Maison Margiela: Merk, designer mode, replica parfum, Sneaker & Logo Hoodie

Maison Margiela – het Franse modehuis Maison Margiela staat voor briljante avant-garde mode. De ontwerper houdt zich vooral bezig met het samenstellen van schijnbaar niet bij elkaar passende kledingstukken, wat ook wel deconstructivisme wordt genoemd. Of het nu gaat om jeans, overhemden of sneakers – de mode van het luxemerk staat voor tijdloze elegantie die gendergrenzen trotseert en indrukwekkende accenten zet. Dit is ook te zien in elke Maison Margiela video. Net als Off-White en Balenciaga is het label een van de meest succesvolle modemerken ter wereld. In dit artikel kunt u meer lezen over het leven van Maison Margiela, zijn mode en een interessante samenwerking met H&M.

Wie is Maison Martin Margiela?

De Belgische modeontwerper is geboren op 09 april 1957. Gelijktijdig met zijn collega’s van de Antwerpse Zes studeerde hij aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Hij begon zijn carrière als assistent van Jean Paul Gaultier. In 1988 richtte hij zijn label Maison Martin Margiela op.

Maar hoe is het merk bekend geworden? De ontwerper werd populair als de meester van de “deconstructie”. Hij hield ervan om stijlen te creëren van ongewone materialen. Vanaf 1997 werkte Margiela ook als hoofdontwerper voor Hermès. In 2009 veranderde de richting van Margiela. De oprichter verliet het label en een intern team bleef het huis runnen tot 2015. In 2015 nam modegrootheid John Galliano eindelijk de designteugels over en bracht een frisse wind en veel opwinding in het modebeeld.

Waar staat het merk voor?

Maison Margiela belichaamt het anti-merk bij uitstek. De Belgische ontwerper creëert mode met een revolutionair statement. De kleur wit speelt een centrale rol voor de ontwerper. De kleur komt zowel in zijn atelier als in de binneninrichting van zijn boetieks tot uiting, van witte draagtassen en verpakkingsmaterialen tot het witte etiket van het label. De ontwerper legt de nadruk op zijn creaties, hij geeft geen persoonlijke interviews, noch laat hij zich fotograferen of verschijnt hij op de catwalk na de shows.

Om ervoor te zorgen dat zijn mode op de voorgrond treedt, stuurt de ontwerper zijn modellen de baan op met maskers op, waardoor hun gezichten worden gecensureerd. Maison Martin Margiela staat niet alleen voor de hoogste graad van kleermakerij, buitengewone stoffen en avant-gardistische creaties, maar ook voor extravagante uniseks parfums. In 2015 nam John Galliano de creatieve leiding over en sindsdien overtuigt hij met zijn mix van sensuele elegantie en dramaturgische designtaal – waarbij hij nonchalante pasvormen combineert met weelderige details zoals bijvoorbeeld veren en juwelen.

Maison Margiela’s leven in een oogopslag

Hier vindt u een kort overzicht van de carrière van Maison Margiela:

  • 1981: Afstuderen aan de Academie voor Schone Kunsten
  • 1984-1987: Assistent van Jean-Paul Gaultier
  • 1988: Oprichting van zijn label samen met Jenny Meirens in Parijs
  • 1996: Margiela installeerde een “museum in een museum” in Florence
  • 1997: Benoeming tot hoofdontwerpster van dameskleding bij Hèrmes
  • 2000: Eerste Margiela winkel geopend in Tokio
  • 2001: Deelname aan talrijke tentoonstellingen

Documentaire – Mythe van de mode

De Belgische ontwerper Martin Margiela inspireert talrijke jonge ontwerpers. Tot vandaag verbergt hij zich met succes voor het publieke oog. Voor het eerst geeft hij commentaar op zijn werk voor deze documentairefilm en doet hij verslag van belangrijke fases uit zijn kindertijd en jeugd, alsook van de oprichting van het modebedrijf “Maison Martin Margiela”. Aan de film wordt deelgenomen door Jean Paul Gaultier, Carine Roitfeld, trendonderzoeker Lidewij Edelkoort, “New York Times” modecritica Cathy Horyn en modehistoricus Olivier Saillard.

Logo: Het Mysterie van Getallen

Wit is Margiela’s kleur bij uitstek, om een leegte te vullen. Dit is de betekenis van het beroemde merklabel, dat aanvankelijk helemaal wit was en met 4 steken op de hoeken was bevestigd om het gemakkelijk te kunnen verwijderen. In 1997 werd een nieuw exemplaar toegevoegd, met zwarte cijfers van 0 tot 23, gerangschikt in 3 rijen. Elk nummer komt overeen met een productlijn en is omcirkeld om aan te geven tot welke collectie het kledingstuk behoort.

Hier ziet u het oude logo van het merk.

En het nieuwe logo bestaat ook uit dezelfde nummers.

Wat de cijfers betekenen

Om het mysterie en de fascinatie te ontrafelen die altijd zijn uitgegaan van het huis dat in 1988 door Jenny Meiers werd opgericht, volgt hier een kort overzicht van de cijfers:

  • 0 “Artisanale” collectie voor mannen en vrouwen: De kledingstukken van de Artisanal-collectie zijn het meest representatief voor de deconstructivistische periode van Martin Margiela, die rond 1988 begon en tot ongeveer 2006 in productie bleef
  • 1 damescollectie: Met deze collectie geeft Maison Martin Margiela uiting aan zijn voorliefde voor avant-gardistisch design en conceptualisme. De eerste collectie, die publiekelijk Line 1 werd genoemd, had volledig witte etiketten met referentienummers in reliëf, wat zo bleef tot 2008
  • 3 Geuren: lijn 3 wordt in 2010 voor het eerst geproduceerd in samenwerking met de divisie luxeproducten van L’Oreal
  • 4 Damesgarderobe: lijn van vrouwelijke basiskleding die meer gericht is op de vrouwelijke smaak dan op een designbenadering.
  • 6 MM6: Line 6 is vooral bekend als MM6 en is een uitgebreide collectie voor vrouwen gericht op een breder publiek
  • 8 Brillencollectie: voor het eerst gepresenteerd tijdens de Maison Margiela SS08-collectie
  • 10 Mannencollectie: Het is de mannelijke tegenhanger van lijn 1, die altijd in 1988 werd gepresenteerd.
  • 11 Accessoires: een gemengde lijn voor mannen en vrouwen, uniseks accessoires: handtassen, riemen, kleine lederwaren en een selectie juwelen.
  • 12 Juwelen: gemaakt in 2008 in samenwerking met de Damiani Groep
  • 13 Voorwerpen en catalogi
  • 14 Garderobe voor mannen: Het mannelijke equivalent van regel 4 is een reeks basiskledingstukken die op SS04
  • 22 Schoenen: Lijn 22 bestaat uit een seizoensgebonden selectie van schoenen, elk van lijn 1 en lijn 10

Kleding: Ready-to-Wear

Vandaag de dag zijn er zowel dames- als herencollecties van Maison Margiela, plus de haute couture-lijn, schoenen, parfum en accessoires. Margiela’s focus ligt op mode, niet op grote namen of supermodellen. Ontdek hier voor welke mode het merk staat.

Logo Hoodie

Geen coole look is compleet zonder een coole hoodie, en in geen enkele garderobe mag er ook geen ontbreken. Met het iconische Maison Margiela-logo op de voorkant, is dit een must-have.

Logo T-shirt

Maison Margiela staat erom bekend kleding tot de basisstructuur terug te brengen en weer in elkaar te zetten. Dit resulteert in abstracte herscheppingen en atypische vormen, van extra lange truien en cut-outs tot T-shirts met zwarte tape en contrasterende stiksels voor de juiste proporties en een coole korset-look.

Parfum: Voor de liefde van het parfum

De geuren van Maison Margiela creëren onmiddellijk beelden en indrukken in het geestesoog. Positieve emoties die niet alleen verbonden zijn met onze eigen persoonlijke geschiedenis, maar ook met het collectieve onbewuste. Samengesteld door eminente parfumeurs zoals Jacques Cavallier-Belletrud en Marie Salamagne, leggen de Replica creaties geurmomenten vast die verborgen herinneringen doen herleven.

Replica – Unisex geuren: De Replica geurreeks bestaat uit meesterlijke geslaagde geurcreaties die inspireren. Zo is het parfum At the Barber’s, uitgebracht in 2010 en ontwikkeld door sterparfumeur Louise Turner, een geurcreatie voor zowel vrouwen als mannen. Het parfum ruikt fris en citrusachtig. De lijn is gericht op de stijlvolle dame of de trendbewuste heer die de voorkeur geeft aan uitzonderlijke geuren.

 

Sneaker: Tabi & Slip-Toe

De schoenen van Maison Margiela zijn een visuele uitdaging: een gedurfde mix van rave-cultuur, utility wear en toekomstfantasieën. De meester voegt samen wat niet bij elkaar hoort. Hier ontmoeten lak en metallic oppervlakken futuristische vorm- en kleurontwerpen, grove worker boots en dad sneakers met plateauzolen. De excentrieke tabi reeks met teen loafers en espadrilles is Margiela’s handelsmerk – Utopia doet de groeten.

Tabi sneakers in zwart en wit

Sneakers van canvas met de iconische gespleten tabi-teen van Maison Margiela en MM-borduursel. De iconische Tabi schoenen zijn geïnspireerd op de traditionele 15e eeuwse Japanse sok en werden geïntroduceerd als onderdeel van de debuutcollectie van het Maison in 1989. Ze ademen de avant-gardistische en rebelse geest van het Maison en lopen als traditionele klassiekers door alle collecties heen. Maison Margiela’s enkele witte naad siert de hiel.

Slip-Toe: Buitengewone Laarzen

Dit schoenontwerp werd voor het eerst geïntroduceerd tijdens de Lente-Zomer modeshow van 1989 en is geïnspireerd op traditionele Japanse sokken met gespleten tenen. De iconische naam – Slip Toe – dankt de schoen dan ook precies aan deze sokken. De “Heritage Classic”, die het avant-gardistische en scherpe esprit van het Maison perfect weergeeft, heeft sinds zijn debuut tot op de dag van vandaag in veel verschillende kleuren en vormen gejubeld.

Accessoires: Glam Slam Tas & Oorbellen

Onconventioneel en minimalistisch. Portemonnees, riemen, juwelen, petten, sleutelhangers en nog veel meer. De accessoires van Maison Margiela zijn bijzonder populair.

Best Verkochte Zwarte Schoudertas

De Glam Slam schoudertas in pikzwart is een echte blikvanger en zeer populair.

Logo Creolen in Goud

Filigraan juwelen? Absoluut, maar dan graag ook van MM6 Maison Margiela. Ze worden gekenmerkt door minimalisme en zijn meestal gericht op een (vergulde) hanger of een statement. Niets is hier over de top, maar dat past niet bij dit avant-gardistische label, dat vooral in armbanden en halskettingen vernieuwende trekjes vertoont.

Minimalistische oorbellen

Als stijlvolle aanvulling op een casual look of als sprankelende blikvanger op een feestje. MM6 Maison Margiela oorbellen zijn een klassieker!

Samenwerking: Maison Margiela X H&M

De samenwerking met H&M presenteert een heruitgave van iconische Maison Martin Margiela kleding en accessoires voor mannen en vrouwen. Elk stuk is voorzien van een uniek label dat aangeeft uit welk seizoen het stamt en dat de periode van 23 jaar sinds de oprichting van het Maison beslaat.

Maison Margiela Videos

Ben je enthousiast over Maison Margiela en wil je meer video’s over het merk bekijken? Dan kunt u hier meer informatie krijgen over dit top modemerk. In dit video-artikel vindt u informatie over de dames- en herencollecties, alsook interessante interviews en samenwerkingen van Maison Margiela.

Merken zoals Maison Margiela: Off-White & Balenciaga

Het Franse modehuis Maison Margiela staat voor briljante avant-garde mode. De merken Off-White en Balenciaga zijn ook gespecialiseerd in extravagante mode en behoren tot de top van de wereldwijde modemerken.

Off-White: High Fashion ontmoet Street Style

De absolute doorbraak in de mode-industrie is sinds een paar jaar het merk “Off-White”. Oprichter en ontwerper Virgil Abloh brengt een mix van high fashion en street style op de catwalks van Paris Fashion Week. De casual stijl van het label is vooral populair bij de jongere doelgroep! Lees hier meer over de jonge ontwerper en het achtergrondverhaal van Off-White.

Balenciaga: Schoenen, Tas & Parfum

Vandaag de dag zijn vooral Balenciaga tassen, schoenen en sneakers populair, maar het modemerk begon ooit met indrukwekkende haute couture looks. Het label uit Parijs werd zo beroemd dat het nu zelfs zijn dames- en herenmode aanbiedt in het warenhuis KaDeWe in Berlijn. Al dan niet in de uitverkoop, vandaag zijn we vooral dol op het Florabotanica parfum. Andere Balenciaga klassiekers zoals de “Arena” en “Speed” sneakers, die er bijna uitzien als laarzen, leren jassen en armbanden zijn hier te vinden. We lichten ook de geschiedenis van het 100 jaar oude merk toe en laten u kennismaken met andere schoenen, tassen en parfums.

Meer modemerken: Lijst

Ben je enthousiast over het modemerk en wil je meer merken leren kennen? Bekijk dan hier onze merkengids en maak kennis met ’s werelds topmodemerken.

Extravagante haute couture. Verfijnde prêt-à-porter. Fijne sportkleding en innovatieve accessoires. s Werelds meest luxueuze modemerken verrukken elk jaar miljoenen mensen en modeliefhebbers met hun exquise collecties. Zij kamperen voor de winkels om de speciale gelimiteerde oplage mee te pikken, staan in de straten van Parijs tijdens de felbegeerde Fashion Week en zitten met grote ogen voor de TV’s om de nieuwste en hipste runway shows te zien. Hier is de ultieme modemerken gids.