Loewe – Designer, handwerk en handtassen

Loewe – Het merk Loewe ontstond in 1872 in een klein atelier in Madrid. Maar door de jaren heen hebben de kwaliteit, de unieke ontwerpen en de exclusiviteit het tot een wereldwijd mode-icoon gemaakt. Vandaag de dag heeft Loewe een duidelijke internationale expansie en een goed gedefinieerd publiek dat zich richt op luxe en glamour. Loewe heeft vandaag een duidelijke internationale expansie en een welomschreven publiek dat zich richt op luxe en glamour. Maar hoe is het hier gekomen?

De geschiedenis van Loewe

Het Loewe-verhaal begint in 1872 in een lederwerkplaats aan de Calle Lobo in Madrid met de komst van de Duitse ambachtsman Heinrich Loewe Rössberg. De Duitser, die uit Kassel kwam, ontmoette in Madrid de twee Spanjaarden José Silva en Florencio Rivas, die daar sinds 1846 een bont- en lederwarenatelier hadden gerund. In hetzelfde jaar opende Loewe in Madrid zijn eerste winkel voor lederwaren. 13 jaar later werd het, dankzij zijn grote populariteit bij liefhebbers van luxe, namens Alfonso XIII leverancier van de koninklijke familie.

De grote uitbreiding van het merk

Na het verkrijgen van de titel van officiële leverancier van de koninklijke familie en de overdracht van de leiding van de onderneming aan Enrique Loewe Knappe en Germán Loewe Knappe, de kleinzonen van de stichter, begon Loewe snel te groeien en kreeg het een grote bekendheid in Spanje. Terwijl de eerste zich bezighield met de internationale expansie, hield de tweede zich bezig met de nationale expansie in Spanje. Bovendien zorgden de nieuwe ontwerpen die in 1945 werden geïntroduceerd door José Pérez de Rozas, de nieuwe creatief directeur, ervoor dat het modehuis veel meer internationale bekendheid kreeg. Vanaf het einde van de jaren 1960 werden ook in het buitenland Loewe-winkels geopend, eerst in Londen in het toen pas geopende Hilton Hotel op Park Lane, in Jermyn Street en tenslotte in Old Bond Street. In de jaren zeventig openden Loewe-winkels hun deuren in Tokio en Hongkong.

De eerste parfums van Loewe

In 1972 verscheen het eerste parfum van Loewe, L genaamd, voor vrouwen. Het eerste mannenparfum, Loewe para Hombre (later omgedoopt tot Loewe pour homme), volgde in 1978. Beide parfums zijn vandaag de dag nog steeds verkrijgbaar. De parfumreeks met dames- en herengeuren is in de loop der jaren uitgebreid met talloze parfums, waaronder Aire (vrouwen), Aura (vrouwen), Esencia (mannen), Agua de Loewe (unisex), Solo (mannen), 7 (mannen), Loewe 001 (zowel vrouwen als mannen). Alleen al in de jaren 2010 werden meer dan 50 nieuwe geuren of variaties op eerdere geuren gelanceerd.

Heden en moderniteit

In de jaren tachtig werd Loewe overgenomen door de Rumasa-groep en later werd het onderdeel van de Urvois Spinola-groep. In 1988 richtte Enrique Loewe Lynch de Loewe Stichting op, die jaarlijks een internationale poëzieprijs uitreikt. Bij de viering van zijn 150-jarig bestaan in 1996 kondigde Loewe zijn verkoop aan de LVMH-groep (Louis Vuitton, Hennessy, Moet) aan. Later, in 1997, creëerde de ontwerper Narciso Rodriguez zijn vrouwelijke prêt-à-porterlijn voor het bedrijf. In de daaropvolgende jaren tot op heden heeft het merk grote creatieve directeuren aan het roer gehad, zoals Stuart Vevers (2007-2013) en de huidige directeur Jonathan Anderson.

Hier is een foto van de huidige creatief directeur Jonathan Anderson:

Typisch voor het merk: Loewe stijl

Als er één ding is dat Loewe onderscheidt, dan is het wel zijn vermogen om stereotypen te doorbreken. Dit merk, dat meer dan een eeuw geleden in Spanje is ontstaan, is een belangrijk onderdeel geworden van vele culturele en sociale bewegingen. Bovendien werd dit merk gesteund door grote persoonlijkheden zoals Ava Gardner, een icoon van de 20e eeuw. Haar invloed was zo groot dat de handtas die deze actrice in een van de winkels van het bedrijf kocht, een van de meest gewilde producten werd.

Vandaag heeft Loewe met de hulp van Jonathan Anderson besloten om een veel klassiekere, coherentere en meer op waarde gerichte productlijn te creëren.

Bekijk hier een typische Loewe look met de nieuwe handtassen in de kijker:

Loewe: De populairste kledingstukken

Loewe heeft als merk in zijn bestaan verschillende stukken uitgebracht die letterlijk merkbepalend waren en de komende collectie sterk beïnvloedden. De wisseling tussen verschillende creatieve directeuren heeft ook geleid tot menig legendarisch stuk.

De beroemde Loewe Amazona tas

Een voorbeeld is de beroemde Amazona-tas, in 1975 ontworpen door Dario Rossi en geïnspireerd op de oorlogen uit de Griekse mythologie, een symbool van vrouwenemancipatie dat een voor en na markeert in de geschiedenis van Loewe.

Hier ziet u de Amazona tas:

Anderson’s lente/zomer collectie 2022

Zijn nieuwe collectie combineerde geribd jersey T-shirt materiaal met gouden borstplaten – misschien een echo van Claude Lalanne’s werk voor Yves Saint Laurent in de jaren 1960. Er was een opwaardering van alledaagse stoffen – witte tanktops prachtig gecombineerd met chiffon ballonbroeken – en een conceptuele herwerking van sportieve trainingspakken in tafzijde. “Upgrading the normal,” zoals Anderson het uitdrukte. Aan hun voeten droegen ze schoenen met riempjes en hakken gemaakt van verjaardagskaarsen, nagellakflesjes en een stuk zeep. Tassen in lavendel of rood waren gemaakt van stijve teddybeerstof.

Niets sloeg ergens op – maar dat was de durf en de fascinatie van deze collectie. We leven in surrealistische tijden. Jonathan Anderson begreep dat en kaatst het terug. Zulke experimenten met mode zijn tegenwoordig echt zeldzaam.

Hier ziet u een look uit de Loewe-collectie:

Loewe Paisley Bandana Overhemden

Met zijn Paisley Bandana shirts uit de lente/zomer 2019 collectie, had hij een groot succes in de streetwear scene. Het overhemd, gewikkeld in een paisley bandana motief met een vreemde snit, is een echte blikvanger voor elke outfit. Het shirt heeft ook onder beroemdheden voor opschudding gezorgd. Gezien op sommige rappers zoals Asap Rocky of Gunna, werd het shirt al snel erg populair en siert het nu de garderobe van veel modeliefhebbers.

Hier, het genoemde shirt gecombineerd met de bijpassende broek gedragen door rap ster Asap Rocky:

In de afgelopen jaren heeft Loewe zichzelf steeds opnieuw uitgevonden. Van een nieuwe designrichting voor de winkels onder leiding van Peter Marino tot de aanstelling van de Londense ontwerper Jonathan Anderson als creatief directeur in september 2013, heeft het Spaanse lederwarenmerk constante veranderingen ondergaan.

Het beroemde anagram

M/M Paris, een ontwerpbureau dat nauw samenwerkt met Anderson sinds hij de leiding overnam bij Loewe, heeft ook het anagram van het merk opnieuw ontworpen, een badge van vier L die in 1970 werd ontworpen door de Spaanse kunstenaar Vicente Vela. Zoals gebruikelijk hebben de twee ontwerpers hun ontwerpen zorgvuldig onderzocht en hun logo gecreëerd na een zorgvuldige studie van de praktijken op het gebied van merknamen voor runderen.

“Wij bestudeerden brandijzers van over de hele wereld om te begrijpen hoe het metaal wordt gevouwen om deze structuren te creëren”, zegt Anderson.

Het Anagram-logo van Loewe:

De Loewe belettering

De oorspronkelijke belettering, gezet in een versie van het Bembo lettertype, werd door de twee Parijzenaars opnieuw ontworpen in een lettertype geïnspireerd door de in Duitsland geboren typograaf en kalligraaf Berthold Wolpe. Kijkend naar de geschiedenis van het merk, merkten de ontwerpers op dat de carrière van Wolpe (die in de buurt van Frankfurt werd geboren en in 1935 naar het Verenigd Koninkrijk emigreerde) deed denken aan die van Enrique Loewe Rössberg, de in Duitsland geboren ambachtsman wiens naam in het midden van de 19e eeuw stond voor een coöperatie van Spaanse lederbewerkers.

De nieuwe belettering getuigt van Wolpe’s nalatenschap en de moderniteit van zijn werk.

De bekende Loewe belettering:

De liefde voor het vakmanschap

Ambacht is de essentie van LOEWE. Als merk draait alles om vakmanschap in de zuiverste zin van het woord. “Dat is waar onze moderniteit ligt, en het zal altijd relevant zijn.” – Jonathan Anderson benadrukt. De geschiedenis van het merk begon in 1846 in Spanje als een werkplaats en collectief gewijd aan de lederbewerking. Sindsdien is er een sterke nadruk gelegd op ambachtelijke technieken en een benadering van modern design en verfijnde productie.

De kennis en wijsheid worden doorgegeven van de ene generatie meester-ambachtslieden op de volgende, en hun rijke erfenis van vakmanschap blijft de levende ziel van het huis. Deze kernwaarden komen tot uiting in het geloof in het belang van het ambacht in de hedendaagse cultuur, in de moderne interpretaties van historische artistieke prestaties en in het engagement om hedendaagse kunst, ambacht en cultuur over de hele wereld te ondersteunen.

Een foto van de geweven manden van Loewe crafts:

De toewijding aan het vakmanschap kwam in de afgelopen jaren tot uiting in de productie van bijzondere samenwerkingsverbanden zoals de Loewe Manden collectie voor de Salone del Mobile en in wereldwijde platforms zoals de internationaal erkende Loewe Foundation Craft Prize.

Loewe voor Ghibli Studios

Loewe heeft zijn samenwerking met Studio Ghibli gewijd aan de populaire anime film “My Neighbour Totoro” uit 1988 uitgebracht. De collectie is ontworpen door creatief directeur Jonathan Anderson en toont de hoofdrolspelers van de film op een reeks kledingstukken en accessoires.

De samenwerking tussen LOEWE en Studio Ghibli is een bewijs van hun gedeelde liefde voor het ambacht en ambachtelijke technieken, evenals hun gedeelde waardering voor de natuur. De film concentreert zich op de band met de natuur en is een eerbetoon aan het behoud van de harmonie tussen levende wezens en de vrije natuur.

Hier ziet u de promotieflyer voor de collectie:

Veel gestelde vragen over Loewe

Hier vindt u de meest gestelde vragen over Loewe op het internet:

Waar komt Loewe vandaan?

  • Het merk komt oorspronkelijk uit Spanje. Maar het verspreidde zich snel en is nu over de hele wereld verkrijgbaar.

Wat betekent Loewe?

  • Het merk Loewe werd in 1872 genoemd naar de Duitse oprichter, Heinrich Loewe Rössberg.

Is Loewe overgenomen?

  • Loewe werd in 1996 overgenomen door de onderneming LVHM (Louis Vuitton, Hennessy, Moet).

Modemerken vergelijkbaar met Loewe

Ondanks het unieke karakter van het merk, zijn er andere ontwerpers die bepaalde gelijkenissen vertonen met Loewe. Of het nu de liefde voor kunst en creativiteit is of de inspiratie van de modecollecties. Hieronder vindt u ontwerpers die vergelijkbaar zijn met Loewe.

Loewe Video’s

Loewe’s toewijding aan kunst en vakmanschap maakt niet alleen de mode van Loewe bewonderenswaardig, maar ook de gedachtegang achter de runway shows en de creatieve invloed van verschillende kunstenaars is een belangrijke kern bij Loewe. Bekijk ons video-artikel voor meer over de campagnes en interviews van de artiesten.

Raf Simons / Raf Simons Videos

Raf Simons heeft net als Loewe een voorliefde voor kunst en ambacht en verwerkt dit graag in zijn modeshows. Net als Loewe heeft hij zeer opvallende eenmalige stukken uitgebracht die beroemdheden droegen en dus enig succes hadden bij de mainstream. Kom meer te weten over het merk en de ontwerpers of bekijk de runway shows of interviews in onze posts over het merk.

Louis Vuitton / Louis Vuitton Videos

Loewe had een grote invloed op de handtassencultuur van designermerken, dus de connectie met andere designermerken die bekend staan om hun tassen is niet ver weg. Waarschijnlijk een van de beroemdste tassen is die van Louis Vuitton. Als u meer wilt weten over Louis Vuitton of hun collecties en campagnes, bekijk dan onze berichten daarover.

Mode merken: Lijst

Ben je enthousiast over Raf Simons en wil je meer merken leren kennen? Bekijk dan hier onze modegids en maak kennis met ’s werelds beste modemerken. Extravagante haute couture. Verfijnde prêt-à-porter. Fijne sportkleding en innovatieve accessoires. s Werelds meest luxueuze modemerken verrukken elk jaar miljoenen mensen en modeliefhebbers met hun exquise collecties. Zij kamperen voor de winkels om de speciale gelimiteerde oplage mee te pikken, staan in de straten van Parijs tijdens de felbegeerde Fashion Week en zitten met grote ogen voor de TV’s om de nieuwste en hipste runway shows te zien. Hier is de ultieme modemerken gids.