantoor van het bedrijf als de flagshipstore van Fendi op Largo Carlo Goldoni in Rome ondergebracht in Palazzo Fendi.

Modecollecties

De reeds bestaande babycollectie werd in 2010 aangevuld met een kindercollectie, “Fendi Junior” en ook van een licentie voorzien. De woonkamer kan ook ingericht worden met Fendi producten sinds 1989. Sindsdien zijn alledaagse voorwerpen opnieuw geïnterpreteerd door het bedrijf in “Fendi Casa” en is het mogelijk om items zoals bedden, fauteuils en kroonluchters te kopen.

Fendi Private Suites

Sinds enkele jaren bekroont het internationale luxemerk zijn aanbod met “Fendi Private Suites” en biedt het nu ook accommodatie in het hart van Rome aan welgestelde klanten. Terwijl op de begane grond en de eerste verdieping van het gebouw een boetiek is gevestigd, kunt u op de tweede verdieping ontspannen in statige kamers en in contact komen met geselecteerde gasten uit de hele wereld. Het hele Fendi-concept wordt versterkt met het “Zuma Restaurant” op de vierde verdieping. Hier is het mogelijk de moderne Japanse keuken te ontdekken in een stijlvol ingerichte omgeving en te dineren boven de daken van de stad. 7 exclusieve suites maken de hele Fendi-ervaring compleet. Een nacht kost tot 980 euro.

Geschiedenis in een oogopslag

Hier vindt u een overzicht van de geschiedenis van het mode-imperium:

  • 1918: Opening van de eerste winkel voor bont en lederwaren in Rome
  • 1925: Opgericht in Rome door Adele Casagrande en Edoardo Fendi
  • 1932: Opening van een tweede winkel
  • 1955: Eerste lederwaren modeshow
  • 1940: Samenwerking van de 5 dochters
  • 1965: Samenwerking met Karl Lagerfeld
  • 1987: Silvia Venturini Fendi wordt creatief directeur
  • 1977: Ontwerp van de beroemde Baguette Bag en een vrouwencollectie
  • 1990: Mannenmode
  • 1983: Invoering van het “Pequin-patroon
  • 1985: Eerste parfumcreaties
  • 1989: Fendi Casa
  • 2001: Fendi wordt onderdeel van de luxegoederengroep LVMH
  • 2010: Fendi Junior collectie
  • Vandaag: meer dan 210 boetieks in meer dan 35 landen wereldwijd

Hoofdontwerper van Fendi

Hier vindt u een overzicht van de hoofdontwerpers van het label:

  • Anna Fendi (accessoires en mannencollectie)
  • Silvia Venturini Fendi & Karl Lagerfeld
  • Silvia Venturini Fendi & Kim Jones

Legendarische modeshow in China

De modeshow van 2007 in China was revolutionair. Het modebedrijf schreef geschiedenis met de modeshow die plaatsvond op de Grote Muur van China. Het Italiaanse label plaatste 88 modellen op 88 meter catwalk en investeerde naar schatting 10 miljoen dollar. Eind 2011 waren er alleen al in de Volksrepubliek ongeveer 20 Fendi-winkels.

Logo: Betekenis en geschiedenis

Het logo van Fendi is een legende. Het overstijgt zelfs het merk zelf en gaat een eigen leven leiden. Het dubbele “F”-symbool is zo beroemd geworden dat zelfs mensen die niets van het merk Fendi afweten, het kennen.

1965 – 2000

In 1965 kwam Karl Lagerfeld bij Fendi en veranderde het logo van het bedrijf. In luttele seconden creëerde hij het iconische dubbele F-symbool, met daaronder de zwarte letters in een hoge, stevige, rechte hoofdletter zonder schreef.

2013 – vandaag

Toen het Fendi-logo in 2013 opnieuw werd ontworpen, werd het lettertype veranderd in een zacht, afgerond lettertype. Vandaag worden de hoofdletters weergegeven in een lettertype dat sterk lijkt op Basic Commercial Soft-Rounded Pro Bold, met vloeiende, slanke lijnen maar klassieke, vaste vormen.

Een delicate slogan, “ROMA”, vult het grote logo aan in hetzelfde maar kleinere lettertype. De slogan viert Rome, de thuisstad van het merk, die ook de belangrijkste inspiratiebron is voor het merk.

Goed om te weten.

Een paar interessante feiten over Fendi die je zeker nog niet wist:

  • Zowel het FF-logo als de ontwikkeling van nieuwe bontverwerkingstechnieken kunnen worden teruggevoerd op Karl Lagerfeld
  • In 2007 schreef Fendi geschiedenis met zijn lente/zomercollectie toen het bedrijf de eerste modeshow op de Chinese Muur organiseerde. Hierbij liepen 88 modellen over een 88 meter lange catwalk. Het was ook de eerste show die zichtbaar was vanaf de maan.
  • Fendi steunde de renovatie van de Fontana di Trevi met 2,2 miljoen euro. Ter gelegenheid van de 90e verjaardag van het modehuis werd daar in juli 2016 de damescollectie “Legends and Fairy Tales” getoond. Voor de modeshow werd een transparante catwalk aangelegd boven het water van de Trevifontein

Stijl & Merk

Designlegende Karl Lagerfeld slaagde erin het traditionele merk jeugdigheid en frisheid in te blazen: De dubbele F in het beroemde logo staat voor “Fun Fur” en kan worden opgevat als een motto. Fendi onderscheidde zich van andere traditionele bontmerken met jongere en gedurfdere ontwerpen en combineert vandaag de dag Italiaans vakmanschap van hoge kwaliteit met grafische street style.

Hoewel het modebedrijf een lange traditie heeft die als een teken van kwaliteit wordt beschouwd, spreekt het vandaag de dag nog steeds een jongere doelgroep aan. Een deel van de reden voor dit succes is de aanwezigheid op sociale media en de populariteit van het “Zucca”-logo in de popcultuur, met name in de hiphopscene. Zowel mannelijke als vrouwelijke rapsterren dragen Fendi en vermelden het merk graag in hun songteksten. Kanye West heeft in 2006 zelfs het logo in de zijkant van zijn hoofd geschoren.

Fendi spreekt alle generaties aan en wordt beschouwd als een merk met een gezicht, met de familie Fendi zelf als publiek rolmodel. “Ik probeer te ontwerpen wat ik mooi vind en wat mijn dochters mooi zullen vinden,” vertelde Silvia Venturini eens aan Fendi in een interview. “Ik richt me niet zo op het concept leeftijd.”

Mode: Tassen, Riemen & Schoenen

De wereld van Fendi is enorm. Hier is een beetje inzicht in de mode stukken waar het modehuis bekend om staat.

Gevarieerd assortiment

  • Prêt-à-porter collecties voor mannen en vrouwen getoond op Milan Fashion Week
  • Fendi Couture, de haute couture collectie van het label
  • Accessoirelijnen voor vrouwen en mannen
  • Fendi Casa, een meubelcollectie
  • Brillen, horloges en parfums

Handtassen: In het oog springende modellen

Sinds 1977 produceert het label bijvoorbeeld ook tassen en andere accessoires. Zij zijn verkrijgbaar in klassieke bruintinten, maar ook in felle en opvallende kleuren en modellen die helemaal bij de tijd passen en niet meer bij de oude versies van het bedrijf dat ooit uitsluitend in bont- en lederwaren gespecialiseerd was. Deze stukken zijn absolute statements. Verschillende vormen laten zien dat een elegante tas niet per se klassiek hoeft te zijn. Klein, maar fijn? Ja, want zelfs minitasjes zijn ondanks hun kleine formaat versierd met applicaties en metallic elementen. Speciale it-zakken: buideltassen met transparante secties. We houden van het dubbele F monogram dat door de collectie loopt.

Mon Tresor Tasje – Buideltasje

Baguette Bag – Sex and the City

Riemen voor hem en haar

Er zijn ook mooie riemen voor mannen en vrouwen. Zowel de sportieve versie met stoffen inzetstukken als de klassieke, chique versie die uitsluitend van leer is gemaakt, zien er geweldig uit wanneer ze worden gedragen en onderstrepen de moderne, stijlvolle man en de elegante vrouw van nu!

Logo riem

Extravagante schoenmodellen

Fendi is vooral bekend om zijn ongewone schoenen met grote versieringen. Parels, kristallen en stenen sieren de modellen van het Italiaanse modelabel. Hoge schoenen en platte loafers vallen erg in de smaak bij vrouwelijke klanten en zien er speels en toch elegant uit. Hetzelfde principe geldt voor de sportieve modellen voor mannen. De praktische en toch stijlvol ogende creaties wekken veel belangstelling. Eenvoudige outfits worden zo het absolute hoogtepunt in het straatbeeld en tonen een modieus bewustzijn voor trendy combinaties!

Enkellaarsjes

Accessoires: zonnebril en juwelen

Extravagante zonnebril

Net als tassenmodellen werden vanaf 1977 ook accessoires aan het assortiment van het label toegevoegd, om nog meer klanten te bereiken en het assortiment uit te breiden. Zonnebrillen, juwelen en horloges, kleine lederwaren en andere artikelen vielen al snel in de smaak bij de klanten en leverden hoge winsten op. De grote zonnebrillen waren vooral populair bij vrouwen. Ook hier legden de ontwerpers de nadruk op “aandacht voor detail” en verfijnden zij hun modellen met kleine steentjes en fantasievormen.

Oversize Zonnebril

Juwelen: Horloges & Armbanden van Fendi

Naast horloges omvat het juwelenassortiment ook armbanden, halskettingen, oorbellen en ringen. Fendi baseert zich hier echter uitsluitend op fantasiejuwelen en versiert de kleine accessoires met kristallen in verschillende kleuren. De behandeling is anders bij de horlogemodellen, waarin echte stenen en diamanten een uitzonderlijke plaats innemen. Klassiek en modern voor naar kantoor, en de speelse versies met bloemen en met metallic leren bandjes voor in de vrije tijd. Er is voor elk wat wils!

Logo oorbellen

Leren portefeuilles en kleine etuis

De kleine lederwaren, zoals portefeuilles en kaartetuis, laptoptassen en clutches zijn gemaakt van hoogwaardige lederen materialen en zorgen voor een elegante uitstraling. Het eenvoudige ontwerp zorgt ervoor dat zowel mannen als vrouwen de modellen kunnen combineren en praktisch kunnen inpassen in hun dagelijks leven. Ook hier blijkt hoeveel aandacht er aan details wordt besteed.

Portemonnee met logo

Outlet en online winkel

Er is momenteel geen directe Fendi-outlet in Duitsland of Nederland, maar er zijn wel verschillende locaties in Italië. Daar kunt u echte koopjes doen en met volle tassen naar huis gaan!

Uiteraard zijn de meeste artikelen te koop in de eigen online winkel van het Italiaanse bedrijf, maar ook winkels als Mytheresa, Farfetch en Luisa Viaroma verkopen artikelen online. Ook hier is het een goed idee om er snel bij te zijn, zodat u de felbegeerde stukken niet misloopt!

Legendarische momenten: Modeshow & Campagne

Fendi staat bekend om zijn extravagante modeshows in chique settings en zijn campagnes met vele sterren.

Legenden en Sprookjes – Modeshow

Fendi steunde ook de renovatie van de beroemde Fontana di Trevi, die eind 2015 werd voltooid. Zo presenteerde het merk in juli 2016, ter gelegenheid van de 90e verjaardag van het modehuis, zijn damescollectie op je transparante catwalk, die over het water van de Trevifontein was geplaatst. Passend bij de naam van de collectie, “Legends and Fairy Tales”, leek het alsof de modellen als feeën over het water zweefden.

Baguette Bag – Campagne

Voor de reclamecampagne van het tassenmodel “Baguette” creëerden de regisseurs een soort verhaal over vier vrienden die samen koffie drinken. Een van hen (de Duitse blogger Caroline Daur) heeft net een ongelooflijke tas gezien in de Fendi-winkel, waarop de vrienden op pad gaan om de tas te kopen. Geschokt ontdekken zij dat de tas zojuist is verkocht aan actrice Sarah Jessica Parker, die zich met de nieuwe tas onder haar arm omdraait en zegt dat het geen “tas” is maar een “baguette”, de naam van het model van de tas.

Samenwerking – Versace x Fendi

Een rolverwisseling tussen Donatella Versace en Kim Jones. Versace by Fendi en Fendi by Versace, twee legendarische collecties ter ere van hun vriendschap en de culturele invloeden van Versace en Fendi. Volg de verrassende onthulling vanuit Milaan en ontdek de unieke collectie.

V&A: Fendi

Geraffineerde, elegante kleding met klassieke snit. Hier vindt u alle antwoorden op de meest gestelde vragen over het label:

Wanneer is het merk opgericht?

1925 door Adele Casagrande en Edoardo Fendi in Rome

Wie is de hoofdontwerper van Fendi?

Silvia Venturini Fendi

Wat is het handelsmerk van Fendi?

Het FF-logo en de traditionele kleuren zwart en modderbruin behoren tot de belangrijkste handelsmerken van het modehuis. Vandaag de dag staat Fendi voor Italiaans vakmanschap van hoge kwaliteit en onderscheidt het zich van andere traditionele bontmerken met zijn creatieve ontwerpen.

Waar stond het merk ooit om bekend?

Fendi was ooit bekend voor leder en bont goederen

Meer over Fendi: Modeshow & VIP’s

Met zijn vooruitstrevende lederwaren en originele ontwerpen was Fendi vanaf het begin een van de beroemdste modemerken van het moderne tijdperk. Karl Lagerfeld in het bijzonder revolutioneerde de moderne bontmode met zijn Haute Fourrure. De reclamecampagnes van het merk zijn net zo origineel en extravagant als de jaarlijkse collecties. Natuurlijk, alleen de who’s who van Hollywood staat voor de camera voor het merk. Wat de campagnes van Fendi zo speciaal maakt en welke visies Karl Lagerfeld en Silvia Venutirini Fendi hebben voor de toekomst van het merk is hier te zien.

Fendi: Interview met de ontwerper

Silvia Fendi, Karl Lagerfeld & Kim Jones – Fendi maakte al vroeg naam in de modewereld. Vandaag de dag is het wereldberoemde modemerk een van de meest succesvolle en populaire labels in de industrie en heeft het een welverdiende plaats veroverd naast Louis Vuitton, Dior, Chanel of Gucci. Talrijke samenwerkingen met sterren, een onmiskenbaar logo, originele en extravagante collecties en creatieve reclamecampagnes maken vandaag deel uit van het imago van het Italiaanse modelabel.

Merken zoals Fendi: Prada & Gucci

Naast Fendi behoren ook Prada en Gucci tot de meest gewilde haute couture-merken. Deze luxemerken verkopen naast dames- en herenmode ook tassen, schoenen en accessoires.

Prada: tas, schoenen, zonnebril, allemaal haute couture!

Prada is nog een van de oude familiebedrijven waar echt vakmanschap wordt uitgeoefend. Er wordt bijzonder belang gehecht aan de verwerking van hoogwaardige materialen en lederwaren. Een groot deel wordt vandaag de dag nog steeds in Italië geproduceerd. Lees hier meer over het luxe imperium van vandaag:

Modemerk voor mannen en vrouwen, tassen, riemen & geschiedenis

Gucci is vooral bekend om zijn tassen. Om meer te weten te komen over Gucci en zijn collecties klik op de link hieronder.

Mode merken: Lijst

Als je gepassioneerd bent door luxemerken zoals Alexander Wang en meer wilt weten over merken, bekijk dan hier onze geweldige gids over ’s werelds topmodemerken.